2. Tanulmnyok : 2. Bartha Istvn:
A BIBLIA HELYE A NEMZETI ALAPTANTERVEBEN1
|
2. Bartha Istvn:
A BIBLIA HELYE A NEMZETI ALAPTANTERVEBEN1
A Biblia a vilg kulturlis rksgnek fontos rsze, s mint ilyennek – az iskola vilgnzeti arculatnak jellegtl fggetlenl – helye van az tadand mveltsganyagban. Az itt kzreadott rvidebb tanulmny sszegzi, melyek azok a bibliai, illetve a Biblihoz kapcsold ismeretek, amelyek rintkezsi pontokat mutatnak az iskola hagyomnyos mveltsgtartalmaival, illetve azokkal a modern trsadalomtudomnyokkal, amelyek iskolai jelenlte elsegtheti az oktats tartalmi modernizcijt.
„A teljes rs Istentl ihletett, s hasznos a tantsra, a feddsre, a megjobbtsra,
az igazsgban val nevelsre...” (2 Tim 3,16)
A NAT-ban szerepl Ember s trsadalom mveltsgi terlet lersa – hallgatlagosan – tbb ponton is felttelezi a teolgia tudomnyval trtn rintkezst. Elkpzelhetetlen pldul az emberrl mint trsas lnyrl s a csaldrl mint a trsadalom legkisebb egysgrl gy beszlni, hogy figyelmen kvl hagyjuk a bibliai zsid-keresztyn tradcit.2 Ugyangy: filozfiai antropolgi-rl, erklcsrl, az ember lelki-szellemi-rzelmi vilgrl is nehz volna brmit mondani, hogy az ne legyen kapcsolatban a tbb vezredes bibliai normkkal s szemlletmddal.3 A pldkat lehetne sorolni, most mgis csupn azt a terletet szeretnm szemgyre venni, amely a legkzvetlenebbl rinti az oktatst: a Biblia ismeretrl, a zsidsg s a keresztynsg trtnetrl szlok.4
Kzismert, hogy a valls azon terletek kz tartozik, amelyben – csakgy, mint a futballban s a politikban – mindenki „szakavatottnak” rzi magt. Adott esetben egy templomot sohasem ltogat vfly feljogostva rzi magt, hogy kioktassa a lelkszt, hogyan kell eskvi istentisztele-tet tartani. Ugyangy, a kzfelfogs szerint semmi kivetnival nincs abban, ha egy magt materialistnak tart tanr teljes hatrozottsggal beszl „keresztny mitolgirl”5, mikzben gy rzi, elvgezte a dolgt azzal, ha Darwinra hivatkozva cfolja a bibliai teremtstrtnetet. A Biblival kapcsolatban a mitolgia kifejezs, valamint a termszettudomnyok eredmnyeivel trtn szembellts egyarnt szakszertlen.
A krdst bonyoltja Rudolf Bultmann mitolgitlantsi programjnak mindmig hat szemllete. Errl a tmrl kln tanulmnyt rtam. Itt – jelzsszeren – csupn ennyit:
1. A Biblia nyelve metaforikus. A metafora a valsg egsznek azon terleteit hivatott lerni, amelyekre a fogalmi nyelv alkalmatlan. Ennek megrtse felttelezi a metaforikus (nem mitologikus!) gondolkodst. Msfell a termszettudomnyok vlaszainak egzakt volta nem rinti a Biblia kifejezseinek hitelessgt, mint ahogy a Biblia sem kvn a termszettudomnyos szemlletmd hamis alternatvja lenni. A tudomnyos eredmnyek lenygz volta mellett imponl a termszettudsok tbbsgnek alzata a megismers korltaival szemben.
2. A Biblia egyes szereplinek s a mtoszok hseinek sorsa kzti hasonlsg nem felttlenl a mtosz elsdlegessgre vezethet vissza. Sokkal inkbb arra enged kvetkeztetni, hogy a mtoszok megalkoti vettettk vissza a valsgos emberi trtnelem sorstragdiit az „istenek vilgba”. A szertartsok alatt – melyek clja a kzssg megeleventse s megerstse – a szertartst bemutat szemlyek mintegy az „istenek rkkvalsgnak kortrsaiv vlnak”.6 A Biblia trtnetei ezzel szemben szakadkot hagynak a profn emberi vilg s a szent Isten kztt.
