2. Tanulmnyok : 12.Csry Istvn: AZ EGYHZI NEVELS KRDSE A HITVALLSOK KORBAN |
12.Csry Istvn: AZ EGYHZI NEVELS KRDSE A HITVALLSOK KORBAN
Csry Istvn Az egyhzi nevels krdse a hitvallsok korban
Jelen dolgozat kisrletet tesz arra, hogy megvizsglja azokat a trtnelmi krlmnyeket, amelyek elvezettek hitvallsaink mig eleven tteleinek a megfogalmazsaihoz, azzal a nem titkolt szndkkal, hogy a felekezeti oktats felettbb val szksgessgrl meggyzze a 21. szzadi hallgatsgot. Ezrt a dolgozat bevezetje felidzi a hitvallsok szvegeit, illetve rvid magyarzattal begyazza ezeket keletkezsk okainak krnyezetbe. Ebbl a krnyezeti keretbl remnysg szerint kivilglanak azok a motvumok, amelyek megtartottk mindmig a felekezeti oktats tekintlyt. Erre a vllalkozsra szksg van, mert a demokratikusnak hitt romniai trvnyek knyszerplyra erltettk a felekezeti oktatst, ezzel azt a hamis kpzetet krelva a kommunizmusbl csepered trsadalmunk tagjai eltt, hogy az egyhzi oktats a kzpkor mellzend kleriklis maradvnya.
Az 1566-ban megjelent II. Helvt Hitvallsbl elszr a IX. fejezet, A szabad akaratrl s az ember kpessgeirl szl cikkely nhny sora ekppen maradt rnk: "...a fldi dolgokra vonatkozlag a bnbe esett ember rtelme nem hinyzik teljessggel. Meghagyta ugyanis Isten ez irgalmassgbl a szellemi kpessget, br ez nagyon tvol ll attl, amely benne volt a bneset eltt. Isten parancsolja, hogy a szellemet mveljk, s egyszersmind tlentumokat ad hozz, s elmenetelt. Ekzben nylvnval, hogy az sszes tudomnyokban semmire se jutunk Isten ldsa nlkl."
Tks Istvn 1968-ban megjelent Magyarzata a kvetkezket kapcsolja ehhez: " Ami teht j van az emberben, mindaz Istentl van, ami pedig gynge, az ember hibjbl s romlottsgbl szrmazik. A jsgos r a maga ajndkait szaportja az ember szmra. Innen rthet, hogy csodlatoss teszi az emberi elmt....Ha nmelyek a tudomnyok mvelsre alkalmasak, hven jrsz el, mondja Bullinger-, ha az ilyeneket az egyhznak vagy az iskolnak szenteled. Eltlendk azok a szlk, akik teljes semmittevsben nevelik gyermekeiket. A massiliaiak (Marseille) nem vettk be a polgrok kz azokat, akik nem tanultak valami foglalkozst. Mert a vrosra nzve semmi sem veszedelemesebb, mint a gonosz polgr...Hasznlatos volt a rgieknl a minden ember szmra figyelemre legmltbb kzmonds: Minden tudomnyt tpll a fld.(Artem quaevis alit terra.) Ez a megllapts azt jelenti, hogy a legbiztosabb ltfenntarts a tuds vagy valamely foglalkozs.
A debreceni zsinat ltal ppen 440 ve elfogadott II.Helvt Hitvalls XXV. fejezetbl van a kvetkez idzet.
" Az r lelkre kttte az szvetsgi npnek, hogy a legnagyobb gondot fordtsk az ifjsgnak kisgyermekkortl val helyes oktatsra....A gylekezet pedig mutassa itt a maga hitt s buzgsgt a gyermekeknek katekhizcira val jratsban, kvnva s rvendezve annak, hogy gyermekeit helyesen oktatjk".
A Magyarzat a kvekez ma is megszvlelend zenetet fogalmaz meg. " Nem elegend szmunkra a kiegyenslyozott magatarts, a mveltsgben s tudomnyban szerzett kitn jrtassg,...ha szvk szerint nem hisznek, brmely tettetstl s kpmutatstl mentesen.... Mivel senki sem szletik egybl tkletes mesterr, iskolkra van szksge az egyhznak, olyan iskolkra, melyekben istenflelemmel tantjk az egyhzi szolglatra s tudomnyra vagy blcsessgre rendelt ifjaknak a nyelveket, a szabad mvszeteket, s a kegyessgre vonatkoz tantst, mindenekeltt pedig a szent katekhizmust....Tudatban voltak Isten emberei, hogy iskolk nlkl nem virgozhat s nem maradhat fenn az tudomnya.
Ezrt szksgesek a keresztyn iskolk, amelyek felmutatjk a prftk vrost,s az egyhzi szolgk term fldjt....Azrt ht a tiszta kegyessget kell tantani az egyhzi iskolkban, st a kegyessg legyen minden tanulsnak a clja. Mindjrt a kezdet kezdetn a tanulk ktelessg-v kell tenni a kt elsajttst... Egyidejleg jl meg kell ismerni a nyelveket s a tudomnyo-kat, s gyakorolni kell mind az rst, mind a beszdet. Mindenekeltt szmzni kell a hittel szerve-zett keresztyn iskolkbl a fnyzst s a kj hajhszst. Hadd virgozzk a szigor fegye-lem. Mert ha az ifjsg megromlik az iskolkban, s gy romlottsgban n fel, mit vrhatunk, amidn az ilyeneknek egyhzi tisztsgeket kell betltenik...Mivel pedig a helyesen vezetett iskolk biztostjk a gylekezetek psgt, ezrt legnagyobb gonddal kell vigyznunk mindnyjunknak, nehogy ebben a tekintetben bnt kvessnk el gondatlansgunkkal s aluszkonysgunkkal."
A Heidelbergi Kt ttelesen a 103. krdsre adott vlaszban mondja ki az iskolk fenntartsnak elengedhetetlen szksgessgt. Azonban ez a negyedik parancsolatra vonatkoz felelet, amelyet a kommunista idkben megjelent kt-kiadsokbl rendszeresen kihagytak, nem egyedli kt-tants az egyhzi oktatsrl. St a kt sokkal mlyebben kezeli ezt a krdst, mintsem az intzmny vdelmnek a szintjn. El lehet gondolni mekkora szlka volt a kommunistk szemben az egyhzi let, ha az intzmnyt mg megemlteni sem volt szabad, miutn azt teljesen tnkretettk. Az egyhzi iskolnak mint intzmnynek lelklete a 21. krdsre adott feleletben lelhet fel. Idzem: :Az igaz hit nemcsak oly biztos ismeret, amelynl fogva igaznak tartom mindazt, amit Isten az Igjben kijelentett..."
Az ismerni s elismerni Istent az egyhzi iskola feladata, azonban ennek gymlcse is van, illetve kellene legyen. A 86. Krdsben a krds gy hangzik: mirt kell jt cselekednnk, erre a felelet msodik rsze ekknt szl:"...hogy a magunk igaz hite fell annak gymlcsbl bizonyosak legynk.Vgl pedig, hogy a mi istenfl letnkkel embertrsainkat is megnyerjk a Krisztusnak." Az els parancsolat rtelmezse szerint is igen nagy feladat hrul az egyhz nevelsi szolglatra. gy fogalmazzk ezt meg Ursinus Zakaris s Olevinus Gspr: "Az egyetlenegy s igaz Istent pedig igazn megismerjem, csak benne bzzam, nagy alzatossggal s bketrssel minden jt csak egyedl tle vrjk, s t teljes szvembl szeressem, fljem s tiszteljem..." Az engedelmessg s az alzatossg korunk legnagyobb hinyai kztt vannak, tbbek kztt azrt, mert az egyhzinevels lebntsval nemcsak Isten irnyba gyengtettk el a gyermek jellemnek kialakulst, hanem a szlkre nzve is. Az tdik parancsolat a szlk tisztelett szorgalmazza, a 16. szzadban mg ezt gy rtelmeztk: "...atymnak, anymnak s valamennyi elljrmnak minden tiszteletet, szeretetet s hsget megadjak, s magamat minden j tantsnak s bntetsnek ill engedelmessggel alvessem..." Az Ur Jzustl tanult imdsg "Szenteltessk meg a Te neved" krst a Heidelbergi Kt gy magyarzza: "Azaz adjad elszr, hogy Tged igazn megismerjnk, s a Te minden mveidben tndkl mindenhatsgodat, blcsessgedet, jsgodat, igazsgodat, irgalmassgodat s igaz voltodat megszenteljk, dicsrjk s magasztaljuk, tovbb, hogy egsz letnket, gondolatainkat, beszdeinket s cselekedeteinket arra irnytsuk, hogy nevedet miattunk szidalom ne rje, hanem szlljon arra dicsret s dicssg." Minden kommentr nlkl rzkletes az, hogy honnan tvolodott el a vilg, miv lett a szentsget elvesztett ember sorsa. Itt rzkelhetek azok a clok is, amelyeket jra kell lttatni, s elrni. Ki kell mondani anevels szolglata dvssg krdse.
Teljesen vilgi mdon megfogalmazva olyan jvpts, amelynek vrhat eredmnyei mr jelentkeztek a mltban, amikor oktats gyben nem hanyagoltk az egyhzat. Azonban ezt a mltat mg nem akarja a hasadt esz, a tarka lelk romn trsadalom visszahozni. Egykor gy szlt Isten Mzeshez: "Azrt menj, vezesd npedet, ahov parancsoltam! me az n angyalom megy eltted, s majd a szmonkrs napjn szmon krem vtkket."(2.Mz.32,34)
A dolgozat kvetkez rszben bemutatsra kerl a trtnelem nhny fontos llomsa, amelyek hozzjrultak ahhoz, hogy kialakuljon az egyhz szemllete olyan formban, amint a hitvallsok azt megriztk. Hossz, nehz folyamat volt ez, de az eredmnye sem lebecslend. E folyamat bemutatsval az a szndk keresi ltjogt, amely ersteni akarja bennnk a hitet, hogy rdemes hosszan vrni, sokat tenni, rengeteget imdkozni az egyhzi oktats jvrt, mert az eredmnyek nem fognak elmaradni.
A mai egyetemek eldeit a XI-XII sz.-ban, a renesznsz elkszleti szakaszban talljuk meg. Ezek valamennyien teolgiai fiskolk alapjain keletkeztek. Legtbbszr az eklzsia ellenszenvt hordoztk a vilgi tudomnyok eltrsei miatt. Ennek ellenre a ppai hatalom vdelmt is lveztk. Prizs utn Bologna, Palerm, Prga 1345-ig megalaptjk egyetemeiket, majd Bcs 1365, Heidelberg 1386, Erfurt 1403, Lipcse 1409 kvetkeznek. Nagyvradon 1374-ben plt Istpoly, Vitz Jnos idejn 1439-ben iskolv lesz. Az els studium generale 1377-ben alakult Pcsett. Nagyszombat iskolja is ebben az idben kezdte munkssgt. A budai egyetemet Mtys kirly lltatta hagyomny szerint egy mr korbban ltez alpjaira. Ebben az idben az egyhzi tantsnak kt tpusa volt ismeretes. Az egyik a lovaginevels volt. Ennek a lnyegt a lovagkor hatrozta meg. Lovagokat neveltek, akik a szabadmvszeteket csak elmletben tanultk, de mr 14 vesen megldatott kardot kapnak, s beavatjk ket a lovagrendbe, ekkor a hitre s a hazra felesksznek letk felajnlsa mellett. A msik a skolasztikusnevels cm alatt maradt fenn.A tanult elvont gondolkodsra ksztette, valamint befelefordt absztrakcik kutatsra, elemzsre. Sajnos az Ige fell legtbbszr stt s res okoskodsba csapott t a tanulmnyozs. Egyik tpus sem hagyott maradandt az utkorra. A polgrsg kialakulsval az oktats is talakult oly mdon, hogy eltrbe kerlt a nemzeti nyelv hasznlata. Kvetelmnny vlt a nemzeti rtkeknek, mvszeteknek az ismerete. A elreformci kibontakozsval egyidben bontakozott ki a tudomnyok haladsa, fejldsk lendletes els szakasza. A npoktats ltalban elhanyagolt volt szerte Eurpban, ennek megfkezsre a reformci tantsa egyenesen az lds eszkze lett. Ebbl a korszakbl kiemeljk Reuchlin nevt, aki erteljesen kpviselte a klasszikus tudomnyok megjlst. Klnsen hangslyozta az kori nyelvek fontossgt. A zsidk nyelvt kzkinccs szeretn tenni Nmetorszgban, ezzel kivvja magnak a papsg haragjt. Msik elismert szemlyisge a kornak Erasmus, aki harcolt a klasszikusok utnzsa ellen, mindamellett, hogy pedaggiai munkjt rjuk pti. jtsai kztt figyelemre mlt a nyelvtantsrl szl gondolata. Az anyanyelven trtn tanuls a legels fzis. Az olvasmnyok adjk a trgyi tudst, amely a nyelv tudst kveti. Az anya neveli szerepe a legfontosabb, aki nemcsak az intellektus fejldst kveti, hanem a testi, lelki, erklcsi haladst is. Istenflelem -Erasmusnl azt jelenti, hogy meg kell tantani a gyermeket arra, hogy szeretni s tisztelni kell azt a helyet, amelyet Isten mltatott arra, hogy a Kijelents helynek vlassza ki magnak. A humanizmusban megdlt, hogy az ember alrendeldtt a trgyi valsgnak. Megdlt, hogy a tants anyaga abszolut. Az anyag abszolut voltt ksbb a dialektikai materializmus elrngatta, butn elfeledve, hogy az mr a 16. szzadban csdt mondott. Az anyag elnyom tmege all felszabadul gyermeket, kezdik tudatosan reagl lleknek tekinteni, akinek nemcsak felfog kpessge van, hanem alkot kszsge. (A mi trsadalmunk most ezt a harcot vvja orszgos szinten egyre elkeseredettebben, de a llektan szmra egyrtelmen, mert a folyamatokat csak ksleltetni lehet, meglltani sohasem.) A humanizmus neveli mdszernek azonban kt tlzsbl szrmaz hibja is kimutathat. Egyik az egyhz abszolutizlsa, mint istenorszgnak fldi elkpe, msik, hogy az egyhz sajt azonossgtl tvolodott el ebben a hamis dimenziban. Ezeket a tvedseket a reformci tudja majd helyrehozni.
A reformci neveli felfogst a reformtorok szemlyisgjegyeibl olvashatjuk le. Luther az llam s a vrosok fennhatsga al rendeli a nevels feladatt. Ebben benne van a szl, s az akkori iskolarendszer kritikja egyarnt. is a nemzeti nyelv elsdlegessgt szorgalmazza, a klasszikus nyelveket azrt, hogy a Biblit eredetiben is olvashassk. Szmra ez jelenti a keresztynsg alpjt. Mrpedig ha anevels cljt nzzk nla, akkor azt a keresztyn ember megvalsulsban talljuk meg. rdemes megfigyelni, hogy ennek ellenre nem idealizlja az embert, mert mint szlt -mgha keresztyn is-, nem tallja anevels legfbb lettemnyesnek. Az egyhz identitsnak keressben kiemelt helyet biztost a trtnelem tantsnak. Vallja, hogy a mlt megismerse azon tl, hogy nismeret, Istennek s az egyhznak ismerete is. Melanchton ll a pedaggihoz a reformtorok kztt a legkzelebb. A humanizmus gondolatt viszi tovbb, elfordulva a skolasztiktl egyre hatrozottabban ajnlja a latin s grg klasszikusokat. Lutherrel egytt elksztik a reformci els tantervt. Az oktats nyelveknt a latint hatrozza meg, felttelezve, hogy az anyanyelv mr elsajttott anyag. Az osztlyokat nem korosztlyok szerint alaktja, hanem tudsszintek szerint. Egsznapos, illetve heti programot kszt, amelyben helyet ad a testnevelsnek, a dik- eladsoknak, a reggeli s esti hitatoknak.Az elkpzelsn nyugszanak ksbb Brugenhagen, Trotzendorf s Sturm mdszerei, oktatsi elvei.
Nevelsi rendszert nem alkotott Klvin Jnos, azonban meghatroz volt mindaz, amit ezen a tren htrahagyott. Az embert teokratikus vilgban tudja boldognak ltni. Mindenben a teokrcia rvnyeslst keresi. Errl szl a teolgija. Az ember feladata Isten akaratnak felttlen teljestse. A nevelsben ez az elv teljesen jat hoz, ugyanis Isten akaratnak a szolglata eredeti pedaggia Ennek megfelelni csak nagyon kvetkezetes s szigor nevelssel lehet. Felismerte, s Bzval egytt gyakoroltk is, hogy a dikokat magas erkcsi szintre segtettk, hogy ott az nfegyelmezs eszkzeivel teljestsk anevels cljait. Ennek a pedagginak akkora volt a visszhangja, hogy a rmai katolikusok is igyekeztek ezen elvek szerint iskolt teremteni. A "metodus katechetike" kialakulsa Isten Igjnek hirdetse s tovbbadsa krl bontakozott ki a 16. szzadban. rdekes nyomon kvetni miknt alakultak a nevelsi eszmk, s ezek mentn a pedaggiai elvek. Mgis a legizgalmasabb egyfell abban fedezhet fel, hogy a hitvallsokban hogyan maradt meg Isten korokat tvel rendelete mig rvnyesen, msfell a mindenkori gyermek lnye: az alakthat, a nevelhet, aki mgis ennek ellenre llek, Isten gyermeke, akit megszlt, s akinek lelke visszhangozza, azaz "echozza" (kataechozza) a mennyei szt.
Csry Istvn
|