vargharefiskola
NEMZETI ZSZL
 
NEMZETI NEKEK
 
Fenntarti rtkels
 
INTZKEDSI TERV
 
HREINK
 
FOTALBUM
 
Vargharefi a mdiban
 
TMOP-3.2.11
 
Ktelez s ajnlott olvasmnyok
 
Plyzat 2015.- TMOP 3.1.4.C-14/15 0227
 
BIBLIA VE - 2008
 
KLVIN VEK 2009-2014
 
Zsoltr, Dicsret, Halleluja
 
Tanulsgos trtnetek
 
Egyhzi nek

A MRE Zsinata 2005. vi II. trvnye elrendeli az ltalnos iskolk kt, a kzpiskolk egy vfolyamn a hit- s erklcstan tantrgy mellett a hitoktats keretei kztt az egyhzi nek oktatst.

A 2008 / 2009 tanvben: rarendbe felvett raknt, iskolnkban is megvalsult az Egyhzi nek tantsa. A 4. s 5 osztlyban Balikn Maitz Adrien tantn vgzi a az oktatst, tantst, szp sikerrel.

 
 
SI R LDS!

Isten jrjon eltted,
hogy ne tvedj el utadon.

Isten menjen melletted,
hogy tkarolhasson,
ha vdelemre van szksged.

Isten menjen mgtted,
hogy megrizhessen gonosz emberek
lnok tmadstl.

Isten legyen alattad,
hogy karjba foghasson,
ha elbotlasz utadon.

Isten legyen szvedben,
hogy vigasztalhasson, ha szomor vagy.

Isten legyen krltted,
hogy megvdhessen, ha megtmadnak.


Isten legyen feletted
s ldjon meg tged letedben.

 
2. Tanulmnyok
2. Tanulmnyok :

2. Bartha Istvn:

A BIBLIA HELYE A NEMZETI ALAPTANTERVEBEN1

2. Bartha Istvn:

A BIBLIA HELYE A NEMZETI ALAPTANTERVEBEN1


A Biblia a vilg kulturlis rksgnek fontos rsze, s mint ilyennek – az iskola vilgnzeti arculatnak jellegtl fggetlenl – helye van az tadand mveltsganyagban. Az itt kzreadott rvidebb tanulmny sszegzi, melyek azok a bibliai, illetve a Biblihoz kapcsold ismeretek, amelyek rintkezsi pontokat mutatnak az iskola hagyomnyos mveltsgtartalmaival, illetve azokkal a modern trsadalomtudomnyokkal, amelyek iskolai jelenlte elsegtheti az oktats tartalmi modernizcijt.

„A teljes rs Istentl ihletett, s hasznos a tantsra, a feddsre, a megjobbtsra, az igazsgban val nevelsre...” (2 Tim 3,16)

A NAT-ban szerepl Ember s trsadalom mveltsgi terlet lersa – hallgatlagosan – tbb ponton is felttelezi a teolgia tudomnyval trtn rintkezst. Elkpzelhetetlen pldul az emberrl mint trsas lnyrl s a csaldrl mint a trsadalom legkisebb egysgrl gy beszlni, hogy figyelmen kvl hagyjuk a bibliai zsid-keresztyn tradcit.2 Ugyangy: filozfiai antropolgi-rl, erklcsrl, az ember lelki-szellemi-rzelmi vilgrl is nehz volna brmit mondani, hogy az ne legyen kapcsolatban a tbb vezredes bibliai normkkal s szemlletmddal.3 A pldkat lehetne sorolni, most mgis csupn azt a terletet szeretnm szemgyre venni, amely a legkzvetlenebbl rinti az oktatst: a Biblia ismeretrl, a zsidsg s a keresztynsg trtnetrl szlok.4

Kzismert, hogy a valls azon terletek kz tartozik, amelyben – csakgy, mint a futballban s a politikban – mindenki „szakavatottnak” rzi magt. Adott esetben egy templomot sohasem ltogat vfly feljogostva rzi magt, hogy kioktassa a lelkszt, hogyan kell eskvi istentisztele-tet tartani. Ugyangy, a kzfelfogs szerint semmi kivetnival nincs abban, ha egy magt materialistnak tart tanr teljes hatrozottsggal beszl „keresztny mitolgirl”5, mikzben gy rzi, elvgezte a dolgt azzal, ha Darwinra hivatkozva cfolja a bibliai teremtstrtnetet. A Biblival kapcsolatban a mitolgia kifejezs, valamint a termszettudomnyok eredmnyeivel trtn szembellts egyarnt szakszertlen.

