2. Tanulmnyok : 4. Tkczi Lszl:
GYLEKEZETEK S INTZMNYEK KAPCSOLATA AZ EGYHZBAN |
4. Tkczi Lszl:
GYLEKEZETEK S INTZMNYEK KAPCSOLATA AZ EGYHZBAN
gy t hnappal ezelõtt Belgiumban, a Leuweni (Louvain-i) Egyetemen voltunk egy konferencin, melynek a tmja ez volt: Egyhzak Eurpban, magyar s belga szemmel. Nagyon sok rdekes dolgot meg lehetett tudni arrl, hogy nyugatrl hogyan ltszanak az egyhz problmi, de - mint kiderlt - mi is meg tudtuk lepni a derk nyugatiakat azzal kapcsolatban, hogy milyen az egyhz helyzete egy posztkommunista orszgban.
Szmunkra azonban mgis az volt a kulcsmondat, amit egy ottani elg neves belga katolikus politikus mondott el: Belgiumban lassan - ad abszurdum - odig fogunk jutni, hogy mindenki katolikus krhzban gygyttatja magt, mindenki katolikus iskolba jr, de vasrnaponknt mr senki nem jr misre.
Ez az a helyzet, amit vlemnyem szerint Szab Istvn professzor r az egyik krdsbe mr belevitt. Ez a nyugati helyzet; nem a mi helyzetnk, viszont nagyon pontosan mutatja azt, hogy az, ami a liberlis, szabados, vagy szabadsgos szellemben Nyugat-Eurpban trtnt: a spiritualits nkirtse annak jegyben, hogy az egyhz rszben hasznoss tegye magt, rszben pedig versenyezzen a vilggal a szabadsg eszmiben, oda vezetett, hogy ppen a gykerek romlottak meg. (Mert megjegyeznm, hogy a liberlis keresztnysg ugyangy nem keresztnysg, ahogyan a szocialista demokrcia nem volt demokrcia. Ebbõl az kvetkezik, hogy br neknk ezekkel a krdsekkel szembe kell nznnk, nem gy kell azonban velk foglalkoznunk, mint ami
kzvetlen jvõkpnk lehetne.
Tmm kifejtshez elõszr azt a krdst tennm fel, melyet Szab Istvn mr felvetett, ennek a krdsnek a .faji vagylagos. voltt: ha eljelentktelenedik az egyhz spiritulis tartalma, s elõtrbe jutnak az alrendszeri elemek, ez j vagy rossz? n gy gondolom, hogy a posztkommunista gettegyhz kialakulsa lnyegben annak a szerves egysgnek a sztverst jelentette, ami az egyhz mindig is volt: a puszta kultuszkzssgen tl sajt falain tlmutat iskolai s szeretetszolglati intzmnyrendszer. Ez termszetes mdon mûkdtt, klnbzõ, konkrt egyenslyi helyzetekben. n gy gondolom, hogy amikor most visszatr ez a rgi term-
szetes s szerves helyzet, akkor a feladat nem vagy-vagy s nem is-is, hanem a magunk konkrt helyzetben annak megtallsa, hogy milyen egyenslyi rendszerben tud mûkdni ez a kt vagy hrom szfra, a kultikus kzssg, a spiritualits, s a nevelsi, illetve a karitativitsi rsz. A gykr s a kzppont termszetesen a lelkisgi sszefggsrendszer, amely ha elhal, akkor a belga helyzet jn ltre. Minket ez pillanatnyilag nem fenyeget, de abbl a szempontbl mindenkppen veszlyes a helyzet, hogy rossz egyensly alakulhat ki pl. egy gylekezet s egy iskola kztt. Ez sajnos nagyon sokszor elõfordul, hiszen a keresztyn kzssgeket
leginkbb ppen a nevelsbõl szortottk ki, ppen ezrt az n. modern iskolarendszerben nem egszen pontosan ltjk t, mi a klnbsg a gylekezet s az iskola kztt. Ez a kettõ, noha sszetartoznak, mgis kt autonm entits (az iskola soha nem vlhat gylekezett, a gylekezet pedig soha nem lehet iskolv, ami mr csak letkori okokbl sem menne), amelynek egymst erõstõ jellegt kellene kiemelni, s nem azt, hogy mi az, ahol a kettõ klnbzik. n mindenesetre az egyenslyra hvnm fel a figyelmet.
