2. Tanulmnyok : 3. Paolo Ricca:
A NEVELS S KPZS EVANGLIUMI JELLEGE
|
3. Paolo Ricca:
A NEVELS S KPZS EVANGLIUMI JELLEGE
Rszlet a valdens teolgiai professzor (Rma) 1994 szeptemberben Rothenburgban, a Nmet Evangliumi Szvetsg vallstanrok tovbbkpzõ sszejveteln tartott elõadsbl.
A nevels s kpzs evangliumi jellege
Feladatom nagy vonalakban vzolni a nevels, tants, oktats, kpzs bibliai profiljt. De ppen ez a nehz! Hisz - mint tudjuk - a Bibliban ez, mint olyan, nem kzponti fogalom. A Biblia knyvei "a kpzs", a vallsos jellegû nevels kiterjedt fogalomkrvel nem foglalkoznak.
Az oktats, a kpzs kedvelt fogalmv vlt a protestantizmusnak, szinte kulcsszavv, lnyeghez tartoz, a protestns let jellegt meghatroz fogalomm. A reformci mozgalmban a tants kezdettõl fogva szinte a hit testvrfogalmaknt szerepelt, a np krben sszekapcsoldva, egytt alakult. Ez a krlmny ksõbb szemrehnysnak is alapjul szolglt, hogy t.i. a protestantizmus a kpzettek, a tanult emberek vallsa. Pedig nem az! A protestantizmus mindazon emberek vallsa, akik Jzusban megtalltk Istennek s az Õ kegyelmnek teljessgt. A hitnek nem a kpzettsg a felttele, hanem Isten Igjnek, greteinek meghallsa s az irnta val bizalom. A protestantizmus nem a kpzett emberek vallsa, hanem a bûnsk, a koldusok, a mink. Az azonban nyilvnval, hogy az evangliumi hit tantshoz, kpzshez vezet. Tny s ltalnos tapasztalat - az volt a rgebbi idõkben s ma is az -, hogy ahol az evangliumi hitre-nevels folyik, ott elkerlhetetlenl megkezdõdik az oktats, kpzs, tovbbkpzs folyamata is. Ez mg nlunk, Olaszorszgban is gy van, ahol pedig mi, protestnsok, elenyszõ kisebbsgben lnk.
Mi, valdensek mint egyhz, Olaszorszgban tbb iskolt ptettnk: ltalnos-, kzpiskolt, gimnziumot s fõiskolt, s mindezeken tl mûkdik a vasrnapi iskola rendszernk. Azt lehetne mondani: iskola mindenekfelett! Tants, kpzs, oktats, mint a msodik legfontosabb funkci - termszetesen a hit utn. Mirt van ez gy? Igen egyszerû okbl. A reformci ugyanis hatalmas felszabadtsi mozgalom volt; s a tants, a kpzs - egyfajta felszabadts! Az Evanglium s a kpzs kztti belsõ kapcsolat az, hogy mindkettõ felszabadt. Az Evanglium a bûnkbõl szabadt meg, a lelkiismeretfurdalstl s flelelmtõl, a kpzs, oktats pedig mindenfle fggõsgtõl. Az Evanglium Isten elõtt tesz nagykorv, a kpzs pedig az emberek elõtt. Ennek ellenre sem merti ki mg a legkivlbb kpzs sem a Biblia zenetnek mlysgeit.
Az embernek nem csak kpzettnek, mûveltnek kell lennie, hanem meg kell vltoznia. Nem a kpzs az elsõrendû szksgessg, hanem a bûnbnat. Az j ember, akirõl a Biblia beszl, akit az Ige meghirdet, nem a kpzett, a tanult ember, hanem a hvõ, remnykedõ, szeretõ ember. Mikor a kpzs bibliai jellegrõl beszlnk, nyilvnvalv vlik annak szksgessge s rtke, de ugyanakkor vilgoss vlnak korltai is.
Tudatban vagyok annak, hogy ma a "kpzs" kulturlis szempontbl tbbet jelent, mint a Bibliban. Errõl a "tbb"-rõl sem akarunk termszetesen lemondani. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy ma, lelki szempontbl tekintve viszont kevesebbet jelent a "kpzs", mint amit a Bibliban jelent. Itt a ma embernek bõven van ptolnivalja.
A kpzs, a tants alapjairl szlva sok bibliai textust idzhetnnk. Nhny verset idzek Jb knyvbõl: "De a blcsessg hol tallhat? Hol van az rtelem lelõhelye?... Nem tallhat az lõk fldjn... Nem lehet megvenni sznaranyrt... a blcsessg birtoklsa drgbb a gyngyknl" (28,12-18). s a Pldabeszdekbõl: "... fedd meg a blcset, az szeretni fog tged. Adj a blcsnek, s mg blcsebb lesz... A blcsessg kezdete az rnak flelme, s a Szentnek a megismerse ad rtelmet" (9,8-10).
Ezek az Igk fogjk elmlkedsnket alaktani; legfõkppen ez a mondat: "A blcsessg kezdete az rnak flelme". Ez egy harcias ellentmonds azzal a felfogssal szemben, amely Izrelben Jzus korban igencsak elterjedt, hogy t.i. az ember tanuls, iskolzs s oktats rvn blcsessghez juthat, hogy a kpzs blccs teheti az embert. A Biblia szerzõi ezt tagadjk. Mert nem ilyen egyszerû a dolog. Tudst igen, de blcsessget nem tudnak az emberek egymsnak tadni. A tuds emberektõl, de a blcsessg Istentõl szrmazik. Napjainkban a tuds s blcsessg sszekeverse, felcserlse nem csak gyakori, hanem egyenesen korunkra jellemzõ. Az emberisg a maga trtnelme sorn sosem halmozott fel annyi tudst, soha nem volt olyan magasan kpzett, mint napjainkban - de ugyan hol tallunk ma blcsessget? s "hol van az rtelem lelõhelye"? Manapsg szinte agyon vagyunk terhelve mindenfle ismerettel, de nagyon is szenvedjk a blcsessg hinyt. Mg a tuds minden terleten lland komoly nvekedst mutat, a blcsessg egyre inkbb fogy. A tudomny nem vlik blcsessgg, mint ahogy a kpzettsgbõl nmagtl sosem lesz hit sem. Ezrt a blcsessg ott kezdõdik, ahol felismerik, hogy a tuds s a blcsessg nem ugyanaz, valamint a kpzettsg s a hit is kt kln dolog. Egyik sem cserlhetõ fel a msikkal.
Ezt klnsen megfigyelhetjk napjainkban, mikor a kpzettsg gyakran a hitet prblja ptolni, s nem az Istentõl val blcsessghez, hanem csak emberi tudshoz, ismeretekhez juttatja az embert. Sõt, az is egyre gyakrabban elõfordul, hogy ez a tuds egyfajta gõgt eredmnyez, ami az istenflelmet elnyomja, vagy teljesen ki is zrja. Az ilyenfajta kpzettsg azonban ppen az ellenkezõje a blcsessgnek.
"A blcsessg kezdete az Isten flelme" - ez kihat a tantsra, a nevelsre is. De vajon tudjuk-e, hogy mit is jelent az istenflelem? Vajon nem gy vagyunk-e, hogy mindenfle flelmet ismernk, csak ezt az egyet nem, az istenflelmet? Nem az az igazsg, hogy mindentõl flnk, mert elfelejtettk az istenflelmet? Pedig nem gy van-e, hogy aki az Istent fli, az minden egyb flelemtõl megszabadul? Az istenflelem ppen azrt minden blcsessg kezdete, mert az embert flelemnlkliv teszi. A blcsessgben ugyanis nincs semmi flelem. Isten flelmbõl pedig flelem-mentessg szletik. De tulajdonkpp mi is az istenflelem? Isten kzelsgnek rzkelse, szentsgnek tisztelete. Az a tudat, hogy Isten, a mi Istennk "megemsztõ tûz" (Jb 12,29). Ott van istenflelem, ahol nvekszik Istennek ez a megsejtse. Ahol Istent nem is sejtik, ott nem is szlethet meg az istenflelem. A blcsessg ott kezdõdik, ahol Isten megsejtse valahogy nyilvnvalv lesz. s ott a tanuls, a kpzs is megkezdõdik, mert Isten tisztelete magval hozza az ember tisztelett is.