A krdst bonyoltja Rudolf Bultmann mitolgitlantsi programjnak mindmig hat szemllete. Errl a tmrl kln tanulmnyt rtam. Itt – jelzsszeren – csupn ennyit:
1. A Biblia nyelve metaforikus. A metafora a valsg egsznek azon terleteit hivatott lerni, amelyekre a fogalmi nyelv alkalmatlan. Ennek megrtse felttelezi a metaforikus (nem mitologikus!) gondolkodst. Msfell a termszettudomnyok vlaszainak egzakt volta nem rinti a Biblia kifejezseinek hitelessgt, mint ahogy a Biblia sem kvn a termszettudomnyos szemlletmd hamis alternatvja lenni. A tudomnyos eredmnyek lenygz volta mellett imponl a termszettudsok tbbsgnek alzata a megismers korltaival szemben.
2. A Biblia egyes szereplinek s a mtoszok hseinek sorsa kzti hasonlsg nem felttlenl a mtosz elsdlegessgre vezethet vissza. Sokkal inkbb arra enged kvetkeztetni, hogy a mtoszok megalkoti vettettk vissza a valsgos emberi trtnelem sorstragdiit az „istenek vilgba”. A szertartsok alatt – melyek clja a kzssg megeleventse s megerstse – a szertartst bemutat szemlyek mintegy az „istenek rkkvalsgnak kortrsaiv vlnak”.6 A Biblia trtnetei ezzel szemben szakadkot hagynak a profn emberi vilg s a szent Isten kztt.
3. Jzusra vonatkozan a modern vilgnzet s a mitologikus vilgkp ellenttrl beszlni egyet jelent a krygma (zenet) trtneti hitelessgrl val lemondssal. „Ha pedig Krisztus nem tmadt fel, akkor hibaval a mi igehirdetsnk, de hibaval a ti hitetek is.” (1 Kor 15,14) Vgl: maga Darwin is a teremt Istenben hv ember volt.

Kln dicsretet rdemel, ha a tanr nagylelken felolvassa a dikoknak Pl apostol „szeretet-himnuszt”, mint egy letnt kor meghaladott kultrjnak? mgis egyetemes rtknek mondhat gyngyszemt.7 Nem ritka, hogy 12-13 ves gyerekek – meglehets tjkozatlansguknak, illetve masszv flretjkoztatottsguknak tanjelt adva – bmulatos magabiztossggal igaztjk ki a hitoktatt arrl, hogy Jzus nem is volt zsid, s klnben sincs sz sehol a Bibliban kivlasztott nprl. Nagy a sttsg, s ers ellenszlben, egy szl gyertyval nehz vilgossgot csinlni. A Biblival kapcsolatos tjkozatlansg s dezinformltsg elleni munka kzs rdeknk, mieltt mg tanulink eljutnnak odig, hogy matematikarn arrl gyzkdnk tanrukat, hogy ktszer kett nem is ngy, hanem t.

Ideolgiai semlegessg – tudomnyos ignyessg

llami s nkormnyzati iskolkban joggal vrhat el az ideolgiailag semleges ismerettads. Ugyanilyen joggal vrhat el teht, hogy amikor a Biblirl beszl valaki, tudomnyos trgyszersggel tegye, akr egzisztencilisan rintett annak tartalmtl, akr nem. Az ehhez tartoz ismeretek minimumt meghatrozni pp ezrt felelssgteljes vllalkozs. Mrpedig a Nemzeti alaptanterv szerint beszlni kell a Biblirl. Az gy szempontjbl mellkes, hogy mekkora helyet foglalnak el az idevonatkoz ismeretek a tantand anyagok egszhez viszonytva. Ha sokat beszlnk rla, akkor azrt, ha pedig keveset, akkor annl inkbb gyelni kell arra, hogy az tadott tuds hiteles legyen. Nhny alapvet szempontot szeretnk felvzolni, amelyek a Nemzeti alaptanterv szellemben trtn pedagguskpzs, illetve posztgradulis8 kpzs tervezsekor figyelmet rdemelnek.

