2. Tanulmnyok : 8. Bagoly Gyula:
A MAI OKTATS TVESZTI (A MONTESSORI MDSZER)
|
8. Bagoly Gyula:
A MAI OKTATS TVESZTI (A MONTESSORI MDSZER)
Sok sz esik keresztyn krkben az oktats fontossgrl. St, termszetesen nem akrmilyen oktatsrl beszlnek, hanem keresztyn oktatsrl. Egyfell, olyan egyhzi iskolk jnnek ltre, amelyek annyiban klnbznek a vilgi iskolktl, hogy esetenknt a tanrok kztt tallhat egy-egy jjszletett keresztyn, s az rarendben szerepel egy-kt vallsra. Msfell, a keresztyn iskolkban j oktatsi mdszerek jelennek meg. Szksg van ezeknek megvizsglsra, annl is inkbb, mert sok jhiszem keresztyn kritika nlkl fogad mindent, amire a keresztyn jelzt rillesztettk. Egyik ilyen mdszer a Montessori fle pedaggia.
Nagy megdbbenssel olvastam a Kis Tkr erdlyi reformtus folyirat prilisi szmban a kolozsvri Reformtus Montessori iskola dicsrett. A cikk rja azzal a krdssel indt, hogy mitl keresztyn ez az intzet? Vlaszbl tbbek kzt kiderl az, hogy azrt nevezhet keresztynnek az iskola, mert keresztyn tanrok tantanak, van vallsoktats, rdekes mdon rvnyesl a fegyelmezs, s mindig a gyerek ll a kzppontban. Nos, nem az ott tantk keresztynsgt s buzgsgt akarjuk megkrdjelezni, nem is a Montessori oktatsban alkalmazott gyakorlati tletek vagy segdeszkzk megtlse a clunk, hanem sokkal inkbb ennek a mozgalomnak alaptjt, gykereit, alapelveit s veszlyeit fogjuk szemgyre venni.
1. Ki volt a Montessori mdszer megalapozja?
Maria Montessori (1870–1952) 1870-ben rmai katolikus csaldban szletett az olaszorszgi Ankonban. 1896-ban fejezte be tanulmnyait a rmai orvosi egyetemen, s lett az els gyakorl ni orvos Olaszorszgban. Orvosknt kerlt kapcsolatba a gyerekekkel s tanulmnyozni kezdte ket. Oktatsi mdszerei kifejlesztsben a biolgia, pszichitria s antropolgia szolgltattk a megfelel htteret. 1907-ben nyitotta meg els gyerekotthont (Casa dei Bambini) a nagyon szegny gyerekek szmra. 1909-tl kezdett eladsokat tartani sajtos oktatsi mdszereirl. Halla utn fia, Mario Montessori folytatta munkjt. Ma mr a vilg nagyon sok helyn tbb ezer iskolban hasznljk mdszereit.
2. Hova nylnak vissza Maria Montessori alapelvei?
Ahhoz, hogy jobban megrthessk tantst, rviden foglalkoznuk kell Maria Montessori mestereivel s pldakpeivel. Termszetesen a felvilgosodshoz s Rousseauhoz kell visszatrnnk, akinl megtalljuk azokat az elveket, amelyeket ksbb sokan alkalmaztak. Az oktatsrl rott mvben (Emile), Rousseau hangslyozza a termszetet, a termszethez val visszatrst. Tantja, hogy a gyerek szabad s j, s valjban a tanr az, aki beszennyezi t. Ezrt az oktatsnak gyerekcentrikusnak kell lennie, csak a kvncsisg lehet motivl er, s nem az erszak. A tanr csak egy trs, aki felgyeli a gyerek fejldst.
