2. Tanulmnyok : 7. Szenczi rpd:
KZSSGFORMLS RZLETI S TRSASLELKLETI ALAPON
|
7. Szenczi rpd:
KZSSGFORMLS RZLETI S TRSASLELKLETI ALAPON
„Elmnket, rtelmnket Lelki sttsg fogta b,
De szent Lelked szvnket Tiszta fnnyel gy tltse b,
Hogy jt gondoljunk s szljunk,
Mert csak tled kell azt vrnunk.”
(Reformtus nekesknyv 164. fohsz 2. vers)
I. Karcsony Sndor nevelsfilozfiai gondolatai a tmval kapcsolatosan
Karcsony Sndor pedaggiai tevkenysge mr tbb ve tananyag a Nagykrsi Fiskoln, hiszen a jelenlegi kpzs a szellemi arculatt a XX. szzad els felnek reformtus nevelsfilozfijbl merti.
Karcsony Sndor nem tartotta magt politikusnak, csupn a kzjrt szolglt, a kzlet tisztasgrt kzdtt. Megnyilatkozsai, eladsai, mvei viszont sem a II. vilghbor eltti, sem az utni diktatrnak nem tetszettek. Valszn, hogy a Karcsony Sndor ltal elkpzelt kzleti szerepls a diktatrban gyakorlatilag politizlsnak tnik, a demokrciban azonban kt klnbz terlet, melyek klcsnsen hatnak egymsra. Karcsony Sndor elssorban a problmarzkenysgvel ragadta magval a krnyezett, szinte magba szvta a trsadalmi – lelki feszltsget. Karcsony Sndor kzleti ember volt, olyan polgr, aki szakmjn, hivatsn keresztl hatott szkebb s tgabb krnyezetre; kzszereplsei alkalmval trsasllektani alapon magyarzta gondolatait.
Felfogsa szerint a politika nemcsak az rtkek, rdekek, viszonyok rvnyestse, hanem a vits jogviszony rendezse. A jogviszony Karcsonynl szomatikus trsasllektani kategria is: „az egyik embernek a msik embertl fgg j letrzse.” Az emberi kapcsolatokat mellrendel viszonyrendszernek tartotta. Klasszikus gondolata: a j letrzst egy valami vlthatja ki az emberbl, ha helye a nap alatt megvan, s azt nem korltozza a msik ember rszrl annak a msik embernek a helye a nap alatt, ha fggetlen az egyik ember a msik embertl. A jog egyetlen elkpzelhet formja az autonmia: az egyik ember autonmijt csak abban az esetben vagyunk hajlandk ktsgtelenl biztostottnak elismerni, ha az egyik ember elbb a msik ember autonmijt maghoz kpest ktsgtelenl biztostotta. Az n autonmim zloga hozzd kpest, a te nltalam biztostott autonmid hozzm kpest. Ez konfliktust szl(het), teht a plurlis polgri demokrciban, a „kzj” a szembenll felek sszetkzseiben alakul ki. Egyes csoportokon bell ers a csoportalakzat, amely mereven lehatrolja a dntshoz hatkony problmamegoldsi hajlamt.
Karcsony Sndor megfontoltan volt radiklis, konzervatv hajlandsgnak mutatta magt. Cskkenteni javasolta az objektv trsadalmi sszehasonltst, s kiemelte, hogy nvelni kell az „ n – sszehasonlts” jelentsgt. (Mai pedaggiai rtelmezsben: esly- s kompetencia – alap nrtkelsi rendszer!) A trsasllektan s az identitspszicholgia (Erikson) hatsrendszerre is korn rrzett: meghatrozott szerepet adott az egyni s a trtneti kontinuits metafizikai s transzcendentlis dimenziinak. A testi n kr felpl szimbolikus vilg az anyag s a szellem feszltsgben l. Karcsony trsadalmi reformkoncepcija evangliumi megalapozottsg. A valls a lt pneumatikus (szellemi – lelki) begyazottsga. A pszich (testi llek) is tszelleml: a jog, a mvszet, a tudomny, a trsadalom is vallss vlik. Llek hatja t az egsz kzletet is. A npi kzssg nem egyszeren kzvlemny, hanem nemzet, gylekezet, csald stb. Az egsz kultra htatos fokra emelkedik, amely vilgrendd nvekedik. Nemzet – vilgrend – szeretet: transzcendens rtkvilg, amely egyetemes bredst hozhat ltre …
II. Az rtelmi s az rzleti nevels klcsnhatsa.
Az rtelem kimvelse az egyhzi iskolkban klnsen is kiemelt feladat volt, ugyanakkor a „herbarti rel” dinamikus lelki tkzseinek kezelse a magyar polgri pedaggiban (Imre Sndor, Karcsony Sndor) szintn dominns tnyezv vlt.