Ha most megnzzk az elõzmnyeket, akkor n elõszr a rgi egyhzrl, vagyis a npegyhzrl fogok beszlni, s ttekintem, melyek annak karakteres jellemvonsai. Ugyanakkor azt is tudnunk kell, hogy nlunk a .npegyhz. kifejezs a kommunizmus miatt tulajdonkppen kt fzist jelent, s ez a kt idõszak a magyar trtnelemben - az egyhz lefojtottsga illetve peremre szortottsga miatt - egymst fedi, vagy egymsba tlg. Az eredeti npegyhz ugyanis a beleszletettsgnek azt a fajta - egyszerre elõnys s rendkvl htrnyos, mert nem rugalmas s nem mozgkony - szerkezett jellte, ahol az emberek termszetes mdon vltak az egyhz tagjaiv, s annak hagyomnyrendszert tbb-kevsb kitltve elfogadtk azt, ami gymond mr bevlt, s
hagyomnyos volt, s ugyanakkor ltalban idegenkedtek attl, ami j volt. Ez egybknt az agrrtrsadalmak tipikus magatartsformja: egy agrrtrsadalomba csak azt lehet beltetni, s azt lehet megtartani, ami valamilyen csoda folytn tudja magt igazolni, a tbbi dolog egyszerûen lepereg rla. Ilyen az nfenntart, nreprodukcis vilg. A npegyhz .beleszletettsge. is ilyen, s tulajdonkppen azt lehet mondani, hogy a npegyhzon bell csak bizonyos lõ pldk tudtak egy-egy gylekezetet, vagy egy-egy egyhzrszt olyan irnybaelvinni, amelyik a hagyomnyos normarendszerbe nem frt bele. Nem olyan rg egy tantvnyunk a reformtus vallsossgrl rt egy tanulmnyt, a 1848-1895 kztti korszakbl. Ez a hagyomnyos npegyhz felbomlsi
idõszaka. Az itt vizsglt egyhzltogatsi, egyhzltogatsi jegyzõknyvben szerepelt egy nagyon rdekes kategria, mgpedig az, hogy a lelkszek gy rtkeltk a gylekezetnek az lett, hogy .kellõ mrtkû, elgsges. stb. A hagyomnyos vilgban teht ltezik egy norma, amelynek alapjn az nkpbõl levezetve azt lehet mondani, hogy ha pldul hsvtkor a templom gy ahogy tele van, az .kellõ mrtkû.. Ebbõl lett a vdsen egy nagy vita, hogy vajon lehet-e azt rni, hogy tl sokan vettek rvacsort, vagy esetleg tl sokan vettek rszt az evanglizcin. Ez a krds lehet jogos, de persze ez a modern embernek a maga kicsit szkeptikus s ironikus megkzeltse. A lnyeg, hogy a npegyhzi rendszerre pp az a jellemzõ, hogy nehz mozgstani,
de amikor a mozgsts megtrtnt s begykerezett, akkor az szoksszerûen kezelõdik, fenntartatik. Teht maga az egsz rendszer rendkvl stabil, azonban ez a rendszer tulajdonkppen elnyeli a megjt vagy a szokatlan energikat, s nem nagyon lehet vele mit kezdeni.
Ezt a npegyhzat gettstottk gy a kommunizmus idejn, hogy levgtk kezt-lbt, s az egyhznak megmaradt az alapvetõ funkcijt tbb-kevsb szabadon biztost feladata: az evanglium hirdetse, a skramentumok kiszolgltatsa. s ez a npegyhz tulajdonkppen gy vlt msfle egyhzz, hogy aki benne maradt, az ugyan mr nknt maradt benne, mgis a hagyomnyok alapjn. Ez az egyhz termszetesen nem tudott megjulni, nem lehetett az nkntes dntsek egyhzv, hiszen fontos rtegeket szortottak ki belõle, pl. 1950-es vek elejn: az rtelmisg nagy rszt, s olyan csoportokat, melyek nlkl az egyhz anyagi
megalapozottsga megrendlt: ez volt a falvakban a tnkretett magyar kzpparaszti rteg, a vrosokban a tnkretett hagyomnyos kistisztviselõi, kispolgri rteg. Ennek kvetkeztben egy nagyon sajtos helyzet llott elõ, tulajdonkppen egy hitvall npegyhz.. Hiszen az, aki ottmaradt, nknt kifejezte az egyhzhoz val tartozst, ez ugyanakkor mgis beleszletettsg volt nagyobb rszbõl, hiszen egyszerûen gy maradtak ott az emberek, hogy nem is nagyon mozdulhattak el abbl a keretbõl, ahol befagyasztottk a Magyarorszgi Reformtus Egyhz lett is.