3. Jzusra vonatkozan a modern vilgnzet s a mitologikus vilgkp ellenttrl beszlni egyet jelent a krygma (zenet) trtneti hitelessgrl val lemondssal. „Ha pedig Krisztus nem tmadt fel, akkor hibaval a mi igehirdetsnk, de hibaval a ti hitetek is.” (1 Kor 15,14) Vgl: maga Darwin is a teremt Istenben hv ember volt.
Kln dicsretet rdemel, ha a tanr nagylelken felolvassa a dikoknak Pl apostol „szeretet-himnuszt”, mint egy letnt kor meghaladott kultrjnak? mgis egyetemes rtknek mondhat gyngyszemt.7 Nem ritka, hogy 12-13 ves gyerekek – meglehets tjkozatlansguknak, illetve masszv flretjkoztatottsguknak tanjelt adva – bmulatos magabiztossggal igaztjk ki a hitoktatt arrl, hogy Jzus nem is volt zsid, s klnben sincs sz sehol a Bibliban kivlasztott nprl. Nagy a sttsg, s ers ellenszlben, egy szl gyertyval nehz vilgossgot csinlni. A Biblival kapcsolatos tjkozatlansg s dezinformltsg elleni munka kzs rdeknk, mieltt mg tanulink eljutnnak odig, hogy matematikarn arrl gyzkdnk tanrukat, hogy ktszer kett nem is ngy, hanem t.
Ideolgiai semlegessg – tudomnyos ignyessg
llami s nkormnyzati iskolkban joggal vrhat el az ideolgiailag semleges ismerettads. Ugyanilyen joggal vrhat el teht, hogy amikor a Biblirl beszl valaki, tudomnyos trgyszersggel tegye, akr egzisztencilisan rintett annak tartalmtl, akr nem. Az ehhez tartoz ismeretek minimumt meghatrozni pp ezrt felelssgteljes vllalkozs. Mrpedig a Nemzeti alaptanterv szerint beszlni kell a Biblirl. Az gy szempontjbl mellkes, hogy mekkora helyet foglalnak el az idevonatkoz ismeretek a tantand anyagok egszhez viszonytva. Ha sokat beszlnk rla, akkor azrt, ha pedig keveset, akkor annl inkbb gyelni kell arra, hogy az tadott tuds hiteles legyen.
Nhny alapvet szempontot szeretnk felvzolni, amelyek a Nemzeti alaptanterv szellemben trtn pedagguskpzs, illetve posztgradulis8 kpzs tervezsekor figyelmet rdemelnek.
A Biblia tfog s alapos ismerete
A felletesen s hzagosan, viszonylag sokak ltal ismert bibliai szvegek trtneti s irodalmi kontextusban helyezkednek el. pp ezrt azok a tanrok, akik arra vllalkoznak vagy azt a feladatot kapjk, hogy a Biblival kapcsolatos ismereteket adjanak t a dikoknak, nem elgedhetnek meg azzal, hogy tudnak nhny bibliai rdekessget. A Biblia az emberisg trtnelmnek els vezredeirl rajzol sajtos, hitvallsosan elktelezett kpet. Az eurpai kultrt mindmig dnten meghatroz keresztynsg kzs tansgttele szerint pedig a Biblia vgs, centrlis mondanivaljt Jzus lete, tantsa s a vele kapcsolatban trtnt esemnyek kpezik. Az az erklcsisg, amely ebbl kibontakozott, egyetemes rvnynek mondhat s leglnyegesebb vonsaiban olyannak, amelynek mindmig nincs s nem is igen lesz relis alternatvja. Mindazok az alaprtkek, amelyeket a mai kzleti, politikai, trsadalmi vonatkozsokban konszenzuson nyugvnak, pp ezrt megkrdjelezhetetlennek tartunk, bibliai-keresztyn talajbl nttek ki.10 Azt a gondolati vet, amelyben a mvszeti alkotsokbl is kzismert bibliai tmk megszlalnak, csak alapos, idignyes tanulssal lehet megrteni. Ebbl a szempontbl a Biblia tantsa az irodalommal rokon. Ama trtnelmi koroknak ismerete, amelyekrl a Biblia szvegei szlnak, illetve amelyekben azok keletkeztek.
