vargharefiskola
NEMZETI ZSZL
 
NEMZETI NEKEK
 
Fenntarti rtkels
 
INTZKEDSI TERV
 
HREINK
 
FOTALBUM
 
Vargharefi a mdiban
 
TMOP-3.2.11
 
Ktelez s ajnlott olvasmnyok
 
Plyzat 2015.- TMOP 3.1.4.C-14/15 0227
 
BIBLIA VE - 2008
 
KLVIN VEK 2009-2014
 
Zsoltr, Dicsret, Halleluja
 
Tanulsgos trtnetek
 
Egyhzi nek

A MRE Zsinata 2005. vi II. trvnye elrendeli az ltalnos iskolk kt, a kzpiskolk egy vfolyamn a hit- s erklcstan tantrgy mellett a hitoktats keretei kztt az egyhzi nek oktatst.

A 2008 / 2009 tanvben: rarendbe felvett raknt, iskolnkban is megvalsult az Egyhzi nek tantsa. A 4. s 5 osztlyban Balikn Maitz Adrien tantn vgzi a az oktatst, tantst, szp sikerrel.

 
 
SI R LDS!

Isten jrjon eltted,
hogy ne tvedj el utadon.

Isten menjen melletted,
hogy tkarolhasson,
ha vdelemre van szksged.

Isten menjen mgtted,
hogy megrizhessen gonosz emberek
lnok tmadstl.

Isten legyen alattad,
hogy karjba foghasson,
ha elbotlasz utadon.

Isten legyen szvedben,
hogy vigasztalhasson, ha szomor vagy.

Isten legyen krltted,
hogy megvdhessen, ha megtmadnak.


Isten legyen feletted
s ldjon meg tged letedben.

 
2. Tanulmnyok
2. Tanulmnyok :

9. KARCSONY SNDOR, AZ EMBERTRS I. rsz

9. KARCSONY SNDOR, AZ EMBERTRS I. rsz


KARCSONY SNDOR, AZ EMBERTRS

(1891. Fldes - 1952. Budapest)

Invokci

A kzpkori filozfia szubtilis mdszereket dolgozott ki, hogy egy-egy ttelt igazolhasson. Ezek kzl a msodikat gy nevezik: argumentatio ad patres, azaz hivatkozs az atyai tantk tekintlyre. s mennl rzsabb a ttel, annl jobban teszi az ember, ha ilyesfle mdon kvnja megtmogatni. A "magyar szjrs" pedig egyike a legrzsabbaknak. Az volt mr a harmincas vekben is, midn Karcsony kifejtette, s mentegetztt is nmikppen miatta, gy vlvn, hogy az ellene irnyul vdak flrertsen alapulnak. s az az rzsem, hogy az ellenvetsek, st ellenindulatok napjainkra aligha cskkentek. gy teht el kell vennnk Nietzscht, ki a szban forg tmrl az albbiakat mondotta: "Hogy az egyes filozfiai fogalmak nem tetszlegesek, nem nmagukban nvekvk, hanem egymssal vonatkozsban s rokonsgban nnek fel, hogy a gondolkods trtnetben ltszlag brmily vratlanul s nknyesen lpnek is fel, mgis ppen annyira egy rendszerhez tartoznak, mint valamely fldrsz faunjnak tagjai: ez vgl is elruldik azltal, hogy mily biztonsggal tltik ki a legklnbzbb filozfusok lehetsges filozfiai rendszerek bizonyos alapsmjt. Valami lthatatlan igzet alatt mindig jbl ugyanazt a krplyt futjk be: ha kritikai s szisztematikai akaratukkal egymstl mg oly fggetleneknek rzik is magukat: valami bennk vezeti ket, valami zi ket meghatrozott rendben egyms mgtt: ppen ez a fogalmakkal egytt szlet rendszeressg s rokonsg. Gondolkodsuk valban sokkal kevsb felfedezs, semmint rismers, remlkezs, vissza- s hazatrs a lleknek messze srgi sszhztartsba, melybl ama fogalmak valamikor kinttek: � a filozofls ennyiben a legmagasabb rend atavizmus egy faja. Minden ind, grg, nmet filozofls csodlatos csaldi hasonlsgnak elg egyszer a magyarzata. Ahol meg ppen nyelvrokonsg van, egyltaln el sem kerlhet, hogy hla a nyelvtan kzs filozfijnak gy rtem: hla az egyforma nyelvtani funkcik ntudatlan uralmnak s vezetsn � a filozfiai rendszerek hasonnem fejldsre s sorrendjre ne legyen minden mr elre elksztve: mint ahogy a vilgrtelmezs bizonyos ms lehetsgeinek tja szinte elzrtnak ltszik. Az ural-altji nyelvterlet filozfusai (hol az alanyfogalom legkevsb van kifejldve) nagyon valsznen mskppen nznek "a vilgba", s ms svnyeken tallhatk, mint az indogermnok s mohamednok."

Ekkppen felbtortva Petfi Sndor hajdani rajongjtl, aki az "ural-altji" kltnek ngy verst is megzenstette, st a hatsa alatt olyan halhatatlan verseket klttt, mint a Vereinsamt vagy Der Herbst, hrom dolgot szgezhetnk le ebbl a brilins eszmefuttatsbl.

1) A nyelvi kifejezsmd messzemenen meghatrozza a lehetsges filozfikat, mivelhogy a nyelv mintegy "helyettnk gondolkodik". 2) A nyelv nemcsak lehetsg, hanem korlt is, mivel kizr mindenfle olyan rtelmezseket, amelyek nem egyeztethetk ssze az "mlyszerkezetvel". 3) Mindaz, amit eladdig "filozfinak" neveztek, az indoeurpai nyelvek sajtossgbl kvetkezik, viszont a msfle felpts "ural-altji" nyelvcsald valami egszen ms filozfiai rendszert is lehetv tesz. Mgpedig egy olyat, amelynek ppensggel az a specifikuma, hogy az "alany-fogalma" fejletlen, Nietzsche nyitva hagyja azt a krdst, hogy mirt s minek az elnyre.

Magyar szjrs

Karcsony Sndor szmra a "magyar szjrs" termszetesen semmifle rasszista vonssal nem rendelkezik. Ellenkezleg, az amit sajtossgknt kifejt, ppensggel a "milieu-elmletre" tnik tmaszkodni, a sztyeppei npek let- s gondolkodsmdjbl vezeti le. maga is hangslyozza azt, hogy ez "szzmillik szjrsa". zsia puszti. Szles, tres, viharjrta pusztk, olyanformk, mint a Hortobgy. Hol kerk, hol talp az ott legel baromnak, ahogy az id jr. Szles. Messzire elltni rajta, de engemet is messzirl szrevesznek rajta. Fnyes-melegen sti a nap naphosszat. Ezeken a pusztkon riztk seink a jszgot s ott lettek olyann, amilyenn az ilyen pusztkon lehet az ember. Tempsak, knyelmesek, hiszen volt id elg. Kevsbeszdek, akrcsak a mai psztorok. Elgondolkozk: lehet azt jl a botra tmaszkodva, ha sokat van az ember egymagra. Jszem, figyel np, mint a rti sasok, azoknak is szjjel kell nzni szerte a nagy pusztn. Edzett, ers emberek, mert tjrja m a szl az embert, es megesi, vihar megfuttatja, a kemny fld helyre erlteti a csontjait. Btor, harcos fajta, hiszen sok irgye lehetett, ha j legelre lelt. Kis csoportokra szakadt, legeltetni gy jobb. Egy kicsit ravasz is, mert kevesedmagval sokszor csak gy vghatta ki magt a bajbl.

A lelke is olyan, mint a puszta. Tiszta, vilgos, jzan s nagyon-nagyon egyszer. Nem tudunk mi gy kpzeldni, mint a germn npek, hogy is tudnnk. Ahol nincs barlang, meg mlysges, titokzatos rengeteg erd, hova mennnek a szellemek, meg a varzslk lakni? Az esznk jrsa is egyenesebb, mint az vk. Hadd ltom. rtem. Rendben van. De csak akkor van rendben, ha rtem s csak akkor rtem, ha ltom: belttam, tlttam az egszet. Inkbb megnzem tvrl-hegyre, forgatom jobbra-balra, alszom r, ha kell, akr kettt is, id van elg, azt nem sajnlom tle. De vaktban nem hiszek el semmit senkinek.

Inkbb rhagyom. Nem rtem, mert mindjrt az elejn elvtettem a nyitjt, nem nyugodhatom bele, nem mondhatom, hogy jl van, ht inkbb beletrdm. Ha olyan nagyon akarja, legyen gy, ahogy szeretn. Vagy: vigye, ha tudja. Ez is a puszta lelke. ri llek.

A pozitivista Hippolyte Taine szmra a mili, vagyis a faj, a krnyezet s a trtnelmi pillanat hrmassga meghatroz minden lehetsget. Az esemnyek determinltak, a termszettudomnyos vilgnzethez ill mdon. A klvinista Karcsony azonban nem merszkedik a predestinci tannak effle merev rtelmezsre. Ami nla meghatrozott, az valamifajta diszpozci � s dnt fontossg, hogy ennek a nyelv a tanja s hordozja. Mellesleg csakgy, mint Nietzschnl...

Hromfle dologra rdemes figyelnnk Karcsony fenti eszmefuttatsban. Az egyik a tartalom, mondanival, ami a gondolkodsi md differentia specificjt rja le, s ennek a magyarzatt a ltezsi mdbl. A msik e kifejtsnek a formja, ami konkrtumokra hivatkozik s kpekbl ptkezik. A harmadik s legrdekesebb a gondolkods centrumnak a megfoghatatlansga.