Ennek az egyhznak intzmnyes problmi alig voltak, hiszen egyetlen kzpiskolja volt, valamint nhny diakniai intzete, amelyet tbb-kevsb, gy ahogy fenn tudott tartani, a vgn mr bizonyos llami segtsggel. Az infrastruktra nem kvetelte meg, hogy megjelenjen a hitvallsossgnak valamifle emelt aktivitsi szintje.
Az j egyhz - a mi egyhzunk a 90-es vektõl kezdve - egy olyan hitvall npegyhz, ahol egyre kisebb abeleszletettsgnek az arnya. Hiszen az idõs generci kihalsval, aki marad, ilyen vagy olyan szinten vgsõ soron mgiscsak dnt, hiszen az egyhzon kvl adott esetben mg elõnysebb is lenne neki, mint azonbell. Ebbõl kvetkezik viszont, hogy ez az j egyhz individualistbb s individulisabb egyhz. Kevsb kzssgi. Ennek az individualizmusnak hatalmas pozitvuma az, hogy sokflesget hoz, nagyobb mozgsteret s rugalmassgot. Termszetesen ezek az elõnys dolgok igen htrnyoss vlhatnak, hogy ha az egyhz
megfelelõ struktrja, vezetsi struktrja, kanalizl kpessge tl gyenge ahhoz, hogy ezt a sokflesget, ezt az individualizlst kezelni tudja, s megfelelõ helyekre tudja az energikat elvezetni.
Ebbõl meggyõzõdsem szerint az kvetkezik, hogy ezt az individulis tpus hitvall egyhzat egy kisebbsgi egyhzban csak gy lehet jl fenntartani, hogy ha a hlzatnak s a hagyomnyos gylekezeti struktrnak a kettõssgben dolgozik. Teht n gy gondolom, hogy a gylekezeti kereteket, gy, ahogy azokat a npegyhzi idõkbõl rkltk, fenn kell tartani. Ezek adjk a kiindul pontot tulajdonkppen mindenhez. Nemcsak lelkileg; ezt a keretrendszert, ameddig lehet, vni kell. Azt azonban tudomsul kell venni, hogy ebben a rgi keretben - gy is lehetne mondani, hogy strukturlisan ez a rgi tmlõ - egyre tbb j elem, j ember, j szellemisg keletkezik, s ppen ezrt ezt a gylekezeti keretrendszert egyttal a gylekezeteken fellemelkedõ hlzatokk
kell szervezni. Mgpedig felhasznlva azt, hogy a gylekezeteket immron nem a npegyhznak a tbb-kevsb egysgesen gondolkod, egysges normarendszerben lõ kzssge, hanem a legklnbzõbb helyekrõl jtt emberek alkotjk. s ppen ezrt ezeket az embereket a gylekezeten kvl nagyon jl be lehet kapcsolni olyan hlzatokba, amely ktõdik a mi korszakunk .specialista. vagy .professzionlis. Trsadalmhoz ktõdik. Az idõk sorn immron a legtbb keresztyn ember is szakemberr vlik valamilyen szinten, valamilyen formban. Ennek kvetkeztben persze sajnos elvsz nemcsak az ltalnos nemzeti mûveltsg, hanem az ltalnos keresztyn mûveltsg is. risi fontossg lenne azonban, hogy ha az egyhz vllalna egy ilyen,
nem pusztn a hitletre vonatkoz feladatot, amennyiben megprbln megteremteni az egytt lõ emberek kztti kommunikcinak, egyttlsnek azt a fajta szksglett, hogy legyen a klnbzõsgek ellenre, vagy azok mellett egy kzs keresztyn mûveltsg, annak klnsen is szakmai, etikai sszefggsrendszere, a nemzeti mûveltsghez ktõdõ sszefggsrendszere, s nagyon erõs vilgnzeti ktõdsrendszere. gy is lehetne mondani, hogy az egyhzak ezt most visszavehetik, mert a szekularizlt vilg feladta. Mrmint azon a szinten, amelyrõl n most beszlek, mert zleti szinten nem, hiszen a szekularizlt vilgba az zleti manipulci folyamatosan termeli a vilgnzeteket, a divatokat, a manipulatv, a fogyaszti idita embernek alkalmi clokat ad sszefggseket. Viszont az letnek az rtelemadsi rszvel nem foglalkozik, fl is tõle, nem tudvele mit kezdeni. Az egyhznak ezt a feladatot egyszerûen vissza lehet venni, szinte harc nlkl. Ugyangy az rtkadsnak, az rtkmeghatrozsnak a feladatt is, hiszen a szekularizlt vilg pillanatnyi llapotban rtkmentes nevelsrõl, vilgnzeti semlegessgrõl, pragmatizmusrl, stb. beszl. Flnek attl, hogy a materialista jellegû letvezetsnek az abszolt nihilje tt azokon a divatokon s mestersgesen gerjesztett fogyaszti rtelemadsi ksrleten, amit folytatnak.
Ebbõl kvetkezik aztn az egyhznak az a feladata, amelyet mindig is gyakorol, hogy nem pusztn hitet, vagyis pontosabban hitre nevelst vgzett, hanem egyttal a mûvszetnek, a tudomnynak, egyltaln a szellemi letnek az polst is vgezte intzmnyeiben. Ez egy hihetetlenl fontos j feladat lenne. Azonkvl pedig az ilyen jellegû nevelsbõl fakad rtelemadsnak rendkvl fontos szerept jelenti az a fajta indirekt politizls, amit nem az egyhznak, mint intzmnynek, hanem a gylekezet kzssgbõl szrmaz keresztyn embereknek, akiknek megbzatsuk van, btran s kvetkezetesen vllalniuk kell.
gy gondolom, hogy a gylekezeteknek s az intzmnyeknek a kapcsolata annyit jelent, hogy az egyhz az intzmnyeit autonm alrendszerknt kell, hogy mûkdtesse. A spiritualits primtusval, de tudomsul vve azt is, amit mr hangslyoztam, hogy az intzmny - akr egszsggyi, akr iskolai nevelsi kzssg s dikkzssg - nem lehet egyhzz, s fordtott folyamat sem jtszdhat le. Egy olyan j egyenslyi helyzetben, amelyik mg egyszer arrl szl, hogy a keresztyn kzssgek versenykpessge - most persze olyan szavakat, vagy kategrikat is hasznlok, amely ellen lehet berzenkedni, de alapjban vve higgyk el, hogy a
keresztyn kzssgeknek a versenykpessge - ppen a konzervativizmusukbl fog hirtelen kinõni. Mert itt van egy klnbsg a rgi s az j keresztyn kzssgek kztt. A rgiek ltalban struktra-konzervatvok voltak, vagyis a rgi keresztyn gylekezet a konstantinuszi egyhzmodellben a mindenkorival vagy az ppen fennllval kapcsolatos stabilitsban gondolkodott, fõleg egyhzvezetsi szinten. Ez a struktrakonzervativizmus.
Amikor valaki egy bizonyos csoportnak kedvezõen fennll hatalmi modellt, s egyltaln
trsadalmi helyzetet akar tartstani, azt keresztyn ember nem tmogathatja. (Tudjk, ma Oroszorszgban a volt kommunistk a struktra-konzervatvok. s tulajdonkppen nlunk is azok.) A msik az rtkkonzervativizmus, amely a teremtsi rend s a trtnelemben kiprbltnak s jnak bizonyult dolgok folyamatoss gt akarja fenntartani. Ez a vltozsokkal szemben is megll. Az iskolzsban tulajdonkppen ennek az j tpus egyenslynak a keresztyn formjt kell megvalstani, hiszen ilyen rtkkonzervatv tpus trend termszetesen ltezhet egy bizonyos fajta polgri konzervatv s vallstalan alapllsbl is, csak ppen az nem egszen kvetkezetes.
Ebbõl kvetkezik, hogy n igazbl a nevelst s az iskolai rendszert tartom elsõdlegesnek mg akkor is, hogy ha tudom, hogy a karitsz a keresztyn tants kzpontibb elemnek ltszik. De gondolkodjunk egy kicsit logikusan!
Nem lesz igazi karitsz, ha nem keresztyn lelkisgben szocializlt genercik nõnek fl. A tyk s a tojs krdse itt is felvetõdik, mgis azt kell mondanom, hogy egy posztkommunista orszgban az j tpus szocializci nlkl - brmennyire is paradox, hogy ezt az j tpus szocializcit tbbnyire rgi embereknek kell vgrehajtani - nincs tvlatos keresztyn lelkisg s olyasfajta belltds, amely a valdi karitszt hozza magval. n teht gy gondolom, hogy az iskolzs elsõdlegessge az elmlt egyhzpolitikai idõszakban nem volt rossz, csak a formja, ahogyan ez zajlott, s az, hogy ennek a tartalmi krdseit nem vizsgltk kellõkppen, s nem gondoltk vgig, hogy mibõl mi kvetkezik ezen a terleten. A karitsznak s a szeretetszolglatnak
ez a msodlagossga azonban csak ltszlagos. n gy gondolom, hogy a szolglatra nevelt emberek hlbl val szolglata e tekintetben vgl is ki tudja bontakoztatni azt a feladatot, ami a keresztyn kzssgek elsõdleges ltformjhoz hozz tartozott.
Ennek a hrom szfrnak az sszehangolsa nagyon nehz feladat. Mindenek elõtt a lelkszkpzsi, teolgiai kpzsi feladatokat emltenm meg. Az egyszemlyes gylekezet, teht a mindent a pap ltal intzõ kzssg a kommunizmus egyik legrosszabb kvetkezmnye, s nehezen mlik. A krds tgondolsa, illetve az, hogy ez valamifle jat hoz, fõleg majd csak a rgi nemzedk elmlsval vrhat. n gy gondolom, hogy nem folytathat mr nagyon sokig az a gyakorlat, ami jelen pillanatban a Magyarorszgi Reformtus Egyhz lelkszkpzõ intzeteire jellemzõ, teht hogy mindenkit gylekezeti lelksznek nevelnek, mikzben nincsen annyi
gylekezet, ahol ezeket az embereket foglalkoztatni lehetne. Ez egy olyan alapvetõ krds, amellyel akr akarunk foglalkozni, akr nem, hamarosan - inkbb hamarabb, mint ksõbb - olyan problmkat fog egyszerre felvetni, ami elõtt senki nem hunyhatja be a szemt. Ha mr nem mindenki gylekezeti lelksz lesz, akkor mire lehet kpezni? Hla Istennek rendkvl sok kezdemnyezs van mr, vannak elkpzelsek, sõt szerzõdsek is: krhzlelksz, brtnlelksz, tbori lelksz, szocilis gondoz lelksz, stb. De hogy ennek hogyan jelenik meg a mûvelõdsi tartalma, s egyltaln a kpzsi formja a teolgikon, errõl n mg soha sehol nem olvastam.
Nem hajtok emiatt senkit vdolni. Ezt elsõsorban azoknak kellene vgiggondolni, akik tisztban vannak a teolgiai kpzs idõmrlegvel, s azzal, hogy mi az, ami mintegy minimumknt mindenkppen szksges, s mi az, ami a specializcival egyszerûen httrbe tolhat olyan emberek esetben, akiknek az elhivatsa - rszben knyszerbõl, rszben egyszerûen csak azrt, mert ilyen tpus alkatok - nem a gylekezeti lethez fogja ktni adott lelkszi tevkenysgket. Ezt a krdst elõbb-utbb nagyon komolyan fel kell vetni.
gy gondolom, hogy a specialista lelkszek kpzsben nem a nyugati modellt kell pldnak venni. A nyugati modellben a specialista kpzs a szekularizcival prhuzamosan folyt, s ppen ezrt n nem ltom rtelmt, hogy mi is arra az tra lpjnk. Ezzel szemben n gy vlem, hogy a specialista lelkszek kpzst a rgi magyar mûvelõdsi hagyomnyokhoz kell ktni. Ahhoz ugyanis, hogy a specilis szaktudst csak a mr megszerezett, az adott szakmhoz hozz tartoz legszlesebb ltalnos mûveltsgre szabad felpteni. Ez volt a kt vilghbor kztti magyar oktatspolitiknak, illetve pedagginak a legfontosabb hozadka: nem tûrtk a
szakbarbrsgot. Amikor Kornis Gyula megteremtette a kt vilghbor kztt a szakkzpiskola tpust, az nem a ksõbb megvalsult kommunista szakkzpiskola volt, ami egyszerûen arrl szlt, hogy reduklt ltalnos mûveltsg szakbarbrsggal megspkelve, hanem pontosan fordtva: egy nagyon szles, s egy nagyon gazdag ltalnos mûveltsgbõl kell kinveszteni azt a specializcit, amely aztn megfelelõ formban az ltalnos mûveltsg s a szakmûveltsg egyttesben alkotni tud embert eredmnyez.
n teht gy gondolom, hogy vannak elõzmnyei annak - adott esetben nem felttlenl az egyhzon bell, hanem a magyar mûvelõdsnek, illetve a magyar iskolatrtnetnek a keretein bell -, hogy merre kell elindulnunk, s hogy hogyan kell ezt az j problmt gy kezelni, hogy a XXI. szzad megfelelõ kihvsait az egyhz megfelelõkppen tudja fogadni. A specialista lelkszekre annl is inkbb egyre nagyobb szksg van, mert - mint emltettem - a hvek j rsze is szakmûveltsggel br rtelmisgi lesz. Itt most csak annyit szeretnk mondani ehhez zrsul, hogy ma Magyarorszgon - s ez az rvendetes - a nyugat-eurpaihoz kpest az rtelmis
gnek immr nem az elvallstalanodsa a trend, hanem fordtva, tapasztalhat a spiritulis rtkek fel forduls. Ez azonban nem jelent kzvetlenl az egyhzban, a gylekezetben megjelenõ embereket. s ez anynyit jelent, hogy az egyhznak r kell dbbennie: a hagyomnyos evanglizcis forma, ahol kzvetlenl felknljuk, hogy .jjj, trj meg testvrem., nem vezet sehov, ugyanazok mennek az evanglizcira, mint akik a templomba. Elsõdlegesen a kztes megoldsokat kell elõnyben rszesteni. Pldul gy, hogy frumokat kell ltesteni szles krben a szakmai etikknak, a hivatsi etikknak, olyan krdsek megbeszlsnl jelezni a
keresztyn tendencit, mondanivalt, amelyet mr meg tud rteni a szakmûveltsgû rtelmisgi anlkl, hogy rgtn olyasfajta elktelezettsget kellene vllalnia, ami egy szekularizlt vilgban, egy posztkommunista vilgban kettõsen is nehz.
Itt megint olyan feladatok vannak, amelyeket az egyhznak, pontosabban az egyhzon belli felelõs embereknek kell vgiggondolnia, s akkor gyakorlatilag megteremthetõk azok a frumok, amelyek lassan tzsilipelhetik a spiritulis rdeklõdsû embereket az egyhzba is. Persze jl tudom, tbben nyilvn ktsgbe vonjk az n jhiszemû hitemet a tekintetben: a Llek f, amerre akar, s az risten termszetesen bredst adhat; n is gy gondolom, hogy adhat. Azok azonban, akik ltalban az ilyen bredst - mint a slt galambot - vrjk, nem biztos, hogy meg fogjk rni sajt vgyaik beteljeslst. Azok esetben azonban, akik dolgoznak is - az ember
a munka, az Isten az lds - azrt nagyobb az esly. Nekem ez a vlemnyem - akr szljanak meg ezrt, s mondjk azt, hogy ez valamifle racionalista materializmus -, hogy a feladatok elõl nem elfutni kell, s mindent az ristenre hagyni, mondvn, ha õ akarja, akkor lesz. Kedvenc mondsom - mr biztosan hallottk tõlem nhnyan - szerint persze, hogyha az risten akarja, a kapanyl is elsl, de aki a kapanyllel megy el vadszni, mert hogy az risten õt nem hagyja szgyenben, az nem biztos, hogy nem ri meg a szgyent. Vlemnyem szerint teht az egyhz szmra az az elsõdleges feladat, hogy a mindenkori kihvsok maximlis figyelembe vtele mellett sajt rk rtkeire, parancsaira, illetve az ehhez kapcsold misszira, megbzat
sokra tmaszkodva tudjon mondani olyasvalamit a mindenkoron lõ, egyhzon kvl lvõ embereknek is, hogy az vonz legyen szmukra. Persze Isten adja a hitet, de hitre nevelni lehet, hiszen ha ez nem lenne gy, akkor iskolkat sem kellene fenntartani: az is igaz, hogy elõ lehet kszteni az embereket a hitre. Ez a fajta feladatrendszer lenne, s ez szerintem messzebbre vezet, mint a direkt evanglizci formja. Ezt a feladatot szerintem nem lehet flretolni, mivel Eurpban az elvallstalanods, a dekrisztianizci mg mindig elõre halad.
Zrsul csak annyit szeretnk mondani, hogy Eurpban tavaly nyron volt egy nagy sszejvetel, ahol az Eurpai Kzssgnek, vagyis az Eurpai Uninak a kldetsnyilatkozatrl vitatkoztak. Tudjuk jl, hogy az Eurpai Uni jelen pillanatban nem ms, mint egy olyan - elõnykre nzõ - gazdasgi trsuls, amely a hatkonysg jegyben kvnja az eurpai egysget. Arrl tbbnyire megoszlottak vagy egyltaln nem voltak vlemnyek, hogy mi ms legyen az EU kldetse. Ezrt prbltk meg az eurpai kldetsnyilatkozatot elfogadni.
Nagy vita folyt arrl, hogy az eurpaisgnak mely pillreit lehetne megfogalmazni s elfogadni. A vita indulsnl mg hrom pillre volt az eurpaisgnak: egyrszt az antik rksg, a msik a felvilgosodsnak az rksge, a harmadik pedig a keresztynsg lett volna. Nem vletlenl hagytam ezt harmadiknak, mert vgl is a pillanatnyilag elfogadott eurpai kldetsnyilatkozatban mr csak kt pillr szerepel. A keresztynsg nincsen benne, hiszen a nyugat-eurpai kldttek nagyobb rsze akkor mg a 68-as prizsi diklzadsokbl kinõtt szocildemokrata s szocialista politikusok embere volt. Ezek ugyan most nagyrszt eltûntek, de krds, hogy egyrszt a ms tpus baloldali politikk pillanatnyi lehanyatlsa, msik oldalrl a jellegtelenedõ s kiresedõ
nyugati konzervativizmus s keresztnydemokrcia hoz-e annyi erõt, hogy legalbb formlisan - ha mr egybknt õk maguk sem tartjk ezt esetleg olyan fontosnak, de akr csak a jvendõ csatlakoz llamok erõsebb ntudat egyhzaira tmaszkodva -benne hagyjk, illetve beletegyk a keresztyn rksget. Ez a jvõ krdse. Vlemnyem szerint azonban (azzal egytt, hogy nem biztos, hogy valaha is bekerlnk az Eurpai Uniba, s hogy mire bekerlnnk, lehet, hogy ez az Uni nem is lesz) mindenkppen arra kell trekednnk, hogy valamikppen ezt a fajta konkrt vgiggondolst, s a spiritulis rtkrendnek a rendthetetlen kpviselet t az Eurpai Uniban azon nagyon-nagyon lecskkent keresztyn indttats irnyzatoknak a tmogatsra lehessen fordtani, akik ma mr nerõbõl nagyon kevss kpesek arra, hogy szellemi mondanivalt, lelki muncit adjanak sajt trsadalmaiknak.
Olvastuk: TÕKCZKI LSZL: Gylekezetek s intzmnyek kapcsolata az egyhzban
|