vargharefiskola
NEMZETI ZSZL
 
NEMZETI NEKEK
 
Fenntarti rtkels
 
INTZKEDSI TERV
 
HREINK
 
FOTALBUM
 
Vargharefi a mdiban
 
TMOP-3.2.11
 
Ktelez s ajnlott olvasmnyok
 
Plyzat 2015.- TMOP 3.1.4.C-14/15 0227
 
BIBLIA VE - 2008
 
KLVIN VEK 2009-2014
 
Zsoltr, Dicsret, Halleluja
 
Tanulsgos trtnetek
 
Egyhzi nek

A MRE Zsinata 2005. vi II. trvnye elrendeli az ltalnos iskolk kt, a kzpiskolk egy vfolyamn a hit- s erklcstan tantrgy mellett a hitoktats keretei kztt az egyhzi nek oktatst.

A 2008 / 2009 tanvben: rarendbe felvett raknt, iskolnkban is megvalsult az Egyhzi nek tantsa. A 4. s 5 osztlyban Balikn Maitz Adrien tantn vgzi a az oktatst, tantst, szp sikerrel.

 
 
SI R LDS!

Isten jrjon eltted,
hogy ne tvedj el utadon.

Isten menjen melletted,
hogy tkarolhasson,
ha vdelemre van szksged.

Isten menjen mgtted,
hogy megrizhessen gonosz emberek
lnok tmadstl.

Isten legyen alattad,
hogy karjba foghasson,
ha elbotlasz utadon.

Isten legyen szvedben,
hogy vigasztalhasson, ha szomor vagy.

Isten legyen krltted,
hogy megvdhessen, ha megtmadnak.


Isten legyen feletted
s ldjon meg tged letedben.

 
2. Tanulmnyok
2. Tanulmnyok :

10. KARCSONY SNDOR, AZ EMBERTRS II. rsz

10. KARCSONY SNDOR, AZ EMBERTRS II. rsz


1.

Karcsony Sndor, aki a XX. szzad legkiemelkedbb magyar pedaggusa volt, egyetemes felismersre jutott nevelstanban. Amint Buda Bla szocilpszicholgus utalt r, rm ltni, hogy most azokat az elveket feszegetik, amelyeket Karcsony tbb mint fl vszzaddal ezeltt megfogalmazott. Vagy, ahogy Kontra Gyrgy orvosbiolgus tanr szlt finom irnival: szabad felfedeznnk a langyosvizet. Vagyis a nyilvnvalt.

Mi jellemzi ezt a nevelselmletet? Mindenekeltt az, hogy a nyelv meghatroz erejt hangslyozza (minden didaxis nyelvi nevels). A nevelst absztrakt logikai elvek helyett a trsasllektanra alapozza. (A nyelvet is a pszicholgia ltal kzelti meg.) Viszonyelvsget kpvisel, llandan felveti a „valami valamihez kpest” elvt, amely a keleti fogantats magyar szjrsban mindig is magtl rtetd volt. A nemzetkzi szakmai zsargon nehzkes divatszavaival kifejezve: interperszonlis, interaktv, interdiszciplinris, interkulturlis kommunikci (s a communio, communitas) az alapja. Szval, inter. Vagyis valami, valamik kztti. Szemlyek kzttisge azt jelenti: az egyik szemly nevel hatsa mindig csak a mindenkori „msik emberrel„ egytt, klcsnhatsban, viszonyban rvnyesl. Ezt nevezzk termszetes nevelsi alapviszonynak. Tudomnykzisge azt jelenti: tudomnyokhoz ktdik, azok sszekapcsolsra trekszik, mkdsben tudomnyos hatrterleteket integrl. Ami kultrakzi funkcijt illeti, abbl az lltsbl indul ki, hogy a nyelv, a mvszet s a szoksrendszer a kultra formja. A nevels pedig – ami mindig nyelvi nevels is egyben – eleve kulturlis formk alkalmazja, kzvettje. A nevel s a nvendk kapcsolata maga az interkulturalits. A kvncsi, eleven krdjelknt folyton krdez nvendk kultrja teltetlen, tapasztalatot ignyel. A kzlkeny, szeretszv nevel kultrja tapasztalatra pl, teltett. Amikor k ketten dialgusba fognak, beszlgetnek, az a maga a mvelds, kultra-csere.