Az ember irnti rdeklõds, a lnyre, elhivatottsgra val rkrdezs, ez az alapja minden kpzsnek. A Bibliban a kpzs nem csak szellemi gazdagodst, a szemlyisg kibontakozst, az szbeli fejlõdst jelenti, hanem az emberre val rkrdezst, el egszen az ember megkrdõjelezsig. De nem csak errõl van sz. Az istenflelembõl tisztelet szletik, ami a mi genercinkbl szintn teljesen kiveszett. Isten s ember, mindkettõ titok. De mg az Isten titka vilgos, az ember tele van sttsggel. Ennek tudata adja a blcsessget.
"A blcsessg kezdete az rnak flelme" - de milyen az a blcsessg, ami az istenflelembõl szletik? Nhny rvid vlasz:
1) A Bibliban az istenflelm azt jelenti, hogy csak Õt fljk. Pl apostol is gy fogalmaz: " Fljtek Istent s tiszteljtek a kirlyt!" - nem fordtva: tiszteljtek Istent s fljtek a kirlyt! Pedig nlunk tbbnyire ez trtnik: az egyhz tiszteli Istent s fl az embertõl, evilg hatalmasaitl, legyenek azok vallsi, politikai, gazdasgi vagy katonai hatalmak. Az a blcsessg, amely az istenflelembõl szrmazik, nem fl ezektõl a hatalmaktl. Pedig ezek sokszor gy nyilatkoznak s viselkednek, mintha õk lennnek az Isten, s gy gondoljk, hogy az õ trvnyeik az Istenvel egyenlõk. De ezek nem isteni trvnyek, csak emberi parancsok. Nem ezektõl kellene flnnk. Szvbõl kvnom, hogy az egyhz a maga belsõ blcsessgben felismerje s meglje evilg hatalmasaitl val lelki fggetlensgt. Nha meg is krdezem magamtl: nem tl flnk-e egyhzunk, vajon valban szabadsgban l-e? Mert a blcsessg kezdete az rnak flelme, s nem a kirlytl val flelem. Az rnak flelme megszabadt a kirly irnti flelemtõl, s a blcsessg ott kezdõdik, ahol az istenflelem megsznteti a kirlytl val flelmet. Ez a blcsessg a szabadsg blcsessge s a belõle kiindul kpzs szabadsgra nevel.
2) Msodsorban azt jelenti az istenflelem, hogy nem flnk az igazsgtl sem. Ellenkezõleg: szeretjk az igazsgot s kimondjuk azt, igazat mondunk. Mostanban az igazsgot nem mindig fogadjk szvesen az emberek, nem rlnek neki. Sokszor a kimondsa sem kellemes. Az igazsg nem mindig a kzpton van, nem mindig kiegyenslyozott. Nem mindig szles s tg, nha nagyon is szûk lehet. Igazsg s kiegyenslyozottsg, ezek nem mindig jelentenek egyet, nem egy-rtelmûek. Az istenflelembõl eredõ blcsessg az igazsg blcsessge. Az igazsgra nevels nem felttlenl a kiegyenltsre, a kiegyenslyozsra nevels.
3) A Pldabeszdek knyve 3,7-ben ezt olvassuk: "Ne tartsd blcsnek nmagadat, fljed az Urat s kerld a rosszat". A blcs ember kerli a gonoszt. Itt a blcsessg cselekvst, tettet jelent. Mert nem a beszdben, hanem a cselekedetekben vlik nyilvnvalv, hogy egy ember blcs-e vagy sem. Aki csak okos s sokat tud, de nem tesz semmit, az nem fli az Istent. A blcsessg s az a kpzettsg, ami az istenflelembõl ered, az a cselekvs blcsessge s a tettekre nevels. Mert nem az a legfontosabb, hogy a tuds gyarapodjon, hanem az, hogy a gonoszsg kevesbedjk. A kpzs, a nevels clja = szaktani a gonosszal. Az a kpzs, ami az istenflelembõl szrmaz blcsessg velejrja, az a szabadsg begyakorlsa, az igazsg vllalsa s a gonosszal val szakts.
Hogyan folyik a nevels a Biblia szerint
Isten nem csak a Szabadt, hanem npnek nevelõje, tantja is. A szabadts utn kezdõdik a nevels - elõbb a pusztban, azutn az gret fldjn, majd Izrel s az egyhz trtnelmnek vltozatos esemnyei rvn. Errõl az "isteni nevels"-rõl a Biblia knyvei, az - s jszvetsg knyvei sok tantst adnak. "Fiam, ne vesd meg az r fenytst, s ne csggedj el, ha megfedd tged, mert akit szeret az r, azt megfenyti, s megostoroz mindenkit, akit fiv fogad" (Zsid 12,5).
Nyilvn az sem vletlen, hogy az Evangliumokban Jzus leggyakoribb elnevezse "Rabbi", "Tant". A tant pedig alapjban vve mindig nevelõ. Az "isteni nevelst" Jzus szemlletesen mutatja be. Hogyan lesz Isten az Õ npnek nevelõje? Mi mdon trtnik az "isteni nevels"? Hromflekpp: a trvny ltal, cselekedetek ltal s a kereszt ltal. Ehhez a hrom nevelõ eszkzhz egy-egy idzetet veszek a Biblibl, s azokat rviden rtelmezem.
1. A trvny az a nagy pedaggus, melyet Isten npe nevelsre adott. Ez nem csak Isten npe, de az egsz emberisg szmra rvnyes. Mint keresztynek azonban mr nem a trvny alatt lnk, hanem - ahogy Pl mondja: "... a trvny nevelõnk volt Krisztusig..., de miutn eljtt a hit, tbb nem vagyunk a nevelõnek alvetve" (Gal 3,24-25). A trvny teht nem az dvssgre vezetõ t, hanem egy az letre vezetõ utak kztt.
Ma olyan idõket lnk, mikor ppen az ellenkezõjt tapasztaljuk annak, amit a reformtorok genercija meglt. Az õ korukban a keresztynek az egyhz trvnyeskedsnek terht szenvedtk. Ma sok keresztyn, fõleg az evangliumi keresztynek valamifle trvnynlklisg, a trvnyek hinya miatt szenvednek. Mit kellene tennnk? Mi lenne itt az Isten tetszse szerint val? Mi felel meg Isten akaratnak? Etekintetben gyakran res trben mozgunk, mert a trvnyeskedst nem kvnjuk - van belõle ppen elg a sokfle fundamentalista egyhzban, sõt, a rmai katolikus egyhz sok megnyilatkozsban is; - de a trvnynlklisget sem szeretjk, mert az a keresztyn letet lassan hitelkptelenn teszi. Trvnyes jelleg az egyhzban, az igehirdetsben, a nevelsben, a keresztynek egsz letben? Azt nem! De trvny nlkli profilt sem kvnunk, mert a trvny arra szolgl, hogy alaktsa, formlja az letnket. A trvny nlkli let alaktalan, formtlan let, s az alaktalan, formtlan let - profil nlkli, jellegtelen let. Korunk egyik nagy lelki feladata lenne thidalni az annyira elterjedt belsõ trvnynlklisget, a mai protestns keresztynek - s egyltaln kortrsaink - kztt, anlkl, hogy jra beleesnnk a trvnyeskedõ keresztyn let gyakorlatba. Az lenne a j, ha rmnket lelhetnnk a trvnyben, ahogy errõl a Bibliban gyakran sz esik. Ez termszetesen nem az Evanglium rmn kvli, nem az Evanglium melletti rm, hanem az Evanglium rmnek rsze. "Mennyire szeretem trvnyedet! ... Blcsebb tesz ellensgeimnl... Minden tantmnl okosabb lettem, mert intelmeiden elmlkedem" (Zsolt 119,97-99). rthetetlen lenne ez az rm, ha nem kapcsoldna hozz Isten ldsa. Barth Kroly ezt az ldst gy fogalmazta meg, hogy: a trvny az Evanglium formja, s az Evanglium a trvny tartalma. Mondtuk, hogy a nevels bibliai rtelemben tulajdonkpp a szabadsg begyakorlst jelenti. m a trvny nem akkor jelent ldst s rmet, ha fellazt, hanem akkor, ha alaktja az letet. Jakab levele fejezi ezt ki a legszebben: ez a "szabadsg trvnye", amely hozztartozik az Evangliumhoz, s Isten nevelõ eszkze.
Mindezt vilgosan megrthetjk egy szvetsgi Igbõl (Neh 8,2-8, 12): "... odavitte Esdrs pap a trvnyt a gylekezet el, amely olyan frfiakbl s nõkbõl llt, akik mindnyjan meg tudtk rteni a hallottakat... Az egsz np szeme lttra nyitotta fl a knyvet... Amikor flnyitotta, flllt az egsz np... Azutn meghajoltak s arccal a fldre borultak az r elõtt. ... Szakaszokra osztva olvastk a knyvet, Isten trvnyt, s gy magyarztk, hogy a np megrtette az olvasottakat... Ekkor elment az egsz np, hogy egyenk, igyanak, s msoknak is juttassanak belõle, s nagy rmnnepet tartsanak, mert megrtettk mindazt, amire oktattk õket." Ez fontos lersa annak, hogy a trvny ltal hogyan trtnik Isten nevelõ munkja. Ennek most hrom szempontjra szeretnk utalni.
- A flnyitott, felolvasott s magyarzott Knyvben maga Isten jelenik meg npe krben. Ezrt ll fel az egsz np - nem a Knyv, hanem Isten elõtt, s tiszteli, imdja - nem a Knyvet, hanem Istent. Teht Isten jelen van. Fel lehet Vele venni a kapcsolatot, beszlni lehet Vele. Nem csak Esdrssal s Nehmissal, nem csak a lvitval, nem csak a tantval, a lelksszel, nem csak Isten kpviselõjvel, hanem magval Istennel lehet beszlni. Az "isteni nevelst" teht maga az r vgzi, nem csak a kpviselõje.
- A Knyv a trvny knyve. A trvnyt felolvassk, magyarzzk s megrtik. Nevels csak ott megy vgbe, ahol a trvny magyarzatt meg is rtik. De mit jelent itt a megrts? Semmikpp sem csak a szavak jelentsnek felfogst, hanem sokkal inkbb az letnkre val vonatkozsainak felismerst, s az alkalmazst. Az "isteni nevels" bibliai rtelemben olyan tantst jelent, aminek megrtsben egsz letemmel benne vagyok.
- A felolvasott bibliai trtnet szerint a trvny megrtse utn nagy nneplsre kerl sor. Ennek indokai kzenfekvõek: mert Isten visszatrt az Õ nphez; mert Igjt a trvny formjban magyarzzk s megrtik; mert az isteni nevels jra trtnik, ami ltal a np eligaztst kap, s gy lete alakul. Mindezekrt indokolt a boldog nnepls. Lehet, hogy a bibliai rtelemben vett nevels fradsgos, de nnepbe torkollik, mert a nevels gynyrû, a nevels rmet szerez.