A mai keresztyn nevels legfontosabb alappillrei tovbbra is a kultra, az rtkek rvnyestse, kzvettse, valamint a gyermeki szemlyisg lelki szksgleteinek kezelse, a szemlyes kompetencia fejldsnek segtse. A gyermeket a gondolkodsi folyamat alakulsa sorn az erteljes rzelmi tltet is vgigksri.
Piaget felhvja figyelmnket, hogy a szemlyisg fejldsi folyamatban szoros sszefggs van az rtelmi s az rzelmi fejlds kztt. „A ms szemlyekkel kapcsolatba kerlskor e tudatosulsi folyamattal prhuzamosan alakulhat ki az affektv viszony tlse, megjelenhetnek az inter – individulis rzelmek.”1
A kognitv kompetencia fejlesztse, az elzek rtelmben, szoros relcit mutat az rzelmi struktrk mkdsvel, amelyet Imre Sndor nyomn nemes rzletnek is nevezhetnk. Nagy Jzsef s kutatcsoportja nagymrtkben feltrkpezte a kognitv kompetencia rutinjait, kszsgeit, kpessgeit, motvumait.2 A lelki strukturlis mkds sorn rmutathatunk, hogy a professzionlis nevels dinamizmusa a „herbarti relban” valamilyen elmozdulst eredmnyez. A kognitv kompetencia tartomny „legbenssgesebb elemei” nagy valsznsggel tallkoznak az rzleti struktra pneumatikus elemeivel is. Ez a tallkozs egy mly, tarts lelkleti egysget (tuds) hoz ltre, amely igazbl az rzelmi s a hitbli meggyzds alkotjv is vlik, amely kapcsolatba kerl az elsajttsi motivcival (Jzsa Krisztin 2001.).3 Ez nemcsak kognitv kategria, nem tisztn racionlis elem, hanem lelkleti megnyilvnuls is.
E.Skiera lelki szksgletrendszere4 alaplelkleti tnyeznek tekinti pldul a tudsvgyat. A tuds irnti lelki szksglet alakulsa feltevsnk szerint szoros kapcsolatban ll a tanulsi motivci problmjval. rdemes megvizsglni, hogy az iskola, a pedaggus, hogyan szervezi az enkulturci folyamatt. Sok esetben szmolhatunk be arrl, hogy kls eszkzkkel, ervel, hatalommal, megflemltssel rte el a cljt (Nmeth A.; Skiera).5 De milyen ez a rendszer? Biztos, hogy nem bels szksgleti tudsmotivltsg, hanem kls flelemmotivcis struktra. Ezt bizonythatja a „fl” magyar nvsz s ige nyelvi jelentsnek kettssge, amely sszetett lelkleti rendszer.6
A pedaggiai kzvettsben is a „felek” egyttmkdse adja az „egszet”, teht a nevelsi – oktatsi folyamat minsgt. A szemlyisg bels tartalmnak, az nrendszer ptsnek sikere a trsas lelkleti egyttmkds.
Az elmlt vekben a pedaggia kiemelten foglalkozik az rtelmi fejleszts s a lelki strukturlis nevels gyakorlati megvalsthatsgval. Fiskolai karunkon megvizsgltuk a holland rendszer Jenaplan struktra elemeinek adaptlsi lehetsgt. A termszetes idszervezs, a gyermeki sajtossgokat rvnyest trberendezs, a tanulk egyni fejldsnek kezelse az rzleti skon is pozitv viszonyulsokat eredmnyezett. Jelenleg a kompenzlsra szorul els osztlyosok rtelmi s rzleti problmjt szeretnnk tovbb elemezni. Olyan fejleszt csoportok munkjt rtkeljk, amelyekben a pedaggiai diagnosztizlsra ptve az rtelmi kpessgek, a tanulsi elsajttsi motivci s a tuds irnti lelki szksglet rzleti megnyilvnulsait helyezik az eltrbe.
III. A lelki kpessgek kimvelse
A mai pedaggiai kutatsok egyik problmakre a kpessgek tartalmnak, fejldsnek vizsglata. Ezen a terleten bell szksgszer az rtelmi kpessgek halmazt rendszerezni, strukturlni, s a gyakorlati fejleszts sorn mrsekkel igazolni az eredmnyeket. Ugyanakkor krds az is, hogyan lehet a kultratartomnyt mlyen interiorizlni, hogyan lehet a memrin tli, lelkleti beplst optimalizlni?
A mai keresztyn pedaggia figyel fel arra, hogy a kognitv kpessghalmaz individulis interiorizcija, igazi bels kultratartomnny vlsa a lelki kpessgek mkdsbe hozatalval, kimvelsvel intenzvebb vlik.
A XX. szzad vgi pedaggia azt is felismerte, hogy a kognitv kpessgek szablyszer pedaggiai kezelse, a professzionlis iskolai nevels gerince.
Amennyiben megtanuljuk a kpessgtartomnyokat szakszeren fejleszteni, gy tartalmasabban nevelnk. Ez szakszer pedaggiai mveltsget felttelez, hiszen a kpessgek, jrtassgok, kszsgek, szoksok, rutinok szakszer beptse a „herbarti” rel vilgba, az interiorizcis folyamat kezelse bonyolult algoritmusok sorozatt jelenti.
Az iskolai nevels a csaldi nevels folytatsa, ugyanakkor egy olyan kzssgi nevelsi formula is, amely a trsasrelci szakszer pedaggiai kezelse. A tartalmas trsasrelci minsgi emberi kapcsolatokat eredmnyez. A minsgi trsaslekleti nevels az rtelmi kpessgek szakszer fejlesztst termszetes elfelttelnek tekinti, ugyanakkor a szeretetteljes nevelsi lgkr professzionlis adaptlsa a lelki kpessgek szakszer kimunklst is fontosnak tartja.
1. A lelklet pedaggiai funkcijnak rtelmezse a nevels trtnete alapjn
A problma pedaggiatrtneti megalapozottsga mr Erasmusnl, Schleiermachernl, Pestalozzinl, Herbartnl s Petersennl is olvashat. Ha sszekapcsoljuk a keresztyn humanizmustl a XX. szzad els felig terjed eurpai tendencikat, azt ltjuk, hogy a nevelsi cl a kognitv kompetencia s az rzleti egyttmkds kzs, egyttes megvalsuls volt, hisz a mlyebb interiorizci tekintetben kettssg, st ksbb a magyar gondolkodsban hrom egyttes oldal is megfogalmazdott: rtelem – rzlet – trsaslelklet. Olyan pedaggiai rendszerek is ltrejttek, amelyek a lelki kpessgek kimvelst fontosabbnak tartottk az rtelminl. Imre Sndor pldul kidolgozta az rzleti pedaggit. Az rtelem kimvelse mellett kiteljestette a jl ismert trvnyt: „semmi sincs az rtelemben, ami korbban ne lett volna az rzkekben”. Az rzkels fiziolgiai, pszichikailag, biolgiailag rtelmezett folyamat, amelynek genetikus eredete van, ugyanakkor az rzkels mly rzletekk, lelklett alakul t. A fiziklis rzkels beplsi eredmnyei tetten rhetk az emberi kognitv szfrban. Pl. a felidzshez, reproduklshoz rzleti tnyezre is szksg van (motivltsg). Imre Sndornak sikerlt megtallnia azt az rtelmi – rzleti kzs kpessghalmazt, amellyel a legmlyebb lelki rteget, a „herbarti relt” hozzuk mkdsbe.
Nagy Lszl a gyermektanulmnyozs atyja, a mai rtelemben vett pedaggiai diagnosztizls ttrje, a gyermekismeret, a gyermekbl kiinduls s a motivci elmlett tovbbfejlesztve az rdeklds pedaggiai tant fejtette ki. A tuds irnti lelki szksglet tovbbi fenntartsa, mint rkltt lelki struktrarendszer tovbbfejlesztse az rdeklds fenntartsval, fejlesztsvel, specilis kpessghalmazainak nvelsvel rhet el.
Karcsony Sndor trsaslelkleti pedaggiai kzvettmvszete alapjn pedig egy jabb alapviszony is megfogalmazdott.
2. A lelki kpessgek struktrja
Karcsony Sndor az „n s a ms(ik)” trsasrelcijbl indul ki. ( Lsd Lk Gbor: Pszichnk szerkezete s mkdse - Kzirat 1994.)A pedaggiai relciban az „n” rtelmezst a szabadsg gondolatval kti ssze, mely egyben az emberi autonmia s a trsas viszony modern megkzeltse. A gykerek teht az n viszonyulsaiban keresendk. Az erasmusi keresztyn humanizmus jra felrejlik ebben az elmletben, amely a XX. szzad elejn kt pedaggiai irnyzat kialakulshoz vezetett. Az egyik az emberkzpont humanisztikus jelleg pedaggiai irnyzat, a msik Peter Petersen s Karcsony Sndor nevvel is fmjelzett, gyermekekbl kiindul keresztyn humanizmus. Az utbbit jelenleg a magyar kzoktats mg nem rtelmezte jra, gy Magyarorszgon fleg a gyermekkzpontsg eszmje terjed el, teht a gyermekbl kiindul, trsaslelkleti, keresztyn rtkkzpont nevelsi rendszer kimunklsra vr. (A II. vilghbor utn, Magyarorszgon a keresztyn nevelssel nem foglalkoztak klnsebben, ezrt elhalt ez a problma.)
Karcsony Sndor autonmia elmlete felveti a „ms(ik)hoz” fzd viszony kpessgrendszert, teht nincs nmagban fggetlen ember, „egyedli” szabadsg, mint pl. a semleges nzet, nmegvalst, humanisztikus jelleg iskolkban. Nem lehet nevelsi cl csupn az individualizci, mert az elszigeteldshez vezet. Az autonm egynhez egy trs mindenkppen kapcsoldik. Teht a trsasrelcikon mkd kpessgtartomnyok kimunklsa mr a kisgyermekkortl (szletstl) megkezddik. A nevelsi folyamat sorn meg kell tallni a trsas egyttmkds lland gyakorlst, amely a kzssgi nevels alapja lesz. A kzssgi nevels tana eltr lehet a nevelsfilozfiai gondolkodsban. Jl ismert eljrs, amely sorn „elrendelik”, meghatrozzk, hogy milyen konkrt kzssgben kell nevelni a gyermeket (iskolai osztlyba, csoportba vlogats stb.)
Szintn gyakori a humanisztikus kzssgelmlet, amely szerint a kzssget tbb autonm, nll, nmegvalst lny alkotja, a trsas relcikat a maximlis tolerancia jegyben gyakoroltatjk.
Karcsony Sndor pedaggija szerint viszont nem lehet magnyos, atomizlt, elszigetelt emberek krben lelkleti kzssget alkotni. Elszr az egyn s a trs egymsra tallsnak motvumt, kpessgtartomnyait szksges mkdsbe hozni.
Karcsony Sndor nevelsi elvei szerint az rtelmi kpessghez hasonlan, a lelki strukturlis s a mlylelkleti kpessg (rel) kompetenciahalmaza is kimvelhet. A mlylelkleti kpessgben is vannak nagyon knnyedn lezrhat (lezrd) komponensek, s termszetesen vannak hosszasan kezelend struktrk, amelyek szakszer fejlesztse bonyolult minsgi tnyez. Az igazi minsg gykere abban is rejlik, hogy sikerl-e megtallni a kognitv kpessghalmazok mellett a mlylelkleti kpessghalmaz szakszer tkletesedsi folyamatt.
E. Skiera gondolatai alapjn, a lelki kpessghalmazok kzl, a tuds irnti lelki szksglet, a tudsvgy, alkotsvgy fiziolgiai szksgletrendszernek kifejtse, tovbbgondolsa sorn rjvnk, hogy egyrtelmen tallhatk olyan kpessgcsoportok, amelyek a lappang tudsvgyat is rdekldss alaktjk.
Az rdeklds fenntartshoz egy jabb, magasabb szint kpessgcsoportra van szksg, az akarati kpessgek csoportjra. Az akarati kpessgek csoportja induklja a skierai lelki szksgletek kzl a felelssg rzlett.
Tovbb felfedezhet egy olyan elemi szint akarati tnyez, amely egy „msik” elemmel trsas felelssget alkot, amely rszben szintn akarati kpessg, de sszetettebb, magasabb szint, a msok irnti felelssgg fejldik. Az nmagunk irnti felelssg genetikusan jobban kdolt, mint pl. a msok irnt rzett felelssg, de ennek is rzkelhet a gykere, pl. az anya – gyermek kapcsolatban. A felelssg kpessgrendszere, nmagunk s msok irnt rzett felelssg szksglete jabb kpessgcsoportokkal bvlhet, nevezetesen a fegyelem s az nfegyelem kpessgcsoportjaival.
A fegyelem s az nfegyelem kpessgcsoportja tovbb alakt egy nagyobb egysget, a trsas egyttmkdsi kpessghalmazt, amelynek megnyilvnulsa, pl. a csaldszeretet, a csaldi orientci. A csaldszeretet, a mikrokzssgben trtn egyttmkds kpessghalmaza induklja a makroirny loklis rzletet, amely a nagycsaldok, a rokonsg, a lakkzssgek, a lakhely, a szlfld, a szlhely lelki viszonyulsait hordozza magban.
A loklis rzlet magas szint tkletesedse az ltalnos emberszeretet, mint ltalnos rzleti kpessget: a nem ismert emberek, vagy a hozznk kevsb kzelll emberek tisztelett, az emberi bkessg kpessghalmazt hozza ltre.
Fontos elgazsi pont a bkessgig eljut kpessghalmazok kipthetsge. Ez a kpessgi szint a modifikatv kpessgekkel is rokonthat. Az lettelen s l vilg elgazsi rendszereiben, az n viszonyuls sorn: n – msik; n – ms, az elsdleges problma a termszet, a krnyezet s a trsadalom irnti harmnia kpessgnek krdse. Ez a kpessghalmaz az l s lettelen kztti tmenetet kpezi, ezrt elgazsi pont, mivel a termszet l, de gy l, hogy „nem csak ember” Karcsony Sndor szerint. E terlet kt lelkleti kpessghalmazt mozgat, az egyik az „n” s a termszeti (termszetes) – l, de nem ember; a msik, a msodlagos krnyezet esetben a nem l trsasrelcit minsti. Az lettelen megbecslse befolysolja az l megmaradst is. Az l s az lettelen kztt biolgiai – fizikai klnbzsg l, de a lelki kpessgek sszefogjk a klnbsget s tovbbfejldve egy jabb kpessgignyt mutatnak.
Megjelenik a transzcendentlis viszonyuls kpessge, vagyis a vilgnzeti belltds egy sajtos kpessghalmazrl beszlhetnk, amely az ember letben egy elgaz fejldsi lehetsg.
Ha az anyag kerl a kzppontba, akkor nincs vlaszthat llapot, amelyet az l s az lettelen kztt tovbb lehet fejleszteni, hanem csak az lettelenhez viszonyul, gy nem alakul ki pl. az istenkp, st pedaggiailag nem rtelmezdik a gyermekkp, a gyermekbl kiindul trsas relcin alapul nevels, kzvettmvszet. Ebben az rtelemben egy zskutct rtnk el, hiszen a matria, pl. a pnzvilg, az iskolban a tananyag, a tantrgy stb. hatrozza meg a legfelsbb tudatot, az iskolai arculatot. Ha megtalljuk az l termszet s az lettelen krnyezetnk kztti l viszonyulst, akkor juthatunk el ahhoz a transzcendentlis kompetencihoz, amely sorn megjelenhet, a megbizonyosods kpessge, melynek a legmagasabb formja a megbkls trsas relcija.
A megbkls eredmnye pedig a harmnia: a tuds minsgnek a legfontosabb mutatja; az ismeret s a kpessg, az ismeret s a lelkiismeret egysge.
OLVASTUK: Szenczi rpd: KZSSGFORMLS RZLETI S TRSASLELKLETI ALAPON
|