|
Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola
OM azonosító: 200977
: 8522 Nemesgörzsöny,Rózsa F u 18.
/Fax: (89) 349- ---
E-mail: heidfogel.pal@wdsl.hu
|
A NEMESGÖRZSÖNYI VARGHA GYULA
REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
INTÉZMÉNYI MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROGRAMJA
2007. ………………………………
mb. igazgató
INTÉZMÉNYI MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI
P R O G R A M
ÖSSZEÁLLÍTOTTA:
A NEMESGÖRZSÖNYI VARGHA GYULA REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
IGAZGATÓJA
Az Intézményi Minőségirányítási Program 2007. évi felülvizsgálatára
a KT. 40.§. (11) bekezdésének 2006. évi módosítása miatt került sor.
A módosítással egybeszerkesztett változatot elkészítette:
mb. igazgató
ELFOGADTA:
A NEMESGÖRZSÖNYI VARGHA GYULA REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
NEVELŐTESTÜLETE
2007. augusztus 30-án
A VARGHA GYULA REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
INTÉZMÉNYI MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI
PROGRAMJÁNAK
ELFOGADÁSA ÉS JÓVÁHAGYÁSA
A Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola minőségirányítási programját a Szülői Tanács 2007. július 30.-án tartott ülésén véleményezte, és elfogadásra javasolta.
Nemesgörzsöny, 2007. szeptember 3.
……………………………………
Szülői Tanács elnöke
A Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola minőségirányítási programját az iskola Nevelőtestülete 2007. augusztus 30-án tartott ülésén elfogadta.
Nemesgörzsöny, 2007. augusztus 30.
……………………………………
mb. igazgató
A Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola minőségirányítási programját a fenntartó Nemesgörzsönyi Református Egyházközség Igazgatótanácsa 2007. augusztus 14-én tartott ülésén elfogadta.
Nemesgörzsöny, 2007. augusztus 14.
Heidfogel Pál
az Igazgatótanács elnöke
I. AZ INTÉZMÉNY MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI
PROGRAMJÁRA VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A minőségirányítás
Az a tevékenység, amelynek során az intézmény folyamatosan biztosítja a szakmai célkitűzések és az intézmény működésének egymáshoz való közelítését, a tanulók, a szülők, a pedagógusok, valamint a fenntartó, továbbá a munkaerőpiac igényeinek kielégítése céljából;
2. A minőségirányítási program feladata
-
A minőségirányítási program határozza meg az iskola minőségpolitikáját és minőségfejlesztési rendszerét:
-
az intézmény feladatainak hatékony, törvényes és szakszerű végrehajtásának folyamatos javítása, fejlesztése céljából meghatározza minőségpolitikáját,
-
a minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet.
-
A minőségfejlesztési rendszer működtetése biztosítja, hogy a közoktatási intézmény szakmai célkitűzései és az intézmény működése folyamatosan közeledjenek egymáshoz.
-
A minőségfejlesztés célja annak garantálása, hogy az intézmény a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő szolgáltatásokat nyújtson. Az intézmény ennek érdekében folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat. Az önértékelés keretében az intézmény azonosítja partnereit, folyamatosan méri azok igényeit, illetve elégedettségét. A mérések eredményeinek elemzése alapján meghatározza szakmai céljait és szolgáltatásainak fejlesztését, amelyek megvalósításához intézkedési terveket készít. Az intézkedési tervek megvalósulását értékeli, és azok eredményeit felhasználja működésének folyamatos fejlesztéséhez.
-
Az intézményi minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket.
3. A fenntartó minőségirányítási programja
-
Az iskola fenntartója elkészíti az általa fenntartott közoktatási intézmény működésének minőségirányítási programját, a fenntartói minőségirányítási programot.
-
A fenntartói minőségirányítási program az általa fenntartott közoktatási intézmény egészére határozza meg
-
a fenntartó elvárásait,
-
az egyes intézményeknek a fenntartói elvárásokkal kapcsolatos feladatait,
-
a közoktatási intézmény és a közoktatást érintő más ágazatok – gyermek- és ifjúságvédelem, szociálpolitika, munkaerő-gazdálkodás, közművelődés, egészségügy – kapcsolatait,
-
Az intézményi minőségirányítási programnak összhangban kell állnia a fenntartói minőségirányítási programmal.