2. Isten a nevelsben nemcsak a trvnyt hasznlja eszkzl, hanem a puszta, egyszerû cselekedeteket, tetteket is. Jzus gy cselekedett, hogy azltal tantvnyait nevelte. "... felkelt a vacsortl, letette felsõ ruhjt s egy kendõt vve krlkttte magt, azutn vizet nttt a mosdtlba s elkezdte a tantvnyok lbt mosni, s trlni azzal a kendõvel, amellyel krl volt ktve" (Jn 13,2a, 4-5). Azutn hozztette, Pternek vlaszolva: "Amit n teszek, most mg nem rted, de ksõbb majd megrted". Jnos Jzusnak ebbõl a vratlan, s elsõ pillanatban elkpesztõ tettbõl meglepõen sok mindent megrtett. Ez jelzi, milyen nagy hatst tud gyakorolni a tettekkel val tants. Mindabbl, amit Jnos - beszmolja szerint - megrtett ebbõl a jzusi tettbõl, n hrom dologra hvom fel itt a figyelmet.
- Elõszr is megrtette ebbõl a cselekedetbõl, hogy Jzus tantvnyai irnti szeretete a legvgsõkig elmegy. Eleinte mindenfle szeretet nagy s erõs tud lenni, akr barti, hzastrsi szeretetrõl, vagy az egyhzi szolglat irnti elsõ szeretetrõl van sz. De sosem az a dntõ, hogy kezdetben milyen a szeretet, hanem hogy a vgn mennyi marad belõle. Nehz lehetett azoknak a lbait megmosni, akikrõl elõre tudta, hogy el fogjk hagyni. De Jnos ppen a lbmoss gesztusbl rtette meg, hogy Jzus szeretete nem vges, nem cskken az idõvel, hanem ppen ellenkezõleg: nõ. Itt a cselekedet minden sznl hatalmasabb.
- Msodsorban vilgoss vlik Jnos elõtt, hogy Jzus, aki az Atyhoz kszl, "kendõt vve krlkti magt... s elkezdi a tantvnyok lbt mosni". Teht tja az Atyhoz nem felfel vezet, hanem elõbb lefel. Ez azt jelenti, hogy a felfel vivõ t lefel vezet. A menny teht nem odafent van, hanem itt lent. Ezt is megrtette Jnos, ennyire tanulsgos volt az, amit Jzus cselekedett.
- A harmadik dolog, amit Jnos megrtett a lbmossbl s a Pterrel val beszlgetsbõl, hogy mindnyjunknak sokkal tbbre van szksge, mint egy lbmossra. Egsz valnknak meg kell tisztulnia. Lelkiismeretnket, gondolatainkat, rzseinket Jzusnak meg kell mosnia; remnysgeinket, szeretetnket, mg a hitnket is meg kell hogy tiszttsa, vagyis egsz keresztyn letnket. s nemcsak a lbunkat, a keznket, a fejnket kell, hogy megmossa, hanem a szvnket is, nemcsak a klsõnket, hanem a belsõnket is. Ezt is megrtette Jnos, s mg sok mst is. Teht itt tants trtnt - cselekedettel. "rtitek, hogy mit tettem?" Igen, tudjuk vagy legalbbis sejtjk. Akkor "nektek is meg kell mosnotok egyms lbt". Azaz: ti is tetteitekkel, cselekedeteitekkel tantstok, neveljtek az embereket, ne csak szavaitokkal.
Akadtak az egyhz trtnetben keresztynek, akik - ezt megfogadva - inkbb cselekedeteikkel neveltk tantvnyaikat, gylekezeteiket, semmint szavakkal. Ilyen volt pl. Assisi Szent Ferenc, aki nem rtett egyet kora egyhzval, ms zenetet akart hirdetni az embereknek, mint az akkori hivatalos egyhz. Mgsem szllt vitba vele, hanem a maga msfle, ellenkezõ zenett tettekbe foglalva knlt ms keresztyn alternatvt embertrsainak. A keresztes hbork kemny idejn pl. fegyvertelenl, kard s pncl nlkl, vdtelenl indult a szultn seregei, a muzulmnok elleni csatba - ezzel a btor tettvel megmutatta a fegyvertelen, bks keresztynsg ltal jrhat utat. Vagy amikor a hivatalos egyhz egsz Eurpban azt prdiklta s hirdette, hogy el kell foglalni a Szentfldet, ahol a Megvlt lt, hogy Jzus lett jobban megrthessk s hogy ehhez keresztes hbort kell vvni - Ferenc Greccioban fellltotta az elsõ jszolt, lõ emberekkel s llatokkal, s azt hirdette: nem kell Betlehemet elfoglalnotok ahhoz, hogy megrtstek Isten emberr ltelt, Jzus szletst; falvaitokbl mindentt Betlehemet csinlhattok!
Tettekkel val nevels - taln ez az, ami manapsg a legjobban hinyzik. Alighanem ez az oka annak, hogy nehzsgekbe tkznk, mikor Krisztus Evangliumt tovbb akarjuk adni. Hinyoznak a cselekedetek. Ezek nlkl pedig nevelni sem lehet. Isten a maga nevelsben eszkzl hasznlja a tetteket.
3. Harmadsorban a szenvedssel neveli Isten az embert, az Õ npt. Ez knyes s keserves dolog. Nem kell rla tl sokat beszlni, mert itt a szavak sokszor nagyon terhesek. Mgsem hallgathat el maga a tny, hogy az isteni nevels szenveds rvn is trtnhet. A Bibliban sok Ige utal erre. Nem akarom idzni Jb bartait, akik a nyomorsgban megltogattk, mert mondanivalikra Jb ellenvetssel vlaszolt. Inkbb az jszvetsg klnbzõ szerzõinek hrom jl ismert textusra hivatkozom.
A Rmai levlben olvassuk: "... dicseksznk... a megprbltatsokkal is, mivel tudjuk, hogy a megprbltats munklja ki az llhatatossgot, az llhatatossg a kiprbltsgot, a kiprbltsg a remnysget, a remnysg pedig nem szgyent meg" (5,3-6). Jakab levelben: "Teljes rmnek tartstok, testvreim, amikor klnfle ksrtsekbe estek, tudvn, hogy hitetek prbja llhatatossgot eredmnyez, az llhatatossg pedig tegye tkletess a cselekedetet" (1,2); s a Zsidkhoz rt levlben: "Fiam, ne vesd meg az r fenytst, s ne csggedj el, ha megfedd tged, mert akit szeret az r, azt megfenyti s megostoroz mindenkit, akit fiv fogad. Szenvedjtek el a fenytst, hiszen gy bnik veletek az Isten mint fiaival... Ha pedig a fenytst el nem szenveditek, fattyak vagytok, nem pedig fiak" (12,5-8).
Mindez meglehetõsen idegenl hangzik. Ma ezt nem gy mondannk, sõt, ma ezt egyltaln nem is mondjuk. Nem hisszk, nem merjk vllalni - taln okkal, taln ok nlkl, nem tudom. De nem szabad az isteni nevelsnek ezt a mdjt sem elhallgatni.
Csak egyvalamit szeretnk mg hozzfûzni a fentiekhez, a Zsidkhoz rt levl egy msik Igjt, amely Jzusrl azt mondja: "Jllehet Õ a Fi, szenvedseibõl megtanulta az engedelmessget" (5,8). gy kellene az emberisg nagy terheit hordoznunk; "Egyms terht hordozztok..." (Gal 6,2) - engedelmesen Isten irnt s osztozva embertrsaink gondjaiban, szenvedseiben.
Fordtotta Szesztay Mria
kumenikus Tanulmnyi Kzpont
|