Minden valdi nevels teht interkulturlis pedaggia. A fenti latin szavakon kvl alkalmazhat r mg a kvetkez nhny inter: intercesszi (kzvetts), interdependencia (klcsns fggs), interferencia (egymst erst egyttrezgs, klcsnhats), nha interkonfesszionlis (felekezetkzi), interpretl (rtelmez, magyarz), interskolris (iskolakzi). Szval, sokfle inter. Csak egyfle inter biztosan nem alkalmazhat r: nem internacionalista. Mint ahogy nem is nacionalista. Hanem egyetemes emberi. Ha valban nvel nevels. S befejezvn a latin szszedetek sort, egy kzeli kifejezs alkalmazhat mg r: integer, integrl. Azaz, szndka szerint csorbtatlan, egysgest, sszeilleszt ez a fajta pedaggia. Az interkulturlis. s ha komolyan vesszk a communit, nem kerlhet meg az egysg, egyesls, kzssg gondolata sem. Eszmleti egysgrl, lelki kzssgrl beszlhetnk teht a nevelsi folyamatok megrtsi szintjn. Az let htkznapi kzs lmnyeibl indul ki ez a dialogizls, akr olyan profn, kzhelyes szitucikbl, mint egy piaci vsrls. Valdi interkulturlis csere, az elad s a vev szereplsvel. (Plda r a nyelvtants modern szitucis grammatikja is, amely radiklisan klnbzik a ler nyelvtanozsok „kutya ugat” tpus elemzseinek tan-retteneteitl.) A llek tartalmait foglalja magba az a szellemi egysg, amely a nevel s nvendk kzs formibl, a megtallt kzs nyelvben val klcsns lelki kiegyenltdsbl addik. (Itt tudatosan hasznlom a szellemi jelzt a lelki mellett, mivel a test-llek-szellem hmassg sokezer ves grg-zsid-keresztny fogalmnak, trichotmijnak jelzst megkerlhetetlennek tartom a nevelsi emberkp megfogalmazsnl. Szellemi ’pneumatikus’ szint, transzcendencira utal sszefggst ttelez teht ez a pedaggia.)

2.

rtelmezve a pedaggiai interkulturalits trsaslelki (pszichikus) alapjait, rdemes feleleventennk, hogy a korszer pedaggia teljesen elveti az egyszer tudstads elmlett. A modern tanuls- s oktatselmletek mr egyrtelmen a tanulsi folyamat klcsnhatsrl beszlnek. m mg ezek az gynevezett reformpedaggik is, de a kognitv, vagy akr a konstruktv pedaggik belts s felfedezs-elmletei, konceptulis tszerkesztsei is egyrszt az egyn „tuds-struktrival”, msrszt a „mveltsganyag”, „clrendszer”, „oktatsi tartalom” konstrulsnak a fogalmi tornamutatvnyaival bajldnak, „tartalom-tudsrl”,„eszkztudsrl”, tudskonstrukcikrl”, „inter- s intraindividualitsrl” rtekezve. Ebben voltakpp az az elkpeszt, hogy e ltszatra zsenilis agymensek hiba emltik rintlegesen (per tangentem, by the way) az interakcit, mgis pont errl feledkeznek meg, bennragadvn a folyamat egyik, vagy msik elemnek tanulsi, tantsi stratgijban, individulis informciszerkezetnek vizsglatakor. Medd ez az elem-elemzs. Nem ltja az egszet. Sajnos, azt sem veszi figyelembe, hogy a tartalmi nevels mindig is agyrm volt, ma is az (a nevelsi klcsnhats a formkban, formk ltal mkdik). S br nha bevalljk, hogy tbb szemly van a nevelsi folyamatban, mgis mindig individulis erkrl esik sz. Nem veszik figyelembe az ember trsas lny voltt, a nevels alapvet trsaslelki viszonyszersgt, s mg ha ki is ejtik a relci fogalmt, mindig csak egy-egy relcit prologtatnak egszen a „metakognici” kds pszicho-szocio-didactico szmgijig, kellkpp kielgtvn nhergelskkel a pedaggiai erosz fl- vagy ltudomnyos szksgleteit.

Pedig nemcsak egy relcit rdemes figyelni. A folyamatnak nemcsak egy-egy viszonylata van, hanem egyszerre mkdik valamennyi lelki funkci. Egyszerre rezzk kzrzeti, trsas rzelmi, trsas rtelmi, trsas akarati, kzssgi, vallsi funkciink ltezst, a helyzettl fgg, klnbz hangslyokkal, dominancikkal, visszafogottsgokkal. (Als tagozatos egyszer pldval: amikor Pistinek megtantjuk az ttesten val tkelst, tn nem arra tantjuk, hogy kln nzzen, kln fleljen, s csak ezutn mozduljon, hanem sztnzzk, hogy mindezeket a funkcikat szinkron mdon, egyidejleg mkdtesse.) Ltszlag hiba beszl a modern termszettudomny a holisztikus megkzelts rtelmes mdjrl, hiba rtekezik a filozfia, teolgia, kolgia s a mvszet a globlis megrtsfelfogsrl, a mai „pedaggiatudomnynak” nevezett rvidltsi betegsg rejtlyes bermuda hromszge rendre elveszejti az egsz-sges totalits-szemllet madrtvlatos eszkzeit. Ma is rvnyes Ady: „minden Egsz eltrtt”...

Karcsony szerint szerint viszonyaikban ljk meg embervoltunkat, viszonyaink egysget alkotnak a szma s a pneuma kzti pszichs mkds feszltsgben, s csak a lelki trsaskapcsolatainkban ltrejv egyttmkds s klcsnhats teremti meg a pedaggiai folyamat elfelttelt. Nem akkor gazdagodik vilgszemlletem, ha gondolataim tmadnak, hanem ha rtjk egyms szavt s kicserljk gondolatainkat. Nem akkor nyilvnul meg az akaratom, ha megvalstom (nem egymagam vagyok a vilgon), hanem ha elviselhetk vagyunk egyms szmra, ha kibrjuk egymst.1 – „Kt ember egymshoz kpest: ez a trsas viszonyuls, s ez llektani szempontbl klcsns fggetlensg mint jog, szolidris vllalsa egy szinte kitrulkozsnak mint mvszet, a msik fl szmra rthet jel, mint nyelv s kibrhat cselekvs elviselse mint trsadalom (...) a szrakoztats, az rmszerzs gy lehetsges, hogy az egyik ember szinte kitrulkozsban jelkpesen benne rejlik a msik ember egynisge s vilga is, ezrt lehet az vele szolidris, azrt vllalja, mert magra ismer benne.”2 Ez rvnyes a kultrk, szubkultrk tallkozsnl is. Vegynk egy turisztikai pldt. Nehz azt megmagyarzni, mirt rzi Magyarorszgon jl magt egy angol, francia, nmet, vagy jenki vendg. Nlunk nem tall se tengert, se magashegysgeket, itt rintetlen katedrlisok helyett romokat lthat. Az egzotikumok sem nlunk a legizgalmasabbak. Eurpa eurpaibb Nyugaton, zsia zsiaibb Keleten, mint nlunk. Mgis, a vendg minden kls, lthat, magyarzhat ok nlkl jl rzi magt kztnk. Ezrt jtt, ezrt a megfoghatatlan s kifejezhetetlen j rzsrt. (A mostanban megromlott fvrosi kzbiztonsg, az ttermi visszalsek s sr autlopsok dacra ma is tartja magt a magyar vendglts j hre.) Mi ennek a magyarzata? Semmi racionlis oka nincs. Vendgltsunk „titokzatos, megmagyarzhatatlan, felfoghatatlan, szinte transzcendens magja a mi egyetlen eladhat portknk az, hogy nlunk a vendg nem vendg, hanem csaldtag.”3 Ez az lmny sokkszeren hat az euramerikai turistkra, akik a klnleges egzotikumokrt, varzslatokrt, luxusokrt msutt mr sok pnzt kifizettek, de az „n hzam az n vram” szoksai mellett a hvs tvolsgtarts etikettjei, a „pnzemrt mindent” knyelmei mellett ilyen meglepetssel mg sehol nem tallkoztak. „Ezek a klns magyar hzigazdk az egsz egzisztencijukkal ltnak szvesen, beleadnak apait-anyait, de ugyanakkor, egyidejleg tudnak gy viselkedni, hogy rzed: nem csinlnak az egszbl valami nagy dolgot. Te vagy az r, sokkal inkbb, mint akrmelyik ms pontjn a vilgnak, de ugyanakkor nincsenek szolgid. Mg a gondolatodat is ellesik, de prblj csak parancsolni, mg a pnzedrt se fogsz kapni semmit (...) Nem a te szolgd, hanem te vagy az vendge.”4 Karcsony ebben az elemzsben igazi interkulturlis feszltsget szikrztat fel. Kimond egy alapveten nagy kulturlis felismerst, amelyet (helyesen) a sajtos magyar szjrsbl vezet le. A ttel gy hangzik: „nem vagytok egymsnak sem al-, sem flrendeltjei, egyms mell rendeltek vagytok, kt ember, egyik a msikhoz kpest”. Ezt az lltst ksbb viszont jrartelmezi, s akkor mr kiderl, hogy ez nemcsak a magyar kultra specifikuma, hanem az egyetemes emberi egzisztencia sajtja. De az is kiderl fejtegetsbl, hogy ez a ltszlag „szociokulturlis” jelensg nemcsak az orszgos makro-, hanem az iskolai mikrokrnyezetben is igaz. Vagyis ez egy pedaggiai axima (mr ott, ahol nem ltszat, hanem valsg a nevels). A nevels mindig meglv tudsbeli, tapasztalatbeli, stlusbeli, letkorbeli klnbzsgeit (azaz interkulturlis feszltsgeit) ppen ez a mellrendelses viszony segt feloldani, egyttmkdsre kpess alaktani. Ez nem jelenti azt, hogy egyenrang vagy akr egyenl volna a nevel s a nvendk. Ahogy a vendgltsban sem egyenlk. („Ez a megejt, ennek van kimondhatatlan varzsa: ekkora r nincs msutt a vilgon, aki mgis hajland volna kiszolglni. r s mgis szolga. Szolga s mgis r.”) m a nevel is nvendk. s a nvendk is nevel. Ez a logizma tnik irracionlisnak, a belle kvetkez sszes szillogizmussal, trsaslogikai tartalommal egytt a fennklt pedaggiai finnovtorok s a foklis paradigmakutatk szmra.

3.

Az etnikumkzi kommunikci ragyog pldit, problmit villantja fel Karcsony Sndor „A magyarsg mint idegenforgalmi problma” cm, 1941-beli eladsban. A gazda egy nyugati vendg szemben – kizskmnyolhat, lv tehet valaki. Ezen nem konkvisztdori akcit kell rteni, hanem azt, hogy a pnzrt sokat, mg tbbet akar az Eurpa naposabb rszbl jv citoyen. Kettjk kommunikcijban (s lelki viszonyban) felbukkan a gyarmatost attitd. (Minden gyarmatost vendg kezdetben.) A „vendg”-rl menetkzben kiderl, hogy drzslt keresked (mint a vasi, zalai zsebszerzdses fldbrl), vagy vev, vagy hittrt, vagy a pnzzel blelt kultrflny kpviselje, avagy a megvsrolt helyen marad „ltetvnyes”. A „viselked vendg” nem ilyen. A viselked angol egy darab Anglit keres nlunk is, hogy otthon rezze magt. Az amerikai keleti lelkesedst, egzotikumot akar, originl csomagolsban. A nmet takarkosan, olcsn akar kulturlis zletet vsrolni. A francia vlogats, a pnzrt minsget, specialitst hajt. A balkni grbe napra vgyik, neki mi vagyunk a nyugati ksrts. Az olasz nlunk semmit sem akar, ami hazjra emlkezteti. Karcsony, a klnbz etnikumok kulturlis magatartsnak jellemzse utn kemnyen elemzi a mi sajt elmaradottsgunkat is. Ironikusan mutatja be a klfldit csodl haznkfit.
Ugyanakkor a filozfiai apriorikkal, az „itt s most” viszonyaival (tr- s idkategrikkal) mutatja be zsiaisgunk jellegzetessgeit. Nem a hortobgyi kkgatys attrakcikat (amelyekrl szeretn leszoktatni az orszgot), hanem rdekes emberi karakternket emeli ki, mint kulturlis, lelki klnlegessget. Megllaptja: – „A magyarsg (...) hd Eurpa s zsia kztt (...) Ha valaki ezt a hidat megismeri, megtanulja rajta a jrst, szabad bejrsa lesz Kelet fel. (...) Hasznos s j lecke ez mindazoknak a nyugat-eurpaiaknak, akik jl-rosszul pacifikltk Keletet, de egyet nem tudtak megcsinlni eddig: llekkzssgre lpni vele. (...) Eurpaiak s amerikaiak szmra az egzotikus orszgok megfejtsnek (...) lehetsge, ha megtanulnak magyarul – nem beszlni, hanem – lni, mert ha megtanulnak magyarul lni, megtanultk a Kelethez viszonyuls lehetsgt.”5 A magyar kultra „nyugati tartalom, keleti formban”. Ebben ltja Karcsony a magyarsg eurpai rtkt. Ugyangy, mint Bartk Bla s Kodly Zoltn. Van itt, ebben a keresztt-orszgban valami, ami sehol msutt nincs. ptszetben mr szba jtt, hogy nlunk csak romok (s tegyk hozz: megoldatlan helyzet romk) vannak. Ez magban nem szgyen, sem a romok, sem a romk esetben. Tatr, trk, nmet, orosz puszttsok tettk romm azt, ami az itteni pusztuls rn megmaradt Nyugaton, s ott ma is „ah-beh” csodlkozsra mlt memlk. (A romk idejvetele, meghonosodsa is az orszg trtnelmi befogad magatartsnak kvetkezmnye, mg akkor is, ha ez a jelennkben problematikuss vltozott.) Hatstorldsok, nlunk meg nem gykeresed eurpai tvtelek s sajt igazi eurpaisgunk jellemzi kultrnkat. Korszakos stlusbeli megksettsgeink, tformlsaink s eredetisgeink klnleges volta nem tagadhat. Jellemz szimbluma ennek a budai kirlyi vr, amelyet ragyog formban ptettek meg – a senkinek. (Ritkasg, hogy benne lakott volna a kirly.) A hatstorldsra taln a legszebb pldnk a kecskemti ftr, ahol a katolikus, a reformtus, evanglikus s a zsid templom – s kultra – mint jelkp egyszerre megtallhat. Mindez etnikumkzi (interkulturlis) dialgusknt s pedaggiai tanulsgknt is rtkelhet. A magyar kultrban oka van annak, hogy a magyar kultra cignyai „magyarcignyoknak” valljk magukat, az itteni romnok magyarknt „olhok”, a ttok magyar-szlovkok s a hazai zsidk a gyerekeiknek adott si magyar keresztnevekkel jeleztk megvallott magyar identitsukat. (Kln rdekessg, hogy a budapesti izraelita hitkzsg tagjai mekkora hvvel tiltakoztak, amikor a rendszervlts utn felmerlt, hogy esetleg „nemzetisgnek” jelljk magukat – el is utastottk e javaslatot.) Mindez arra utal, hogy nlunk az etnikumkzi kommunikciban hagyomnya van a trsaslelki viszony adsra trekv s konszenzulis jellegnek.

„Szerintnk a megrts legdntbb momentuma nem az n tudomnyom kzlse, hanem az a lehetsg, hogy te azt, amit n veled kzlk, kpes lehetsz magadv tenni, magadhoz hasontani, a magad szellemnek az llagba szervesen befogadni.” A msik alapelv a garancilis reciprocits elve, vagyis: – „Ha n szintn s becsletesen biztostom a magam rszrl a TE fggetlensgedet, akkor lehetek N fggetlen (...) De te is csak gy lehetsz fggetlen, ha az n fggetlensgemrt szavatolsz.” – Karcsony ehhez hozztette: – „Eurpa ezt mg nem tudja. Tlsgosan hatalmas, mvelt s gazdag, hogysem megtanulhatta volna eddig. Õ azt hiszi, akkor lehet fggetlen, ha mindenki ms fggetlensgt megbntja.” – E ttel igazsgt sokszorosan bizonytottk a Versailles krnyki bkk, a mestersgesen sszetkolt jugoszlvik, csehszlovkik, 56-ok, 68-ak, bosznik s koszovk.

Termszetesen nem arrl van sz, mintha mi brmiben is okosabbak volnnk ms eurpai kultrknl. Ezenkvl sz sincs arrl, hogy ezt a magatartst mindig, kvetkezetesen kpviselnnk. Mindssze arrl van sz, hogy kaptunk egy j rksget lelkiekben, kultrban, tradciban, szjrsban. Bajaink legtbb rsze abbl szrmazik, hogy egyfajta rtkrelativizmus, avagy kulturlis pervertlds6 kvetkeztben ez a pozitv s rtkes interkulturalits, ez a trelmes s befogad „etnikumkzi kommunikci” megsrlt, hinyt szenved, problematikuss vlt. Csaldi, iskolai s trsadalmi nevelsnkn mlik, sikerl-e megtartani, fejleszteni, vagy elveszteni ezt a rgmltbl tmentett rtket.

4.

Nevelsi integrcira trekv pedaggiai ksrletemben a ltez iskolai valsg minl tbb mintjn igyekeztnk kiprblni egy korszernek vlt koncepcit a 70-es, 80-as vekben (tizent ven t, harminc iskolban, ngy tantrgyban, 6-18 v kztti tanulkkal). A pedaggiai ksrlet egyik csoportja egy komli cigny osztly volt, ahol Pongrcz va tanrn tantott. Ebben az osztlyban klnleges rtkeket hozott fel az „interkulturalits” s az etnikumkzi prbeszd. A cigny gyerekek sznek irnti rzkenysge, kpi, zenei s verblis nyelvi szintesge tallkozott egy olyan pedaggiai szemllettel, amely tudatosan trekedett stlusbeli autonmijuk biztostsra. Emellett minden nevelsi s tantrgyi eszkznkkel (szvssel, nagy mret kollektv falikpek kszttetsvel, beszlt nyelvi s nekes kifejezsekkel) arra trekedtnk, hogy a gazdag trsas rzelmeikbl minl tbb mvszi rtket „hozzunk el”. Kpeikbl Macskssy Katalin filmrendez rvn egy revelatv sznes animcis film is kszlt „Nekem az let teccik nagyon” cmmel. Ennek a filmnek – miknt a mvszeti nevelsi ksrletnek – a nevel s nvendk egyttmkdse volt az alapja, gymlcse pedig az objektivldott, alkotsban mvszi formt lttt kzs nyelv. A tanr s a tantvnyok klcsnhatsbl ltrejtt meditci az let rtelmrl, a cignysors fjdalmairl s rmeirl. Sz sem volt itt sajnlkozsrl, nsajnlatrl. Sajtosan magyar cigny, s ezen bell felismerheten egyetemes letproblmk, knok, vgyak jelentdtek meg, szinte, nazonossgt megvall, problmit flmutat kifejezsekkel. A putribeli letmd kpei s a bnyszvrosban l szegnysg sorsvllalsnak jelkpei megrendt remnyekkel, korarett blcsessggel voltak tele. Ezek a kpek s a hozzjuk mondott gyermekszvegek egyszerre voltak nagyon cignyszeren mitikusak s magyar mdra npmeseiek. A ketts ktdsbl fakad sznes jelkpisg olyan tvzetet teremtett, mint amilyen a cignyzent, s Bartk Concertjt egyarnt jtsz prms tehetsgbl szlet malkots. Ezek a gyerekek szegnyek voltak, magyar kultrt, roma kultrt egyarnt szvtak magukba. Nagyon cigny szneik s nagyon magyar kompozciik voltak, egyetemes szintesggel. Klee s Mir, Csontvry s Picasso plt ssze bennk szleik, nagyszleik szoknyasznvel, putriszagval, esend nyomorsgval. Mind kpeik, mind a bellk kszlt film teljes formanyelvi elemzst ignyelne. Most csak egy apr motvum kvnkozik ide rluk, az interkulturlis pedaggia httereknt. Tanrnjk gy tudta kialaktani a koncentrlt figyelmet, az egyttmkd kszsget velk, hogy megszntette a „tanros” hierarchit s mellrendel viszonyt alaktott ki velk. Ez nem jelentett valamifle liberlis laissez-faire modellt, mint O’Neill s trsai summerhilli iskoljban. Magas, szke n volt a tanruk, akinek a klnbzsgt ppgy elfogadtk, mint feljk raml szeretett, kzs munkik sorn. Amg a magas szke tanrn velk egytt tkezett, iskoln kvl egytt trsalgott kis barna nvendkeivel, lthatan tiszteletben tartotta azok autonmijt. Ebbl az egyttmkd klcsnssgbl szletett meg a kzs nyelv, majd a sajt nyelv, s vgl a malkotsok sora. A trsaslelki kapcsolat volt a kiindulpont, az elfelttel, mint a Szemes Zsuzsa, vagy a Gabriel Garca Marquez regnyekben, ahol az szintesg s a klcsns figyelem elbb ltrehozta a sajtos-klnst, hogy aztn eltrlje a szimblum egyetemessgben, a trsaslny univerzalitsban.

5.

