2. Tanulmnyok : 5. Plvlgyi Ferenc:
AZ ERKLCSI NEVELS J PERSPEKTVI |
5. Plvlgyi Ferenc:
AZ ERKLCSI NEVELS J PERSPEKTVI
AZ ERKLCSI NEVELS J PERSPEKTVI Plvlgyi Ferenc
„A pedaggiai erklcs alapja az, hogy a nevels nem okozhat krt. A krok, akrcsak a sikerek, hossz ideig szrevtlenl maradhatnak. Emiatt felttlenl szksges, hogy a morlis nevels alapveto ignyei s kritriumai minl elobb s egyetemes rvnnyel fogalmazdjanak meg. (…) A nevels nem maga az erklcs, hanem az erklcsi cl elrse rdekben alkalmazott kommunikci, amelynek llandan j formban kell artikullnia a j erklcs ignyeit.”
A tudomnyos szakirodalom, s szintgy a kzgondolkods mr rgen felvetette az erklcsi rtkvlsg problmjt. A XX. szzad a ltvnyos muszaki fejlodsnek eredmnyei mellett sajnos rkl hagyta globlis kiterjedsu gondjait s megoldsra vr emberi-trsadalmi problmit is. Az rtkdevalvci egyre gyorsul folyamatban a humn jellegu tudomnyterletek sokat tehetnek az etikai problmahalmaz, az rtkszemlleti vlsg kezelse tern. A pedaggia ebben klnsen rintett, hiszen klasszikus s modern defincii egyarnt tartalmazzk az rtkkzvetts , sot az rtkteremts feladatait is.
RTK S PEDAGGIA
A nevels hagyomnyosan rtkkzvetto s szemlyisgalakt program, s errol a feladatkrrol a pedaggia sajt identitsnak feladsa nlkl nem mondhat le. Az erklcsi nevels napjaink kihvsainak csak akkor tud megfelelni, ha olyan sajtosan pedaggiai alkalmazsra sznt rtkrendszert dolgoz ki, mely nem ll ellenttben egyetlen tradicionlis rtkrenddel sem.
A fenti gondolat nem j a pedaggia trtnetben. WESZELY dn (1867-1935) mr a mlt szzad elejn felvetette a pedaggiai szempontbl elklntheto rtkek kivlasztsnak szksgessgt: /1/ „(…) vannak relis s idelis rtkek. Idelis rtk: a j, igaz s szp, a relis rtk pedig (…) ami valamilyen relis szksglet kielgtsn alapszik (…) a szksges, hasznos s kellemes. (…) Az idelis s relis rtkek egymssal kapcsolatba hozhatk: a szksgesnek megfelel az igaz, a hasznosnak a j, a kellemesnek a szp.” „Ez a floszts – folytatja – pedaggiai szempontbl azrt rtkes, mert tmutatst ad arra nzve, hogyan kell a relis rtkekbol a nevels segtsgvel a szellemi fejlodst az idelis rtkek fel terelni, s egy alacsonyabb fok vilgnzetrol, melynek vezeto eszmi: a szksges, hasznos s kellemes, a fejlodo lelket flemelni egy magasabb vilgnzetre, melynek vezeto eszmi: az igaz, a j s a szp.” Weszely teht kt egymstl nagyon tvol eso szfra, az idelis s a relis, az elmleti s a gyakorlati, a filozofikus s a praktikus diplusok kapcsolatrendszert alkotta meg a pedaggiai felhasznls cljaira. Nem lltott kevesebbet, mint hogy a „htkznapi” erklcsi tulajdonsgok a legfobb filozfiai idekban talljk meg magyarzatukat, ugyanakkor a legfobb idek lebonthatk mindazokra az anyagi-szellemi rtkekre, amelyeket az emberek tbbsge szksgesnek, hasznosnak s kellemesnek vl. Az rtkek induktv kapcsolatrendszernek kiptse vgso soron maga a nevels, az idekbl leboml deduktv irny pedig a pedaggiai tervezst, rtkttelezst szolglja. A mlt szzad nagy pedaggusa mr 1923-ban rmutatott arra az tra, amely a pedaggiai szempontbl hasznosthat, maradand rtkek megtallshoz vezethet el bennnket.
Elbizonytalanod erklcsu, plurlis szemlletu korunkban a nevelstudomnynak olyan pedaggiai rtkrepertorra van szksge, amelyben az rtkek maradandaknak bizonyulnak, minden pozitv filozfiai rendszer elfogadja oket, a keresztny vallsok tantsaival sem ellenkeznek, s amelyekre egy stabil, idoll nevelsi modell ptheto. Vannak-e ilyen rtkek? S ha vannak, akkor hogyan lehet megtallni oket? Ha tallunk ilyen rtkeket, akkor hogyan lehet segtsgkkel nevelselmleti koncepcikat fellltani? gy vljk, hogy az intzmnyes nevels trtneti szempontbl determinlt, ma mr tudomnyos tapasztalatokkal s eredmnyekkel megalapozott humn rtkteremto folyamat. Ebben az llandan mukdo, rszint vilgnzetek szerint vezrelt, rszint spontn jellegu rtkkpzodsben vltoz s maradand rtkek egyarnt elofordulhatnak. Lehetsgesek-e olyan rtkek, melyek az emberisg eszmetrtnetben llandan jelen vannak? Ha igen, akkor clunk megtallni s igazolni azokat az rtkeket, melyekbol eddig j s hasznos dolgok szrmaztak. Olyan rtkeket keresnk, melyek trsadalmi kzmegegyezsre eslyesek, a nevels csaknem mindenki ltal elfogadhat rtkeit reprezentljk, eszmetrtneti megalapozottsggal rendelkeznek, s amelyek ksobb egy koherens nevelselmleti koncepci kzponti rtkei lehetnek.
A FILOZFIAI GONDOLKODS ERKLCSZEMLLETE /2/
Az emberi jelensg csak a ltezs egszben, egy adott filozfiai iskolra jellemzo ontolgiai vlekeds alapjn rtelmezheto. A filozfiai etika – az antropolgiai szemllet kvetkezmnyeknt – az adott gondolkodsi rendszer szerint elvrhat emberi viselkeds morlis indtkait fogalmazza meg. A legtbb filozfiai antropolgia szerint az ember szabad rtelemmel s akarattal rendelkezo szemly, ezrt tetteirt felelos erklcsi lny.
A legltalnosabb definci szerint „rtk mindaz, ami az egyn s/vagy kzssge szmra fontos”. Az rtkek sorban jelentos helyet foglal el az erklcsi rtk. Az egyes erklcsi elorsok sok npnl hasonlsgot mutatnak, nmelyek egy civilizcin bell hossz ideig vltozatlanok maradnak, mg ms rtkek gyakrabban vltoznak. Az albbi etikatrtneti ttekints az anyag nagysga s ezen rs korltozott terjedelme miatt csak a legfontosabb szemlyekre s eszmkre vonatkozhat.
Az KORI grg vrosllamok belso szoksainak szablyozottsga, kzssgi jellegnek dominancija nagy hatst gyakorolt a ksei utdokra is. A vallsi elorsok jellemforml hatsai, a mindennapi let normatvinak meghatrozottsga, a templomok, a sznhzak s a sport kultikus helyei (Delphoi, Epidaurosz, Olmpia stb.) a grg vilg emberkzpont vilgszemllett hirdette. A grg leteszmnyben mind a testi, mind a lelki szpsg szksges a teljes emberr (szemlly) vlshoz. A kzttk megvalsul harmnia (kalokagathia) a grgsg legfobb zenete.
