vargharefiskola
NEMZETI ZSZL
 
NEMZETI NEKEK
 
Fenntarti rtkels
 
INTZKEDSI TERV
 
HREINK
 
FOTALBUM
 
Vargharefi a mdiban
 
TMOP-3.2.11
 
Ktelez s ajnlott olvasmnyok
 
Plyzat 2015.- TMOP 3.1.4.C-14/15 0227
 
BIBLIA VE - 2008
 
KLVIN VEK 2009-2014
 
Zsoltr, Dicsret, Halleluja
 
Tanulsgos trtnetek
 
Egyhzi nek

A MRE Zsinata 2005. vi II. trvnye elrendeli az ltalnos iskolk kt, a kzpiskolk egy vfolyamn a hit- s erklcstan tantrgy mellett a hitoktats keretei kztt az egyhzi nek oktatst.

A 2008 / 2009 tanvben: rarendbe felvett raknt, iskolnkban is megvalsult az Egyhzi nek tantsa. A 4. s 5 osztlyban Balikn Maitz Adrien tantn vgzi a az oktatst, tantst, szp sikerrel.

 
 
SI R LDS!

Isten jrjon eltted,
hogy ne tvedj el utadon.

Isten menjen melletted,
hogy tkarolhasson,
ha vdelemre van szksged.

Isten menjen mgtted,
hogy megrizhessen gonosz emberek
lnok tmadstl.

Isten legyen alattad,
hogy karjba foghasson,
ha elbotlasz utadon.

Isten legyen szvedben,
hogy vigasztalhasson, ha szomor vagy.

Isten legyen krltted,
hogy megvdhessen, ha megtmadnak.


Isten legyen feletted
s ldjon meg tged letedben.

 
2. Tanulmnyok
2. Tanulmnyok :

6. Szke Imre:

KERESZTYNSG s HUMANIZMUS

6. Szke Imre:

KERESZTYNSG s HUMANIZMUS


A Krolyi Gspr Teolgiai s Misszii Intzet lapja V. vfolyam, 23. szm, 2002. jnius

A humanizmus trtnelmi gykerei a XIV., XV. s XVI. szzadokra, a reformci s a renesznsz korra vezethetk vissza. A mozgalom mindenkppen ttrsnek szmtott a „stt kzpkor” utn. Ismt eltrbe kerltek az egzakt tudomnyok, az antik kultra, a tudomnyos felfedezsek stb. A humanizmus tovbb lerzott nhny buta babont, felkarolta a tudomnyt s a mvszeteket, hangslyozta az oktats fontossgt s trtkelt nhny hossz let, de tarthatatlan egyhzi dogmt. A grg klasszicits ismt tertkre kerlt; az irodalomban s a mvszetekben is jbl az antik mintkat kezdtk kvetni. Kultrtrtnszek szoktk mondani, hogy ebben az idben „az ember ismt felfedezte nmagt s a vilgot”. A humanistk ezrt az nll gondolkodst szorgalmaztk, a klnfle dogmk automatikus elfogadsval szemben. Ez a rmai katolikus egyhznak egyltaln nem jtt jl, de az eljvend protestantizmusnak annl inkbb. A humanizmus kezdetben teht j hatssal volt a keresztynsgre. A reformcikorabeli humanizmusrl ezrt nem mondhatjuk azt, hogy az a keresztynsg ellensge lett volna. A humanista tudsok, akr kzvetlenl vagy kzvetetten, de elmozdtottk az evanglium terjesztst. Elg itt rotterdami Erazmusra, a nagy humanistra gondolni, akinek jszvetsg fordtsa (1516) hatalmas rdekldst vltott ki egsz Eurpban s mintegy megellegezte a reformcit.

Tovbb igen szimpatikus lehet az olvas eltt a humanizmus ki nem mondott, de gyakorolt jelszava, az ad fontes, azaz a „vissza a forrshoz”. Mgis ez a jelsz volt a vzvlaszt a humanizmus s a reformci kztt. Amg a humanizmus az emberben vlte megtallni az igazsgot, addig a reformtorok a Bibliban s az abban nmagt kijelent Istenben. A kt mozgalom ily mdon zsinrmrtkben is klnbztt egymstl, hiszen egyiknl az ember, a msiknl viszont Isten tekintlye s vlemnye volt a perdnt. Br a humanizmus megkrnykezte a reformtorokat is (tbben kzlk humanista nevelst kaptak), mgis hlt kell adnunk Istennek, hogy k megmaradtak az Ige mellett.