Mifle kultra-minsget teremt az interkulturalits? – krdhetnnk ezutn. sszekevert, vegyes mfajt, mint amilyenek az amerikai „olvaszttgely” felismerhetetlen eredet vgtermkei? Vagy rteges, tbbes ktds kultraszendvicseket termel, mint a trzsi szoksaikat Nike cipben, kls-veggel gyakorl fekete afrikai, ceniai bennszlttek? Azt hiszem, trtnelmnk, mvszetnk erre mr vlaszt adott. Az erdlyi magyar tncban az olhos s a romn tncban az ardelean (erdlyi magyaros) jl jelzi az egymstl elfogad, egymsnak ad kultra rtktart minsgeit. Ahol a szerves fejlds eslye megadatott, ahol nem fizikai knyszer s nem politikai terror, nem gazdasgi nyoms, vagy lelki manipulci hatrozza meg a cselekvst, ott tvzet alakul ki. Erre plda Bartk, Xenakis, Ligeti zenje, Brancusi, Tot szobrszata, Makovecz, Csete, Kistelegdi, a volt Pcs Csoport ptszete, a szztag „Roma Virtuz” zenekar eladsmdja, Kricskovics Tni koreogrfii s az a magyar pedaggiai szemllet, amely kultracserepek npszer rmlma helyett a mvelds egysgt hirdeti. Az interkulturalits voltakppen egysgbe formldik. Ha hagyjk. A krpt-medencei grgkatolikusok, a szentendrei pravoszlv szerbek, a hodszi s alsszentmrtoni katolikus romk, a 90-es marosvsrhelyi etnikai konfliktus magyarsegt cignyai, a kkllmenti erdlyi romnok, a kzp-eurpai hv s nemhv zsidk, rmnyek s magyar svbok mind az egysgre pldk. Ez nem ragaszts, nem forraszts, hegeszts, hanem tvzet. Mint az kszereknl, rtk zesl rtkhez. Szemben ll ez a kulturlis egysg-szemllet a lopakod rtkrelativizmussal, amely szgyellnival avittsgg hazudja a hagyomnyt, szemben ll a fogyaszti divat utnzsknyszervel, bvlijval, szemben ll a globalizcinak lczott lkulturlis gyarmatostssal, az veggyngyk s kokaklk, macdonaldok s barbik mdiavallsval, matriablvnyval. Nincs szksg kultracserepekre, amelyeket tredkes tantrgyakkal prblna sszeillesztgetni a przra kttt iskola. Most olyan korszakba lptnk, amely llekben is oldszert cserlt. A korbban vzhez szokott trsadalom tudta, mit oldhat, moshat hideg, forr, lgos, vagy savas vzben. Nemcsak az a baj, hogy most hol alkoholt, hol olajat, hol vizet hasznlnak a llek vegyszei. Az a baj, ha mindent sszefolyatnak s semmi sem kt, semmi sem olddik abban a gyans, veszlyes lttyben, aminek az sszettelt mr nem is ismerjk. Mgyantt nem lehet vzben elkeverni. A bort nem j olajjal higtani. Azonossgtudatot (identitst) sem lehet lland mssg tudattal felnteni, mert meghasonlik. Az egyetemen, ahol tantok, a minap nies fik s fis lnyok szmra hirdettek bulit „legyetek nem nmagatok” mottval. Az ideolgia ugyanaz, mint az anarchi: „azzal rts egyet, hogy semmivel sem rtesz egyet”. Divat lett a mssg kultusz, ami rtelmetlen, hiszen termszetesen mindenki ms, ugyanakkor „mindenki mskpp hasonl”. Minden let egysgre trekszik, a megosztottsg s az entrpia sztesik, sztszr, felmorzsol. Az rtk fejldsbl jn ltre, tovbbfejldse az lete. A fejlds lelltsa, akadlyozs, nem teszi lehetv az letet. A perverzi a fejlds megfordtsa, meghasonls. Rgta tudjuk, hogy minden ltezs, amely nmagval meghasonlik, elpusztul. Minden megosztottsg nazonossg-torzuls, identitstveds. A megosztottsg trsasltemben fenyeget, feldarabol. Most, az ezredforduln az rtelmisg energija a megosztottsg fokozsra (msrszt annak kivdsre) pazarldik el. Nincs interkulturlis pedaggia ott, ahol minden valami helyett msvalaminek kell lennie. A kultracserepeket lehet darabolssal (tlspecializcikkal) mg tovbb trni. A „minden egsz eltrtt” annyit jelent: a kultra halott.