4. A minőségirányítási program tartalma
-
Az intézményi minőségirányítási programban meg kell határozni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között
-
a vezetési,
-
a tervezési,
-
az ellenőrzési,
-
a mérési,
-
az értékelési
feladatok végrehajtását.
-
Az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell:
-
az intézményben vezetői feladatokat ellátók teljesítmény értékelésének szempontjait és az értékelés rendjét,
-
a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítmény értékelésének szempontjait és az értékelés rendjét.
-
A minőségirányítási programban rögzíteni kell a teljes körű intézményi önértékelés
5. A minőségirányítási program működtetése
Az intézmény ellenőrzési, mérési, értékelési és minőségirányítási programjának működéséért az iskola igazgatója felelős.
6. A minőségirányítási program értékelése
-
A minőségirányítási program végrehajtását a nevelőtestület – a szülői szervezet véleményének kikérésével – minden tanév végén értékeli.
-
A minőségirányítási program végrehajtásának értékelése során vizsgálni kell az országos mérésen, értékelésen elért eredményeket, figyelembe véve a tanulók egyéni fejlődését és az egyes osztályok teljesítményét.
-
Az értékelés alapján meg kell határozni azokat az intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a közoktatási intézmény szakmai célkitűzései és az intézmény működése folyamatosan közeledjenek egymáshoz.
-
A nevelőtestület és a szülői szervezet értékelését és a javasolt intézkedéseket meg kell küldeni a fenntartónak. A javasolt intézkedések a fenntartó jóváhagyásával válnak érvényessé.
A fenntartó az értékelést és a javasolt intézkedéseket nyilvánosságra hozza.
7. A minőségirányítási program elfogadása és jóváhagyása
-
A Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola minőségirányítási programját az intézmény vezetőjének előterjesztése alapján a nevelőtestület … év … hó … napján fogadta el.
-
Az elfogadáskor a jogszabályban meghatározottak szerint véleményezési jogot gyakorol a diákönkormányzat és az iskolai szülői szervezet.
-
A minőségirányítási program az intézmény fenntartójának jóváhagyásával lép hatályba, és ezzel az ezt megelőző minőségirányítási program érvénytelenné válik.
8. A minőségirányítási program módosítása
-
A minőségirányítási program módosítása csak a nevelőtestület elfogadásával, az iskolai szülői szervezet és a diákönkormányzat véleményének kikérésével és a fenntartó jóváhagyásával lehetséges.
-
A minőségirányítási program módosítását kezdeményezheti:
9. A minőségirányítási program nyilvánossága
-
Az iskola minőségirányítási programja nyilvános, minden érdeklődő számára megtekinthető.
-
A minőségirányítási program egy-egy példánya a következő személyeknél, illetve intézményeknél található meg:
-
az iskola honlapján,
-
az iskola fenntartójánál,
-
az iskola irattárában,
-
az iskola könyvtárában,
-
az iskola nevelői szobájában,
-
az iskola igazgatójánál.
II. A fenntartói minőségpolitika alapelvei a Magyarországi Református Egyház közoktatási intézményeiben
A Magyarországi Református Egyház iskoláinak küldetésnyilatkozata:
Jézus Krisztus missziói parancsa: „…tegyetek tanítványokká minden népeket…” (Máté 28,19) nem csupán az Egyháznak szól, hanem a családnak és az iskolának is. A református iskola jó lehetőség arra, hogy segítse a szülőket és a gyülekezeteket abban, hogy valóra válthassák a gyermek keresztelésekor tett ígéretüket, amely szerint úgy nevelik és neveltetik őt, „hogy ha majd felnő, a konfirmáció alkalmával ő maga önként tegyen vallást a Szentháromság Istenbe vetett hitéről a gyülekezet előtt”.
A református iskola keresztyén közösség. Olyan hitvalló (lehetőleg református) pedagógusokat feltételez, akik hivatásukat Istentől kapott küldetésnek tekintik. Életpéldájukkal, minden megnyilvánulásukkal keresztyénné, krisztusi emberekké kívánjuk nevelni a tanítványaikat.
A Magyarországi Református Egyház református vallású diákjaiból öntudatos magyar reformátusokat kíván nevelni iskoláiban.
Reformátusokat, tehát olyan keresztyéneket, akik
-
életének zsinórmértéke a Szentírás; elfogadják ősi hitvallásainkat, a Heidelbergi kátét és a II. Helvét hitvallást,
-
tudják, hogy Isten választotta ki őket, s ha Tőle kérnek segítséget, a Lélek alkalmassá teszi őket feladataik elvégzésére.
Magyar reformátusokat, azaz olyan kálvinistákat, akik
-
a magyar kultúrát – elsősorban rendkívül gazdag anyanyelvünket és népi kultúránkat – megbecsülik, azt tisztán megőrizni, gazdagítani és továbbadni kívánják,
-
ismerik és szeretik hazájukat, az itt élők és a határainkon kívülre szorult magyarok múltját, jelenét, értékeit; szívesen vallják magukat magyarnak, s családjukért, egyházukért, hazájukért áldozatra készek.
Öntudatos magyar reformátusokat, azaz olyan magyar reformátusokat, akik
-
tudják, hogy Kiben és miben hisznek,
-
képesek önállóan, logikusan gondolkodni, cselekedni,
-
törekednek önmaguk és környezetük megismerésére, megóvására;
-
jellemük, erkölcsi ítélőképességük és ízlésük fejlesztésével a jó és a rossz, az igaz és a hamis, a szép ás a rút egyre biztosabb megkülönböztetésére;
-
a valódi értékek felismerésére és tiszteletére;
-
a különböző tudományterületeken és művészetekben alapos ismeretek megszerzésére;
-
testi-lelki-szellemi harmóniában történő életvitelre;
-
embertársaik segítésére;
-
a hit ajándékának elfogadásához szükséges ismeretek, élmények, tapasztalatok megszerzésére;
-
felelős helytállásra.
A református iskola úgy tudja elérni fenti nevelési céljait, hogy
-
megismerteti növendékeit a Biblia igazságaival és az egyháztörténet máig érvényes tanulságaival;
-
a hiteles krisztuskövetés vonzó személyes példáját nevelői által is a tanulók elé állítja;
-
hitéletének közösségi alkalmai révén a gyülekezeti életben való felelős részvételre indít;
-
növendékeiben felkelti a tudásvágyat, és megalapozza a magas szintű önművelés igényét;
-
növendékeit a tudományok segítségével rávezeti a teremtett világ megismerésének és megőrzésének fontosságára;
-
a kultúra időtálló értékeinek közvetítése által fogékonnyá teszi őket a szépre;
-
a reál és humán tudás átadásával kifejleszti bennük a józan, kritikus és önálló gondolkodást és a felelős cselekvés képességét;
-
gondosan ápolja az anyanyelvet és a magyar nemzeti hagyományokat;
-
megérteti tanítványaival, hogy a világ megismeréséhez elsősorban saját nyelvüket, kultúrájukon keresztül vezet az út;
-
rendszerességével és következetességével a személyes és társadalmi szintű kötelességtudat és áldozatvállalás mintáját állítja növendékei elé.
A Magyarországi Református Egyház iskoláiban a nem református vallású diákjait öntudatos magyar keresztyénekké kívánja nevelni. Lehetővé teszi számukra saját vallásuk-felekezetük hitvallásainak megismerését, ugyanakkor elvárja tőlük a református értékek ismeretét és tiszteletét.
A fenti célok elérése érdekében Magyarországi Református egyház iskoláinak az a feladata, hogy imádsággal, igényes nevelő-oktató munkával, a keresztyén közösség nevelőerejének, a legfejlettebb tudományos és technikai eredményeknek-eszközöknek, valamint a családokkal és a gyülekezetekkel kiépített gyümölcsöző kapcsolatoknak a felhasználásával a lehető legtöbbet tegye meg azért, hogy minden növendéke fel tudja mutatni azokat a képességeket, amelyeket csak ő maga kapott a Teremtőjétől.
-
Az oktatásnak az állandóság és folytonosság elve mellett rugalmasan kell alkalmazkodnia egyrészt a Magyarországi Református Egyház törvényeiben megfogalmazott elvárásokhoz, másrészt a társadalmi igényekhez, a kihívásokhoz. A tanulóknak korszerű ismereteket kell nyújtani.
A fenntartó elvárásai tehát:
A különböző adottságokkal, képességekkel, készségekkel rendelkező tanulók differenciált és integrált nevelése, oktatása a közoktatási intézményrendszer különböző szintjein.
Olyan biztos alapkészségek megszereztetése a tanulókkal az általános képzés hatodik évfolyamának végére, mellyel a továbbtanulás, az életben való boldogulás szűkebb és tágabb környezetükben biztosítható.
A normatív állami támogatás, a kiegészítő normatív állami támogatás és
a fenntartói költségvetési hozzájárulás szakszerű és takarékos felhasználása.
Korszerű pedagógiai szolgáltatások biztosításának igénylése.
Az intézmény küldetésnyilatkozata
A Vargha Gyula Református Általános Iskola pedagógusai, dolgozói olyan iskolában kívánnak dolgozni, ahol:
-
a hitvalló (elsősorban református) pedagógusok hivatásukat Istentől kapott küldetésnek tekintik,
-
tanítványaikat krisztusi emberekké kívánják nevelni,
-
a pedagógusok tanítványaikat öntudatos magyar reformátussá nevelik, akik a magyar kultúrát megbecsülik, és ismerik hazájukat és az itt, valamint a határon kívül élő magyarokat.
A célok elérése érdekében:
-
megismertetik tanítványaikkal a Biblia igazságait,
-
személyes példát állítanak tanítványaik elé,
-
a reál és humán tárgyak megismertetése alapján kifejlesztik a tanulókban a kritikus és önálló gondolkodást képességét,
-
a társadalmi igényekhez igazodva modern, korszerű ismereteket nyújtanak
A Vargha Gyula Református Általános Iskola minőségirányítási programjának legfőbb célja, hogy:
-
az intézmény pedagógiai, szakmai célkitűzésének megfelelően működjön,
-
a pedagógusok a Pedagógiai Programban lefektetett alapelvek szerint végezzék oktató-nevelő munkájukat,
-
a mindennapi munka során figyelembe vegyék a közvetlen partnerek igényét.
III.
MŰKÖDÉSÉNEK FOLYAMATAI
1. Vezetési feladatok végrehajtása
A Majosházi Református Általános Iskola szervezeti felépítésének vázlata
Az iskola vezetése
Az iskola tevékenységeinek irányítását az alábbi felelős személyek, illetve közösségek látják el:
1. Az iskola igazgatósága
-
Az iskola igazgatóságát az igazgató, valamint közvetlen munkatársai alkotják.
-
Az igazgató közvetlen munkatársai közé az alábbi vezető beosztású dolgozók tartoznak:
-
igazgatóhelyettes,
-
gazdasági vezető,
-
Az igazgatóság rendszeresen hetente egyszer tart megbeszélést az aktuális feladatokról. Az igazgatóság megbeszéléseit az igazgató vezeti.
Az igazgatóság tagjainak feladatai
-
Az iskola felelős vezetője az igazgató, aki munkáját a magasabb rendű jogszabályok, a fenntartó, valamint az iskola belső szabályzatai által előírtak szerint végzi.
-
Az igazgató munkáját az igazgatóhelyettes, valamint a gazdasági vezető segíti.
Az igazgató, az igazgatóhelyettes és a gazdasági vezető feladatai
elsősorban az iskola működésének alábbi területeire terjednek ki:
-
A felelős vezető
|
Feladatai különösen
|
|
|
| | |