Az eurpai termszettudomnyos gondolkods rgi-rgi, kzpkori, st grg alapokon ptette meg a maga bstyjt a logika s a ksrlet ltal teremtett oksgi viszonyrl, a knyszert ervel levonand kvetkeztetsrl. s hiba dnttte meg ezt a gondolkodsi mdot David Hume, hiba szedte fel Kant mg a hatrmenti szgesdrtjait is � semmit se vltoztattak meg. A vilgrtelmezs mdja, Nietzsche tansga szerint mlyebben van elrejtve.

A magyar szjrs ember azonban szkeptikus. s ezrt oly rettent nehz itt szefgg gondolatrendszert kipteni. Ezrt oly nehz valsgos tekintlyre szert tenni. Karcsony rendkvl kvetkezetesen ptkezik abban a rendszerben, amit felismert. Mert ennek a "magyar szjrsnak" az elemzse szerint hrom f sajtossga van, s ezeket az indoeurpai szjrssal val antitzisekben lehet megkzelteni. s eszmefuttatsai, pldul a fent idzett is, erre hagyatkoznak.

Az els kzlk a mellrendels relcija, szemben az indoeurpai alrendelssel. A msodik a szemllet valsga, szemben a gondolkods absztrakcijval. E kt sajtossgot foglalja ssze a hres antitzis: objektv-primitv szjrs, szemben a szubjektv-kompliklttal. A harmadik sajtossg a filozofikus gondolkods hiperbolikus osztlya. "A transzcendens logizmk kvetkeztben a magyar szjrs nem az ok s okozati viszonyok megmagyarzsra igyekszik, hanem a megfoghatatlansg evidencijra." Ebbl kvetkezik a trszemllet a priori hatrtalansga, az a priori idtlensg s az oksgi viszony helyre lp megfoghatatlansg.

A "magyar", mint meghatroz jelz, Karcsony szinte minden knyvcmben szerepel. s ennek hrmas jelentse van.

A sztyeppei gondolkods nyelvek kzl - trtnelmi okokbl - a magyar az, amely az nreflexinak legalbbis a kszbre rkezhetett. Ezt a tnyt nehz volna tlbecslni. Aki pldul szembeslt azokkal a nehzsgekkel, amelyekkel Heidegger tallkozott, midn a maga nyelvnek a gondolkodsi alapjaibl igyekezett megrteni a japn nyelv kulcsfogalmait, az legalbbis mltnyolni tudja ezt a - mondjuk taln - "struktra fordtsi" lehetsget. Hossz s izgalmas eszmecsert folytat pldul Heidegger az japn bartjval a "nyelv" jelents japn szrl. Ez egy "beszl sz" koto ba. Olyasflt jelent sz szerint, hogy sziromlevelek, amelyek a szpsg zenetbl fakadnak. Nehezen jutnak el idig, s kiss vissza is hklnek a szemltomst oly kevss egzakt vgeredmnytl. De a Karcsony ltal lert szjrsban semmi megtkznival nincsen e krlrsban, a benne rejl zenetet azonnal regisztrljuk, s zavartalanul gynyrkdhetnk a kpalkots transzcendencijban.

A msik sajtossg, hogy mint lthattuk, az nmegismersnek az indoeurpai nyelvekkel val szembesls tjn kell megvalsulnia. Alapveten trtnelmi okokbl � amelyek kzl az ppen aktulis, vagyis az nmeghatrozs szksgessge a nci kultrimperializmus korszakban, Karcsonynl elg csekly jelentsg - az vszzadokban mr gondolkodsmdja szmra helynvalan ltszott esetlegessgnek. A baj, ami tagadhatatlan, nagyobb idtvon s mlyebben fgg ssze ezzel a trtnelmi adottsggal. A lnyege az, hogy "nlunk a magaskultura gy l s virgzik a npi kultura mellett, mint valami angol gyarmaton az eurpai fertly a bennszlttnegyedhez kpest". Nem arrl van sz, hogy ltezik olyan "magaskultura", amibl a np tbbsge nem rszesl, hiszen ez mindentt gy van, hanem arrl, hogy Bach vagy Beethoven, vagy akr Kant a sajt npe kultrjban gykerezik, m minknk nincsen effle kulturlis egysgnk. (Helyesebben, csupn plben van bizonyos terleteken. Bartkot s Kodlyt ezrt nnepli oly lelkesen Karcsony, mert ezt a lehetsget pillantja meg bennk. s milyen furcsa: mg a nagyvilgot is ez rdekli mibellnk.)

Igazbl vve itt jelent problmt a szmunkra a krlvev indogermn mili. Amihez kpest jelentktelenn trpl az a helyzet, hogy Eurpa hrom nagy nyelvi kzssgnek s kt nagy kulturkrnek a hatrznjban lnk. Idegensgnk mindegyikkel szemben fennll „gondoljunk csak Nietzsche tzisre „ s ez mlyebb, mint valami egyszer kulturlis klnbsg. Ez a nyelv alapszerkezetnek, az szjrsnak a klnbsge. tjrs persze van. Bartk s Kodly pldja is ezt mutatja. St nyilvnval, hogy pp ennek a megteremtse az a kihvs, amit a sors mielnk, magyarok el vetett. De ezt megteremteni folyamatos figyelmet s munkt ignyel. Karcsony szerint utoljra a 17. szzadban sikerlt, s azta sohasem tudtunk szerves vlaszt adni e kihvsra. Ezrt aztn a npnk a 20. szzadban l, de a 17. szzad formjt s tartalmt li. Itt nemcsak a parasztosztlyra kell gondolnunk, hanem mutatis mutandis a kzprtegekre is, ahol e diszkrepancia mg knosabb eredmnnyel jr. Az avult forma s tartalom kirekeszt a korszersgbl is, megfoszt az archaikus kultrban immanens mdon meglv tartstl is. Nem kell visszamennnk a harmincas vekbe, hogy lssuk mi ez, s mit eredmnyez... A "magyar" jelz harmadik jelentsnl Karcsony szemlyes letszerep-vllalsra akadunk. Szenci Molnr Albert, Apczai Csere Jnos, Miszttfalusi Kis Mikls s annyi ms mdjra is elment Nyugatra, hogy megkeresse s megtanulja azt, amire idehaza szksgnk van.

Rsze volt mg az eurpai szellem utols aranykorban. Megismerhette Wundt kultrantropolgijt, Saussure tantvnytl hallgatott nyelvtudomnyt, zeltt kapott szociolgibl s fenomenolgibl. De a szmra mindez httrismeret maradt, iskolkhoz nem csatlakozott. Nyilvnvalan narckp is van abban a meghatrozsban, hogy "a magyar szjrs ember autodidakta mg akkor is, ha iskolba jr" Rbukkant az ekkoriban vilghdt tjra indul llekelemz individulpszicholgira is. Amit � minden elismerse mellett vgsleg meghaladni kvnt "Arra j, hogy kibrndtson (a szemlyes rtkeinkhez fz kiegszts M. E.) illziinkbl. De az ember csak ez utn kezddik bennnk. Ott, ahol mr hiba analizlnnk a lelknket, mert analizlhatatlan." Megolds itt csak teolgiai �- illetleg az ember sajt dimenzijra alszllva, - trsasllektani relciban lehetsges.

A trsasllektan alapvetse az, hogy a kollektvum hatrozza meg az individuumot, s nem fordtva. Nagyjbl erre pl a kultrantropolgia, a weberinus szociolgia s mindaz, amit a marxizmus hozott ki e tzisbl. Karcsony azonban msfel tart. A trsadalomszerkezetet s a kultrt derivtumnak, msodlagosnak tekinti, mgpedig a nyelvhez s a mgtte rejl szjrshoz kpest.

A magyar szjrs mellrendel, s ezzel a legszorosabb sszefggsben az alanyisga, ahogy Nietzsche mondta, kevss van kifejldve.

A nyelvvel l magyar llek nem oly alanyi, mint a tbbiek, sokkal trgyibb nluk. Azzal pldul, hogy nem szvesen absztrahl, hanem a konkrt szemlletbl kszti a jelt, megmarad a rajta kvl es trgyi vilgban. A sajt lelkbl mg annyit se ad hozz, amennyi az elvonshoz szksges volna.

Pzmny Pternek egyszer a szemre vetettk, hogy tlontl sokat mert a mveiben ms szerzktl. azonban nagy lleknyugalommal azt felelte, hogy a mh virgrl virgra rpkd, mgis milyen finomsgot tud alkotni, ellenben a pk sajtmagbl bocstja ki az undoksgait. Az objektv s a szubjektv szemllet kzti klnbsget aligha lehetne ennl vilgosabban kifejezni.

Okoskodsa mellrendel. Nyomrl nyomra haladni, trszerleg rendezni a fogalmakat, sszerak prhuzamokban. Ezrt knnyen tved mellkvgnyra, ha sok elemmel van dolga, belezavarodik.

Fogyatkozott kszsg a rendszeralkotsra, st annak negliglsa. Nem az a lnyeg a szmra, hogy egy ksz gondolatmenetet bensleg felfogva megrteni s tovbbpteni tudjon, hanem az, hogy egy adott problmt meg tudjon ragadni. Amit elveszt alapossgban, azt visszanyeri kreativitsban. Ez az objektv-primitv szjrsnak alkati sajtossga. Az iskolai penzum az szmra Prokrusztsz-gy, mg ha is el tud benne helyezkedni. Ha ereje tudatra bred, azonnal odahagyja. Karcsony maga, vagy tantvnya a kzgazdasg "csodadoktora", Liska Tibor, igen jl tanstjk ezt. Az indogermn nyelvek gy jellnek, hogy a fogalmaikat viszonytjk egymshoz, de a meghatroz fogalmat alrendelik a meghatrozott fogalomnak. A magyar nyelv pedig mellrendeli, s a kzttk lv viszonnyal jell.

A hiposztzisok hierarchija, amelyen az indogermn metafizika s filozfia alapul, a magyar szjrs szmra nagyon nehezen foghat fel. Vagy lehet az is, hogy igazbl fel se foghat. Hogy Apczaitl kezdve oly sokan tltgettk belnk oly csekly sikerrel ezeket a rendszereket � tbbet, mint a "lecke" sikeres felmondst alig eredmnyezett a dolog � az taln ppen erre utalhat.

Az okot lttuk az lettrnek, a "sztyeppnek" a szerkezetben. De fontosabb ennl, hogy cl is van, mgpedig hogy a beszlgettrsam megrtsen, minl egyszerbben. "Mindent viszonytok, egyms mell rendelek, ami a msik ember szemllete szmra j." Magyarzkodsnl ezrt folyamodunk a megvilgt pldk szaportshoz, ami klnben a msfle szjrs embert olyannyira irritlni tudja. "De ktelessgem alrendelni, ha kt elemet s a kztk lv viszonyt elzleg mellrendelsben ismertettem." A tovbbi mellrendels ugyanis mr redundns, megsemmistene (rzkelhetetlenn tenne) egy mr elrt eredmnyt.

A "magyar metafizika" ilyen mdon n ki egy, mr elrt eredmnyre tmaszkod rendezsi elvbl. S hogy milyen magassgba tud nni, azt ltni fogjuk majd ppen Karcsony nyelvfilozfijnak a pldjn.

A mellrendels, mint az szjrs alapja, persze nemcsak a nyelvben van jelen. Lk Gbor sikeresen alkalmazta a folklr egsz terletre (A magyar llek formi cm mvben). St, magt az "zsiai" mentalitst itt lehetett igazn megfoghatv tenni. Ma mr egsz iskoli vannak a trgykrnek minlunk, br mintha megfeledkeznnek Karcsony ama intsrl, hogy "eurpai tartalom kell zsiai formban".

Szintzis

"Amit a magyar kifejezni prbl, az Eurpa � de ahogyan, az zsia" � mondja Karcsony, s mg hozzfzi, mintegy vigasztallag: "addig dolga van, mg zsia s Eurpa egyek nem lettek." Vilgtsuk meg ezt egy konkrt pldn � azrt vagyunk objektv-primitv szjrsak.

A magyar Dvid nem a kirly, hanem a zsoltrnekes, Szenci Molnr Albert zsoltrkltse Thodore de Bze nyomn:

Tebenned bztunk elejtl fogva,
Uram, tged tartottunk hajlkunknak.

A mellrendel magyar mondatfzs szksgszer kvetelmnye, hogy az j elem a rgihez kzs rsz segtsgvel kapcsoldik ("Uram"). Mondatkezds esetben ez ltalban visszautalst ignyel az elzekre. Ezt kveti a f gondolat, a leghangslyosabb, tulajdonkpp annak az esszencija, amit mondani akarunk, azutn az lltmny, majd indifferens, tbbnyire visszautal rszek. Tekintettel az objektv-primitv szerkezet mondat megrtetsi f cljra, Karcsony itt "llektani alanyrl" a sajt ltezsre szert tev jelentsrl, "llektani lltmnyrl" a gnmt a szvegtrtns kontextusba bevon rtelmezrl s "llektani bvtmnyrl" a jelentst pontosabb tv kiegsztsrl beszl.

A "bevezet rsz" elhagysa esetn a mondat egy igen nyomatkos gondolati Auftakttal kezddik, amit az erst fl, hogy egybeesik lhangslyos kiejtsnkkel is. Nagy trsasllektani verseink ezrt kzismerten szvesen hasznljk, olyan ez, mint valami breszt gongts: "Hazdnak rendletlenl", "Talpra, magyar", "Gg s Magg fia vagyok n", "Piros a vr a pesti utcn". A hats titka az, hogy ki nem mondott jelentsknt hordozzk a visszautal bevezetst is. Ilyen mdon kezddik a zsoltr is. Nem alapszavak ezek, nem is klnsebben kesek. A szmunkra mr van ugyan egy cseppnyi archaikus zamatuk, de a varzs mgsem ebben ll, hanem abban, ahogy ez a mondat megegyezik az szjrsunk szerkezetvel. Az egyes szavak ilyen mdon a "helykre kerlve" hallatlan jelentstbbletet szereznek a kontextusbl, s tovbbtanak a mondat befogadjhoz. Ez a szerny klsej s ltszlag temps sor pldul a kvetkezket.

� Van Valaki, aki szemly, s ezrt meg lehet szltani.
� Aki t megszltja, az nem valamifle elbitangolt jszg a vgtelen tr sttjben, hanem a tagja egy akolnak.
� Kicsi, elkertett hely ez az ismeretlen s mrhetetlen Univerzumban � de van egy Psztora.

� Rges-rgen elpuszttott volna mindaz, ami fltt nincsen hatalmunk. s ha mgsem puszttott el, akkor Valaki elejtl fogva vigyz renk. A szveg annyira tmr, hogy e kt sorba tulajdonkppen mg az ismtls is belefr, mint a gondolat affirmcija, akr egy jobbfle magyar npdalban. A msodik sor ugyanazt mondja, mint az els � helyesebben, itt valami egyedlll trtnik. Mert az els sor az eredeti zsoltrszvegbl is, Bze szpsges ngyszlam feldolgozsbl is hinyzik. E sorral csupn a magyar zsoltrnekes toldotta meg. Nem is akrhol, hanem a magyar hangsly "Auftakt" helyn, s ekkppen ez a sor vilgtja be a XC. Zsoltr egszt - mindaz, ami mg kvetkezik, mr csak kifejts, "llektani bvtmny". A confessio hungarica e mondattl gy vlik magyarr Dvid zsoltra, s a kbor sztyeppelak a tansg szerint nem "felvette a keresztnysget", hanem visszatlt az hajdani otthonba.

gy n ki a vers a nyelv szerkezetbl, gy kzvett egy sszefgg teolgit, s gy vlik a gylekezet neke Tamsi ron jelzje szerint Ksziklv.

A plda mutatja egybknt a megrts nehzsgt is. Oly sok jelentst bz a gondolkodsmd szerkezetre, hogy nehezen tudja befogadni az, akinek ms az szjrsa.

Nyelv s llek

Az eurpai nyelvtudomny, lenygzve alkalmasint az arisztotelinus logiktl, bestlt abba a ketrecbe, hogy "a mondat � logikai tlet". Ami lnyegben gy jn ssze, hogy a subjectum s a praedicatum a logikai tlet kt tagja. s a vlemny oly ers, hogy maga Heidegger is ijedten nz htra, midn afflket mond, hogy "a logisztika tmads a nyelv lnyege ellen". Karcsony azonban a magyar grammatikra hagyatkozva sztlvi ezt az alappillrt.
A kiindulsa Gombocz Zoltn felismerse, hogy a magyar mondat nem "igei", hanem "nominlis" termszet. Ehhez Karcsony azt fzi hozz: "kezdeti formban a subjectum s praedicatum az azonossg nyelvi relcijban volt. Fnv volt mindkett, ksbb vlt a praedicatum mellknvv, s csupn harmadlagosan igv". Egy praedicatum nlkli nyelvi kijelentsben � amit mai magyar nyelvnk mr nem alkalmaz, de mint a plda mutatja, mg kikvetkeztethet belle � elvsz a "mondat � logikai tlet" evidencija. De hogy ebbl mi kvetkezhet, azt mg sejteni is alig tudjuk. Joggal gondolhatunk azonban arra, ahogyan a matematikai axiomatika egy-egy radiklis eredmnye felforgatta az egsz gondolkodsmdunkat.
Karcsony annyit fz hozz illetve maghoz a Logika Alaptrvnyhez: "az azonossg tartalmi relcija mindjrt kezdetben gy lltdott: egyik a msikhoz kpest." Valami olyasmi kvetkezik taln, hogy elvsz a logikai tlet ltalnos rvnye, s valamifle precedens-elv, s egy llandan jraptend kapcsolat imperativusa lp a helyre. Mit kezdhet egy ilyen szisztma a vilg sszefgg lersval, azt taln a hopi indinoktl lehetne megkrdezni. De a nyelvi s antropolgiai kvetkezmnyei szmunkra is belthatk. s igencsak radiklisak. s radsul ugyanarrl szlnak. Megvilgtva ezzel a nyelv s a llek kapcsolatt.
A nyelv termszetrl Heidegger a kvetkezket mondja:

"A nyelv az emberi lnynek a jelenlt s a jelenlv kettssghez val vonatkozsnak hermeneutikus alapvonsa (...) A "vonatkozs" sz azt mondja, hogy az ember lnyegnl fogva alkalmazsba van vve; annl a lnyegnl fogva, ami , egy olyan alkalomhoz tartozik, amely ignyli t (...) E kettssg bontakoztatja ki azt a vilgossgot, amelyen bell a jelenlt mint olyan s az ember szmra val jelenlt (kiemels tlem, M. E.) megklnbztethet lesz az ember szmra. (...) Valjban minden egyes gondolati lps clja hozzsegteni az ember ahhoz, hogy gondolkodva rtalljon a lnyeghez vezet svnyre a nyelven val viszonyban." Karcsony Sndor ugyanezt gy fogalmazza meg:

"A jelrendszerben n beszlek Veled itt s most, hogy megrts. A jel jelentse n vagy nem n, beszlek, vagy nem beszlek, vagy nem n beszlek, vagy nem n nem-beszlek. n itt vagyok, vagy nem itt vagyok, vagy nem n vagyok itt, vagy nem-itt. Most beszlek vagy nem-most nem-beszlek, vagy most nem-beszlek. De akr n, akr nem n, mindkt esetben az Ember, vagy nem Ember, hanem a vilg az Ember krl, teht mgis az Ember az univerzumban. s akr beszlek, akr valami egyb, mindig az let, a Lt. s akr itt, akr ott, teltetten, egyetemesen az Univerzumban. s akr most, akr nem-most, folytonosan sub specie aeternitatis. Teht a jel, az egyetlen jelents csak akkor lehet i g a z, ha egyetemes jelents, vagyis: szp.

Az ember az univerzumban sub specie aeternitatis ltez: ez az egyetlen jel, aminek a jelentst minden r t e l e m k e r e s i, s minden kvncsi ember egyedl r t m e g, ez az i g a z. Az egyetemes jelents ennek az egyetlen megfejtett jelnek a mlyn a szimblum: az let rk aktulis emberi formja, amelyben a szv egyedl dobban ssze, mert egyszerre izgul miatta s gynyrkdik benne, ez a szp."

A kt gondolatmenet elgg kzel ll egymshoz. A nyelv az, ami az res ltezst ember-formjv alaktja, ez mindkett alapjn vilgos. Heidegger lthatan visszafogottabb s vatosabb a metafizikai konzekvencik levonsval. A ks szi eurpai filozfia mr nemigen mer olyan szavakat hasznlni, mint "univerzum", vagy "sub specie aeternitatis". Nem trgyunkra tartozik, hogy mikppen vesztette el az ilyen szavakat, a sajt hibjbl. Karcsony magyar, teht fiatalabb mg hasznlhatja, mondhatnnk, de ez csak els megkzelts, hiszen valjban arra tesznk ksrletet, hogy ugyanarrl a valsgrl jat tudjunk mondani. A klnbsg lthatlag nem is ebben van. Az, hogy Karcsony egyrtelmbben beszl Heideggernl, nmagban vve nem rdem egy "hermeneutikus" szveg esetben. (Homlyrl homly szlhat igazn.) Hanem figyeljnk arra, hogy mitl homlyosabb a nmet filozfus � pusztn a szvegnek nyelvi tartalmt tekintve. Nos, lthatjuk hogy ppen az absztrakcitl. De ez nem is akrmilyen absztrakci, mivel a clja a szemlyes nvmsok eltntetse. s ez tvolrl sem vletlen. Valamivel ksbb ugyanis ezt rja Heidegger: "a sokat vitatott n-te lmny a szubjektivits metafizikai vezetbe tartozik."

Philosophia horret subjectum - csakhogy ppen ezzel helyezi magt arra a senki fldjre, aminek az egyik legfontosabb tanja s szereplje maga Heidegger. Egy "ember nlkli humanista", hogy Karl Barth aforisztikus szavt alkalmazzuk. Mg akr el is fogadhatnnk, mint a szuvern gondolkodsnak br keser, de elkerlhetetlen vgpontjt a nietzschei "intellektuelle Redlichkeit" (rtelmi tisztessg) kemny mrcje szerint. m ehhez az eredmnyhez csupn gy tudott eljutni, hogy a szubjektivitst bezrta a metafizika ketrecbe. Szubjektivits nlkl pedig az ember, ember nlkl viszont a vilg nem hatrozhat meg. gy jutunk el a "metafizika vagy nihilizmus" dilemmhoz, amit ltalban az eurpai gondolkods vgpontjnak tekintenek.
Karcsony azonban ms vgponthoz jut, mgpedig egyszeren attl, hogy nem tud mit kezdeni a szemly nlkli nyelvvel.

A mondat nem logikai mvelet, vagy legalbbis csak bizonyos mrtkig az, hanem egy korrelci. Mgpedig egy igen sajtos korrelci, az n s a Te kztt hzdik. St mi tbb, definilja is az ad s a befogad szubjektumot. Mert ltszat csupn, hogy ltezik a befogadtl fggetlen kijelents.

Itt azrt megint hivatkozhatunk Heideggerre. "A beszd mint a jelenval lt feltrultsgnak egzisztencilis szerkezete konstitutiv a jelenvallt egzisztencija szmra. (...) Az egymssal lt: beszd."

Szrnyen hangzik ez a mondat egy hozzm hasonl "ural-altji" szmra � viszont igaz. "Az egyttes jelenvallt � folytatdik az absztrakcis vesszfuts � mr lnyegszeren nyilvnval az egyttes diszpozciban s az egytt-megrtsben. Az egyttlt a beszdben mr kifejezetten megosztott, azaz mr van."

"A logikai tr" ltezsnek hiposztzisa abbl a ltszatbl keletkezik, hogy a szemly negliglhat. A "mondat" gy lthat azonosnak a "logikai tlettel". (Subjectum + praedicatum + tltelk.) Ami ezen kvl van � tartja e vlemny � az csak azrt lehet, mert a kpzelet tlett egszti ki.

Az gy rtelmezett mondat valjban pszeudoegzisztens. A valsgos mondat kizrlag n-Te relciban ltezhet. Errl szl Karcsony eszmefuttatsa. De ismt megidzhetjk Heideggert is: "Az a feladat, hogy a grammatikt megszabadtsuk a logiktl, elzetesen szksgess teszi a beszd mint egzisztencial a priori alapstruktrjnak pozitv megrtst." (Megjegyzem, megrteni csak valakit lehet, e szempontbl lnyegtelen, hogy netn ezer vvel korbban lt nlam.) Sajt tapasztalatombl meg annyit tehetek hozz, hogy a tudatalatti kommunikciban a megrts n-Te relcija hjn a mondat ltre se jn.

Ekkppen rkeztnk el Karcsony gondolatmenetnek a kzppontjhoz: "A jel � az ember az univerzumban sub specie aeternitatis ltez." Arra kell itt fleg felfigyelnnk, hogy ez a legmlyebb nyelvfilozfiai kijelents metafizikai elfeltevs nlkl kvetkezik magbl a jelrendszer szerkezetbl. Nietzsche intucija igazoldott: az "ural-altji nyelv" valban tud j ltsmdot felmutatni az indoeurpai filozfia szmra.

Az alrendelsnek van egy nagy fontossg kvetkezmnye, ami a vilgkpre vonatkozik. A deduktv logika univerzlis kalkulusa magban rejti a logikai tlet ltalnos rvnyt. Ennek kvetkeztben brmin logikai tartalm kijelents a kinyilatkoztats ontolgiai rangjra emelkedik, vagy ms szemszgbl nzve a kinyilatkoztats a kznapi kijelents rangjra sllyed. A tudattartalom ltalnos rvny aximk rendszerbl kvn ptkezni, s szmra a tapasztalati vilg annyiban fogadhat el, amennyiben ebbe az ptmnybe beleilleszthet.

A logikai ptmny egybirnt pontos megfelelje a professzor�tantvny trsaslelki viszonynak. Vagyis a gondolati rendszertl val fggs konvertlhat szemlyes fggelmi viszonny. Ma, az gynevezett tudomnyos vilgnzetek egyetemes szthullsa idejn klnsen tisztn mutatkozik meg ez a szellemi irnyzatoknak hatalmi klikkekk val talakulsban.

Sem kibkten egyetemes filozfit nem kpes adni sajt vilgnak mltban gykerez eltletei miatt, sem pedig ezt a gyngesgt becsletesen bevallani s a csdt elismerni nem hajland." No persze. Bejelentett csd utn nem fizetnek osztalkot.

A filozfia vgt elemz Heidegger a kvetkezket mondja az j feladatrl:
"Azt akarjuk meghatrozni, ami a gondolkods dolga, ami a gondolkods szmra mg vita trgya. Ez nmet nyelven a "Sache" dolog szt jelenti. Nos, a filozfia a legutbbi idben "magra a dologra" szltotta fel a gondolkodst."

n, az objektv-primitv szjrs magyar, most kihzom magam, mivel eszembe jutnak Bocskai Istvnnak 1605-ben mondott szavai: "Mi sem az retorichoz, sem az dialectichoz nem rtnk, hanem a dolgot amint van, gy szemlljk."

A negyvenes vek kzepre rt meg Karcsonyban az a felismers, hogy az az szjrs, melynek a mellrendels a sajtossga, gygyszer lehet az sz trnfosztsval szemben. Nincs "ltalban", hanem csak itt s most egy konkrt helyzet van. De ez, ppen egyedi volta miatt, egyttal hatrtalan s vgsleg felfoghatatlan. Nem kvetkezik a tegnapibl. "A kauzalits az antecendens s a consequens csupn szk svjban rvnyes" � idzi Kontra Gyrgy, a mai fizika filozfiai tanulsgaira is hivatkozva. Nincs olyan metarendszer a valsg fltt, ami lehetv tenn a konkrt helyzet rtelmezsnek a megtakartst. gy rtend, hogy "magyar vilgnzet", a sz "Weltanschauung" rtelmben nincsen. A magyar nem "kvlrl nzi" a vilgot, hanem "benne l" "Csak most. Egyetlenegyszer. s soha tbb." mondja Hamvas Bla.

Heidegger fradsgosan kereste a kulcsot egsz letben a nyelvhez. A nyelvhez, ami a szmra szemltomst elfoglalta a "filozfia" helyt. A nyelvhez, ami valamifle kapcsolatban kell lljon a valsggal, a logikval, a humanizmussal. Eljut odig, hogy a lnyeg nem-nyelvi termszet, st odig, hogy "a gondolkods csodaszer tpts." Hogy mgis mirt nem tallta a kulcsot, arra Karcsony valsznleg azt mondan, hogy szubjektv-kompliklt szjrsa miatt. (Tan vagyok r, mennyire kompliklt. M. E.) Mert a nyelv lnyege kizrlag az objektv-primitv szemllet szmra ragadhat meg. me. A tettrendszerben csak a hatrtalansgban lehetnek szabadok egymshoz kpest az egyik ember s a msik ember. Az lettrben nincs mellrendels, flrendelt van, aki rendelkezik s alrendelt, engedelmessgre. Mdszeres eljrs biztostja s szablyozza az egyik ember s msik ember ignyeit, ktelessgt. Egyik a msikhoz kpest csupn az imaginrius, a hatrtalan trben lehet kt ember, hamarabb a levegben lebegve, mintsem rghz ktve. Az idtlenl rvid aktvumban s az idtlenl hossz passzvumban. s akkor is csak: ppen most, ppen gy, de nem precedenskppen. Abbl, hogy a mltkor sikerlt, nem kvetkezik, hogy most sikerlni fog. Abbl, hogy most sikerlt, nem lehet kvetkeztetni a jvre. Minduntalan ellrl kezdd s mindegyre jrafogalmazand ttel ez a jeli, jelkpi, a cselekedeti mind.

Maga a "msik ember" is ebbl a vilgbl szrmazik. Korbbi kpe az egyik ember nkzponti szempontjbl nzett s elkpzelt szubjektv-kompliklt kp. Csak objektve s csak primitven vehetem tudomsul a msik embert. Transcendens a msik ember, mert szerepnl fogva jel, jelkp, tett, juss, hit, dvssg kulcsa hozz szrmazott t, megfejthetetlenn, csak valsznv vlt, ami idig megfejtett s bizonyos volt, tle fggv relativldott minden: megrts, siker, szabadsg, fggetlensg, szentsg. Mellrendelses a msik ember tteles lltsa, mert mita rszt kr a trsas vonatkozsokbl, csak egyik a msikhoz kpest, teht csupn vele, miatta s re nzve lehetsges nyelv, mvszet, trsadalom, jog, valls. Hatrtalan, idtlen, megmagyarzhatatlanul-magtl rtden csudlatos szillogizmus zrttele a "msik ember", nincs mltja, azaz trtnelmi tanulsgai, nincs jelene, vagyis rendszere (mellrendelses) s nincs jvje, t.i. trvny-rvnyvel levonhat konzekvencija. Objektv-primitv a "msik ember", mint Ding an sich: minduntalan jrafogalmazand. Az n ltezsemben semmifle teleologikus bizonytalansg nincsen, ellenkezleg, a clja pontosan meghatrozhat, s az a msik ember. Ennek a ltezsnek a helye sem krdses � nem egyb, mint maga a nyelv. Evidenciv lesz itt Hlderlin titokzatosnak szmt sora:

"Sok reggelnk telt mr,
Hogy beszlgets vagyunk, egymsrl hallunk
Emberknt lve meg, de dal lesznk hamar."

Mit nem lehet ezen rteni, krdeznnk meg oly szvesen Heideggertl.

Ezen a nyomon kzelthet meg az eurpai nihilizmus problmakre. Sokan gondoljk gy, hogy ez a nyugati nihilum krosan klnbzik a keleti sunnyattl, de ennek a kifejtse eddig nem sikerlt. Nishitani, a japn filozfus, mindenesetre j rzkkel ltja meg a dolog mlyn az eurpai ember beteges nkzpontsgt. A szemly ugyan maszk csupn (persona) � "de nincs mgtte semmi, ami megjelenhetne" "Ein Zeichen sind wir, deutungslos" � jel vagyunk, jelents nlkl � mondja ugyanezt Hlderlin. Az n egyedlvalsga ezrt azonos a Semmi egyedlvalsgval, vagyis a nihilizmussal. mde ez a nihilizmus csak hamis lehet, mivelhogy a centrumban semmikppen se llhat a semmi. Heidegger joggal jegyzi meg, hogy az eurpai nihilizmus nem veszi komolyan a semmire vonatkoz krdst. Falsifikl, vagyis � tehetjk hozz � kiiktatja a nyelvet (a hamissg a nyelvben nem vlhat valsgos ltezv).

Karcsony alapjn ezt a problmt azzal vilgthatjuk meg, hogy az n az embernek csak egy rsze, oppozciban van a nem-nnel. (Vagyis azzal, ami bennnk van, de nem az n.) A sunnyatban az n ebben a nem-nben olddik fel, a nihilumban ellenben ezt megtagadja � s ezltal a fogsgba esik. Egy msfle sszefggsben ugyan, de ezt rja Karcsony a helyzetrl:

A nem-n irtzatos bosszt ll azon az nen, aki a nem-n tudomsulvtele nlkl, azt nemlteznek vlve akarja magt kifejteni. zsia bosszja ez Eurpn. rr � az objektv szemllet az idtlenben l.

Errl a helyzetrl beszl Nishitani a nihilizmus genezisben, m anlkl, hogy a kulcsot ismern.

Az, hogy a nihilum egy ltez alapjban felnylik, mindig azt jelenti, hogy megnylik az a mez, ahol a ltez lte feltrul. Ezzel egytt azonban a ltnk maga egyetlen krdjell vlik. Valamiv, amirl nem tudjuk, honnan j s hov megy. Valamiv, ami lnyege szerint felfoghatatlan s megnevezhetetlen. Kezdettl fogva lnyegileg ismeretlen minden dolog.

Az llat nem teszi fel magnak a ltezsre irnyul krdst elssorban nem is az absztrakcis kszsge hinyzik ehhez, hanem az idrzke.

A hallt csak mi ltjuk; kveti
csupn veszte a szabad llatot,
eltte mindig Isten van, s ha megy,
mint a vizek, a vgtelenbe fut.
Az ember szmra ez megvlaszolhat krds mindaddig, amig a feltevse nem koncentrldik magra az nre. E pillanatban azonban bajba kerl, mint lttuk, s megszletik a modern nihilizmus. Ennek a regresszusrl Karcsony, Kosztolnyi Dezsrl rt pratlan nekrolgjban beszl "objektven", vagyis szigoran a trgyhoz kttten, s a kvetkezkppen fejezi be:

Nem maradt egyebe, mint a nyelv. Aztn azt is flteni kezdte, javtgatni s csiszolni. Jaj, de szomor szpsgekre bukkant, amikor meg akarta fejteni a titkait. A megfejthetetlent. Akkor kveti el a klt ezt a tragikai vtsget, ha nincsen mr neki hite tbb. Meg kellett halnia. Azta tudja a titkot. Nem a drga romok rtelmbl, hanem kegyelembl.

A megoldshoz azt kell ltnunk, hogy a nem-n diszpozicionlis termszet, s megalkothat belle a Msik Ember. Pontosabban ppen ez a feladat. Az ember egy svny, folytonos tmenet, mondja Nietzsche Zarathustrja, amelyen a Msik Ember paradigmja szerint az embertrshoz kell eljutnunk. (Lehet, hogy Nietzsche flrertette az bermenschet, s az valjban az embertrs inkognitja?!)

Karcsony gy kapcsoldik a dialogikus gondolkodk sorhoz. (Barth, Buber, Ebner, Rosenzweig, Tbor Bla), s a nyelvblcselete gy vlik teolgiv. A jelzett svny csak a nyelven keresztl jrhat, s hangslyozott precedens-nlklisge rnyit a Csodk Birodalmra. Ez a vilg nem ntlem fgg � de ntlem fgg az, hogy nyitok-e kaput r. A Msik Ember teht radiklisan vget vet az n elszigeteltsgnek, s a ltezst egyszersmind feladatt alaktja. (Vigyzat: ez azokra is vonatkozik, akik nem veszik tudomsul. A feladatot lehet ntudatlanul kvetni, ntudatlanul kikerlni s tudatosan elutastani is � de mindegyiknek megvan a maga kvetkezmnye, ami az nt rinti.) A feladat lnyege: Szolglni. Tbor Bla mondja az albbiakat:

Ugyanaz az egy szellem � szemlyisg � osztatlanul, a maga egszben van elrejtve egymstl klnbz egynisgekbe. Minden egyes ember rendeltetse, hogy ezt a rejtett szemlyisget kibontsa magbl. De nem bonthatja ki elszigetelten, mert csak egy jel a jelek kztt; a jelek pedig csak gy fejezhetik ki az egsz jelzettet, hogy egymson gylnak ki.

Idzhetnnk a plda kedvrt Jzsef Attilt is, de nem igazn fontos. Itt se az egybeess az rdekes, hanem az, hogy a kiindulpontok mennyire klnbznek. Karcsony a nyelv interperszonlis metafizikjbl, Tbor Bla pedig a Tzparancsolat exegzisbl jut el ugyanide.

Ennek az egsz letnknek s minden szellemi tevkenysget is meghatroz jelentsge van. Az, amit mvszetnek, filozfinak, tudomnynak vagy vallsnak neveznk, csupn a szolglaton bell rtelmezhet, csakgy mint maga az emberi ltezs � megjegyzend, hogy e szolglat felfggesztse is jelentssel br, mg ha szntisztn negatv jelentssel is.