SZKRATSZ azt hirdette, hogy az erklcs lnyege az ember sajt belso normival egyeztetett viselkeds, vagyis az nismereten alapul cselekvs (etikai racionalizmus). A kitarts , a szilrdsg , a husg s a ragaszkods az ember legfobb ernyei. /3/
PLATN szerint az erklcs szilrd alapjra az egsz emberi trsadalom felptheto. Az erklcs szablyozza mind az egyn, mind a trsadalom lett, ezrt e ketto boldogulsa szoros sszefggsben van egymssal. Platn konstrulta meg az idekrl szl elkpzelst, mely szerint az rzkfeletti vilgban lteznek olyan tiszta lnyegek, amelyek a mi rzkelheto vilgunkban mint kevsb tkletes dolgok jelennek meg. Az idea, a mintakp rk, sohasem vltozik. Platn szerint az „llam” vezetoinek, vagyis a filozfusoknak a foidek, vagyis az Igazsgossg, a Jsg s a Szpsg rtkformi szerint kell a trvnyeket megalkotniuk. Az llam ngy fo ernye a blcsessg , a btorsg , az igazsg s a mrtkletessg . /4/
ARISZTOTELSZ nzopontja szerint az llamnak szolglnia kell az egyn boldogulst is. Az emberi let clja a boldogsg (eudaimonia). „A boldogsg dnto tnyezoje (…) az erny szerinti cselekvs.” /5/ A j jellem lehetosge minden emberben megvan, de a jt a nevels ltal kell kifejleszteni. Az erny s a hitvnysg kztti vlaszts hatalmunkban ll. Arisztotelsz lnyegben megtartotta a hrom platni foidea hierarchijt, de a Jt a hasznossal, a Szpet a kellemessel, az Igazat az erklcss emberrel azonostotta, m hangslyozta, hogy mindezeket az arany kzpt elve szablyozza.
A SZTOIKUSOK a blcsessg leteszmnyt hirdettk. A blcs kpes sszeruen kialaktott belso bkessgben lni, mivel felismeri a vilgegyetem rendjt. Mr az iskolaalapt Znn is megemlti a ngy alapveto ernyt: az igazsgossgot (kegyessg, szvlyessg, nyltsg, j modor), a mrtkletessget (fegyelmezettsg, szemrmessg, llhatatossg, illedelmessg), a jzansgot (megfontoltsg, elorelts, llekjelenlt, okossg, rtermettsg, lelemnyessg) s a btorsgot (kitarts, lelki nagysg, elszntsg, szorgalom). Az EPIKUREIZMUS szintn az egyn belso bkjt tekintette legfontosabb cljnak. Azonban ezt nem a lemonds, hanem a klso-belso javakkal val okos gazdlkods, a szp , igazsgos s rtelmes (j) let keressvel lehet elrni. /6/ Az ernyek a legfobb ernybol, az okossgbl szrmaznak.
A KZPKOR erklcsnek jellegzetessgeit a Szentrs ltal kzvettett keresztny tantsok hatroztk meg. /7/ A kinyilatkoztatson alapul igazsg, az n. hitigazsg a teolgusok felfogsa szerint mindenkor felette ll az rtelmi igazsgnak, mert a hitigazsg isteni tekintlyen alapul. A Teremto ltal az ember kiemelt helyet kap a fldi ltrendben: o Isten kpviseloje, s teremto gondolatainak hordozja. Fldi lett a szentrsi normk szerint kell lelnie, erklcsi lnyt tetteiben kell rvnyre juttatnia. Szent GOSTON (Augustinus) figyelmt klnsen az ember sorst befolysol problmk foglalkoztattk. Vallomsok cmu muvben tbb helyen kifejti, hogy az ember nevelheto . Az ember rtelme a legfobb Igazsg fel trekszik, az akarat a legfobb Jra irnyul, szve a legnagyobb Szpben gynyrkdik, s mind a hrom Istenben tallhat. A boldogsg Isten megismersben ll, de ehhez nmagunk megismersn t vezet az t. Szent goston gondolataibl vilgosan kitunik a szellemi kapcsolat az jplatonista tantsokkal. Petrus ABELARDUS (Abelrd), a prizsi egyetem filozfiatanra Ethica cmu knyvnek mottjul a delphoi jsda falrl jl ismert „Scito te ipsum!” ( „Ismerd meg nmagadat!” ) tancsot vlasztotta. A bun lnyegben az ember helytelen dntsbol /8/ ered, a rossz dnts pedig a hinyos Isten- s n ismeretbol szrmazik. A tudatlansgot (vtek) meg kell klnbztetni a szndkos engedetlensgtol /bun). Az erklcs az ember ernyes lelklete , mely a j cselekedetre sztnzi. AQUINI SZENT TAMS letmuve a teolgia s a filozfia szintzisre plt. / Eloadsok a Tzparancsolatrl cmu muvben – mely a keresztny etika alapjainak sszefoglalsa – kifejti, hogy az emberi let cljt a boldogsg elrsben (dvssg) ltja megvalsulni. Az erklcsi cselekedetek az sz ( okossg ) kontrollja al tartoznak, mrtkk a termszetes erklcsi trvny . Azok az igazsgos trvnyek, melyek az ember szmra boldogsgot hoznak . Az idelis trsadalom olyan emberi kzssg, melyben az rk (isteni) trvny a szablyoz er
A RENESZNSZ blcseloi fokppen az emberrol val gondolkods, az „emberkp” rtelmezse, formlsa tern jeleskedtek. Hres humanista gondolkodk, nagy nevelok rtk meg ekkor mig maradand muveiket (pl. Rotterdami Erasmus). Azonban sajtos ambivalencit tkrz ez a kor: a mualkotsok szpsge, az rtekezsek gazdag erklcsi tartalmat sugrz ereje les ellenttben ll a kznapi erklcstelensgekkel, alattomos hatalmi kzdelmekkel, politikai gyilkossgokkal, szexulis kicsapongsokkal. A sz mrtke a tett: ez a kor erklcsi szempontbl egyltaln nem hozott „jjszletst”.
Az JKOR gondolkodi kzl Benedictus SPINOZA Etika cmu muvben foglalta rendszerbe az erklcs tudomnyt. Az nfenntarts (egyni nzs) a legfobb termszeti trvny, mindenki a sajt hasznra trekszik (utilitarizmus). Trsadalom csak azrt ltezik, mert az ember kzs cselekvs rvn erosebb: egyni s kzssgi rdek harmniban van. A polgrtrsakkal szemben – sajt rdeknkben – kszsgesnek , bartsgosnak , szolidrisnak kell lennnk. A jt a tbbi ember szmra is kvnni kell. Az llam trsadalmi szerzods eredmnye, s funkcija a szabadsg s a magntulajdon vdelme . Az „n” parancsa szerint az ember fo ernyei az akaratero , a mrtkletessg s a jzansg . J s rossz kztt az sz alapjn tesznk klnbsget. J az, amikor cljainkhoz biztos tuds alapjn kzeltnk, a rossz ebben akadlyoz bennnket. nrdeken alapul erklcsi rendszerben a humnum az nzssel szemben sszeru alternatvaknt jelenik meg, ezrt etikai elvei megfontolandk az utkor szmra. David HUME az etikt az emberi termszet tanulmnyozsbl vezeti le, de egyltaln nem alkot idealizlt emberkpet. Az rdeket o is irnyt elvnek tartja. Elkpzelsei szerint az sz egymagban nem alkalmas cselekedeteink kormnyzsra, mert szenvedlyeink felett az sz ritkn uralkodik. „Ms egy ernyes dolog tudsa, s ms cselekedeteinket ehhez igaztani.” /9/ Bun s erny kztt rzelem alapjn tesznk klnbsget. Kzs rdekeink alapjn rtkeljk az igazsg , a tulajdon , a jog s a ktelessg ideit. A trsadalmi szablyok megtantsa a szlok ktelessge. A trsadalom fennllsa vgtelenl hasznos s elonys szmunkra. Immanuel KANT etikai alapelveit A gyakorlati sz kritikja cmu muvben fekteti le. Elkpzelsei szerint a gondolkod ember belso vilgt az erklcsi trvny mintegy 'kategorikus imperatvusz' formjban irnytja, mgpedig a tiszta sz fnyben nknt elfogadott gyakorlati szablyok (maximk) ltal. A szabadsg jogi-politikai rtelemben az emberi trvnyeknek val engedelmeskedst jelent. A morlis szabadsgrl , mely rzkfeletti termszetu, az erklcsi trvny alapjn alkothatunk fogalmat. Kantnl a boldogsg s a szabadsg szembenll fogalmak: a morl nem alapozhat a boldogsgra. A boldogsg kpe minden egynben ms, mg a tiszta sz s a szabadsg mindenkiben kzs.
A XIX. SZZAD erklcsi paradoxonja az ember nmaga teremto erejbe vetett korltlan hit ltal megalapozott hitetlensg. „Isten meghalt” – hirdeti NIETZSCHE, s abszurd gondolatmenetvel megalkotja az bermensch vzijt /10/, de az „emberibb ember” helyett az embertelen emberig jut el. Hasonl utat jrnak be Dosztojevszkij hosei is. Lehet-e az embernek nmaga ltal kijellt clja? Mennyire illetkes dntseinek szabadsgban? Szksge van-e az embernek valamilyen transzcendens lny irnytsra? DOSZTOJEVSZKIJ szerint az embert ppen halandsga vezeti az nclsga fel, vagyis ha elveszti a llek halhatatlansgba vetett hitt, akkor az erklcs alapja megszunik, s ezutn minden megengedheto. A hit s az sz antinmija jellemzi ezt az tkeresst, melynek vgn az sz kudarcot vall az erklcsi trvnnyel szemben. Nietzsche s Dosztojevszkij filozfijnak vgkicsengse azonban nagyon klnbzo. Mg Nietzsche az eljvendo „bermensch” knyrtelen vilggeto-vilgteremto emberistensgt hirdeti, addig Dosztojevszkij szellemi pokoljrsnak vlasza az Istenemberbe (Krisztusba) vetett hit. Ez a vlaszts a szabadsg , a szabad erklcsi dnts vlasztsa, a szellem bszkesgnek jele. Soren KIERKEGAARD dn blcsel egyik kulcsfogalma a szeretet . Gondolatainak kzppontjban az emberi egzisztencia ll. Ltezsnk miatt lland dntsknyszerben lnk, vlasztsunk alapjn dol el egyni sorsunk. /11/ Az egzisztencia az nmegvalstsi folyamatban elrkezik ahhoz a ponthoz, hogy mr nem a klso vilgban keresi lete rtelmt, hanem a belsoben. Ezt nyjtja a hit , mely nem ms, mint az egyes ember viszonya Istenhez. Charles DARWIN olyan etikai felfogst fejtett ki, mely az erklcsi j s rossz alapvetoen biolgiai rtelmezst adta. Az erklcsi tulajdonsgokat a trsas sztnkbol szrmaztatta, s felttelezte, hogy a termszetes kivlasztdsnak meghatroz szerep jut e folyamatban. Ilyen erklcsi tulajdonsgok az elismers - hibztats , a rokonszenv - ellenszenv . Darwin az egyttmukdst tartotta a trsadalmi fejlods elso szm tnyezojnek. /12/ Albert SCHWEITZER a fejlods meghatroz tnyezojnek az leterot tartotta. Tvesnek nyilvntott minden etikai irnyzatot, amely a termszettel val szembenllst hirdeti. Etikjt az let mly tiszteletre ptette. A XIX. szzad erklcsfilozfiai nzopontjait sszegezve megllapthatjuk, hogy az ember transzcendenstol val fggetlenedsi, nllsulsi trekvseit hirdeto elkpzelsek a humnum krra voltak. Azok az irnyzatok pedig, amelyek az let tiszteletre s az emberi egzisztencia megvalstsra ptettk filozfijukat, a hit fontossgnak jbli felismersre, vagy a humn rtkek gazdagabb kifejezsre jutottak el.
A XX. SZZAD modern etikai gondolkodsnak keretei kztt bontakozott ki George Edward MOORE angol filozfus etikai intuitivizmusa. Az 1903-ban megjelent Principia Ethica cmu muvben azt a meglepo ttelt vdelmezte, mely szerint az erklcsi j mint rtkfogalom ellenll minden definilsi ksrletnek. A j egyszeru sajtossga az erklcsi cselekedeteinknek; bizonyos termszetnkben rejlo hajlamok ( rmteli , hasznos , helyes , ktelezo ) miatt tartjuk oket jnak. Egy cselekedet vgso fokon azrt j, mert nincs olyan msik cselekedet, amelynek eredmnye jobb volna, mint a szban forg tevkenysg. Moore szerint a cselekedet nem nmagban j, hanem a krlmnyek s a cselekedet viszonya alapjn tartjuk jnak. Max SCHELER tovbblp Kant etikai formalizmusn, ktelessgetikjn. Szerinte az csak kpmutats, ha azrt cseleksznk jt, mert ktelessgnk. Nem az ncl ktelessgteljests tesz egy cselekedetet jv, hanem a megvalstand rtk, amely sszhangban ll az elonyben rszestett rtkkel. Ilyen mdon Scheler ksrletet tesz egy materilis rtketika megalkotsra. Eszerint: egy rtk annl jobb, minl tartsabb; annl magasabb rendu, minl tbben rszesednek belole; annl rtkesebb, minl tbb egyb rtket alapoz meg; annl hasznosabb, minl mlyebb megelgedst nyjt. Nikolai HARTMANN az rtkeket olyan szellemi entitsokknt jellemzi, amelyeket megismero s rzelmi aktusok tjn ragadunk meg. Gondolkodsban az alaprtkek ugyanolyan fontosak, mint az rtkek cscsn llk. Az alacsonyabb rendu rtkek megsrtse nagyobb bun, mint a magasabb renduek, de a magasabb rendu rtkek megvalstsa rtkesebb, mint az alacsonyabb renduek. /13/ A XX. szzad filozfiai gondolkodsra az ember s a vilg egysgnek felbomlsa jellemzo. /14/ Elindult a szekularizcis folyamat, nincs tbb biztos kzppont, vonatkoztatsi alap. A POSZTMODERN multidimenzionlis szemlyfogalmat hatroz meg, melynek elofelttele a plurlis erklcsi horizont. /15/ Az ilyen elvek alapjn hozott erklcsi dntsek relativista vlemnyek, a totlis pluralizmus paradox szlsosgeit hordozzk magukban. Az ilyen szlsosgeket csak egy sajtos „ morlis kommunikci ”, egy kompatibiliss tevo egyezkeds vdheti ki. /16/
Filozfiatrtneti ttekintsnk sorn szmos, a nagy gondolkodk tbbsge ltal kzsen preferlt rtk bukkant elo. A kapott rtkhalmazbl igyekeztnk a foidekra irnyul strukturlt rendszert ltrehozni, amelyben az egymssal legjobban sszetartoz, egymsra legjobban hasonlt elemek jl definilhat klasztereket alkotnak. rsunk elejn emltettk Weszely dn sajtos rtkfelosztst. Ennek megfeleloen pl. az idelis rtkekre (Igaz, J, Szp) mutat relis rtkek halmaza a kvetkezokppen alakulhat:
IGAZ = ami SZKSGES: btorsg, blcsessg, sszerusg, igazsgossg, hit, hsg, okossg, szabadsg, erklcsi trvny, termszetes sz, igazmonds, szilrdsg, kitarts, ldozatkszsg, becsletessg, remny, leter, szorgalom, nmegvalsts, alkoter, rend, biztonsg, nbizalom, megrts, cltudatossg, humnum.
J = ami HASZNOS: bkessg, erny, mrtkletessg, nfegyelem, nismeret, erklcsssg, jzansg, fegyelem, belso harmnia, tulajdon, megbocsts, irgalmassg, segtkszsg, adakozs, lelki nyugalom, jzansg, tuds, nmrsklet, szernysg, hagyomnyok tisztelete, udvariassg, higgadtsg, trekvs, kvncsisg, munka.
SZP = ami KELLEMES: eszttikum, kls harmnia, szeretet, szerelem, tisztasg, termszet, boldogsg, anyagi javak, gazdagsg, egszsg, siker, elismertsg, alkots, rm, jlt, vltozatossg, elgedettsg.
Az rtkek fenti rendszere olyan erklcsi javakat tartalmaz, melyek csaknem minden filozfiai-etikai koncepciban jelen vannak. Kiprblt, kvnatos, s a nevelsre rgta alkalmasnak tartott rtkek ezek, melyek trsadalmi kzmegegyezsnek rvendenek. Az ilyen rtkek alkalmasnak ltszanak egy olyan nevelsi koncepci kialaktsra, mely a nevelstudomny kzremukdsvel az egynnek s a trsadalomnak idoll, szilrd centrumot, viszonytsi alapot kpes nyjtani.
A VALLSOK ERKLCSI TANTSAINAK KZS GYKEREI S SPECIFIKUMAI /17/
Az emberi gondolkodsnak klnlegessge, hogy kpes fantzijnak s intucijnak erejvel tlpni sajt ltnek korltait, s belpni a korlton tli vilgba, a „transzcendenciba” (transcendo = tlp). Az anyagi vilgon tli lmnyek osi tapasztalatai az emberisgnek. Ilyen lmnyvilgrl tudstanak bennnket az altamirai barlangrajzok mgikus brzolsai, vagy az egyiptomi halottkultusz emlkei. A pszichoanalitikus irnyzat jeles kpviseloje, Carl Gustav JUNG szerint a transzcendens utni vgy s az si vallsi tapasztalat valsznuleg ma is minden ember smintkat trol „archetipikus emlkezetben”, tudatalatti genetikus rksgben ott van. /18/ A hagyomnyokon alapul hiedelemvilg klnfle formi idovel rendszerr lltak ssze. Kialakultak a npek s npcsoportok eltr mitolgiai s vallsi rendszerei. A mtosz mr komplex formja az ember s a transzcendens lnyek kapcsolatnak. A vallsi rendszerek idollak, szellemi hatsukat vezredeken t kifejtik.
A vilgvallsok vezredeken t befolysoltk az emberi civilizci mukdst, s gy van ma is. Erklcsi tmutatsaik kzel ktezer ve mrtkadk az emberek mindennapi letben. A tudomny tbbszr tett ksrletet arra, hogy a vgso krdsekre a rci erejvel keresse meg a vlaszt, de sem illetkessgi kre, sem mdszerei nem voltak alkalmasak a vlaszadsra. A szociolgiai vizsglatok viszont azt igazoljk, hogy az ember vallsi szksgletei, transzcendens trekvsei mig nem cskkentek.
INDIA npeinek egyik legfontosabb vallsi irnyzata a BRAHMANIZMUS. Hitvilgnak kzppontjban a Brahma, a Minden-Egy (=sok) ll. Az muve az rk trvny, a dharma, ami fenntartja a vilg szablyszeru mukdst. Jellegzetes indiai motvum a llekvndorls tana. A mindig j testbe visszatr llek sorsnak alakulsa az erklcsi mozzanatoktl fgg. A j s a rossz cselekedetek (=karma) szerepet jtszanak az egyn megvltsnak , dvssgnek elrsben. A llek az erklcsi j rdemeinek alapjn a ltkrforgsban egyre kzelebb jut ltezsnek rtelmhez s cljhoz, a megvltshoz, mely a Brahmval val egyeslst jelenti. A brahmanizmus a modern vilgban is kpviselteti szellemi zenett. GHANDI erklcsi tantsnak lnyegt a „Ghandi-talizmn” foglalja ssze. A knyrletessg , a testvri szellem , a szocilis rzkenysg , a segtsgnyjts , az igazsgossg s az emberszeretet sugrzik Ghandi tantsbl. Ezekre az rtkekre a modern nyugat embernek is szksge van. A BUDDHIZMUS India msik legelterjedtebb vallsi irnyzata. Kzponti fogalma a nirvna , mely a tkletess vlt ember szmra egyszerre jelent hallt s jjszletst. A tkletess vlsnak komoly erklcsi felttelei vannak. A „nemes nyolcg svny”, Buddha negyedik igazsga fontos morlis zenetet hordoz. Az embernek tartzkodnia kell minden olyan tettol, mellyel msoknak krt okoz. A buddhizmus nagyon fontos parancsai kztt tartjk szmon a „Ne rts!” s a „Ne lj!” elorsait. Ezzel Buddha az embertrsaink irnti szeretetre hv. A buddhista erklcs lnyege a nagylelkusg , s a parancsolatok betartsa. Az ember maga felelos tetteirt , s felelossgnk nem csupn nmagunkra vonatkozik, hanem embertrsainkra is. A buddhista tantsban az let rtknek hangslyozsa s vdelme , valamint az ehhez csatlakoz erklcsi szablyok az egyetemes emberisg szmra is pldartkuek.
KNA tbb ezer ves vallsi hagyomnyban jelentos szerepet tlt be az erklcs s a vele kapcsolatos elorsok rendszere. A rgi knai vallsetikai hagyomny kilenc fo ernyt ismert. Csak az kpes az egsz kzssg letnek irnytsra, aki valamennyi ernyt gyakorolja. Az erklcsi rendben a vilgmindensg harmnija rvnyesl. A Nagy Szably cmu osi knai gyujtemny gy fogalmazza meg a fobb ernyeket: „Ne nyomd el a gyengket (lgy knyrletes , szolidris )! Ne flj a magasabban llktl (lgy bszke s ntudatos )! Ismerd meg a tkletessget ( tanulj , lgy muvelt )! sztnzd a tehetsges embereket, s felvirgzik a nemzet. Lgy egyenes !. Lgy kemny , de ha kell, ismerd a szeld szavakat is! Lgy bkessgre trekvo ! Kna legnagyobb hats vallsblcseloje KUNG-FU-CE (Konfucius, Kr.e. 551-479.), aki az osi vallsi hagyomnyokra ptette fl sajt vallsi-filozfiai rendszert. A konfucianizmus kzppontjban etikai krdsek llnak. Az ember az egyetlen erklcsi lny a vilgban. Az eszmnyi ember az erklcsi tkletessg megvalstja. A tkleteseds legfobb eszkze az nzetlensg . „Amit magadnak nem kvnsz, azt ne tedd msnak sem” – rja Konfucius. /19/ Szeretni kell a msik embert, sot tenni rte ( karitativits ). Mltsg , nagylelkusg , oszintesg , szorgalom s jsg az emberiessg jellemzoi. Aki igazn nemes ember akar lenni, annak az erny mellett a tudsra is trekednie kell. A blcs hivatalnok az igazsgossg ernye szerint tl. A szlok s az osk tisztelete , valamint a msik ember szeretete adjk az emberisg erklcsi alapjt.