Az gondolatait kvette Johann Heinrich Pestalozzi (1746–1827) olasz pedaggus, aki egy olyan „pszicholgiai oktatsi mdszert” akart ltrehozni, amely az „emberi termszet trvnyeivel” sszhangban van. „A gyerek tapasztalat ltal tanul” – mondta, s ellenezte a memorizlst s az elmleti tanulst. Ez a fajta tapasztalati tanuls nyert majd egyre nagyobb teret a 20. szzad eleji reformpedaggiai irnyzatban (Ellen Key, Frederic Burk, John Dewey, Rudolf Steiner). Maria Montessori is ide sorolhat, mert Rousseau s Pestalozzi voltak a mesterei. Azonban lehet, hogy ezzel mg mindig nem sikerlt rzkeltetnnk a helyzet slyossgt. Volt kt msik szemly is, akiknek a lbnyomaiban haladt Montessori. Friedrich Froebel (1782–1852) s Charles Darwin.
Darwin mindannyiunk eltt jl ismert a tudomnyos evolci elmletnek kidolgozsrt. Froebel ugyanezt az elmletet filozfiai okokbl mr eltte vallotta s alkalmazta pedaggijban. Az evoluci elmlete szerint az ember egyre jobb s jobb lesz, s egyre fejlettebb vlik. Ez a folyamat egy termszetes folyamat, s a tant felelssge tmogatni a gyereket ebben a fejldsben. Froebel szerint az evolciban az rzelmek s sztnk vilga elnyt lvez az rtelmi tevkenysggel szemben, s ppen ezrt az elbbieket kell tmogatni. gy a hangsly a jtkon, a cselekvsen, a tornn, a mvszeteken s zenn kell, hogy legyen. Termszetesen br mindez olyan rtatlannak tnik a valsgban egyrtelmen istenellenes s ellene mond az Ige vilgos kijelentsnek, miszerint az ember teljesen bnsnek szletik, kptelen az evolcira, s a megtrse (a grgl metanoia, az rtelem fellrl val megjulsa), az igazi vltozs, az rtelem szintjn kell, hogy elkezddjn (Rma 12:1,2).
3. Montessori alapelvei
a. Az let rtelme egy kozmikus tervbe val beilleszkeds az evolci ltal. „A Kozmikus Terv, amelyben mindenki, tudatosan vagy tudattalanul, a nagy letclt szolglja”.[10]
„Van egy elre meghatrozott terv az alkotott rszek beteljesedsre. Az let rtelme pedig az, hogy engedelmeskedjnk az okkult parancsnak, amely harmonizl mindent s egy egyre jobb vilgot hoz ltre. A vilg nem rettnk teremtetett, hanem mi teremtettnk azrt, hogy a kozmosz evolcijt vghezvigyk.”[11]
b. A gyerek egy semleges vagy j llapotban szletik, de a benne lakoz „jt” fel kell breszteni, s hagyni kell fejldni.
„Az agynak azon titokzatos helyein van egy isten, az alv n, aki gy tnik az emberi hang zenjre bred fel”.[12] „A biolgiai tanulmnyok azt tudatjk velnk, hogy az ember akarata rsze annak az univerzlis ernek, amit Hormenak neveznek, s ez nem fizikai er, hanem egy kozmikus letenergia az evolci svnyn.”[13] „Az kori filozfiai krdst miszerint az ember j-e vagy rossz, gyakran felhozzk az n mdszeremmel kapcsolatban, s sokan akik tmogattk, annak alapjn tettk, mert mdszerem bizonytkot szolgltat arra, hogy az ember termszet szerint j.”[14]
c. A tanr alrendelt a gyereknek, s a gyereknek abszolt dntsi szabadsga van az iskolban.
„A gyereknek megvannak a sajt nvekedsi trvnyei, s ha segteni akarunk neki a nvekedsben, akkor a gyereket kell kvetnnk, ahelyett, hogy rerltetnnk magunkat.”[15] „A gyereknek a sajt egyni autoritsa ltal kell tanulnia… Neki abszolt vlasztsi szabadsga kell, hogy legyen.”[16]
d. A bntets s a jutalmazs nem alkalmazhatak az oktatsban.