Dolgaink

Van Heideggernek egy intuitv- le nem vezetett - megjegyzse, hogy a nyelv lnyege nem lehet nyelvi termszet. A r jellemz sajtos visszafogottsggal azonban nem beszl arrl, hogy akkor milyen termszet. Karcsony errl azt mondja: "A 100%-os nyelv mr nem nyelv: m s tett is."

A Msik Emberr alaktott nem-n egy sajtsgos kategorikus imperativus. Korparancs. Ma a nevels olyan trsadalmi krds, mint amilyen a mlt szzad msodik felben az osztlyharc, elejn a jobbgyfelszabadts volt, s ma az ifjsg az a trsadalmi osztly, ami azeltt az ipari munkssg, a "np", a szegnyember, a parasztsg volt. A trsadalmi problma az ifjsgra van hangolva, s az emberi kzssgeket elssorban rdekl, teht aktulis termszet."

Ezek a tbb mint fl vszzada lert sorok aktualizl kommentrt nem ignyelnek, viszont felhvjk a figyelmnket Karcsony elhivatottsgra, a nevelsre. Nevelni annyi, mint az ifjt, aki egyedl kpes ldozatra (lsd a magyar forradalom fszereplit), felntt vlni segteni, ami annyit jelent: az ldozatot szeretett hevteni. Nem oktatni kell, hanem nevelni � hiszen mindazt, amit valaki megtanulhat, csak nevelsen keresztl tanulhatja meg. Nevelni pedig kizrlag szemlyes kapcsolaton t lehet. A magyar trsadalomnak az a deformcija, amirl Karcsony oly sokat beszl - megrekedsnk a 17. szzadban-, szoros sszefggsben van a rnk erltetett idegen iskolaformkkal. (Mria Terzia Ratio Educationisval szemben Karcsony idelkpe a kollgiumokra szervezett partikulk rendszere, a jezsuita, reformtus, evanglikus iskolarendszer, amit az uniformizl felvilgosods elsprt.) Az iskola az let tantja is, az elcspelhetetlen latin kzmonds szerint. A magyar demokrcia alapja a "helyi autonmik" azon rendszere volt, amely ezzel az oktatsi renddel a legszorosabb kapcsolatban llt.

gy rkeznk a politika erterbe. Mr gy rtve, hogy a gondolatmenet rkezik ide, mert a praktizl Karcsony hadirokkant katonatisztknt, a kommn oktatsi eladjaknt, pedaggusknt s trsadalomszervezknt, a Horthy-rendrsg, majd az V megfigyeltjeknt, a szrszi konferencia trsasllektani fellebbviteli frumaknt, a Szabadmveldsi Tancs elnkeknt s a kommunizmus ltal kikiltott kzellensgknt az egsz lett ott tlttte.

A "Nma forradalom" Kovcs Imrje gy emlkezik meg rla s szereprl.

"A vidki rtelmisgre s a vidki egyetemek hallgatsgra leginkbb Karcsony Sndor hatott, az eredeti gondolkod, aki a Magyar szjrs cm munkjban egy magyar filozfia alapjt igyekezett megvetni. Ksbbi munkiban, Hborrl bkre nevels, Ocsd magyarsg, az okos magatartsra tantott, a passzv rezisztencia s az add lehetsgek praktikus kihasznlsnak kombinlsval. Tantvnyai, kveti gyesen benyomultak a kommunista prtba s sikerlt megszllniok a kulturpolitika egyik fontos posztjt. A vezetsk al kerlt Szabadmveldsi Tancs orszgos hlzatot ptett ki, kziknyv-sorozatot indtott a magyar irodalom vlogatsbl, amit megkldtt a falusi tantknak, tanroknak, papoknak, orvosoknak, knyvtraknak, tsz-elnkknek. Nagy pldnyszmban megjelen folyirata, az j Sznts, szles kr publicitst biztostott Karcsony Sndornak s filozfiai iskoljnak.

A rendszer szbe kapott, persze hogy szbe kapott, s a kommunista prt ideolgiai folyirata, a Trsadalmi Szemle 1955. janur-februri szmban elkpedten rja: Az j Sznts els vfolyamban 173 „karcsonyista” tantvnytl szrmaz 47 „jobboldali”, „narodnyik-jelleg” s 16 "kimondottan kozmopolita cikk" jelent meg.

Karcsony a debreceni egyetemen pedaggit tantott, tanrtrsai egy rsze, dikjai tbbsge a befolysa al kerlt. Hatrozott npi nzetei behatoltak a Parasztszvetsg s a cserkszmozgalom gondolkodsba, amg mkdhetett. A karcsonyista nzetek terjedst a rendszer szigor intzkedsekkel akarta megakadlyozni, annyira veszlyesnek tartotta sajt szempontjbl. A Trsadalmi Szemle szerint „Karcsony Sndornak s trsainak orszgszerte ma is nagypdnyszmban fellelhet tanulmnyaibl, cikkeibl tpllkozik az rtelmisg, fleg a vidki rtelmisg. Ehhez a megtvesztett rgi rtelmisghez kapcsoldik az j, npi rtelmisg egy rsze, fleg a vidki egyetemeken tanulk s klnsen a parasztszrmazs fiatalok." Az, hogy a rendszer nem volt pontosan lerva, egysges rendbe foglalva, elnynek bizonyult, akr a fldsnc a kbstyval szemben: belefullad a vilgnzeti gygoly. Mint ahogy elny volt az is, hogy csupn "pedagginak" nevezte magt, eleve visszahzdva a csatatr kzppontjbl. A filozfia kemny dolog - vlte az akkor mrtkad kzfelfogs -, komolyabb mg a hbornl is, ahol taktikai okokbl mgiscsak lehet fegyversznetet ktni. mde az Eszmk Skjn, ahol a Vilg Sorsa eldl, semmifle lazasg nem engedhet meg.

Errl a felfogsrl mondta Karcsony a szrszi konferencin:

"Ha figyelmesen szemlljk az osztlyharcra agitlk seregt, lehetetlen nem ltnunk az elregeds kibrndt szellemi llapott. Nem lehet velk vitatkozni. Mr nem is a dogma merevsgvel, hanem egyenesen a szably ellentmondst nem tr bntet szankcijval lpnek fel a ms nzetet vallkkal szemben."

Nos, ha nem lehet vitatkozni, akkor ne is vitatkozzunk. Ez, krem, nem filozfia itten, hanem pedaggia.

A marxista rabulisztika e ponton visszaszll alkalmazi fejre. Vdtelenek ezzel a szfordulattal szemben. Ha volna pedaggijuk, akkor persze harcolhatnnak ellene. De ht nincsen, leszmtva az egyetlen "makarenki pofon" fogalmt. (Igaz, ami igaz, ezt viszont az V elszeretettel s sikeresen alkalmazta a llektani meggyzs eszkzeknt.)

Van persze fegyver ilyen esetre is. A hitvitz szabadon engedi a tudatalattijt s ennek tartalmt kivetti ellenfelre, magyarn hazudik s rgalmaz. Flelmetes, ha ehhez az erszakszervezetet is mozgstani tudja. Mg flelmetesebb, ha a tudomnyos akadmia vszzados szellemi tekintlyt is. De a "karcsonyizmus" ellen mg ez is kevsnek bizonyult. Mint Kovcs Imre tansga mutatja, t tudta vszelni a kommunista hatalomtvtelt is.

A politika vgl is akcidencilis. Az iskolafilozfia is - mi rtelme azon vitzni, hogy a lt vagy a tudat mi az rdgt hatroz meg? Hiszen amit mindkznsgesen "filozfinak" neveznek - Nietzsche a tan r -, csupn derivtum, az szjrsnak, vagyis a nyelvnek egyszer kvetkezmnye. Ami igazbl szmt, az nem valami tadhat trgyi ismeret. Ami a maga ltalnossgban nincs is � kszsg van csupn, amivel egyedi problmkat lehet megoldani. s ez csak nevels tjn, kizrlag szemlyes kapcsolatban adhat t. Karcsony ppen ezrt irtzott szintn rendszernek a kifejtstl s rsba foglalstl. Az "rendszere" ugyanis alapjban vve emberekbl ll, vagyis nevelkbl. De Karcsonynak ez az attitdje vgl is hozzjrult tantsnak az elszigeteldshez. Emberei voltak, rendszerbe foglalt tzisei nem. Mrpedig az a vilg, amelyben lnnk kell, nem csupn fizikai jelenltbl s szemlyes kontaktusbl ll.

Itt van az "objektv-primitv" gondolkodsmdnak egy gy ltszik, thghatatlan korltja. A megmaradsnak jtkszablyai vannak. A dialogikus nyelvet a jell nyelvvel szemben, a kpet a fogalommal szemben, a trsasllektant az individulpszicholgival szemben, az egzisztencilis elktelezettsget az intellektulis jtkkal szemben egy kidolgozott gondolkodsi rendszerben is meg kell tudni vdeni.

Lehet persze ezt az egszet, amit korunk tudomnyos letnek neveznk, akcidencilisnak tekinteni, st ma, az ezredfordul tjn, ez mindinkbb nyilvnvalnak is tnik. De azt a nagy veresget, amit a "karcsonyizmus" elszenvedett, ez a hiny nvelte tragikus - rnk nzve tragikus - mrtk szakadkk. Amennyire igaz, hogy 1956-ben hihetetlen s elkpzelhetetlen gyzelmet arattunk - hiszen mi pukkasztottuk ki az vszzad Hazugsgt-, oly igaz az is, hogy 1957-ben viszont szrnysges veresget szenvedtnk. Akkort, hogy a mretei mg negyven v mltn is alig-alig foghatk fel. Lelki tartalkaink megsemmisltek- s ez trgyunkat illeten a "karcsonyizmus" vgt is jelentette. A "trsasllektan" nem valami lerhat diszciplna, s mvelje nem vonulhat el tuds magnyba, egy megrtbb utkor szmra dolgozni. A vilgban kell lnie, szemlyessgt a msik ember szolglatba kell lltania. De mit tegyen, ha a hatalom ebben ellensget lt, s a "Szervezkedst" megtorolja - az emberek pedig tudomsul veszik ezt a helyzetet, s visszavonulnak a majd-n-gyis-megmutatom atomizlt magnyba?

Sok jeles tantvnya volt Karcsonynak, s az munklkodsukban a trsasllektan s a problmarzkeny kreativits szelleme bizonnyal knnyen kimutathat. De ktsgtelen, hogy a centrum mg az szmukra is elveszett.

Karcsony l szemly volt, s a tantsnak az a kvitesszencija, hogy nincs tants, csupn nevels - s ez kizrlag szemlyes kapcsolat tjn lehetsges. s mi most ppen ezrt vagyunk oly nagy bajban. Mert az elszenvedett veresge az igazsgt nem rinti, de a mi feladatunkat roppant mdon megnehezti. De nem vltoztatja meg.

Szolgidon lttassad dolgaidat,
Dicssgedet ezeknek fiain,
Add rtennk flsges hatalmadat,
Mi kegyes Urunk, h irgalmas Isten!
Minden dolgunkat brjad, forgassad,
Kezeink munkit igazgassad.
Budapest, 1997. februr
Miklssy Endre
Fldesen szletett egy zig-vrig magyar reformtus kzsgben 1891. janur 10-n. desapja a falu tbbi birtokoshoz hasonlan gazdlkodott. Okleveles gazdsz volt, rendkvl mvelt ember. desanyja a balmazjvrosi reformtus lelksz lnya. A kis Sndor, kt hgval jmdban nevelkedett, hetedziglen magyar nemesi, protestns csaldban. A hajd-megyei falu, tudomnyos megfigyelseinek mly ktja lett. Az tezer lelket szmll nagykzsg "lakosai sohasem voltak jobbgyok, hanem szabad birtokosok, kurilis nemesek, akik fltve õriztk autonmijuka.

Cserkszvezetõknt egytt dolgozott Sk Sndorral, aki a 2. szm katolikus csapat vezetõje volt.Rszt vett "A magyar cserksz dalosknyv"-nek szerkesztsben is. Bartk s Kodly hveknt feladatnak tekintette a magyar npdalkincs megismertetst. Brdos Lajossal s Mathia Krollyal egyttmûkdve kiadtk a "101 magyar npdal"-t, amelyet Kodly Zoltn ltott el elõszval. "A npi kultra terjesztse rdekben indtotta el Karcsony Sndor a regõscserkszek mozgalmt is. 1930-ban kiadta a 'Regõs Kt'-t." (26) Dmtr Tekla gy vall errõl: "nem vits, hogy itt ismerkedtem meg elõszr az Ethnogrphia folyirattal, s itt tanultam elõszr rgi stlus npdalokat .. Az Erõ cserkszcsapattal jrva az orszgot, ismerkedtem meg elsõ zben a magyar faluval is. Jrtunk Heves megyben, s jrtunk Borsodban is, sok faluban: Gesztelyen jegyeztem le elõszr npkltszeti szveget, fõleg nekes, tncos lenyjtkokat, pldul a Mz, mz, mz - ldott mz? kezdetû jtk szvegt." (27) A cserksznek nem azrt kell falura jrnia, hogy a falusi npet oktsa, hanem azrt, hogy a npi kultrt elsajttsa - zeni "Gergely bcsi levizitel" cmû jelenetvel. Ezt a npi jelleget vitte tovbb s fejlesztette orszgos mozgalomm kt tantvnya, Morvay Pter s Jnosi Sndor. Az 1930-as vekre felerõsdtek a felekezeti rtetlensgek a cserkszeten bell, Karcsony Sndor lemondott tisztrõl, a zsid szrmazsak htrnyos elbrlsa utn csapatparancsnoki funkcijt is letette. Ksõbb tantvnyain keresztl mg reztette hatst, de a militarizld szellemisggel nem tudott s akart azonosulni.A cserkszettel prhuzamosan a Magyar Evangliumi Keresztyn Dikszvetsgben is aktv munkt folytatott. Õk krtk fel az Erõ szerkesztsre is. A dikszvetsg tagjai egyetemistk, fõiskolsok s kzpiskolsok. Kztk bibliakrket, elõads-sorozatokat, konferencikat rendezett. "Ez a kzssg j alkalmat adott arra, hogy Karcsony Sndor egyetemistk, tanrjelltek kztt kristlyostsa ki pedaggiai nzeteit. Ilyen termszetû szeminriumai, elõadsai nem maradtak meg a szûken vett vallsos keretek kztt, hanem kiterjedtek a nevels ms terleteire is, elsõsorban a vilgnzeti s a nyelvi nevelsre." (28) A "Nyugati vilgnzetnk felems igban" cmû knyve a vilgnzeti krdskrt dolgozza fel. 1956. utn Kontra Gyrgyk Hatrõr utcai trsbrletben is ezt a mûvt olvastk, vitattk meg az akkor rendszeresen sszegyûlõ fiatalok, kztk Vekerdy Tams is. "A Dikszvetsgben tartott pedaggiai szeminriumok kzl klnsen fontosak voltak a nyelvi nevelssel foglalkoz alkalmak. Karcsony Sndor iskolai praxisa s a nyelvsz tanrjelltek rdeklõdse megalapozta a ksõbbi nagy mûvet, amely a kvetkezõ cmet kapta: 'A magyar nyelvtan trsas-llektani alapon'" (29)

1924-ben benyjtotta doktori disszertcijt a debreceni tudomnyegyetemre, cme: A npiskolai reform s az als nposztly lelki alkata. Mg ez v vgn megnõslt, felesge Szalay Terz, a Keresztyn Lenyegyeslet hazai s nemzetkzi krkben elismert vezetõje. Egy fiuk s kt lenyuk szletett. Felesge rvn a KLE-ben is otthonos volt. A lnyok irodalmi nevelse cljbl "Irodalmi kstol" cmmel sorozatot lltott ssze. 1927-tõl rszt vett a Magyar Etymolgiai Sztr elksztsben. Gombocz Zoltnhoz, akit a szakmai kzvlemny mig a legnagyobb magyar nyelvsznek tart, mly szellemi kapcsolat fûzte. Klcsnsen megrtettk s tiszteltk egyms gondolatait. Ez a munka segtette hozz Mikszth alapos megismers-hez, s gy szletett "A 'cinikus' Mikszth" cmû monogrfia.

Kzben klnbzõ jsgok szerkesztsvel sem hagyott fel. Fradhatatlanul volt mondanivalja, fõleg a fiataloknak. "A mi nemzedknk mr elrontotta a dolgot (õ tudja is, mirt rossz a jelen helyzet, az ifjsg mg csak rzi), csak õk hozhatjk helyre a mi tvedseinket, hibinkat. Ezrt tpllja az ifjsg ktelyt s tereli helyes irnyba, hogy ne anarchiba torkolljon, hanem kivltsa belõlk az ldozatkszsget, amely szintn az ifjsg jellemzõje; ennek az ldozatnak a tbblet energijval lendlhet megint elõbbre a vilg." (30) 1927-1939. kztt a Magyar Ifjsg, 1931-1934. kztt a Dikvilg, 1936-1944. kztt a Pro Christo, 1947-1948. kztt az j Sznts cmû lapok szerkesztõje. 1933-1936. kztt a Gyermekvdelem trsszerkesztõje volt.

Nem szltam mg a debreceni egyetemen folytatott munkjrl. 1929. mjusban a Debreceni Tudomny-egyetem Blcsszeti Kara a filozfia, a pedaggia, a magyar nyelvszet doktorv avatta. 1934-1942. kztt magntanri elõadsokat tartott. "me: a debreceni egyetem magntanri megbzsa hozta meg az alkalmat arra, hogy 'egyetemi szinten' kidolgozza ezt a nevelhetõsg problmjbl kiindul trsasllektani rendszert, amelynek gondolatai mr elõzõleg felbukkantak rsaiban, s amely egsz pedaggiai fogalom-rendszernek alapjul szolgl. Elsõ magntanri flvben (1935. tavaszn) mg 'Az oktat munka nevelõ hatsa' szokvnyos cmmel hirdette meg (bizonyra nem szokvnyos tartalm s hang) elõadsait, de mr a kvetkezõ flvben 'Az rzelmi s akarati nevels az iskolban' tma kvetkezett, majd ilyenek, mint 'Testi (fizikai) s lelki (vallsos) nevels az iskolban', sõt, 'Technikai s gazdasgi nevels az iskolban'." (31) De brmilyen tmt vlasztott is, mindent az õ sajtos 'alexandrinus' szemszgbõl magyarzott. "Egyetemi elõadsaira a szellemi birkzs volt jellemzõ, ami mindvgig nemes kzdelem keretei kztt zajlott." (32) "Mint pengk vvskor, gy villogtak az rvek egyetemi rin, nha tbb ellenfllel is vva egyszerre. Nem lehetett kzmbs maradni! Ezek az rk olyan hangulatot teremtettek, hogy utna olvasni kellett mindent s minl tbbet." (33) Nmeth Lszl "mgnesembernek" nevezte Karcsony Sndort. Szerinte a j tanrtl nem tudst kapunk, hanem szenvedlyt. "A szellem olyan, mint a vr - egy letet lehet elfutkosni a falai alatt, minden tornyt, rkt, lõrst ismerhetjk, s mg mindig nem vagyunk benn abban, amibe egy j tanron, mint nyitott kapun t bestlhatunk. Az egyetemtõl az ifj llek - a kzpkorban s ma - egyformn mestert vr." (34)

Karcsony Sndor szerint a professzort a kzlsvgy, az tadkpessg eleven ereje kell, hogy fûtse, a diksgot a tudomnyos kvncsisg. A kzs munka, a kzs kutats nveli a tantvnyt a professzor munkatrsv. "A magyar szjrs" cmû mûvnek, az egyetem reformjra vonatkoz rszben rja: "A magyar egyetemi elv szerint a tuds legalbb kt embernek egyetlen lehetsges letformja. Csak trsasgban lhetõ, s csak annak rdemes gy lnie, aki nem is tudna mskppen." (35) Az egyetemi oktats feladata szerinte nem a defincik s elmletek beszajkztatsa, hanem "maguk szmra jrafogalmaztatni a hagyomnyos tudomnykincset s sajt letfeladataik imperatvuszainak engedelmeskedve kialaktani azt a problematikt, melynek megmunklsa aztn mr nem a jelenlegi generci feladata tbb, hanem az vk." (36) A tanr szerepe informatv ama tekintetben, hogy az eddigi eredmnyeket s a jelenlegi llspontokat ismertesse. Pldaad a hogyan megadsa tekintetben, "A tudomnyos edzõmunkban aztn a cselekvõ rsz tantvnyaink." (37)

Karcsony Sndor tantvnyai sajt knyvkiadt alaptottak, az Exodus Kiadt. 1938-1948. kztt kiadtk Karcsony Sndor mveit, s olyan klasszikusokat, mint a Toldi, vagy a Ludas Matyi, Nmeth Lszl: Cseresnys cm mvt, Lk Gbor: A magyar llek formi cm munkjt, s sok ms rtkes knyvet. E tantvnyi kr Karcsony Sndor bibliakre volt. Innen ered a kiad neve is. Exodus: Kivonuls. Ugyanis az alaptskor ppen Mzes msodik knyvt olvastk. A kiad emblmja egy klfldi egyetemekrl hazatrõ vndordikot brzol. Karcsony Sndor tantvnya, Mata Jnos ksztette.

ldztetse 1935-36-ban elkezdõdtt. Rendõri felgyelet al helyeztk. Vd: a szomszd npekkel val megbklst hirdette. "Kpzeljk el azt a groteszk helyzetet: egy egyetemi magntanr, vilghbors hadirokkant, a Tudomnyos Akadmia pletbõl hetenknt tbiceg a szomszdos rendõrfõkapitnysgra, s jelentkezsvel igazolja, hogy nem szktt meg, nem vonult illegalitsba, s nem kvetett el semmifle orszg hbortst." (38) - rja rla Kontra Gyrgy. Persze, ez Karcsony Sndort nem akadlyozta meg abban, hogy vlemnynek tantvnyai kztt hangot adjon, illetve hogy lelkiismerete szerint cselekedjen. Trk Sndor beszlte el rla, hogy 1942-ben, azon a napon, amikor az elsõ munkaszolglatos-behvkat kikldtk, egy legjobban Mikszthra hasonlt ember, Karcsony Sndor llt meg az ajtjukban. Bemutatkozott, fontosnak tartotta elmondani, hogy ami itt s most az orszgban trtnik, az nem trtnhet a magyar np nevben s jvhagysval. Bocsnatot krt s felajnlotta segtsgt, lakst, pnzt s szemlyt mindazoknak, akik erre rszorulnak. "A magyarsg - vllals krdse." (39) 1943-tl hallig a mindenkori hatsg - politikai rendõrsg, Gestapo, v - folyamatosan szemmel tartotta. "A gondolataira gyanakv rendszer mg halla utn is, vtizedekig ellensgnek kijr gyanakvssal, elhallgatssal bntette." (40)

A hbor utn jra belevetette magt a munkba. A politikai helyzet rendezst a nevelsi alapviszonyok megreformlsban ltta. jra rszt vett a cserkszet munkjban, egyetemistknak tartott elõadsokat, a MEKDSZ elnke lett. Elnkknt rszt vett az Orszgos Szabadmûvelõdsi Tancs munkjban. Szerinte nem "fellrõl kiporcizott" mûveltsgi anyaggal kell traktlni a npet, hanem a kultra irnti ignyt kell feltmasztani, a helyi kulturlis ntevkenysget tmogatni. Egyre tbbet tmadtk. 1950. mrcius 28-n lemondattk katedrjrl s nyugdjaztk. Aznap amikor kikldtk az rtestst arrl, hogy ezt a nyugdjat is megvontk tõle, meghalt. 1952. februr 23. halla napja. Ez az a nap, amelyen megkezdõdtt Karcsony Sndor mveinek s tantvnyainak fldalatti utlete.

"Ifj szvekben lek s mindig tovbb,
Hiba trnek letemre
Vn huncutok s gonosz ostobk,
Mert letem milli gykerû.

Szent lzadsok, vgyak s ifj hitek
rks urnak maradni:
Nem adatik meg ez mindenkinek,
Csak aki vres, igaz letû."

Kultrnk egysge, megosztottsga s viszonyszemllete

Karcsony Sndor „interkulturlis pedaggijnak” aktualitsa

Lnyeges nevelsi alapelvet mondunk ki, ha az „interkulturlis pedaggit” vlasztjuk tmnkul. Lerva ez a kifejezst, csak a szrendet kell megcserlni, s l az llts: – a pedaggia: interkulturlis. Mindig. Ez egy evidencia. Mint ahogy az is: a nem-interkulturlis pedaggia – brmi, de nem nevels. Flretve a divatszavakkal kapcsolatos ellenrzsemet, rmmel mondom el: a kzoktatsban s a pcsi pedagguskpzsben mindig is ezt az „interkulturlis” nevelst kpviseltem, amita tantok. Pontosabban, azta, hogy Karcsony Sndor nevelsi elveit ismerem. Ez a pedaggia messze tbb ma mr, mint egy blcs tuds tanr nevt visel gondolatkr.

 

Magyarorszgi Reformtus Egyhz
Cmere

//gportal.hu/
vargharefiskola

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kapcsolat felvtel
 

Vargha Gyuln
SZSZ PLA

1863.10.15.-1947. 09. 18.
klt, mfordt

Tants Uram, meghajlani,
Mint szlben az aranykalsz!
Hajoljak, meg ha Szentlelked
Rem fuvall s porig alz!

S dacos szvem, ha ellenll,
Midn a Llek rlehel,
Jjj tz gyannt, s a dac, a gg
Lelked tzben gjen el!

Mint bsz hullm,mely megtrik,
Ha parthoz zi zg szl;
gy trjn ssze szvem is,
Amint tebenned partot r!

NEKEK
Fordtotta!

 
DOKUMENTUMOK
 

VARGHA GYULA
klt,statisztikus, jogi dokto

1853.11.04. - 1929.05.02.

Kltk s a mhecskk
Lelke rokon,
H trsak rges rg,
rad az dessg
Ajkaikon.

VERSEK

Schpflin Aladr:
Vargha Gyula

 
Iskolrl
 
Magyargencsi telephely
 
Iskola dolgozi
 
Dikok
 
Ajnlott Lapok
 
A klt, mfordt
Vargha Gyula
 
Vargha Gyula verse
RGI MANDULAVIRGZS

Napos szlhegy oldalban,
- Dlesti nap p oda vg –
Tettl talpig rzsaszn ruhban
Pompztak a mandulafk.

Varzslat a szemnek az ily kp,
Mikor virgban mg a fld szegny;
Gardparton a galagonya se nylt mg,
Sem a kkny.

A mandulag lehajolt hozzm,
lmot sugallva,
S megsimogatta lgyan gyermekorcm
A Dl fuvalma.

Nem suttogtak regt felettem
Nagy dli plmk...
A mandulavirgbl sztte lelkem
Legels lmt.

 
Wass Albert Bcszs

Wass Albert kldetst egy letrajzi rsban gy foglalja ssze:

"rnak rendelt az r, mgpedig abbl a fajtbl, akinek nem szrakoztats a feladata, nem is a vilg szpsgeinek dicsrete, hanem mindssze nemzetnek szolglata. Ezt tettem, ezt vgeztem, jl rosszul, legjobb tudsom szerint. Hdpt igyekeztem lenni. Hidat prbltam verni mlt s jvend kztt a rendelkezsemre ll jelen felhasznlsval. letem egyetlen feladatnak nemzetem megmentst ismertem fl. Ezt pedig gy lttam megvalsthatnak, ha egybefogom a sztszrtsgban mg megmaradt erket egyetlen cl szolglatra: megismertetni a vilggal a magyar nemzetben rejl rtkeket, lehmozni nemzetemrl azt, amit az ellensges propaganda az utols vszzad sorn rkent. Ennek az egyetlen clnak a szolglatra lltottam be egsz letemet.

Megtettem a magamt s a tbbi mr nem az n gondom. Nemzetemen mg az risten sem segthet, ha hamarosan nem bred magra. De akr magra bred, akr nem, n mr nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy egytt rvendezzek az rvendezkkel egy megrendten szp s csodlatos fltmadson, amit csak az risten adhat meg, mert ms remnysgre lehetsgem sincsen. s ez jl is van gy. Legyen velnk az risten kegyelme!"

(Bcssz)

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU