Most dr. Bogrdi Szab Istvn pspk ksr minket vissza Klvinhoz, s arrl beszl, hogyan viszonyult a radiklisokhoz, vajon milyen politikai irnyvonalakat tmogatott?
Dr. Bogrdi Szab Istvn:
Klvin maga is meneklt volt, s Genfben sok francia menekltet fogadvn, folyamatosan knytelen volt reflektlni a Franciaorszgban foly dolgokra. Per-sze nem volt radiklis, st abszolt konzervatv volt, hiszen azt mondta, hogy itt az Isten trvnye, a Tzparancsolat, az let j rendje, e szerint kell lni. Tessk megnzni, hogy ho-gyan rendezte be Genfet! Konzervatv volt, mg akkor is, ha a katolikusok azt mondtk Klvinra, hogy vilgfelforgat, borzaszt,rettenetes szemly. Genf egsz mkdse sza-blyozott, kiszmthat s vilgos volt, szigor trvnyek szerint mkdtt. Hol volt Klvin Genfje a mnzeri kirlysgtl? k radiklisak voltak, meghirdettk a fldi mennyek orsz-gt, ahol bemondsra brkit ki lehetett vgezni. g s fld klnbsge van a kett kztt. Egy vonatkozst szeretnk felidzni: Klvint folyamatosan krdeztk a hugenottk, az el-nyomott s ldztt francia protestnsok, hogy elmehetnek-e odig, hogy letegyk a kirlyt. Nagyon rdekes, amit Klvin mondott erre. Akrmennyire konzervatv volt , ebben Aquini Tamssal rt egyet, s azt mondja, hogy igen. Teht nem a lutheri kt birodalom elmlettel rt egyet, mely szerint mindig mindent el kell viselni, ha zsarnok l a nyakunkon azt is el kell viselni. Nem. azt mondta, hogy ha egy uralkod nem tlti be az Istentl ka-pott hivatst, akkor el lehet kergetni. St, a zsarnok lsi elmlet szerint, szksg esetn meg is lehet lni. m, itt mutatkozik meg Klvin konzervativizmusa: ezt csak koronaherceg teheti meg. Teht olyan, aki egybknt az rkls rendje szerint jogosult lenne ksbb uralkodni. Egyrszt minden zsarnoksg ellen van, a szabadsg embere, de ezt a sza-badsgot csak, mint rendezett letviszonyt tudja elkpzelni. nem tudta prtolni azokat a hugenottkat, akik azt mondtk, hogy kapt s kaszt vesznek, s elmennek Prizsba a kirlyhoz, hogy kikiltsk a szabad kztrsasgot. Mondhatnnk azt, hogy Klvin kirly-prti volt: nzzk meg a kommentrjai ajnlsait - uralkodknak ajnlja ket. Az Institutiot a francia kirlynak ajnlotta. Mgis azt kell mondanunk, hogy az igazi konzervativizmusa volt az igazi er, ami tudott vltoztatni a vilgon.
Nekem mindig az a krds a radikalizmussal szembeslve, hogy mi lesz belle. Felfordul a vilg vagy megvltozik a vilg? Ha a radikalizmus csak annyit tud tenni, hogy felfordul a vilg, akkor n abbl nem krek. Ha a radikalizmus vilgot vltoztat, forml s az isteni rendet visszaigazt er, akkor rdemes radiklisnak lenni. Ktsgtelen, hogy a magyar trtnelemben a reformci ta a protestns egyhzak, s gy a reformtus egyhz is, mind tagjaiban, mind vezetiben hajlamos volt a radikalizldsra.
Ezt a trtnelmi helyzet hozta magval. Amikor nem volt vallsszabadsg, amikor elvettk a reformtusoktl a templomokat, amikor rekatolizci folyt, amikor kimondtk, hogy Magyarorszgot katoli-kuss, kolduss s nmett kell tenni, akkor egy kuruc tbori pap nem lehetett ms, mint radiklis, a Habsburgok nzpontjbl? Vagy amikor 1848-ban a ppai s debreceni dikok felcsaptak honvdnak. Termszetesen a bcsi udvar fell nzve, vagy a Szent Szvetsg politikjbl tekintve mi msok lettek volna k, mint radiklisok?
A XX. szzad-ban alapveten megvltozik a kp, hiszen a korbbi idk patrita tpus, elktelezett radikalizmusa, ami sokkal inkbb rzleti radikalizmust jelent, alapveten megvltozik, hiszen a XX. szzad radiklis politiki nagy sszessgkben egyhzellenes s keresz-tynellenes politikk voltak. Gondoljunk a kt nagy, radiklis mozgalomra: a bolsevizmusra s a nemzeti szocializmusra. Mind a kett azt lltotta nmagrl, hogy radiklis. A gykerekig elhat, a vilgot felforgat. gy is nekeltk az Internacionlban, hogy felfor-gatjk a vilgot, a mltat mindenkppen eltrlik. Egy j vilg nevben lptek fel, melyet nem a rgire ptettek fel, hanem a rgi romjain akartak felpteni. Innentl kezdve egy na-gyon rdekes tnemny jelenik meg. Pldul beszlhetnk a kt vilghbor kztti jeles reformtus szemlyisgekrl: egyrszt rendkvl konzervatvnak tnnek, rtkmegrz-nek, nagy vltozst nem akarnak. Azt lehetne mondani, hogy kirlyprtiak vagy kirlysg-prtiak. Gondolhatunk itt Tiszra vagy, krdezhetjk Ravasz Lszlt, hogy republiknus volt-e vagy magyar kirlysgprti.
Ugyanakkor, ami a trsadalmi igazsgossgot jelenti, a radiklis hangts tovbbra is megjelenik. Pldul, a kt vilghbor kztt a reformtus lelkszi kar jelents rsze, ha szabad ezt mondani, szocilisan elktelezett. Ha megnz-zk, hogy a Kisgazdaprt alakulsakor kik a fszervezk, kik kapnak vezrszerepet, akkor azt ltjuk, hogy nagyon sok reformtus ember ott volt. Ugyanakkor az eredetileg indul Kisgazdaprt egy plebejus, jogokat kvetel, szocilis tpus prt. Nem szocialista, de szocilis tpus prt. Birtokrendezst akart, fldreformot, mltnyos agrrgazdasgot akart. Ezek alapvet trsadalmi kvetelsek.
Az 1948 utni idszakrl nem akarok beszlni, mert borzaszt mkuskerkbe kerlt nem csak a Reformtus Egyhz, hanem az egsz orszg, amitl mg mind a mai napig szdlnk. A mostani idszakra tekintve is szeretnm ezt a megklnbztetst fenntartani, mert egy dolog egy politikai radikalizmus szelbe kerlni, kifeszteni a vitorlnkat s ideig rig eljutni, vagy mozgalomba szervezdni nagyon radiklisnak tn, hatrozott, ers kvetelsekkel, olykor taln szlssges s lehetetlen kvetelsekkel kpviselete okn. A modern radikalizmust sokszor az jellemzi, hogy lehetetlenek a kvetelsei. s ms dolog hatrozottan s radiklisan evidencik mellett killni. gy ltom, hogy ha madrtvlatbl tudjuk nzni a dolgot, persze sajt magunkat, a mi korunkat nem tudjuk, de ha mgis megkapjuk az ristentl ezt a blcsessget, akkor most is lthatjuk azt, hogy ha megszlal a Reformtus Egyhz, esetleg radiklisnak tnik. De meg kell krdezni, hogy tnyleg radikalizmus az, hogy a kett + kett = ngy, a j az j, a rossz az rossz, a tiszta az tiszta, a hazug az hazug? n ebben semmi radikalizmust nem ltok, ezek evidencik.
Olykor azonban alakulhat gy a trsadalmi helyzet. Most ezeknek a kimondsa is radikalizmusszmba megy. Ettl nagyon hatrozottan meg kell klnbztetni azt, amikor olyan hangok szlalnak meg, amelyeket rszben tment a trtnelem, rszben pedig mland rdekeket szolglnak. Szoktam mondani, hogy feltehet, hogy 20 esztend mlva Magyarorszgon a politikai prtokat mr nem azon a nven fogjk nevezni, amin ma nevezik. Nem rzem magam ksztetve arra, hogy letemet s vremet adjam egy olyan politikai alakzatrt, amely 20 esztend mlva nem lesz a magyar politikai palettn. Ezrt nem olyan rdemes, legalbb is az n szmomra, radiklisnak lenni. De amikor a keresztyn ember a hite ktelezettsgbl a tansgig, st vrtansgig menen kill alapvet evidencik mellett, az egy msik tpus radikalizmus vagy radikalits. A szomor az, hogy a mai ember erre a radikalizmusra nem annyira vev. A rvid tv, provizrikus, pillanatnyi rdekeket szolgl radikalizmus rdekesebb s izgalmasabb.
Reformtusok levele 2006
|