A humanizmus s a renesznsz mgis sok terleten (tudomnyok, mvszetek) maradand rtkeket hagyott htra. Hogyan lehetsges ez? – krdezhetjk. Hogyan magyarzhat ez keresztyn szemszgbl? Hiszen Isten helyett egyre inkbb az ember kerlt rdekldsnek kzppontjba. A reformtus teolgia ketts vlaszt ad erre a krdsre. Elszr is az ember istenkpsgvel magyarzza azt a kreativits s ihletet, amely a humanistkat jellemezte. Msodszor pedig Isten ltalnos kegyelmre mutat, amely visszaszortja a bnt, s nem engedi, hogy az ember rtelme teljesen megsttljn. Ezrt alkothattak olyan csodlatos dolgokat a humanistk. Tovbb ltnunk kell azt is, hogy a korai humanizmus korntsem volt istentagad, hanem rendelkezett egyfajta keresztyn jelleggel.

Ha viszont pr vszzadot elreugrunk, akkor azt ltjuk, hogy mra sokat vltozott a vilg, s gy a humanizmus is. A mai humanizmus mr rg kilpett korbbi, visszafogottabb trtnelmi medrbl, s mra mr eskdt ellensge az Ige tantsnak. A mai humanizmus az ember rtelmi kpessgeiben s megvalstsaiban gynyrkd vilgnzet. Hangslyosan antropocentrikus, azaz emberkzpont. Ez az emberkzpontsg csrjban mr Erazmusnl is jelen volt, de nem ilyen nyilvnvalan. (Elg itt a Lutherrel folytatott vitjra gondolni az ember szabad akaratval kapcsolatosan. Erazmus nem tudott megbklni azzal az igei tantssal, hogy az ember szolgai akarattal rendelkezik – ti. szolgja a bnnek.)

A mai humanizmus viszont ismt feltmasztotta a rgi protagorszi mondst, a „homo mensura”-t, azaz: mindennek mrtke, lptke az ember. Tette ezt gy, hogy kzben kizrta s szmzte Istent sajt teremtsbl, esetenknt Isten ltt tagadva mskor pedig az szemlyessgt s szuverenitst elvetve. Az egyik modern humanista pldul gy hatrozta meg Istent, mint a termszet azon jellemvonsait, amelyek kpess tesznek arra, hogy gynyrkdjnk az letben[1]. Az ember hatrozza meg teht, hogy kicsoda Isten; az ember osztja ki a szerep(ek)et Istennek. A f cl pedig mindenek felett az ember boldogsga. Istennek ennek elrsben kell segdkeznie. Ezrt a mai humanizmus teljesen rzki, hedonisztikus s ncl. Egy olyan vilgnzet, amely a modernizmus s az evolci kedvez ramlatait kihasznlva sajnos kzmegbecslsnek rvend.

De nem csak ennyit mondhatunk el a mai humanizmusrl. Nyugodtan elmondhatjuk azt is, hogy nemcsak egy vilgnzet de egy valls is. Az jj nem szletett ember vallsa. Megvannak a sajt hitttelei s dogmi. s megvan hitnek trgya is. Az emberben hisz. A mai humanizmus egy olyan valls, amely felcserlte a Teremt imdatt a teremtmny imdatval. (Rma 1:25)

Gondolom mondanunk sem kell, hogy ki ll a mai humanizmus mgtt. Nem msvalaki, mint az a Stn, aki egykor begrte az embernek, hogy olyan lesz, mint Isten. Ez a hazugsga tovbbra is igen kelend, hiszen ma is az ember hisgra s Istentl val fggetlenedsre pt.

Humanizmus az oktatsban

Vizsgljuk meg most rviden a humanizmus s az oktats viszonyt. Nem vletlenl kapcsolom ssze a kettt. Jay Adams szerint „az egyik terlet, amelyen a humanizmus a legsikeresebben „trti” kvetit, npszersti nzeteit – ppen az oktats.”[2] Ha ez igaz akkor a keresztyneknek oda kell figyelnik az oktatsra. Milyen oktatsban rszeslnek gyermekeink? Humanista vagy keresztyn-e az illet iskola oktatsi filozfija? Nem lehet elgg hangslyoznunk a keresztyn oktats egyedisgt s ltjogosultsgt. Hiszen egyedl a keresztyn oktats jhet szba vals alternatvaknt. Ha a humanizmus s a biblikus keresztynsg vilgnzetknt vagy vallsknt teljesen sszeegyeztethetetlen, akkor ettl az ellentttl nem tekinthetnk el az oktats vonatkozsban sem.[3] Meg kell rtennk, hogy nincs vallsos szempontbl semleges oktats. A semleges oktats mtoszt szerte kell foszlatnunk. Keresztyn vilgnzetnk pedig ki kell, hogy terjedjen az oktats terletre is.

Sajnos a humanizmus beszivrgott az n. keresztyn oktatsban is. Sokszor meglepetssel tapasztaljuk, hogy humanista mdszereket, oktatsi filozfikat futtatnak keresztyn fednv alatt. Ennek pedig kvetkezmnyei vannak s lesznek. A jv genercik elvesztsnek veszlye vals lehetsg. Sebestyn Jen szerint a humanizmust „gy tanulmnyozzuk s a keresztyn kzpiskolk is gy adjk azt tovbb, hogy az megli a keresztynsgnket s egsz gimnziumot vgzett intelligencink gondolkodst.”[4] Ha ez egy relis fenyegetettsg volt a 30-as vekben, vajon milyen lehet a helyzet ma? Nem kellene-e jobban odafigyelnnk az oktats veszlyeire s lehetsgeire? Nem kellene-e megltnunk a humanista oktats tvedseit?

A humanizmus egyik nagy tvedse pldul az, hogy az oktats cljt bizonyos informcik tadsban s ismeretek megszerzsben ltja. A nevelst pedig jelentktelennek tartja, hiszen megtlsben annak csupn a trsadalomba val beilleszkedsben van szerepe. Ez elbb-utbb gy is bekvetkezik, minek foglalkozni vele – gondoljk. Amgy is csupn id krdse, amg az ember kihozza magbl az ott rejl jt – mondjk. gy a jellembeli nevels, az erklcsi normk oktatsa s bizonyos Tovbbi problma az, hogy sok tekintetben flrevezeti gyermekeinket. Hazugsgok tmkelegvel rasztja el ket, azt sugallva kzben, hogy ezek hiteles s megbzhat informcik. me a humanizmus nhny hazugsga a mai oktatsban: a gyermek alapveten j, Isten szerepe jelentktelen, nincsenek abszolt igazsgok, az ember evolci ltal fejldtt, az ember a sajt maga istene, az ember megmenti/dvzti nmagt, semmifle fegyelmezs nem megengedett stb.

Noah Webster a hres angol rtelmez sztr szerzje gy vlekedett egykor az oktatsrl s a nevelsrl: „A nevels haszontalan a Biblia nlkl”. Megtehette ezt, hiszen a vilghr sztr mellett tbb tanknyvet lltott ssze s tantssal is foglalkozott. Victor Hugo pedig – akit a legjobb szndkkal sem nevezhetnnk evangliumi keresztynnek – komolyan gondolta, hogy „jobb lenne felhagyni az intellektus gyors fejlesztsvel s helyette inkbb a szv nevelst kellene megcloznunk.” A szv „nevelse” pedig lehetetlen az evanglium bevetse s Isten Lelknek jjszl munkja nlkl.

Nzzk meg vgl az albbi sszehasonltst. A tblzat[5] a kt „vallst” tbb lnyeges ponton prblja prhuzamba lltani. Mikzben a kt oszlopot tanulmnyozzuk, ne feledjk el, hogy a keresztynsg s a humanizmus egymsnak homlokegyenest ellentmond „vallsok”. Az oktatst s nevelst pedig nem lehet elszigetelni egyik ell sem. Isten adjon blcsessget az eltrsek felismersben, hogy idejben kiszrhessk a humanizmus kros tantsait. Krjk Istent, hogy az kegyelmbl adjon ert, hogy az oktats s nevels vonatkozsban is tudjunk visszatrni a forrshoz, az tvedhetetlen igjhez!

„A te bizonysgaidnak igazsga rkkval; oktass, hogy ljek!” (Zsolt 139:144)

Keresztynsg

1. Kiindulpont a Szenthromsg Isten szuverenitsa illetve, hogy ez az Isten az tvedhetetlen Igje ltal szl hozznk.
2. El kell fogadnunk Istent Istennek.
3. Tekintlycentrikus.
4. Isten szemlye s Igje az Igazsg. Amit Isten parancsol, az mind j s hasznos.
5. Az oktats s nevels Isten Igjben, s az igje szerint trtnik minden terleten.
6. Az oktats s nevels fegyelmet jelent egy igazsg rendszer alatt. A nvekeds kutatssal s tanulssal rhet el, de az igazsg objektv s Isten ltal adatott. Az oktats elfelttelezi Istent s az Igjt.
7. Az oktats clja: Isten dicstse, az megismersben, a keresztyn jellem nevelsben.
8. Az isteni standardok minstenek s osztlyoznak. Neknk pedig ezeknek kell megfelelnnk. A tanr osztlyozza a dikot.
9. Az ember s a gyermek akaratnak meg kell trnie Isten terve szerint. Az embernek szksge van jjteremtsre vagy jjszletsre Isten kegyelme ltal.
10. Az ember teljesen romlott s kptelen segteni nmagn.
11. Az ember problmja a bn. Istennek j embert kell teremtenie. A keresztyn ember „j teremts”.
12. A csald Isten alapvet intzmnye.


Humanizmus

1. Kiindulpont az ember, az llam vagy trsadalom szuverenitsa; neknk a tudomny s a jlkpzett elit szavra kell odafigyelnnk.
2. Az ember sajt magnak istene, vlasztja s dnti el, hogy mi a j s mi a rossz (1Mz 3:5).
3. Tekintlyellenes.
4. Az igazsg inkbb pragmatikus s egzisztencilis; azaz, ami mkdik s hasznos szmunkra.
5. Az oktats s a nevels a gyermek nmegvalstsa s nfejlesztse.
6. Az oktats s nevels szabaduls a korltoktl, valamint szabaduls minden igazsgtl, amely rajtunk kvli. Mi vagyunk a mrtk nem pedig valami, ami rajtunk kvli.
7. Az oktats clja: az ember megdicslse s felemelkedse. Az oktats egy eszkz ebben.
8. Az iskolnak s a vilgnak meg kell felelnik a dik elvrsainak s szksgeinek. A dik osztlyozza a tanrt.
9. A trsadalomnak kell megtrnie s jjteremtdnie az ember akarata szerint. A gyermek akarata szent.
10. Az ember alapveten j s kpes egyedl is boldogulni.
11. Az ember problmja a trsadalom. A trsadalmat az embernek kell jjteremtenie.
12. A csald elavult. Az egyn vagy az llam/trsadalom az alapvet.

Szke Imre: KERESZTYNSG s HUMANIZMUS

 

Magyarorszgi Reformtus Egyhz
Cmere

//gportal.hu/
vargharefiskola

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kapcsolat felvtel
 

Vargha Gyuln
SZSZ PLA

1863.10.15.-1947. 09. 18.
klt, mfordt

Tants Uram, meghajlani,
Mint szlben az aranykalsz!
Hajoljak, meg ha Szentlelked
Rem fuvall s porig alz!

S dacos szvem, ha ellenll,
Midn a Llek rlehel,
Jjj tz gyannt, s a dac, a gg
Lelked tzben gjen el!

Mint bsz hullm,mely megtrik,
Ha parthoz zi zg szl;
gy trjn ssze szvem is,
Amint tebenned partot r!

NEKEK
Fordtotta!

 
DOKUMENTUMOK
 

VARGHA GYULA
klt,statisztikus, jogi dokto

1853.11.04. - 1929.05.02.

Kltk s a mhecskk
Lelke rokon,
H trsak rges rg,
rad az dessg
Ajkaikon.

VERSEK

Schpflin Aladr:
Vargha Gyula

 
Iskolrl
 
Magyargencsi telephely
 
Iskola dolgozi
 
Dikok
 
Ajnlott Lapok
 
A klt, mfordt
Vargha Gyula
 
Vargha Gyula verse
RGI MANDULAVIRGZS

Napos szlhegy oldalban,
- Dlesti nap p oda vg –
Tettl talpig rzsaszn ruhban
Pompztak a mandulafk.

Varzslat a szemnek az ily kp,
Mikor virgban mg a fld szegny;
Gardparton a galagonya se nylt mg,
Sem a kkny.

A mandulag lehajolt hozzm,
lmot sugallva,
S megsimogatta lgyan gyermekorcm
A Dl fuvalma.

Nem suttogtak regt felettem
Nagy dli plmk...
A mandulavirgbl sztte lelkem
Legels lmt.

 
Wass Albert Bcszs

Wass Albert kldetst egy letrajzi rsban gy foglalja ssze:

"rnak rendelt az r, mgpedig abbl a fajtbl, akinek nem szrakoztats a feladata, nem is a vilg szpsgeinek dicsrete, hanem mindssze nemzetnek szolglata. Ezt tettem, ezt vgeztem, jl rosszul, legjobb tudsom szerint. Hdpt igyekeztem lenni. Hidat prbltam verni mlt s jvend kztt a rendelkezsemre ll jelen felhasznlsval. letem egyetlen feladatnak nemzetem megmentst ismertem fl. Ezt pedig gy lttam megvalsthatnak, ha egybefogom a sztszrtsgban mg megmaradt erket egyetlen cl szolglatra: megismertetni a vilggal a magyar nemzetben rejl rtkeket, lehmozni nemzetemrl azt, amit az ellensges propaganda az utols vszzad sorn rkent. Ennek az egyetlen clnak a szolglatra lltottam be egsz letemet.

Megtettem a magamt s a tbbi mr nem az n gondom. Nemzetemen mg az risten sem segthet, ha hamarosan nem bred magra. De akr magra bred, akr nem, n mr nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy egytt rvendezzek az rvendezkkel egy megrendten szp s csodlatos fltmadson, amit csak az risten adhat meg, mert ms remnysgre lehetsgem sincsen. s ez jl is van gy. Legyen velnk az risten kegyelme!"

(Bcssz)

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU