6. Szke Imre:
KERESZTYNSG s HUMANIZMUS
A Krolyi Gspr Teolgiai s Misszii Intzet lapja V. vfolyam, 23. szm, 2002. jnius
A humanizmus trtnelmi gykerei a XIV., XV. s XVI. szzadokra, a reformci s a renesznsz korra vezethetk vissza. A mozgalom mindenkppen ttrsnek szmtott a „stt kzpkor” utn. Ismt eltrbe kerltek az egzakt tudomnyok, az antik kultra, a tudomnyos felfedezsek stb. A humanizmus tovbb lerzott nhny buta babont, felkarolta a tudomnyt s a mvszeteket, hangslyozta az oktats fontossgt s trtkelt nhny hossz let, de tarthatatlan egyhzi dogmt. A grg klasszicits ismt tertkre kerlt; az irodalomban s a mvszetekben is jbl az antik mintkat kezdtk kvetni. Kultrtrtnszek szoktk mondani, hogy ebben az idben „az ember ismt felfedezte nmagt s a vilgot”. A humanistk ezrt az nll gondolkodst szorgalmaztk, a klnfle dogmk automatikus elfogadsval szemben. Ez a rmai katolikus egyhznak egyltaln nem jtt jl, de az eljvend protestantizmusnak annl inkbb. A humanizmus kezdetben teht j hatssal volt a keresztynsgre. A reformcikorabeli humanizmusrl ezrt nem mondhatjuk azt, hogy az a keresztynsg ellensge lett volna. A humanista tudsok, akr kzvetlenl vagy kzvetetten, de elmozdtottk az evanglium terjesztst. Elg itt rotterdami Erazmusra, a nagy humanistra gondolni, akinek jszvetsg fordtsa (1516) hatalmas rdekldst vltott ki egsz Eurpban s mintegy megellegezte a reformcit.
Tovbb igen szimpatikus lehet az olvas eltt a humanizmus ki nem mondott, de gyakorolt jelszava, az ad fontes, azaz a „vissza a forrshoz”. Mgis ez a jelsz volt a vzvlaszt a humanizmus s a reformci kztt. Amg a humanizmus az emberben vlte megtallni az igazsgot, addig a reformtorok a Bibliban s az abban nmagt kijelent Istenben. A kt mozgalom ily mdon zsinrmrtkben is klnbztt egymstl, hiszen egyiknl az ember, a msiknl viszont Isten tekintlye s vlemnye volt a perdnt. Br a humanizmus megkrnykezte a reformtorokat is (tbben kzlk humanista nevelst kaptak), mgis hlt kell adnunk Istennek, hogy k megmaradtak az Ige mellett.
A humanizmus s a renesznsz mgis sok terleten (tudomnyok, mvszetek) maradand rtkeket hagyott htra. Hogyan lehetsges ez? – krdezhetjk. Hogyan magyarzhat ez keresztyn szemszgbl? Hiszen Isten helyett egyre inkbb az ember kerlt rdekldsnek kzppontjba. A reformtus teolgia ketts vlaszt ad erre a krdsre. Elszr is az ember istenkpsgvel magyarzza azt a kreativits s ihletet, amely a humanistkat jellemezte. Msodszor pedig Isten ltalnos kegyelmre mutat, amely visszaszortja a bnt, s nem engedi, hogy az ember rtelme teljesen megsttljn. Ezrt alkothattak olyan csodlatos dolgokat a humanistk. Tovbb ltnunk kell azt is, hogy a korai humanizmus korntsem volt istentagad, hanem rendelkezett egyfajta keresztyn jelleggel.
Ha viszont pr vszzadot elreugrunk, akkor azt ltjuk, hogy mra sokat vltozott a vilg, s gy a humanizmus is. A mai humanizmus mr rg kilpett korbbi, visszafogottabb trtnelmi medrbl, s mra mr eskdt ellensge az Ige tantsnak. A mai humanizmus az ember rtelmi kpessgeiben s megvalstsaiban gynyrkd vilgnzet. Hangslyosan antropocentrikus, azaz emberkzpont. Ez az emberkzpontsg csrjban mr Erazmusnl is jelen volt, de nem ilyen nyilvnvalan. (Elg itt a Lutherrel folytatott vitjra gondolni az ember szabad akaratval kapcsolatosan. Erazmus nem tudott megbklni azzal az igei tantssal, hogy az ember szolgai akarattal rendelkezik – ti. szolgja a bnnek.)
A mai humanizmus viszont ismt feltmasztotta a rgi protagorszi mondst, a „homo mensura”-t, azaz: mindennek mrtke, lptke az ember. Tette ezt gy, hogy kzben kizrta s szmzte Istent sajt teremtsbl, esetenknt Isten ltt tagadva mskor pedig az szemlyessgt s szuverenitst elvetve. Az egyik modern humanista pldul gy hatrozta meg Istent, mint a termszet azon jellemvonsait, amelyek kpess tesznek arra, hogy gynyrkdjnk az letben[1]. Az ember hatrozza meg teht, hogy kicsoda Isten; az ember osztja ki a szerep(ek)et Istennek. A f cl pedig mindenek felett az ember boldogsga. Istennek ennek elrsben kell segdkeznie. Ezrt a mai humanizmus teljesen rzki, hedonisztikus s ncl. Egy olyan vilgnzet, amely a modernizmus s az evolci kedvez ramlatait kihasznlva sajnos kzmegbecslsnek rvend.
De nem csak ennyit mondhatunk el a mai humanizmusrl. Nyugodtan elmondhatjuk azt is, hogy nemcsak egy vilgnzet de egy valls is. Az jj nem szletett ember vallsa. Megvannak a sajt hitttelei s dogmi. s megvan hitnek trgya is. Az emberben hisz. A mai humanizmus egy olyan valls, amely felcserlte a Teremt imdatt a teremtmny imdatval. (Rma 1:25)
Gondolom mondanunk sem kell, hogy ki ll a mai humanizmus mgtt. Nem msvalaki, mint az a Stn, aki egykor begrte az embernek, hogy olyan lesz, mint Isten. Ez a hazugsga tovbbra is igen kelend, hiszen ma is az ember hisgra s Istentl val fggetlenedsre pt.
Humanizmus az oktatsban
Vizsgljuk meg most rviden a humanizmus s az oktats viszonyt. Nem vletlenl kapcsolom ssze a kettt. Jay Adams szerint „az egyik terlet, amelyen a humanizmus a legsikeresebben „trti” kvetit, npszersti nzeteit – ppen az oktats.”[2] Ha ez igaz akkor a keresztyneknek oda kell figyelnik az oktatsra. Milyen oktatsban rszeslnek gyermekeink? Humanista vagy keresztyn-e az illet iskola oktatsi filozfija? Nem lehet elgg hangslyoznunk a keresztyn oktats egyedisgt s ltjogosultsgt. Hiszen egyedl a keresztyn oktats jhet szba vals alternatvaknt. Ha a humanizmus s a biblikus keresztynsg vilgnzetknt vagy vallsknt teljesen sszeegyeztethetetlen, akkor ettl az ellentttl nem tekinthetnk el az oktats vonatkozsban sem.[3] Meg kell rtennk, hogy nincs vallsos szempontbl semleges oktats. A semleges oktats mtoszt szerte kell foszlatnunk. Keresztyn vilgnzetnk pedig ki kell, hogy terjedjen az oktats terletre is.
Sajnos a humanizmus beszivrgott az n. keresztyn oktatsban is. Sokszor meglepetssel tapasztaljuk, hogy humanista mdszereket, oktatsi filozfikat futtatnak keresztyn fednv alatt. Ennek pedig kvetkezmnyei vannak s lesznek. A jv genercik elvesztsnek veszlye vals lehetsg. Sebestyn Jen szerint a humanizmust „gy tanulmnyozzuk s a keresztyn kzpiskolk is gy adjk azt tovbb, hogy az megli a keresztynsgnket s egsz gimnziumot vgzett intelligencink gondolkodst.”[4] Ha ez egy relis fenyegetettsg volt a 30-as vekben, vajon milyen lehet a helyzet ma? Nem kellene-e jobban odafigyelnnk az oktats veszlyeire s lehetsgeire? Nem kellene-e megltnunk a humanista oktats tvedseit?
A humanizmus egyik nagy tvedse pldul az, hogy az oktats cljt bizonyos informcik tadsban s ismeretek megszerzsben ltja. A nevelst pedig jelentktelennek tartja, hiszen megtlsben annak csupn a trsadalomba val beilleszkedsben van szerepe. Ez elbb-utbb gy is bekvetkezik, minek foglalkozni vele – gondoljk. Amgy is csupn id krdse, amg az ember kihozza magbl az ott rejl jt – mondjk. gy a jellembeli nevels, az erklcsi normk oktatsa s bizonyos Tovbbi problma az, hogy sok tekintetben flrevezeti gyermekeinket. Hazugsgok tmkelegvel rasztja el ket, azt sugallva kzben, hogy ezek hiteles s megbzhat informcik. me a humanizmus nhny hazugsga a mai oktatsban: a gyermek alapveten j, Isten szerepe jelentktelen, nincsenek abszolt igazsgok, az ember evolci ltal fejldtt, az ember a sajt maga istene, az ember megmenti/dvzti nmagt, semmifle fegyelmezs nem megengedett stb.
Noah Webster a hres angol rtelmez sztr szerzje gy vlekedett egykor az oktatsrl s a nevelsrl: „A nevels haszontalan a Biblia nlkl”. Megtehette ezt, hiszen a vilghr sztr mellett tbb tanknyvet lltott ssze s tantssal is foglalkozott. Victor Hugo pedig – akit a legjobb szndkkal sem nevezhetnnk evangliumi keresztynnek – komolyan gondolta, hogy „jobb lenne felhagyni az intellektus gyors fejlesztsvel s helyette inkbb a szv nevelst kellene megcloznunk.” A szv „nevelse” pedig lehetetlen az evanglium bevetse s Isten Lelknek jjszl munkja nlkl.
Nzzk meg vgl az albbi sszehasonltst. A tblzat[5] a kt „vallst” tbb lnyeges ponton prblja prhuzamba lltani. Mikzben a kt oszlopot tanulmnyozzuk, ne feledjk el, hogy a keresztynsg s a humanizmus egymsnak homlokegyenest ellentmond „vallsok”. Az oktatst s nevelst pedig nem lehet elszigetelni egyik ell sem. Isten adjon blcsessget az eltrsek felismersben, hogy idejben kiszrhessk a humanizmus kros tantsait. Krjk Istent, hogy az kegyelmbl adjon ert, hogy az oktats s nevels vonatkozsban is tudjunk visszatrni a forrshoz, az tvedhetetlen igjhez!
„A te bizonysgaidnak igazsga rkkval; oktass, hogy ljek!” (Zsolt 139:144)
Keresztynsg
1. Kiindulpont a Szenthromsg Isten szuverenitsa illetve, hogy ez az Isten az tvedhetetlen Igje ltal szl hozznk.
2. El kell fogadnunk Istent Istennek.
3. Tekintlycentrikus.
4. Isten szemlye s Igje az Igazsg. Amit Isten parancsol, az mind j s hasznos.
5. Az oktats s nevels Isten Igjben, s az igje szerint trtnik minden terleten.
6. Az oktats s nevels fegyelmet jelent egy igazsg rendszer alatt. A nvekeds kutatssal s tanulssal rhet el, de az igazsg objektv s Isten ltal adatott. Az oktats elfelttelezi Istent s az Igjt.
7. Az oktats clja: Isten dicstse, az megismersben, a keresztyn jellem nevelsben.
8. Az isteni standardok minstenek s osztlyoznak. Neknk pedig ezeknek kell megfelelnnk. A tanr osztlyozza a dikot.
9. Az ember s a gyermek akaratnak meg kell trnie Isten terve szerint. Az embernek szksge van jjteremtsre vagy jjszletsre Isten kegyelme ltal.
10. Az ember teljesen romlott s kptelen segteni nmagn.
11. Az ember problmja a bn. Istennek j embert kell teremtenie. A keresztyn ember „j teremts”.
12. A csald Isten alapvet intzmnye.
Humanizmus
1. Kiindulpont az ember, az llam vagy trsadalom szuverenitsa; neknk a tudomny s a jlkpzett elit szavra kell odafigyelnnk.
2. Az ember sajt magnak istene, vlasztja s dnti el, hogy mi a j s mi a rossz (1Mz 3:5).
3. Tekintlyellenes.
4. Az igazsg inkbb pragmatikus s egzisztencilis; azaz, ami mkdik s hasznos szmunkra.
5. Az oktats s a nevels a gyermek nmegvalstsa s nfejlesztse.
6. Az oktats s nevels szabaduls a korltoktl, valamint szabaduls minden igazsgtl, amely rajtunk kvli. Mi vagyunk a mrtk nem pedig valami, ami rajtunk kvli.
7. Az oktats clja: az ember megdicslse s felemelkedse. Az oktats egy eszkz ebben.
8. Az iskolnak s a vilgnak meg kell felelnik a dik elvrsainak s szksgeinek. A dik osztlyozza a tanrt.
9. A trsadalomnak kell megtrnie s jjteremtdnie az ember akarata szerint. A gyermek akarata szent.
10. Az ember alapveten j s kpes egyedl is boldogulni.
11. Az ember problmja a trsadalom. A trsadalmat az embernek kell jjteremtenie.
12. A csald elavult. Az egyn vagy az llam/trsadalom az alapvet.
Szke Imre: KERESZTYNSG s HUMANIZMUS
|