Az szvetsg esetben az kori Kelet kibontakoz kultri jelentik a trtnelmi kontextust. Kln rdekes a bibliai strtnet – a Genezis els tizenegy fejezetben lertak – s a rohamosan gyarapod rgszeti, vallstudomnyi kultrtrtneti eredmnyek sszehasonltsa.11 A Kr. e. msodik vezredtl egyre tbb rsos dokumentum is rendelkezsre ll, amelyekbl a kutatk jabbakat s jabbakat tudnak a szlesebb rdekld kznsg szmra is hozzfrhetv tenni. Mindezek segtenek jobban megismerni a Bibliban lert viszonyokat, az ismtelten elkerl vallsi s erklcsi problmkat. Izrael kialakulsa, npp vlsa, trtnete, viszonya a politikai porondon egymst kvet nagyhatalmakhoz, azok politikjnak, kultrjnak fbb jellemzi egsz eurpai jelennk szempontjbl rdekesek, s a Biblit sem lehet ezek nlkl rteni.12 Ugyanez a helyzet az jszvetsg esetben. Az szvetsghez kpest lnyegesen szkebb idintervallumot fognak t az itt lert esemnyek. Mindazt, ami itt elhangzik, trtnik, alapveten meghatrozza a hellenizmus kulturlis aurja, a judaista teolgia s a megszilrdulban lv rmai csszrsg politikai hatalma.13 Ebbl a szempontbl a Biblia tantsa a trtnelemmel rokon.
A bibliai knyvek kialakulsnak, knoni gyjtemnny rendezdsnek, a rgi kziratoknak s fordtsoknak a trtnete.
A teolgiban e cmad krdsekkel foglalkoz tudomnygat nevezzk bevezetsnek.14 A jelenleg keznkben tartott Biblia valjban iratgyjtemny. Nagyjbl a Kr. e. X. szzadtl a Kr. u. II. szzadig terjed idszakban keletkezett mvek kzl vlogatdtak ki a zsid, illetve keresztyn nrtelmezs szempontjbl legtekintlyesebb alkotsok. Nemcsak a knonba rendezdsnek van azonban kalandos trtnete, hanem az egyes iratoknak is. Szerkesztett, talaktsokon tment munkkkal van dolgunk. Knonban elfoglalt helyk sok esetben nem felel meg keletkezsi idejk sorrendjnek. Az rsba foglalst megelz hagyomnyozsnak is nagy szerep jutott. Az egyes knyvek szerzsgvel kapcsolatos ktelyek egyltaln nem j keletek.15 Hossz ideig azonban a rosszul rtelmezett hagyomnytisztelet s tekintlyflts miatt rdemben nem vgeztek kritikai kutatst az egyhzban. A humanizmus kora utni idben fellendlt filolgiai, valamint az jkortl napjainkig rohamosan fejld rgszeti, trtnelmi munka tette lehetv az ismeretek bvtst. Emiatt alakult ki az a ltszat, hogy a Biblia tbb vezredes tekintlye a tnyek slya alatt megrendlt. A kztudatba sajnos csak ez a tendencizus, torztott informci jutott el. A kutatsi eredmnyekrl szinte semmit sem tud, de a Biblia tekintlyt rmest elvet emberek pp ezrt szvesen hivatkoznak a Bibliban tallhat pontatlansgokra, ktrtelmsgekre, trgyi tvedsekre, hogy ezltal mentestve rezzk magukat a tovbbi rdekldstl. E tekintetben a Biblival val foglalkozs brmilyen tudomny mvelsvel rokonsgba hozhat. Itt szksges megemltenem, hogy meglehetsen szerencstlennek, flrerthetnek tartom a tudomnyok azon szemllett, amely a XVIII. szzadtl egyre marknsabban megklnbzteti a „humn” s „rel” terleteket. Amennyire szksges, hogy minl tbben, minl alaposabban ismerjk meg a kultrnkat dnten meghatroz knyvet, a Biblit, ugyanennyire szeretnm, ha eljutnnk odig, hogy tbb senki ne tartsa sikknek a matematika vagy a termszettudomnyok irnti rzketlensgt – gynevezett „humn belltottsgra” trtn hivatkozssal. A teolgia – hogy most n magam is eme kategrikkal ljek – pp annyira rel, mint humn tudomny. Mgis, az jkori tudomnyrtelmezs trhdtsa nyomn hovatovbb mindmig ltjogosultsgrt kzdhetett.16 A kzfelfogs szerint ma is legfeljebb a szplelk idealista lmodozk haszontalan idtltse lehet. Ezt a vkuumot azutn jl kihasznlhatjk az ltudomnyos, babonra, hiszkenysgre, ellenrizetlen informcikra pt szlhmosok, akr vallsi kntsben jelennek meg, akr „tudomnyosnak” mondott alapokra hivatkoznak.
A Biblia hatstrtnete, bibliai hermeneutika17
Rszint az elbb elmondottakbl kvetkezik, hogy a bibliaismeret, a kortrtnet s a bevezets a biblikus tudomnyok bcje. Az itt trgyaland krdsek teht alapismereti szintek.18 Az igazn izgalmas, lvezetes kaland csak ezutn kezddik el. A Biblia kialakulsa s hasznlata egyrszt vallsi intzmnyekhez ktdik. Az szvetsg a zsidsg Biblija, a kt testamentum egytt pedig az egyhz.19 Klnbz korokban, klnbz politikai rdekektl meghatrozott trsadalmi krkben, klnbz karakter, vrmrsklet emberek klnbz mdon rtelmeztk, vdtk, tmadtk a Szentrst. Az istentiszteleti let, a szerzetesi kzssgek kialakulsa, a misszi, az „igazhitsg” s „eretneksg” krdse, a reformci, hbork s bkektsek, vallsi bredsek s mozgalmak stb. szoros kapcsolatban lltak a Biblia ismeretvel vagy ppen hanyagolsval s magyarzatval. Jelen trsadalmunk arculatt is a Nagy Konstantin-i fordulattal kialakult s szzadunkban vgrvnyesen megsznt hatalmi berendezkedshez trtn – mg mindig lzad vagy naivan nosztalgikus – viszonyuls rajzolja meg.20 A Biblia teht nem csupn vallsi intzmnyekhez ktd szent dokumentum, hanem egyetemes kultrkincs is, s mint ilyen, minden embert megszlt.21 A Biblival val foglalkozs teht a politolgia s a szociolgia tudomnyainak szempontjbl sem mellkes.22
A „posztindusztrilis” vagy „posztmodern” trsadalmat jobb hjn „informcis trsadalomnak” nevezhetjk. A technika forradalmt mr tltk s tlltk. Most az informci forradalmnak kort ljk. Nem vletlenl. Krds ugyanis, hogy ebben a multikulturlis koszban fogunk-e tudni mg mit kezdeni egymssal s nmagunkkal. Van-e kzs nyelv, amelyen megrtjk embertrsainkat, fleg mi, egyazon anyanyelvet beszlk? Hitem szerint van ilyen nyelv. Ez a nyelv a Biblia nyelve. Ebben a hitemben filozfusok, teolgusok s tudsok is megerstenek. Ezrt merem ajnlani, mieltt mg vlasztsra knyszerlnnk az elembertelenedett technokrcia s a knyelmetlen, bugyuta, poszturbnus humanizmus kztt.
Jegyzetek:
1 A dolgozat fszvege eladsknt elhangzott a Bessenyei Gyrgy Tanrkpz Fiskola hrmas jubileuma alkalmbl rendezett nnepi tudomnyos lsszakon, Nyregyhzn, 1997. oktber 16-n.
2 Magyar Kzlny, 1995/91. szm 5384. oldal (A NAT ismertetse: „Az ember trsas lny”, „Csald”)
3 I. m. 5395–5397. oldal. (Alcmek: Ember s llat, Test s llek, Pszichikus mkdsnk, Szemlyisgnk, Gondolkods, kommunikci, tanuls, Az emberi szellem, Az ember mint rtkel lny, Az ember mint erklcsi lny, Mozgatink, Az egyes ember fejldse.)
4 I. m. 5402. oldal: „A zsid valls s a Biblia”, 5403. oldal: „A keresztnysg s az jszvetsg.”
5 Lsd: Bevezets a filozfiba a gimnzium s szakkzpiskola IV. osztlya szmra. „A” vltozat. (Szerk.: Lukcs Jzsef) Budapest, 1985, Tanknyvkiad, 70–71., 341–342. oldalak.
6 Molnr Tams: Filozfusok Istene. Budapest, 1996, Eurpa Knyvkiad, 33 p. Lsd mg: Mircea Eliade: A szent s a profn. Budapest, 1987, Eurpa Knyvkiad, 1987, 83 p.
7 l Kor 13
8 A szban forg mveltsgi terlet oktatst vgz pedaggusok kpzse s tovbbkpzse csak interdiszciplinris formban kpzelhet el. Ebben szerepet kellene hogy kapjon a teolgiai oktats is. Fontos lenne tudatostani, hogy a hittanri szakokon nem „kleriklis janicsrkpzs” folyik, hanem mindenki szmra nyitott tudomnyos felkszt munka. A teolgival foglalkozs nem vallsos elitkrk privilgiuma, ugyanakkor a hittanr szakos kpests – norml esetben – az llami s nkormnyzati iskolkban is kurrens cikk kellene hogy legyen.
9 Kszlben van egy Bibliaismeret jegyzet, melyet a Bessenyei Gyrgy Tanrkpz Fiskola evanglikus hittanr szakos hallgati szmra rok. A ksbbiekben felvteli kvetelmnynek sznjuk, de tanri segdknyvknt is hasznlhat. Els rsze a teremtstl a brk korig terjed idszakot fogja t.
10 „Eszbe nem jutna senkinek, hogy az iszlm kultrjt ne a Kornbl, a hindu kultrt ne a vdkbl s az upanisadokbl kiindulva kezdje vizsglni: Mirt ne lehetne ppilyen eredmnyes, ha a nyugati kultrt a Biblibl kiindulva vennnk grcs al?” (Northrop Frye: Az Ige hatalma. Budapest, 1997, Eurpa Knyvkiad, 17. p.)
11 Klnsen is rdekesek az Izrael npp vlsnak idszakban keletkezett ugariti s az szvetsg legfontosabb egysgnek, a Pentateuchusnak kialakulst mintegy msfl ezer esztendvel megelz mezopotmiai szvegek. (Bal s Anat. Budapest, 1986. Helikon, Marth Mikls utszavval; Gilgames. Bukarest, 1986, Kriterion, Komorczy Gza jegyzeteivel.)
12 A mindmig legelterjedtebb standard knyv: John Bright: Izrael trtnete. Budapest, 1986, Reformtus Zsinati Iroda Sajtosztlya. Ennl jabb, szakszerbb, de kevsb hozzfrhet munka: Dr. H. Jagersma: Izrael trtnete I–II. A msodik ktet – „Nagy Sndortl Bar Kochbig” mr az jszvetsgi kortrtnethez szolgl rtkes adatokkal.
13 Kovcs Kroly (Karner Kroly): Hellenizmus, Rma, zsidsg. Kln-Bcs, 1969, Utitrs. Benyik Gyrgy: Az jszvetsgi Szentrs trtnete I. Szeged, 1995, JATEPress. Ethelbert Stauffer: Jzus trtnete s szemlye. (ford. Sznyi Gyrgy.) Miskolc, 1996.
14 A legtfogbb s legalaposabb szvetsgi bevezets: Rzsa Huba: Az szvetsg keletkezse. Budapest, 1996, Szent Istvn Trsulat. (Rendkvl rtkes kiadvnyokat bocst kzre folyamatosan a Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportja dr. Karasszon Istvn kutatprofesszor vezetsvel.) Az jszvetsghez: Benyik Gyrgy: Az jszvetsgi Szentrs trtnete II. Szeged, 1995, JATEPress; Farkasfalvy Dnes: Bevezets az jszvetsgi Szentrs knyveihez. Budapest, 1995, Szent Istvn Trsulat, valamint: Dr. Budai Gergely–Herczeg Pl: Az jszvetsg trtnete. Budapest, 1994, Klvin Jnos Kiad.
15 A leggyakrabban emlegetett „botrnyknyv”: Spinoza: Teolgiai-politikai tanulmny. Budapest, 1984, Akadmiai Kiad.
16 rvendetesnek tartom azt a tendencit, amely arra mutat, hogy a teolgia egyre inkbb polgrjogot nyer a tudomnyok csarnokban. Erre plda az 1997. november 6-n a Tudomny Napja alkalmbl a nyregyhzi felsoktatsi intzmnyek s kutatintzetek ltal megrendezett nnepi lsszak, melynek egyik szekcijaknt a hittudomny is szerepelt.
17 Hallatlanul gazdag anyagot jelentetett meg az ifj. Fabiny Tibor ltal szerkesztett Hermeneutikai Fzetek sorozat, a bibliartelmezs paradigmavltsairl szl rtekezsektl kezdve a modern irnyzatokon t a klasszikus hermeneutikai mvekig.
18 A teolgia tudomnyn bell a biblikum terletre klnskppen is jellemz, hogy eredmnyei s azok elismerse nem fgg felekezeti hovatartozstl. Nem tlzs azt lltani, hogy ez az egyhz hatrain tlra is rvnyes, azaz ideolgiai s vilgnzeti klnbzsgek sem llhatnak emberek kz, amennyiben tisztessgesen, trgyszersgre trekedve vizsgljk a Biblit. A vilgi fiskolkon folytatott hittanrkpzs ppen ezrt tallkozsi pontot is jelenthet a klnbz gondolkods, kulturlis meghatrozottsg emberek kzt.
19 „Ha a rendszeres teolgia feladata az, hogy a keresztny hit tartalmt kifejtse, mris hrom krds vetdik fel: Mi a rendszeres teolgia forrsa? Mi kzvetti ezeket a forrsokat? Milyen norma szerint dntnk e forrsok hasznlatrl? Az els vlasz ezekre a krdsekre: a Biblia.” (Paul Tillich: Rendszeres teolgia. Budapest, 1996, Osiris Kiad, 46. p.)
20 Errl a tmrl a rendszervlts idejn rtam egy hosszabb dolgozatot „Az Egyhz integritsa – t a trsadalom gygyulshoz” cmmel. Sajnos, sok minden, amit akkor az asztalfik szmra megfogalmaztam, azta is idszer maradt.
21 „... a Biblia tvolrl sem csupn irodalom, hanem egy minket, mindnyjunkat szemlyesen s erteljesen megszlt Hang hallhat ki belle. Megszltottak vagyunk. Hogyan vlaszolunk?” Fabiny Tibor: Szra brni az rst. Budapest, 1994, Hermeneutikai Kutatkzpont, 51–52. p.
22 V.: A NAT ismertetse a Magyar Kzlnyben: 1995/91. szm5404–5417.oldalak a trtnelemrl, valamint az5384–5394.oldalak az llampolgri ismeretekrl.
Bartha Istvn mltn hires s korrekt cikkt olvahattuk ezzel a cmmel: A Biblia helye a Nemzeti alaptantervben
|