A KERESZTNYSG, az elso monoteista vallsra, a judaizmusra pl. A Snai hegyen Isten ltal Mzesnek kinyilatkoztatott normk a mai napig az emberisg legfontosabb erklcsi trvnyei: a szlok tisztelete , az emberi let vdelme, a szerelemnek s az let tovbbadsnak vdelme, a tulajdon vdelme, a becslet vdelme, a hzassg s a csald vdelme, s az igaz rzsek, gondolatok vdelme. Ezek az szvetsgi elorsok a mindenkori trsadalmat stabilizl s humanizl hatsaik miatt lnyegben az egsz emberisg szmra rvnyesek. JZUS nem brlta fell, hanem beteljestette az szvetsgi trvnyt azzal, hogy a mzesi normarendszer fontosabb elemeit a szeretet legfobb parancsa al integrlta. A keresztny erklcs alaptteleit a Hegyi Beszd cmu evangliumi rszben tallhatjuk. Jzus tantvnyaihoz intzett beszde a Nyolc Boldogsg kihirdetsvel kezdodik. Boldogok a llekben szegnyek (szvk nem ktodik anyagi javakhoz, adakozk), a szeldek , a szomorak, az igazsgkeresok , az irgalmasok , a tiszta szvuek , a bkessgszerzok, s az igazsgrt ldzttek (igazak), mert majd Isten bokezu jutalmt lvezhetik. A boldogsgnak ebben a kontextusban kifejtett fogalma nem azonos a kznapi rtelemben hasznlatossal. Az ember boldogsg utni vgya termszetes. A Jzus ltal meghirdetett szituciban maga Isten hvja az embert a boldogsgra, aki az o Finak szeretetn s kvetsn keresztl juthat el Isten Orszgba. A meggrt boldogsg erklcsi vlasztsok el lltja az embert: a gonosz hajlamok lekzdse, s Isten szeretetnek keresse a cl. Az ember Istenhez val hasonlatossga (istenkpms volta, erklcsisge) miatt szabadon vlaszthat j s rossz kztt. Az igazi szabadsg a j s az igaz vlasztst jelenti, mg ha az kellemetlen kvetkezmnyekkel is jrhat. A lelkiismereti dntst kvetoen szabadon vlasztott cselekedetek mr erklcsileg minosthetok: vagy j, vagy rossz. Ennek megtlse fgg a cselekvo szndktl, a cselekvs cljtl s krlmnyeitol. A keresztny erny kialakult, szilrd magatartsformt, jellemet jelent, az egyn vlasztsi kpessgt, s szabad dntst a j cselekvse mellett. A keresztny etika – mg a nem keresztny emberek szmra is – kvetsre rdemes, rk erklcsi trvnyeket fogalmaz meg.
Az ISZLM valls alaptja MOHAMED (Kr.u. 572-632), akinek isteni kinyilatkoztatson alapul tanait az iszlm szent knyvben, a Kornban /20/ gyujtttk ssze. A 114 szrbl ll knyv tbbfle irodalmi mufajt kpvisel, m kzlk jelentos helyet foglalnak el az erklcsi szablyokat megfogalmaz intelmek . Mohamed a szeretet s a bke szellemisgt lltotta kvetoi el. A rgi erklcsi trvnyek kzl megerostette a vendgszeretetet , a frfias virtus ( btorsg ) s a husg ernyt. A bossz helyett az engedkenysg s a megbocsts ernyt tantotta. A mohamedn hvonek trvnyes ktelessge az alamizsnlkods, s ramadn havban a bjtls – ez utbbinak erklcsi clzata az akaratero s az nfegyelem erstse.
A vallsoknak, a vallsi hagyomnyoknak – szociolgiai szempontbl – alapvetoen kt funkcija van. A kognitv funkci segt a vilg megrtsben. A vallsoknak ez az aspektusa blcseleti fogalmakkal dolgozik. A praktikus funkci abban ll, hogy trvnyekkel s tancsokkal segti a htkznapi letvezetst. Az erklcsi elvek, a viselkedsi szablyok egyttese komoly trsadalmi kohzis ero, amely a kollektv normk segtsgvel egyetlen morlis kzssgg kovcsolja ssze a valls kvetoit. A vilgvallsok erklcsi tantsaiban sok kzs vons, vezredes emberi tapasztalat rejtozik, s ez a felbecslhetetlenl nagy trsadalmi s pedaggiai rtk korunk nevelse szmra is a megjuls forrsa lehet.
A vallsi gyakorlatban elofordul rtkek annyira szignifiknsak, hogy elengedhetetlen a kzttk levo sszefggsek feltrsa. Valamennyi forrs nagyjbl ht fo rtk kr fonja erklcsi rendjt. E fo elvek kztti rangsort a trvnyek, parancsok s ajnlsok nyomatkossga, valamint elofordulsi gyakorisga alapjn lehetett megllaptani. A „szuperrtkek” hierarchikus sorrendje a kvetkezo: 1.) az emberi let vdelme ; 2.) az emberi szemly rtknek s mltsgnak vdelme ; 3.) a gyermek s a csald vdelme ; 4.) az igazsg s a klcsns szabadsg vdelme ; 5.) a testi s a lelki egszsg vdelme ; 6.) a szellemi rtkek tisztelete s vdelme ; 7.) az anyagi javak vdelme .
A PEDAGGIA NEVELSETIKAI PROBLMI
A nevels keretben klnbzo eszmk, pldakpek, magatartsformk, vagyis normk elfogadtatsra, interiorizlsra, s a szemlyi aktivitst vezrlo szubjektv szksgletekk trtno talaktsra treksznk. A normk, mint elvek s letszablyok, eredendoen erklcsi rtkek forrsai, melyek a kzssgben lo ember magatartst ktelezo erovel irnytjk, hogy cljt elrhesse.
Sokan felvetik a krdst, hogy mennyiben veszlyezteti az erklcsi normarendszer s a rplo (normatv) erklcsi nevels az ember szabadsgt? Ma mr nyilvnval, hogy a trvny s a szabadsg szembelltsa hamis. A trvnyt nem a szabadsggal, hanem a szabadossggal kell szembelltani. Az rtelmes trvnyek s normk ti. ugyanarra irnyulnak, mint maga a szabadsg: az ember cljnak elrsre. Mg a legliberlisabb trsadalomnak is szksge van normkra, hiszen ezek biztostjk a klcsns szabadsgot. /21/ Richard McCormink (1967) gy tallta, hogy az erklcsi normk mobilitst egyrszt a kulturlis krlmnyek, msrszt a trtnelmi korok vltozsa okozza. Azonban a kultrk s a korok sszehasonlt etikatrtneti elemzse azt jelzi, hogy a klnbzo etikk kztt bizonyos erklcsi alapelvek tekintetben van korrelci /22/. A legfontosabb interkulturlis erklcsi trvnyek egyttest gyakran nevezik „lex naturalis”-nak, vagyis termszetes erklcsi trvnynek, mely jelentos szerepet kaphat a vilgnzetek kztti termkeny prbeszdben. A kelloen tgondolt s jrafogalmazott erklcsi trvny napjainkban is komoly rtket jelent, foknt a szekularizlt s rtkvlsggal kzdo vilg embere szmra. Az emberi szemly mltsga, az egyenjogsg s a demokratizlds jelszavait hirdeto trekvsek jelentos segtsget kaptak a termszetes erklcsi trvny perszonlis megfogalmazs alapelveiben, mint ahogy erre lehetett alapozni az Emberi Jogokat is. A Jacques Delors vezette nemzetkzi UNESCO bizottsg jelentsben olvashatjuk a kvetkezo sorokat:
„A nevels (…) kitntetett trsadalmi feladat. A humanizci, ha gy rtelmezzk, mint az egyn bels fejlodst, azon a ponton tallja meg tkletes formjt, ahol a szabadsg s a felelssg tjai rendszeresen tallkoznak. (…) m mindezen tl az igazsgossgra val tants a legfontosabb, amely helyrellthatja a lelkiismeretre pl morlis oktatst, s amely (…) olyan aktv llampolgri ltre kszt fel, melyben a szemlyes kills felelssge vltja fel a vlasztott tisztsgvisel felelssgt.” /23/
A pedaggia egyrtelmen elismerte az erklcsi nevels fontossgt, azonban hol naturalista , hol racionalista , hol gyakorlati szemlletmdra alapozta azt. A naturalistk a termszet s az erklcs kapcsolatt hirdettk. ROUSSEAU nevelsi koncepcijt pldul a termszet univerzlis erejre ptette, vagyis a gyermek „eredendoen j” szemlyisgt engedte szabadon kibontakozni. Br negatv nevelse pedaggiai kudarccal vgzodtt, jszeru gondolataival Rousseau mgis a mai reformpedaggia egyik megalapozja lett. PESTALOZZI mr rnyaltabban gondolkodik a termszet , a trsadalom s az erklcs hierarchikus kapcsolatrl. Nla az erklcs a bels egyni tapasztalat vilga, reflexi a kt emltett klso dimenzira. A racionalistk a tiszta sznek rendeltk al az erklcst. KANT megalkotta a „termszetes erklcsi trvny” fogalmt, amely mint 'kategorikus imperatvusz' jelenik meg. A gyermeket fegyelmezs tjn kell elvezetni az erny tjra, a j akarsra. LOCKE s HUME szenzualista felfogsa szerint a j s a rossz egyarnt tapasztalat. Az erklcsi cselekvst a hasznossg legitimlja. A gyakorlati szemlletmd egyik kpviseloje, SCHLEIERMACHER teolgiai s racionlis alapozs pedaggija a nevelst egyetlen, magasabb clbl kiindulva gondolja el. HERBART szerint ppen az ellenkezoje igaz: az emberi trekvs sokfle, teht a nevels tjai is szksgkppen sokflk. A nevelsben magt a jt, vagyis a j eszmit kell az akarat trgyv tenni. /24/
A modern pedaggia megkrdjelezi a nevels s az etika klasszikus viszonyt. A modern felfogs multidimenzionlis szemlyisgfogalmat hatroz meg. A nevels mr nem a filozfiai etikra, hanem kizrlag a nevelsre tmaszkodik, vagyis megszunnek az idek s az eszmnyek. Ez a pedaggiai gondolkods fokppen a pluralizmust , a posztmorlis szubjektivitst , vagy az erklcsi egyezkedst tekinti jrhat tnak. A plurlis univerzum a posztmodernizmus alapveto felttele, melyben az erklcs is plurlis – tartja Lyotard s Wittgenstein. A pluralizmus azonban lnyegben paradoxon: benne valami, s annak ellenkezoje is megtallhat, azonban a ketto egyszerre nem lehet igaz. A felolds csak a gyakorlati sz kontrolljval lehetsges. A msodik helyen emltett posztmorlis llspontok pesszimizmusa pedig knnyen totlis antipedaggit eredmnyez. A pedaggiai szndkokrl a plurlis letformban mr nem lehetsges megegyezs, csak folyamatos egyezkeds . A „rhatsokat” elmletileg elutastjk, a gyermek semmire sem „knyszertheto”, az erklcst a gyermek „termszettol” teszik fggov. A nevelshez fuzd elvrsok eszttikai vlemnyekben, kommunikatv formkban vagy explicit elkpzelsekben ltenek formt. Ilyenek LYOTARD „olvasatokrl”, DILTHEY „vilgnzetekrol” s GOODMAN a „vilg ltalunk val teremtsrol” szl elmlete. Ezek a relativista vlemnyek azonban arrl, hogy hogyan lehet felelosen erklcsi dntseket hozni, nem sokat tudnak mondani. /25/ A pluralizmus ambivalens rtelmezse s kezelse Jrgen OELKERS (1992) rdekes felfogsa. O a pluralizmust elutastja s elfogadja , ugyanakkor nem fogadja el a Rousseau alapozs liberlis pedaggit. Tzisei szerint a „vilg” csak tbbes szmban ragadhat meg. Az emberek viszont egyedi s egysges szemlyek, akik egyszerre autonm s fggo mdon ptik fel nmagukat. Ebben az egyn- s trsadalomvezrelt, szemlyisgforml folyamatban a pedagginak azrt nem szabad morlknt viselkednie, hogy nyitott lehessen valamennyi lehetsges erklcsi rtk kzvettse fel. Oelkers szerint a reformpedaggik a klasszikus pedaggia lebontsai, olyan akadlyokat testestenek meg, melyek egyszerre szmtsba veendok s kikszblendok.
Mint lttuk, az erklcsi nevels korbbi, szinte evidens megkzeltseit a modern pedaggia alaposan megkrdojelezte, azonban elfogadhat megoldst nem hozott. A legutbbi trekvsek valjban a problma jrartelmezsre tett ksrletek, melyeket az albbi hrom fo irnyzat, a kognitv, az optimista s a kooperatv megkzelts kpvisel.
A kognitv erklcspedaggiai irnyzat az erklcsi tapasztalat s a tanuls fogalmt pti ssze. Az „autonm n” elmletei csak a belso szfrban mozognak. Az erklcsi ktelessgek azonban mindig a klso s a belso vilgok interakcijban fogalmazdnak meg. FRANK (1991) s GLASERSFELD (1994) elmletei szerint a szubjektivits szakadatlan npts , amely az lland tanuls folyamatban tartja fnn nmagt. A tanuls lnyegben a kompetencik tadsa, kognitv rtelmezsi muvelet . Eloszr a ktelezettsgek megrtse , ksobb a ktelezettsgek megkerlsnek kompetencija, vgl a ketto kztti finom artikulci az npts sorrendje. A „kdok” s „ellenkdok” szakadatlan jtkban a kzvetts a pedaggia funkcija.
A nevels optimista szemllete az etikai igny s rvnyessg gondolatbl indul ki, clja a sikerre s az erklcsi jra irnyul. Az erklcsi kdok nem boldogulhatnak eszmnytsek nlkl, amelyek a felttlen rvnyessg irnti ignyeket fogalmaznak meg. gy tunik, eddig legalbb ketto ilyen ltezik: az emberi mltsg s az eroszakmentessg elve. Problma, hogy a modern trsadalom erklcsi elveinek nincs kzs igazolsa, ezrt csak meghatrozott rtelmezsi kontextusokhoz kpest fogalmazhatk meg. A problma feloldsaknt Alasdair MACINTYRE (1987) az erny arisztotelszi fogalmhoz tr vissza, mert csak egysges s zrt vilgban lehetsges az egyrtelmu ellenorzs. /26/ Az kori koncepcival szembeni klnbsg a nyilvnossg elotti indoklsok s a kritika . Nicholas RESCHER (1989) az abszolt erklcsi rtket ngy elv segtsgvel indokolja: az emberi szemly rtke, mltsga, egyni- s kollektv szabadsga . A nevels ezekrol az elvekrol szl kommunikci . /27/
A moralits rtelme, hogy hatlytalantsa az nrdek indtkait a kzj rdekben. Ez a modern trsadalomban csak kooperatv egyezkedssel trtnhet. Az egyezkedst rvels keretben kell megvalstani. Az indoklsok megkvetelik a pedaggitl az rvels kultrjt , amit csak beavats tjn sajtthatunk el. Ennek szksgessgt GAUTHIER (1990) Rousseau Emil-jnek kudarcn szemllteti. AVIRAM (1990) szerint szksg van a felnott tekintlyre , mert kt egyenrang s fggetlen szemly kztti kapcsolat nem ignyel pedaggiai etikt. Az erklcsi vilgokba val beavats s a morlis konfliktusokkal val bnsmd egyarnt tanulsi folyamat, melynek fzisai az elsajtts, az egyezkeds s a kritika. A morlis egyezkeds mindig hermeneutikai nevels , ksrlet msoknak sajt elveinkrol val meggyozsre, s msok elveinek a sajtjainkkal val kompatibiliss ttelre. /28/ A pedaggiai erklcs alapja az, hogy a nevels nem okozhat krt. A „krok”, akrcsak a „sikerek” hossz ideig szrevtlenl maradhatnak. Emiatt felttlenl szksges, hogy a morlis nevels alapveto ignyei s kritriumai minl elobb s egyetemes rvnnyel fogalmazdjanak meg. A morlis nevelsi ignyek tulajdonkppen rvnyessg irnti ignyek, klnsen a tanulk jvojre vonatkoztatva. A nevelsi clok a jvo birtokba vehetosgnek felttelvel fogalmazandk meg. A vgso, legfobb ernynek azonban a kritikus gondolkodsnak kell lennie. A nevels nem maga az erklcs, hanem az erklcsi cl elrse rdekben alkalmazott kommunikci, amelynek llandan j formban kell artikullnia a j erklcs ignyeit.
EREDMNYEK S TANULSGOK
A vizsglt tudomnyterletek nzopontjainak elozetes rendszerezse s sszefoglal elemzse sorn rdekes sszefggsekre derlt fny. A filozfiai etika trtnett ttekintve nagyon tanulsgos szmunkra az a folyamat, amelyben az ember az isteni s az emberi rtkekbe vetett hittol eljut az eszmnyek tagadsig, vagyis a plurlis erklcsi horizont s az abbl kvetkezo individualizlt belso mikrokozmoszok elidegento vilgig. A modern kor embere szmra mr nincs centrum, s nincs bizonyossg, br nagyon nagy szksg lenne r. A mindennapi let persze nem kzvetlenl rintett a filozfusok eszmefuttatsaitl, de a szociolgiai tnyek bizonytjk, hogy az erklcsi stabilits igencsak meggyenglt (bunzs, promiszkuits, abortusz, eutanzia, kbtszer stb.). Az emberek (ltalban szekularizlt) tbbsgn negatv letrzs uralkodott el: nzs, flelem, kiltstalansg, agresszi, bizonytalansgrzet, fsultsg, kzmbssg. Szerencsre van kilts a pozitv vltozsokra: egyrszt maga a trsadalom ismeri fel, hogy a negatv letrzs rossz, s ellenhatskppen a stabilits irnyba mutat trsadalmi reakcik indulnak el. Msrszt ppen a teoretikusok kzl sokan gy gondoljk, hogy immr tl vagyunk a posztmodern tagadson, s helyette rgi-j eszmnyeket kell keresnnk. Az rtkek ismtelt „felfedezse” s birtokba vtele nem lesz knnyu, mert az ember nmagt bklyzta meg nzse, bizalmatlansga s hitetlensge ltal. Pedig az emberisg rk erklcsi rtkei ott lnek az egyetemes kultra tradciiban, a vallsi hagyomnyokban, az emberi gondolkods eszmnyeiben. Egy nehz s bonyolult jrartelmezo folyamat elott llunk, melyben az eszmnyeket csak keserves tapasztalsok tjn nyerhetjk ismt vissza. Az rtkek preferlst prbeszd fogja eldnteni, olyan morlis kommunikci, melyben a pedagginak dnto szerepe lesz. A pedaggia egyszerre kt skon is rdekelt. Az egyik terlet az rtkorzs s rtkkzvetts alapveto feladata, mely mind a klasszikus, mind a modern pedagginak sajtja. A msik terlet pedig maga a kommunikci, mivel a kommunikatv kszsgek fejlesztse s a kommunikcis kultra kialaktsa ugyancsak a nevels feladata.
Az etikatrtnet ms tanulsgokkal is szolglt. A vizsgldsok alapjn lthat, hogy a klnbzo korok ltal elismert s ajnlott rtkek vgso soron a platni foidek (Igaz, J, Szp) lebontsbl szrmaznak. A visszacsatols s az alkalmazs egy lehetosgt mutatta meg Weszely dn, amikor a foidekhoz rtelmezo-magyarz jelzoket (szksges, hasznos, kellemes) fuztt. /29/ Ezek a relis rtkek mr mindenki szmra vilgosak, ugyanakkor benne foglaltatnak a foidekban is. A velk val pedaggiai munka – induktv ton haladva – mindig magasabb szintre emelkedve elvezet a keresett eszmnyek vilgba. Az alkalmazott kommunikci – mint morlis egyezkeds – pedig nem ms, mint az eszmnytsek modern kontrollja.
A vallstrtneti elemzs megmutatta, hogy a vallsokban ktfle funkci kiegyenslyozott koopercija mukdik. A kognitv funkci segt a vilg sajtos megrtsben , ezltal biztonsgrzetet, nyugalmat, rtelmet, clt s energit ad. (A vlekeds tartalmval itt nem foglalkozunk, hiszen ez vilgnzeti alaplls, vagyis a hit krdse.) A vallsok msik, praktikus funkcijnak feladata az egyn viselkedsnek , letvezetsi szoksainak kialaktsa s szablyozsa gy, hogy mindez knyszermentesen , az egyn szabad akaratbl trtnjen. Az elfogads termszetes mdon valsul meg, hiszen a cselekvs kognitv megalapozsa mr megtrtnt. A fenti mdszer, vagyis a kognitv elemekre ptett praktikus repertor alkalmazsa s alkot mdon val hasznlata az erklcsi nevels modern perspektviban is jl bevlhat. A vall-sok etikai clzat tartalmi elemzse azt is kimutatta, hogy a vallsokban kpviselt alapvet (prak-tikus) erklcsi rtkek nagyfok egyezst mutatnak. Ha elvonatkoztatunk a teolgiai tartalomtl, akkor valamennyi valls ht alapveto rtket kpvisel . Ezeknek az rtkeknek a forrsai trben s idben olyan kiterjedtek, s olyan dominnsan, kvetkezetesen s hatrozottan jelentkeznek, hogy azt kell gondolnunk: az emberisg interkulturlis etikai rksgrol van sz. Nyilvnval, hogy az emberisgnek soha nem szabad megtagadnia sajt szellemi rksgt, hiszen ekkor identitsza-varba s slyos vlsgba kerl. A pedagginak – rtkrz s rtkkzvett funkcija alapjn – vllalnia kell ennek a kzs rksgnek a megrzst, gondozst s lland kommunikatv artikullst.
A pedaggia terlett vizsglva lthattuk, hogy a '90-es vek trekvsei tllptek a posztmodern kor antipedaggit hoz gondolatrendszern, s jra deklarljk a nevels szksgessgt. Egyre tbben gondolkodnak gy, hogy az etikai, valamint az rzelmi biztonsg s stabilits – a hozz kapcsold pozitv irny s kreatv jellegu gondolkodssal egytt – manapsg az emberi trsadalom legnagyobb hasznt jelentik. Ezek az rvendetes trekvsek j, megtermkenyto lendletet adnak a pedaggia tovbbi fejlodsnek. Az erklcsi nevels feladatt s ktelessgt ma semmilyen mdon nem lehet megkerlni s kijtszani, mint ahogyan azt a posztmodern tette. Ezrt felttlenl szksges egy j nevelselmleti koncepci kigondolsa, amely minden tnyezot figyelembe vesz.
gy ltszik, hogy a pedaggival szemben jelentkezo elvrsok egyszerre hrom irnybl fogalmazdnak meg. Ezek az ignyek az rtkorzs , az rtkkzvetts s a kommunikci terletn jelentkeznek. Az elso feladat lnyegben az emberi kultra szellemi rtkeinek minostsre s megorzsre irnyul trekvsek integrlis felvllalsa. A msodik elvrs a pedaggia rtkkzvetto munkja irnt megfogalmazd igny. Az rtkkzvetts eredmnyessgi felttele a szakrtelem s a tekintly. Mindkt tnyezo a tudomnyos pedaggia hatskrbe tartozik. A pedaggia hrom alapveto feladata kzl a morlis kommunikci a legknyesebb terlet. Ugyanis szablyoz elvek nlkli egyezkeds sorn az rtkkzvetts folyamata knnyen zskutcba juthat. Ezrt pontosan rgzteni kell, hogy meddig terjedhet a kommunikci hatra, mirol lehet egyezkedni, s mirol nem , vagyis meddig tart a kzsen mdosthat, s meddig a stabilizlt rtkek vilga.
Az erklcsi nevels gondolati centrumban foknt az interkulturlis vallsi-etikai rksgknt definilt „szuperrtkek” s a velk sszecsengo platni idealizlt rtkek kaphatnak helyet. Ezek az elvek az emberisg fejlodstrtnetn keresztl llandan jelen voltak, minden kor gondolkodsa elismerte fontossgukat. Pozitv hatsukat mind az egynre, mind a trsadalomra vonatkozlag sokszor igazoltk. A trtnelem ragyog pillanatai ppen e szellemi rtkek (btorsg, husg, blcsessg, nagylelkusg, humnum stb.) kiteljesedsnek idejn kvetkeztek be, a dicstelen, gyszos esemnyek, pedig hinyuknak voltak ksznhetoek (gyvasg, ruls, butasg, nzs, eroszak stb.). Az rtelmes, morlis kommunikci alapja csak a kzs rtkek trvnyknt val klcsns elfogadsa lehet. Ezen tlmenoen brmely ms rtk, vlekeds, gondolat, cselekedet minosge kommunikci tjn, kockzatmentesen dntheto el. gy a trvny s a szabadsg harmnija – mivel mindketto ugyanarra irnyul, vagyis az ember cljnak elrse – sohasem vlhat szabadossgg.
Irodalomjegyzk:
Anzenbacher, Arno: Bevezets a filozfiba , Herder, Budapest, 1993.
Bbosik Istvn szerk.: A modern nevels elmlete, Telosz, Budapest, 1997.
Boda Lszl: Erklcsteolgia , Szt. Jzsef Kiad, Budapest, 1993.
Bolberitz Pl: Hit s sz , Kolping, Budapest, 1997.
Clarke, B. Peter: A vilg vallsai , Panorma, Budapest, 1993.
Csepeli Gyrgy: Szocilpszicholgia , Osiris,Budapest, 1997.
Delors, Jacques: Oktats – rejtett kincs. UNESCO-Osiris, Budapest, 1997.
Goleman, Daniel: rzelmi intelligencia , Magyar Knyvklub, Budapest, 1995.
Hrsing Lszl: Nyitott gondolkods , Etvs Jzsef Knyvkiad, Budapest, 1998.
Kecsks Pl: Az erklcsi let alapjai, Jel Kiad, Budapest, 2003.
Kron, Friedrich W.: Pedaggia , Osiris, Budapest, 1997.
MacIntyre, Alasdair : Az erny nyomban , Osiris, Budapest, 1993.
Nyri Tams: A filozfiai gondolkods fejlodse, Szt. Istvn Trsulat, Budapest, 1972.
Oelkers, Jrgen: Nevelsetika, Vince Kiad, Budapest, 1998.
Schaffhauser Franz: A nevels alanyi felttelei , Telosz, Budapest, 2000.
Turay A. – Nyri T. – Bolberitz P.: Bevezets az etikba , Szt. Istvn Trsulat, Budapest, 1981.
__________________________________________________________________________
Jegyzetek:
/1/ Weszely dn: Bevezets a nevelstudomnyba, OPKM, Budapest, 1994, p. 136-157.
/2/ A filozfiai ttekints fokppen Nyri Tams: A filozfiai gondolkods fejlodse , Nyri Tams: Alapveto etika , Drmbzi Jnos: Erklcsi alapismeretek s Hrsing Lszl: Nyitott gondolkods cmu muve alapjn kszlt A muvek adatai az irodalomjegyzkben tallhatk.
/3/ Ld. Platn: Szkratsz vdobeszde.
/4/ Platn: llam , 428a-436a.
/5/ Arisztotelsz: Nikomakhoszi etika , 1098a-1100b.
/6/ Epikurosz: Alapelvek , II.
/7/ A kzpkor anyagnak fo forrsa: Flegyhzy Jzsef: Az Egyhz a korai kzpkorban , SZIT, 1967.
/8/ Jl rzkelteti Aquini Szent Tams teolgiai alap filozfijt „ A ltezorol s a lnyegrol ” rott muve, mely magyarul is megjelent. Helikon, Budapest, 1990.
/9/ David Hume: rtekezs az emberi termszetrol , III. knyv, 1.rsz/2.
/10/ Friedrich Nietzsche: Zarathustra , Vilgirodalom Knyvkiad Vllalat, Budapest, 1922 .
/11/ Kierkegaard muveivel a mlyllektan alapjait teremtette meg, egyttal a szorongstl megszabadt igazi hit vdelmben tmadta a hamis vallsossgot. Ld. Kierkegaard: A szorongs fogalma , Gncl, Budapest, 1993.
/12/ Hrsing Lszl: Nyitott gondolkods , Etvs Jzsef Knyvkiad, Budapest, 1998. p. 107.
/13/ Nikolai Hartmann: Etika , 1925.
/14/ Ld. Max Weber.
/15/ Ld. William James, Lyotard s Wittgenstein.
/16/ Lsd Jrgen Oelkers: Nevelsetika , p. 129-145.
/17/ A keleti vallsok megismershez foknt Horvth Pl: Vallsismeret s Peter B. Clarke: A vilg vallsai cmu muveit hasznltam fel.
/18/ Carl Gustav Jung: Psychologie und Religion , 1937.
/19/ Beszlgetsek s mondsok, XV. 23.
/20/ A Korn magyar fordtsban is megjelent Simon Rbert magyarzataival. Helikon, Budapest, 1987.
/21/ Boda Lszl: Erklcsteolgia I., p. 101-109.
/22/ Kecsks Pl: Az erklcsi let alapjai . JEL Kiad, Budapest, 2003, p. 156-165.
/23/ Jacques Delors: Oktats – rejtett kincs. UNESCO-jelents , Osiris, Budapest, 1997, p. 171.
/24/ Jrgen Oelkers: Nevelsetika , p. 22-68.
/25/ Jrgen Oelkers: Nevelsetika , p. 74-123.
/26/ Alasdair MacIntyre: Az erny nyomban . Osiris, Budapest, 1999, p. 152-167.
/27/ Jrgen Oelkers: Nevelsetika , p. 159.
/28/ Gauthier s Aviram gondolatait Oelkers ismerteti a fentebb mr tbbszr idzett muvben (p. 160-163.)
/29/ Weszely dn: Bevezets a nevelstudomnyba . OPKM, Budapest, 1994.
|