„Az ilyen jutalmak s bntetsek, ha ezeket hasznljk, nem msok mint a llek knz szkei, a szellem rabszolgasgban tartsnak eszkzei.”[17] „Mi mindig ismteljk, hogy a vilg fejldik, s neknk btortani kell az embereket, hogy ezt a fejldst elrjk. De a fejlds j, megszlet dolgokbl szrmazik, s ezek, mivel elre nem megmondhatak, nincsenek jutalmazva.”[18]
e. A jtkok, a mesk, a nemzeti legendk nem hasznosak s ezrt hasznlatuk tilos. Csak egyetlen egy trtnetet szabad elmondani nekik, amely az univerzum keletkezsrl szl. Termszetesen ez nem a bibliai teremtstrtnet.
„Ne jtkokat a gyerekeknek, hanem hzakat nekik; ne jtkokat, hanem fldet, amelyen kis szerszmokkal dolgozhatnak; ne babkat, hanem ms valdi gyerekeket s valdi szocilis letet, amelyben nmagukrt cselekedhetnek.”[19] „Msfell, felajnlva a gyereknek az Univerzum trtnett, olyan valamit adunk neki, amelyet kpzeletnek ezerszer vgtelenebb s titokzatosabb teret ad, amelyhez hasonlt drma vagy monda nem adhat.”[20]
4. A Montessori oktats veszlyei
Az elbbiekben lertak szerint ez az oktatsi forma olyan tvol ll a keresztynsgtl, mint Mak Jeruzslemtl. Nem rtjk, hogy egyes keresztynek, hogy merik msok megtvesztse vgett is reklmozni. Nem vilgos-e, hogy alapelveiben nem hisz a szemlyes Istenben, hanem a misztikus (keleti, panteista) „minden” az Istene? Nem vilgos-e, hogy a Montessori fle oktats tagadja az eredend bn tantst, s a gyerek bnssgt? Nem vilgos-e, hogy a Montessori fle oktats a keleti, buddhista evolci tant vallja, amelyet a darwini evolci ltal hitelest? Ha ltezne ilyen evolci, akkor nincs szksg Megvltra. Ez a Stn llekrombol csalsa.
Leszgezhetjk, hogy ez az oktats nyltan keresztynellenes. Hogy mirt igyekszik a Kis Tkr szerzje keresztynn tenni mindezt, azt nem tudjuk. Termszetesen mivel mindez egy reformtus gylekezet gisze alatt folyik, gy tnik, hogy fel lehet vllalni. Az iskola igazgatnjnek nyitottsga sem sejtet sok jt: „Nyitottak vagyunk arra, hogy esetleg olyan tanrokat is felvegynk, akik csak szimpatizlnak a keresztynsggel, nem felttlenl hitvall emberek, de szakmjukat nagyon szeretik s j szakemberek. Meghal az a keresztyn iskola, amelyik csak gettszeren tudja elkpzelni magt.” (Kis Tkr, 2002. prilis) gy gondolom, nem kell tartanunk attl, hogy ez az intzmny egy keresztyn gett lesz. Sokkal inkbb vlhat Montessori alapelveivel a New Age irnyzat „keresztyn” zszlvivjv. Nem tlzs ez, akit bvebben rdekel a Montessori oktats a www.newagepage.com oldaln az okkultizmus, varzsls mellett megtallhatja mint oktatsi mdszert.
Sokan azonban gy rvelnek, hogy Montessorinak lehetnek j gyakorlati mdszerei, amelyeket keresztynek hasznlhatnak. Mg ha ezt teszik is (br nem javasoljuk), ez nem jelenti egy irnyzattal val azonosulst. Itt azonban tbbrl van sz. Azt ltjuk, hogy egy magt keresztynnek mond intzet, nem csak mdszereket, hanem keresztynellenes alapelveket karol fel.
De ha mr a gyakorlati dolgoknl tartunk, hadd emltsek meg egy pr furcsasgot. Montessori hangslyozza a testi szpsg fontossgt a tanroknl s az erklcsi szpsget a testivel azonostja.[21] A padokat a gyerekek brtnnek tartja s mellzi ket.[22] A jtkokhoz val furcsa viszonyulsrl mr olvashattunk. A gyerek trendjvel kapcsolatban azt mondja, hogy a gyereket sok zsros s des tellel kell tpllni. Tiltja a sajt evst. Tiltja a friss zldsgek fogyasztst. Ktszeri leves evst kr naponta.[23] Mirt vannak ilyen furcsasgok? Nem tudjuk, de ez elegend lehet ahhoz, hogy pusztn gyakorlati okokbl is elgondolkozzunk ezen a mdszeren.
Mieltt befejeznm, hadd mondjam el mg Montessorinak a vilg megszletsrl vallott trtnett. Emlksznk, ez az a trtnet, amit tantani kell, ellenttben a meskkel vagy npi legendkkal. gy tnik eddig senki nem kapta fel a fejt azon, hogy ez az oktats esetleg nemzettudat rombol is lehet. A trtnet 300 milli vvel ezeltt kezddik „az cen drmjval”. Akkor az cent a Trilobitk uraltk, bizonyos soklb teremtmnyek, kztk a Cephalopodus, amelynek lbai a fejn voltak. Korszakok utn vgre felemelkedett a fld. Angyalok (Dvk) beszltek ezekkel a teremtmnyekkel s egyeseket beemeltek maguk kz. Majd rszletes lers kvetkezik az evolcirl. Szpen be van mutatva a nyl nagysg ppos teve s a diszn nagysg elefnt. Sok nagytest llat kipusztult, mert a Szeretet energijban nem ersdtt meg. Egyesek, hogy ezt megsszk, lbaikat elhagytk, s ezek az okos teremtmnyek lettek a kgyk!? (Akkor mg termszetesen nem voltak mrges kgyk) Majd vgre megjelenik az ember is mint az evolci legtkletesebb lnye.
A trtnet tanulsga: „Ms fajok, tudatlanul elrve hasznossguknak hatrt s kptelenek lvn alkalmazkodni az j kvetelmnyekhez, eltnnek az lk soraibl, ahol csak az engedelmesek s fegyelmezettek (kiemels tlem) folytatjk menetelsket, az let Zenjnek rmteli dallamra.”[24] rdekes trtnet, nem…? Kvetkeztetse azonban nem is annyira ders. St az a Montessori, aki rend s engedelmessg ellenes az oktatsi filozfijban, hirtelen most egy olyan vilgrendrl s engedelmessgrl beszl, amely valban a New Age mozgalom szlogenje. Ki fel irnyul vajon ez az engedelmessg?
Remlem, ltjuk mr, hogy a Montessori pedaggit nem lehet keresztynn tenni mg vallsrk ltal sem. Homokra pl az egsz plet, a humanizmus, az evolci, a misztika s babona homokjra. Egyetrtek a hres amerikai pedaggussal Robert Thoburnnal, aki azt mondja: „Teljesen elutastom azt a gondolatot, melynek gykerei a humanizmusban tallhatak (a Montessori s/vagy Mormon mozgalom), mely szerint a szlknek el kell halasztaniuk a gyerekeik formlis, rendszerezett, nagy mrtkben fegyelmez oktatst, amg gyerekeik kilenc–tz vesek vagy idsebbek nem lesznek.”[25]
A Montessori oktats tudomnyosnak mutatkozik, de a nagy Csal megtvesztsnek remekmve. Hadd imdkozzunk azrt, hogy a keresztyneknek ne legyen rszk ebben, hogy szaktsanak az ilyen pogny filozfikkal s msokat is erre buzdtsanak.
Bagoly Gyula:
A MAI OKTATS TVESZTI (A MONTESSORI MDSZER)
|