Kötelező és ajánlott olvasmányok |
| |
Pályázat 2015.- TÁMOP 3.1.4.C-14/15 0227 |
| |
Zsoltár, Dicséret, Halleluja |
| |
|
A MRE Zsinata 2005. évi II. törvénye elrendeli az általános iskolák két, a középiskolák egy évfolyamán a hit- és erkölcstan tantárgy mellett a hitoktatás keretei között az egyházi ének oktatását.
A 2008 / 2009 tanévben: Órarendbe felvett óraként, iskolánkban is megvalósult az Egyházi ének tanítása. A 4. és 5 osztályban Balikóné Maitz Adrien tanítónő végzi a az oktatást, tanítást, szép sikerrel.
| |
|
Isten járjon előtted,
hogy ne tévedj el utadon.
Isten menjen melletted,
hogy átkarolhasson,
ha védelemre van szükséged.
Isten menjen mögötted,
hogy megőrizhessen gonosz emberek
álnok támadásától.
Isten legyen alattad,
hogy karjába foghasson,
ha elbotlasz utadon.
Isten legyen szívedben,
hogy vigasztalhasson, ha szomorú vagy.
Isten legyen körülötted,
hogy megvédhessen, ha megtámadnak.
Isten legyen feletted
és áldjon meg téged életedben. | |
|
|
|
Vargha Gyula Református Általános Iskola
Nemesgörzsöny, Petőfi S.u.20.
Szakmai beszámoló
Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem / TÁMOP- 3.1.4.C–14
A projekt előkészítése során alkotott Szakmai koncepcióban olyan elemeket fogalmaztunk meg, melyek alapvető fontosságúak oktatási minőségünk hatékonyságának javításában. Különös tekintettel az idegennyelv-tudás, digitális írástudás, életviteli, és egészségfejlesztési készségek, környezettudatosság területén, valamint a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkózásának elősegítésében.
A tervezett programok széles területet érintettek. Megvalósításuk során lehetőségünk nyílott arra, hogy a tanulók nagy létszámát aktivizáljuk olyan programokra, amelyeken maradandó élményeket szereztek. Ezek nem jöhettek volna létre a pályázat segítsége nélkül.
Jól mutatta ezt a tanítványaink lelkes beszámolói. A gyermekek mellett a szülőket is meg tudtuk szólítani a közös alkalmak révén. A szülő iskola kapcsolatot nagyban segítette, hogy a pályázat anyagi segítsége révén megfelelő keretet tudtunk ennek adni. Szívet melengető látvány volt, hogyan
munkálkodott együtt szülő, gyermek és tanár.
Pedagógusaink örömmel vettek részt a továbbképzésen. Fontosnak tartották és értékelték, hogy nekik is lehetőségük nyílik szakmai fejlődésre. A tanfolyamon elsajátított ismereteket felhasználják az elkövetkezendő évek pedagógiai munkájában.
A megvalósult programok sikeresnek mondhatóak, mert hatásuk hosszabb távon is érzékelhető.
Fejlődést értünk el az oktatás azon területein, melyen célul tűztünk ki, a tanulóink hátrányos helyzetének csökkentésében, a sikeres tanítás- tanulási készségek, ismeretek kialakításában a megszerzett tudások, kompetenciák folyamatos fejlesztésében.
A kezdeményezéseket pedig szeretnénk folytatni, szinten tartani a kapott eszközök segítségével.
Gyenge Katalin
szakmai vezető
| |
|
|
|
1863.10.15.-1947. 09. 18.
költő, műfordító
Taníts Uram, meghajlani,
Mint szélben az aranykalász!
Hajoljak, meg ha Szentlelked
Reám fuvall s porig aláz!
S dacos szívem, ha ellenáll,
Midőn a Lélek rálehel,
Jőjj tűz gyanánt, s a dac, a gőg
Lelked tüzében égjen el!
Mint bősz hullám,mely megtörik,
Ha parthoz űzi zúgó szél;
Úgy törjön össze szívem is,
Amint tebenned partot ér!
ÉNEKEK
Fordította!
| |
VARGHA GYULA költő,statisztikus, jogi dokto |
1853.11.04. - 1929.05.02.
Költők s a méhecskék
Lelke rokon,
Hű társak réges rég,
Árad az édesség
Ajkaikon.
VERSEK
Schöpflin Aladár:
Vargha Gyula
| |
A költő, műfordító Vargha Gyula |
| |
|
RÉGI MANDULAVIRÁGZÁS
Napos szőlőhegy oldalában,
- Délesti nap ép oda vág –
Tetőtől talpig rózsaszín ruhában
Pompáztak a mandulafák.
Varázslat a szemnek az ily kép,
Mikor virágban még a föld szegény;
Garádparton a galagonya se nyílt még,
Sem a kökény.
A mandulaág lehajolt hozzám,
Álmot sugallva,
S megsimogatta lágyan gyermekorcám
A Dél fuvalma.
Nem suttogtak regét felettem
Nagy déli pálmák...
A mandulavirágból szőtte lelkem
Legelső álmát.
| |
|
Wass Albert küldetését egy életrajzi írásában így foglalja össze:
"Írónak rendelt az Úr, mégpedig abból a fajtából, akinek nem szórakoztatás a feladata, nem is a világ szépségeinek dicsérete, hanem mindössze nemzetének szolgálata. Ezt tettem, ezt végeztem, jól rosszul, legjobb tudásom szerint. Hídépítő igyekeztem lenni. Hidat próbáltam verni múlt és jövendő között a rendelkezésemre álló jelen felhasználásával. Életem egyetlen feladatának nemzetem megmentését ismertem föl. Ezt pedig úgy láttam megvalósíthatónak, ha egybefogom a szétszórtságban még megmaradt erőket egyetlen cél szolgálatára: megismertetni a világgal a magyar nemzetben rejlő értékeket, lehámozni nemzetemről azt, amit az ellenséges propaganda az utolsó évszázad során rákent. Ennek az egyetlen célnak a szolgálatára állítottam be egész életemet.
Megtettem a magamét s a többi már nem az én gondom. Nemzetemen még az Úristen sem segíthet, ha hamarosan nem ébred magára. De akár magára ébred, akár nem, én már nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy együtt örvendezzek az örvendezőkkel egy megrendítôen szép és csodálatos föltámadáson, amit csak az Úristen adhat meg, mert más reménységre lehetôségem sincsen. És ez jól is van így. Legyen velünk az Úristen kegyelme!"
(Búcsúszó)
| |
|
|