A Biblia tfog s alapos ismerete

A felletesen s hzagosan, viszonylag sokak ltal ismert bibliai szvegek trtneti s irodalmi kontextusban helyezkednek el. pp ezrt azok a tanrok, akik arra vllalkoznak vagy azt a feladatot kapjk, hogy a Biblival kapcsolatos ismereteket adjanak t a dikoknak, nem elgedhetnek meg azzal, hogy tudnak nhny bibliai rdekessget. A Biblia az emberisg trtnelmnek els vezredeirl rajzol sajtos, hitvallsosan elktelezett kpet. Az eurpai kultrt mindmig dnten meghatroz keresztynsg kzs tansgttele szerint pedig a Biblia vgs, centrlis mondanivaljt Jzus lete, tantsa s a vele kapcsolatban trtnt esemnyek kpezik. Az az erklcsisg, amely ebbl kibontakozott, egyetemes rvnynek mondhat s leglnyegesebb vonsaiban olyannak, amelynek mindmig nincs s nem is igen lesz relis alternatvja. Mindazok az alaprtkek, amelyeket a mai kzleti, politikai, trsadalmi vonatkozsokban konszenzuson nyugvnak, pp ezrt megkrdjelezhetetlennek tartunk, bibliai-keresztyn talajbl nttek ki.10 Azt a gondolati vet, amelyben a mvszeti alkotsokbl is kzismert bibliai tmk megszlalnak, csak alapos, idignyes tanulssal lehet megrteni. Ebbl a szempontbl a Biblia tantsa az irodalommal rokon. Ama trtnelmi koroknak ismerete, amelyekrl a Biblia szvegei szlnak, illetve amelyekben azok keletkeztek.

Az szvetsg esetben az kori Kelet kibontakoz kultri jelentik a trtnelmi kontextust. Kln rdekes a bibliai strtnet – a Genezis els tizenegy fejezetben lertak – s a rohamosan gyarapod rgszeti, vallstudomnyi kultrtrtneti eredmnyek sszehasonltsa.11 A Kr. e. msodik vezredtl egyre tbb rsos dokumentum is rendelkezsre ll, amelyekbl a kutatk jabbakat s jabbakat tudnak a szlesebb rdekld kznsg szmra is hozzfrhetv tenni. Mindezek segtenek jobban megismerni a Bibliban lert viszonyokat, az ismtelten elkerl vallsi s erklcsi problmkat. Izrael kialakulsa, npp vlsa, trtnete, viszonya a politikai porondon egymst kvet nagyhatalmakhoz, azok politikjnak, kultrjnak fbb jellemzi egsz eurpai jelennk szempontjbl rdekesek, s a Biblit sem lehet ezek nlkl rteni.12 Ugyanez a helyzet az jszvetsg esetben. Az szvetsghez kpest lnyegesen szkebb idintervallumot fognak t az itt lert esemnyek. Mindazt, ami itt elhangzik, trtnik, alapveten meghatrozza a hellenizmus kulturlis aurja, a judaista teolgia s a megszilrdulban lv rmai csszrsg politikai hatalma.13 Ebbl a szempontbl a Biblia tantsa a trtnelemmel rokon.

A bibliai knyvek kialakulsnak, knoni gyjtemnny rendezdsnek, a rgi kziratoknak s fordtsoknak a trtnete.

A teolgiban e cmad krdsekkel foglalkoz tudomnygat nevezzk bevezetsnek.14 A jelenleg keznkben tartott Biblia valjban iratgyjtemny. Nagyjbl a Kr. e. X. szzadtl a Kr. u. II. szzadig terjed idszakban keletkezett mvek kzl vlogatdtak ki a zsid, illetve keresztyn nrtelmezs szempontjbl legtekintlyesebb alkotsok. Nemcsak a knonba rendezdsnek van azonban kalandos trtnete, hanem az egyes iratoknak is. Szerkesztett, talaktsokon tment munkkkal van dolgunk. Knonban elfoglalt helyk sok esetben nem felel meg keletkezsi idejk sorrendjnek. Az rsba foglalst megelz hagyomnyozsnak is nagy szerep jutott. Az egyes knyvek szerzsgvel kapcsolatos ktelyek egyltaln nem j keletek.15 Hossz ideig azonban a rosszul rtelmezett hagyomnytisztelet s tekintlyflts miatt rdemben nem vgeztek kritikai kutatst az egyhzban. A humanizmus kora utni idben fellendlt filolgiai, valamint az jkortl napjainkig rohamosan fejld rgszeti, trtnelmi munka tette lehetv az ismeretek bvtst. Emiatt alakult ki az a ltszat, hogy a Biblia tbb vezredes tekintlye a tnyek slya alatt megrendlt. A kztudatba sajnos csak ez a tendencizus, torztott informci jutott el. A kutatsi eredmnyekrl szinte semmit sem tud, de a Biblia tekintlyt rmest elvet emberek pp ezrt szvesen hivatkoznak a Bibliban tallhat pontatlansgokra, ktrtelmsgekre, trgyi tvedsekre, hogy ezltal mentestve rezzk magukat a tovbbi rdekldstl. E tekintetben a Biblival val foglalkozs brmilyen tudomny mvelsvel rokonsgba hozhat. Itt szksges megemltenem, hogy meglehetsen szerencstlennek, flrerthetnek tartom a tudomnyok azon szemllett, amely a XVIII. szzadtl egyre marknsabban megklnbzteti a „humn” s „rel” terleteket. Amennyire szksges, hogy minl tbben, minl alaposabban ismerjk meg a kultrnkat dnten meghatroz knyvet, a Biblit, ugyanennyire szeretnm, ha eljutnnk odig, hogy tbb senki ne tartsa sikknek a matematika vagy a termszettudomnyok irnti rzketlensgt – gynevezett „humn belltottsgra” trtn hivatkozssal. A teolgia – hogy most n magam is eme kategrikkal ljek – pp annyira rel, mint humn tudomny. Mgis, az jkori tudomnyrtelmezs trhdtsa nyomn hovatovbb mindmig ltjogosultsgrt kzdhetett.16 A kzfelfogs szerint ma is legfeljebb a szplelk idealista lmodozk haszontalan idtltse lehet. Ezt a vkuumot azutn jl kihasznlhatjk az ltudomnyos, babonra, hiszkenysgre, ellenrizetlen informcikra pt szlhmosok, akr vallsi kntsben jelennek meg, akr „tudomnyosnak” mondott alapokra hivatkoznak.

A Biblia hatstrtnete, bibliai hermeneutika17

Rszint az elbb elmondottakbl kvetkezik, hogy a bibliaismeret, a kortrtnet s a bevezets a biblikus tudomnyok bcje. Az itt trgyaland krdsek teht alapismereti szintek.18 Az igazn izgalmas, lvezetes kaland csak ezutn kezddik el. A Biblia kialakulsa s hasznlata egyrszt vallsi intzmnyekhez ktdik. Az szvetsg a zsidsg Biblija, a kt testamentum egytt pedig az egyhz.19 Klnbz korokban, klnbz politikai rdekektl meghatrozott trsadalmi krkben, klnbz karakter, vrmrsklet emberek klnbz mdon rtelmeztk, vdtk, tmadtk a Szentrst. Az istentiszteleti let, a szerzetesi kzssgek kialakulsa, a misszi, az „igazhitsg” s „eretneksg” krdse, a reformci, hbork s bkektsek, vallsi bredsek s mozgalmak stb. szoros kapcsolatban lltak a Biblia ismeretvel vagy ppen hanyagolsval s magyarzatval. Jelen trsadalmunk arculatt is a Nagy Konstantin-i fordulattal kialakult s szzadunkban vgrvnyesen megsznt hatalmi berendezkedshez trtn – mg mindig lzad vagy naivan nosztalgikus – viszonyuls rajzolja meg.20 A Biblia teht nem csupn vallsi intzmnyekhez ktd szent dokumentum, hanem egyetemes kultrkincs is, s mint ilyen, minden embert megszlt.21 A Biblival val foglalkozs teht a politolgia s a szociolgia tudomnyainak szempontjbl sem mellkes.22

A „posztindusztrilis” vagy „posztmodern” trsadalmat jobb hjn „informcis trsadalomnak” nevezhetjk. A technika forradalmt mr tltk s tlltk. Most az informci forradalmnak kort ljk. Nem vletlenl. Krds ugyanis, hogy ebben a multikulturlis koszban fogunk-e tudni mg mit kezdeni egymssal s nmagunkkal. Van-e kzs nyelv, amelyen megrtjk embertrsainkat, fleg mi, egyazon anyanyelvet beszlk? Hitem szerint van ilyen nyelv. Ez a nyelv a Biblia nyelve. Ebben a hitemben filozfusok, teolgusok s tudsok is megerstenek. Ezrt merem ajnlani, mieltt mg vlasztsra knyszerlnnk az elembertelenedett technokrcia s a knyelmetlen, bugyuta, poszturbnus humanizmus kztt.

Jegyzetek:

1 A dolgozat fszvege eladsknt elhangzott a Bessenyei Gyrgy Tanrkpz Fiskola hrmas jubileuma alkalmbl rendezett nnepi tudomnyos lsszakon, Nyregyhzn, 1997. oktber 16-n.
2 Magyar Kzlny, 1995/91. szm 5384. oldal (A NAT ismertetse: „Az ember trsas lny”, „Csald”)
3 I. m. 5395–5397. oldal. (Alcmek: Ember s llat, Test s llek, Pszichikus mkdsnk, Szemlyisgnk, Gondolkods, kommunikci, tanuls, Az emberi szellem, Az ember mint rtkel lny, Az ember mint erklcsi lny, Mozgatink, Az egyes ember fejldse.)
4 I. m. 5402. oldal: „A zsid valls s a Biblia”, 5403. oldal: „A keresztnysg s az jszvetsg.”
5 Lsd: Bevezets a filozfiba a gimnzium s szakkzpiskola IV. osztlya szmra. „A” vltozat. (Szerk.: Lukcs Jzsef) Budapest, 1985, Tanknyvkiad, 70–71., 341–342. oldalak.
6 Molnr Tams: Filozfusok Istene. Budapest, 1996, Eurpa Knyvkiad, 33 p. Lsd mg: Mircea Eliade: A szent s a profn. Budapest, 1987, Eurpa Knyvkiad, 1987, 83 p.
7 l Kor 13
8 A szban forg mveltsgi terlet oktatst vgz pedaggusok kpzse s tovbbkpzse csak interdiszciplinris formban kpzelhet el. Ebben szerepet kellene hogy kapjon a teolgiai oktats is. Fontos lenne tudatostani, hogy a hittanri szakokon nem „kleriklis janicsrkpzs” folyik, hanem mindenki szmra nyitott tudomnyos felkszt munka. A teolgival foglalkozs nem vallsos elitkrk privilgiuma, ugyanakkor a hittanr szakos kpests – norml esetben – az llami s nkormnyzati iskolkban is kurrens cikk kellene hogy legyen.
9 Kszlben van egy Bibliaismeret jegyzet, melyet a Bessenyei Gyrgy Tanrkpz Fiskola evanglikus hittanr szakos hallgati szmra rok. A ksbbiekben felvteli kvetelmnynek sznjuk, de tanri segdknyvknt is hasznlhat. Els rsze a teremtstl a brk korig terjed idszakot fogja t.
10 „Eszbe nem jutna senkinek, hogy az iszlm kultrjt ne a Kornbl, a hindu kultrt ne a vdkbl s az upanisadokbl kiindulva kezdje vizsglni: Mirt ne lehetne ppilyen eredmnyes, ha a nyugati kultrt a Biblibl kiindulva vennnk grcs al?” (Northrop Frye: Az Ige hatalma. Budapest, 1997, Eurpa Knyvkiad, 17. p.)
11 Klnsen is rdekesek az Izrael npp vlsnak idszakban keletkezett ugariti s az szvetsg legfontosabb egysgnek, a Pentateuchusnak kialakulst mintegy msfl ezer esztendvel megelz mezopotmiai szvegek. (Bal s Anat. Budapest, 1986. Helikon, Marth Mikls utszavval; Gilgames. Bukarest, 1986, Kriterion, Komorczy Gza jegyzeteivel.)
12 A mindmig legelterjedtebb standard knyv: John Bright: Izrael trtnete. Budapest, 1986, Reformtus Zsinati Iroda Sajtosztlya. Ennl jabb, szakszerbb, de kevsb hozzfrhet munka: Dr. H. Jagersma: Izrael trtnete I–II. A msodik ktet – „Nagy Sndortl Bar Kochbig” mr az jszvetsgi kortrtnethez szolgl rtkes adatokkal.
13 Kovcs Kroly (Karner Kroly): Hellenizmus, Rma, zsidsg. Kln-Bcs, 1969, Utitrs. Benyik Gyrgy: Az jszvetsgi Szentrs trtnete I. Szeged, 1995, JATEPress. Ethelbert Stauffer: Jzus trtnete s szemlye. (ford. Sznyi Gyrgy.) Miskolc, 1996.
14 A legtfogbb s legalaposabb szvetsgi bevezets: Rzsa Huba: Az szvetsg keletkezse. Budapest, 1996, Szent Istvn Trsulat. (Rendkvl rtkes kiadvnyokat bocst kzre folyamatosan a Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportja dr. Karasszon Istvn kutatprofesszor vezetsvel.) Az jszvetsghez: Benyik Gyrgy: Az jszvetsgi Szentrs trtnete II. Szeged, 1995, JATEPress; Farkasfalvy Dnes: Bevezets az jszvetsgi Szentrs knyveihez. Budapest, 1995, Szent Istvn Trsulat, valamint: Dr. Budai Gergely–Herczeg Pl: Az jszvetsg trtnete. Budapest, 1994, Klvin Jnos Kiad.
15 A leggyakrabban emlegetett „botrnyknyv”: Spinoza: Teolgiai-politikai tanulmny. Budapest, 1984, Akadmiai Kiad.
16 rvendetesnek tartom azt a tendencit, amely arra mutat, hogy a teolgia egyre inkbb polgrjogot nyer a tudomnyok csarnokban. Erre plda az 1997. november 6-n a Tudomny Napja alkalmbl a nyregyhzi felsoktatsi intzmnyek s kutatintzetek ltal megrendezett nnepi lsszak, melynek egyik szekcijaknt a hittudomny is szerepelt.
17 Hallatlanul gazdag anyagot jelentetett meg az ifj. Fabiny Tibor ltal szerkesztett Hermeneutikai Fzetek sorozat, a bibliartelmezs paradigmavltsairl szl rtekezsektl kezdve a modern irnyzatokon t a klasszikus hermeneutikai mvekig.
18 A teolgia tudomnyn bell a biblikum terletre klnskppen is jellemz, hogy eredmnyei s azok elismerse nem fgg felekezeti hovatartozstl. Nem tlzs azt lltani, hogy ez az egyhz hatrain tlra is rvnyes, azaz ideolgiai s vilgnzeti klnbzsgek sem llhatnak emberek kz, amennyiben tisztessgesen, trgyszersgre trekedve vizsgljk a Biblit. A vilgi fiskolkon folytatott hittanrkpzs ppen ezrt tallkozsi pontot is jelenthet a klnbz gondolkods, kulturlis meghatrozottsg emberek kzt.
19 „Ha a rendszeres teolgia feladata az, hogy a keresztny hit tartalmt kifejtse, mris hrom krds vetdik fel: Mi a rendszeres teolgia forrsa? Mi kzvetti ezeket a forrsokat? Milyen norma szerint dntnk e forrsok hasznlatrl? Az els vlasz ezekre a krdsekre: a Biblia.” (Paul Tillich: Rendszeres teolgia. Budapest, 1996, Osiris Kiad, 46. p.)
20 Errl a tmrl a rendszervlts idejn rtam egy hosszabb dolgozatot „Az Egyhz integritsa – t a trsadalom gygyulshoz” cmmel. Sajnos, sok minden, amit akkor az asztalfik szmra megfogalmaztam, azta is idszer maradt.
21 „... a Biblia tvolrl sem csupn irodalom, hanem egy minket, mindnyjunkat szemlyesen s erteljesen megszlt Hang hallhat ki belle. Megszltottak vagyunk. Hogyan vlaszolunk?” Fabiny Tibor: Szra brni az rst. Budapest, 1994, Hermeneutikai Kutatkzpont, 51–52. p.
22 V.: A NAT ismertetse a Magyar Kzlnyben: 1995/91. szm5404–5417.oldalak a trtnelemrl, valamint az5384–5394.oldalak az llampolgri ismeretekrl.

Bartha Istvn mltn hires s korrekt cikkt olvahattuk ezzel a cmmel: A Biblia helye a Nemzeti alaptantervben

 

Magyarorszgi Reformtus Egyhz
Cmere

//gportal.hu/
vargharefiskola

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kapcsolat felvtel
 

Vargha Gyuln
SZSZ PLA

1863.10.15.-1947. 09. 18.
klt, mfordt

Tants Uram, meghajlani,
Mint szlben az aranykalsz!
Hajoljak, meg ha Szentlelked
Rem fuvall s porig alz!

S dacos szvem, ha ellenll,
Midn a Llek rlehel,
Jjj tz gyannt, s a dac, a gg
Lelked tzben gjen el!

Mint bsz hullm,mely megtrik,
Ha parthoz zi zg szl;
gy trjn ssze szvem is,
Amint tebenned partot r!

NEKEK
Fordtotta!

 
DOKUMENTUMOK
 

VARGHA GYULA
klt,statisztikus, jogi dokto

1853.11.04. - 1929.05.02.

Kltk s a mhecskk
Lelke rokon,
H trsak rges rg,
rad az dessg
Ajkaikon.

VERSEK

Schpflin Aladr:
Vargha Gyula

 
Iskolrl
 
Magyargencsi telephely
 
Iskola dolgozi
 
Dikok
 
Ajnlott Lapok
 
A klt, mfordt
Vargha Gyula
 
Vargha Gyula verse
RGI MANDULAVIRGZS

Napos szlhegy oldalban,
- Dlesti nap p oda vg –
Tettl talpig rzsaszn ruhban
Pompztak a mandulafk.

Varzslat a szemnek az ily kp,
Mikor virgban mg a fld szegny;
Gardparton a galagonya se nylt mg,
Sem a kkny.

A mandulag lehajolt hozzm,
lmot sugallva,
S megsimogatta lgyan gyermekorcm
A Dl fuvalma.

Nem suttogtak regt felettem
Nagy dli plmk...
A mandulavirgbl sztte lelkem
Legels lmt.

 
Wass Albert Bcszs

Wass Albert kldetst egy letrajzi rsban gy foglalja ssze:

"rnak rendelt az r, mgpedig abbl a fajtbl, akinek nem szrakoztats a feladata, nem is a vilg szpsgeinek dicsrete, hanem mindssze nemzetnek szolglata. Ezt tettem, ezt vgeztem, jl rosszul, legjobb tudsom szerint. Hdpt igyekeztem lenni. Hidat prbltam verni mlt s jvend kztt a rendelkezsemre ll jelen felhasznlsval. letem egyetlen feladatnak nemzetem megmentst ismertem fl. Ezt pedig gy lttam megvalsthatnak, ha egybefogom a sztszrtsgban mg megmaradt erket egyetlen cl szolglatra: megismertetni a vilggal a magyar nemzetben rejl rtkeket, lehmozni nemzetemrl azt, amit az ellensges propaganda az utols vszzad sorn rkent. Ennek az egyetlen clnak a szolglatra lltottam be egsz letemet.

Megtettem a magamt s a tbbi mr nem az n gondom. Nemzetemen mg az risten sem segthet, ha hamarosan nem bred magra. De akr magra bred, akr nem, n mr nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy egytt rvendezzek az rvendezkkel egy megrendten szp s csodlatos fltmadson, amit csak az risten adhat meg, mert ms remnysgre lehetsgem sincsen. s ez jl is van gy. Legyen velnk az risten kegyelme!"

(Bcssz)

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU