A MRE Zsinata 2005. vi II. trvnye elrendeli az ltalnos iskolk kt, a kzpiskolk egy vfolyamn a hit- s erklcstan tantrgy mellett a hitoktats keretei kztt az egyhzi nek oktatst.
A 2008 / 2009 tanvben: rarendbe felvett raknt, iskolnkban is megvalsult az Egyhzi nek tantsa. A 4. s 5 osztlyban Balikn Maitz Adrientantn vgzi a az oktatst, tantst, szp sikerrel.
Klvin Jnos gylekezeti szolglatnak kezdettl szvn viselte a gyermekek vallsos nevelsnek az gyt. „Az ige szvnkre helyezi az igaz tants terjesztsre vonatkoz szorgos gondot, hogy hallunk utn is legyenek Istennek igaz tiszteli. Mivel a Szentllek minden hvnek kzs ktelessgv teszi, hogy gyermekeik oktatsra gondjuk legyen. .., ugyanakkor a legnagyobb szgyennek tli azt, amikor sokan ebben a vonatkozsban hanyagok, s nem csinlnak abbl lelkiismereti krdst, hogy Isten emlkezett rk hallgatsba temetik" (Kommentr a Zsoltr 22,32-hz). Kifejezetten a vallsos nevelssel s tantssal foglalkoz knyvet viszont nem rt; ide vonatkoz gondolatait klnbz munkiban: leveleiben, bibliamagyarzataiban, fleg pedig az Institutioban talljuk.
Klvin hangslyozza, hogy a vallsos nevels els helye a csald. A szlk felelsek gyermekeikrt. A csaldi nevels legjobb mdszere pedig a szlk j pldja, mert az tbbet r minden sznl. A csald feje az apa. A csaldfnek termszetesen rszt kell vennie a gyermekek nevelsben, s nem hagyhatja azt teljes egszben az anyra. A csaldi nevels teljes mlysgt s jelentsgt Klvinnak az a gondolata vilgtja meg, hogy azt a szlk Isten nevben, st mintegy Isten helyett vgzik. Annak a tudatban kell teht ezt vgeznik, hogy Isten kitntette, megtisztelte ket, amikor rjuk bzta ezt a szolglatot. Az Isten kezbl vett kitntet szolglat egyben azt is jelenti, hogy ezt Isten eltti felelssggel kell vgezni. Klvin elvrta a szlktl, hogy ezt a szent szolglatot boldog rmmel s alzattal hordozzk egsz letkben; teht a gyermekek nevelse nem r vget a gyermekkorral, hanem tart a szlk hallig.
A csaldi nevels fontos rsze a fegyelmezs. AIkalmas arra, hogy a tapasztalatlan, vagy ppen rosszra hajl gyermeket a bntl megvja. Klvin a fegyelmezs eszkzeknt a testi fenytst is megengedte. A testi fenyts azonban sohasem lehet bosszlls, hanem eszkz a gyermek megjavtsra. Ezrt a testi fenytst mindig lelki oktatssal kell sszektni. A Jb knyvhez rott magyarzatban gy tant: „Ha egy apa megveri gyermekt s hzza azt hajnl fogva s tapossa azt lbaival s nem mond egy szt sem : akkor egszen megrmlt lesz a gyermek, nem fogja tudni, hogy mit akar vele az apja s honnan jtt az haragja : gy nem fog ez semmit sem hasznlni a gyermeknek. De ha az apa azt mondja: rossz fi, nzd mit csinltl, s emellett meg is veri fit: az apnak ez a tantsa, kivltkppen ha a gyermek nem engedelmeskedett gy, amint kellett volna, a gyermek javt szolglja, mert gy megismerheti hibjt: me az n apm ilyen tantst adott nekem, mert n az egyszer szt nem fogadtam meg" (Jb 33,14-17). A fegyelmezsnek azonban a fenytsnl fontosabb eszkzei a szeretet, a szeldsg s a trelem. Az Efzusi levlhez rott kommentrjban ismtelten hangslyozza, hogy „akiknek gyermekeik vannak s kormnyozzk azokat, emberszeretettel kell brniok, hogy szelden tarthassk gyermekeiket... az a ktelessge az apknak s az anyknak, hogy embersgesen bnjanak gyermekeikkel" (Ef 6,1-4). A csaldi nevels teht legyen szigor, de ne legyen durva, vagy ppen kegyetlen, hanem trelmes s szeretettel teljes.
A csaldi nevels szerves rsze egy bizonyos fok tants is. Ennek kifejezetten tananyaga ugyan nincsen, de a Biblinak mindig kzben kell lennie. A szlk feladata a gyermekek kttanulsnak ellenrzse, a kt szvegnek kikrdezse is. A csaldra tartozik mg a zsoltrok gyakorlsa s az imdsgok megtantsa.
Egszben meg kell llaptani, hogy Klvinnak a csaldi nevelsre vonatkoz gondolatai egyrtelmen biblikusak, de felfogsra klnsen is nagy hatssal volt az szvetsg. A klvini nevels patriarklis jellegt mutatja, hogy a csald tagjai a csaldfnek hallig engedelmessggel tartoznak. Hangslyozza Klvin a trvny betartsnak, a gyermekek engedelmessgnek, az engedetlensg megbntetsnek a fontossgt. Klvin a csaldban is Isten szuvern uralmt akarta biztostani. Azt akarta, hogy a keresztyn csald egy darab Isten orszga legyen.
Egyszval: Klvin eszmnye a teokratikus sznezet csaldi nevels volt, amelynek - a kttants ltal - a konfesszionlis jellegt is biztostotta.
Napos szlhegy oldalban,
- Dlesti nap p oda vg –
Tettl talpig rzsaszn ruhban
Pompztak a mandulafk.
Varzslat a szemnek az ily kp,
Mikor virgban mg a fld szegny;
Gardparton a galagonya se nylt mg,
Sem a kkny.
A mandulag lehajolt hozzm,
lmot sugallva,
S megsimogatta lgyan gyermekorcm
A Dl fuvalma.
Nem suttogtak regt felettem
Nagy dli plmk...
A mandulavirgbl sztte lelkem
Legels lmt.
Wass Albert Bcszs
Wass Albert kldetst egy letrajzi rsban gy foglalja ssze:
"rnak rendelt az r, mgpedig abbl a fajtbl, akinek nem szrakoztats a feladata, nem is a vilg szpsgeinek dicsrete, hanem mindssze nemzetnek szolglata. Ezt tettem, ezt vgeztem, jl rosszul, legjobb tudsom szerint. Hdpt igyekeztem lenni. Hidat prbltam verni mlt s jvend kztt a rendelkezsemre ll jelen felhasznlsval. letem egyetlen feladatnak nemzetem megmentst ismertem fl. Ezt pedig gy lttam megvalsthatnak, ha egybefogom a sztszrtsgban mg megmaradt erket egyetlen cl szolglatra: megismertetni a vilggal a magyar nemzetben rejl rtkeket, lehmozni nemzetemrl azt, amit az ellensges propaganda az utols vszzad sorn rkent. Ennek az egyetlen clnak a szolglatra lltottam be egsz letemet.
Megtettem a magamt s a tbbi mr nem az n gondom. Nemzetemen mg az risten sem segthet, ha hamarosan nem bred magra. De akr magra bred, akr nem, n mr nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy egytt rvendezzek az rvendezkkel egy megrendten szp s csodlatos fltmadson, amit csak az risten adhat meg, mert ms remnysgre lehetsgem sincsen. s ez jl is van gy. Legyen velnk az risten kegyelme!"