A kultra l llapotban egy, miknt a feldarabolatlan ember. Mg nem trt el minden az egszbl. A megoszts helyett osztozkodni kne. Ki-egsz-teni azt, aminek, akinek hinya van. Vagyis adni, st, sszeadni. Az inter-pedaggia, olyan, mint az „orszg”. Kztetek van. Mezon. Inter. Az egsz, ami egszsges. Mg van remny. Kezdjnk el jra beszlgetni.

A Zsmbkon 1998 novemberben rendezett „Interkulturlis pedaggia s etnikumkzi kommunikci” cm konferencira ksztett elads szvege.

Hivatkozsok

1Karcsony Sndor: A magyarsg mint idegenforgalmi problma. A ktetbeni els megjelensek utn (1941-1942) a szveget jra kiadta kln fzetben a Cskmei Kr, Pcel, 1995., 2. oldal
2 U.a. 2. oldal
3 U.a. 5. oldal
4 U.a. 5. oldal
5 U.a. 16. oldal
6 Karcsony Sndor: Nyugati vilgnzetnk felems igban. jabb kiads: zenet szerkesztsge, Kolozsvr, 1991.

 

 

Magyarorszgi Reformtus Egyhz
Cmere

//gportal.hu/
vargharefiskola

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kapcsolat felvtel
 

Vargha Gyuln
SZSZ PLA

1863.10.15.-1947. 09. 18.
klt, mfordt

Tants Uram, meghajlani,
Mint szlben az aranykalsz!
Hajoljak, meg ha Szentlelked
Rem fuvall s porig alz!

S dacos szvem, ha ellenll,
Midn a Llek rlehel,
Jjj tz gyannt, s a dac, a gg
Lelked tzben gjen el!

Mint bsz hullm,mely megtrik,
Ha parthoz zi zg szl;
gy trjn ssze szvem is,
Amint tebenned partot r!

NEKEK
Fordtotta!

 
DOKUMENTUMOK
 

VARGHA GYULA
klt,statisztikus, jogi dokto

1853.11.04. - 1929.05.02.

Kltk s a mhecskk
Lelke rokon,
H trsak rges rg,
rad az dessg
Ajkaikon.

VERSEK

Schpflin Aladr:
Vargha Gyula

 
Iskolrl
 
Magyargencsi telephely
 
Iskola dolgozi
 
Dikok
 
Ajnlott Lapok
 
A klt, mfordt
Vargha Gyula
 
Vargha Gyula verse
RGI MANDULAVIRGZS

Napos szlhegy oldalban,
- Dlesti nap p oda vg –
Tettl talpig rzsaszn ruhban
Pompztak a mandulafk.

Varzslat a szemnek az ily kp,
Mikor virgban mg a fld szegny;
Gardparton a galagonya se nylt mg,
Sem a kkny.

A mandulag lehajolt hozzm,
lmot sugallva,
S megsimogatta lgyan gyermekorcm
A Dl fuvalma.

Nem suttogtak regt felettem
Nagy dli plmk...
A mandulavirgbl sztte lelkem
Legels lmt.

 
Wass Albert Bcszs

Wass Albert kldetst egy letrajzi rsban gy foglalja ssze:

"rnak rendelt az r, mgpedig abbl a fajtbl, akinek nem szrakoztats a feladata, nem is a vilg szpsgeinek dicsrete, hanem mindssze nemzetnek szolglata. Ezt tettem, ezt vgeztem, jl rosszul, legjobb tudsom szerint. Hdpt igyekeztem lenni. Hidat prbltam verni mlt s jvend kztt a rendelkezsemre ll jelen felhasznlsval. letem egyetlen feladatnak nemzetem megmentst ismertem fl. Ezt pedig gy lttam megvalsthatnak, ha egybefogom a sztszrtsgban mg megmaradt erket egyetlen cl szolglatra: megismertetni a vilggal a magyar nemzetben rejl rtkeket, lehmozni nemzetemrl azt, amit az ellensges propaganda az utols vszzad sorn rkent. Ennek az egyetlen clnak a szolglatra lltottam be egsz letemet.

Megtettem a magamt s a tbbi mr nem az n gondom. Nemzetemen mg az risten sem segthet, ha hamarosan nem bred magra. De akr magra bred, akr nem, n mr nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy egytt rvendezzek az rvendezkkel egy megrendten szp s csodlatos fltmadson, amit csak az risten adhat meg, mert ms remnysgre lehetsgem sincsen. s ez jl is van gy. Legyen velnk az risten kegyelme!"

(Bcssz)

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU