2. Tanulmnyok : 15. Szszi Andrea
ISKOLA S VALLSOKTATS KAPCSOLATA MAGYARORSZGON A REFORMCITL NAPJAINKIG |
15. Szszi Andrea
ISKOLA S VALLSOKTATS KAPCSOLATA MAGYARORSZGON A REFORMCITL NAPJAINKIG
SZSZI ANDREA
Iskola s vallsoktats kapcsolata Magyarorszgon a reformcitl napjainkig
CONFESSIO 2005. 3. SZM
Bevezets
Dolgozatom cljaknt az iskola s hitoktats, vallsoktats vizsglatt tztem ki, s ahogyan tmm is mutatja, csak a haznk sajtossgait tekintem t. Azt kvnom szemrevtelezni, hogy egszen a reformci magyarorszgi elterjedstl napjainkig hogyan, mi mdon jelent meg az oktatsban a hit tovbbadsa. Mr a cm is felttelezi, hogy iskola s vallsoktats idszakonknt tallkozott, mskor kln-kln ltezhetett, s valban ez a tny az, ami e tma felvetst indokolta. Az elemzs legclratrbb mdja a korszakonknti ttekints. Itt ki kvnok trni (ahol szksges) a vilgi oktatsra, s arra, hogy ehhez kpest hol helyezkedhetett el a hittel val foglalatossg az iskolkban, vagy ppen az iskolkon kvl. Az ltalnos elemzs rszeknt teht elsknt a kor pedaggijrl emltek nhny fontos momentumot, ahol szksges ott a trvnyi htteret, s gy kapcsolom a reformtus hitoktats helyzett hozz.
Klnsen hangslyosan kvnok kitrni a mai helyzetre, a XX. szzadi vltozsokra, hiszen mai helyzetnket gy lehet a legjobban megrteni. Csak nhny mondattal szeretnk szlni a XXI. szzad elejnek hitoktatsrl, mai gyakorlatunkrl, s nhny aktulis krdsrl, hiszen e nlkl nem lenne teljes a dolgozatom.
1. Reformci – ellenreformci idszaka (XVI –XVII. szzad)
A reformci s ellenreformci idszaknak megrtshez elsknt szksges kitrni a kzpkor gondolkodsmdjra.
A kzpkor oktatsi intzmnyeinek szerves rsze volt a hittel val foglalatossg. A tants fleg a kolostori, plbniai, szkesegyhzi iskolkban trtnt. Itt, az egyhzi fenntarts miatt, az alapszint vagy magasabb ismeretek tadsn kvl az oktats fontos eleme volt az egyhz nekeinek, tantsnak megismerse. A plbniai iskolk tananyagban, ahol a ksbbi klerikus rteget kpeztk, szerepeltek a liturgikus knyvek s nekek, valamint a Szentrs is. Magasabb szinten, a kzpkori egyetemek 4 fakults volt, ahol az egyik mindig teolgiai fakults volt. A tantsban gy itt is szerepelt a hittel kapcsolatos ismeretek tadsa.1
Termszetesen a vilgi s egyhzi oktats mr ekkor kettvlt. A klnbz mrtk vilgi nevelsben a lovagok kpzse, vrosi polgrsg gyermekei rszeslhettek. A lovagi neveltets elzmnye az volt, hogy a gyermekek otthon a valls alapjait, legfontosabb erklcsi szablyokat mr megtanultk.2
A XIII. szzadtl a vrosi polgrsg befolysa nvekedett, gy tformldott a vrosi plbniai iskolk anyaga is. A papi nevels mellett a keresked, iparos- s hivatalnokrteget is figyelembe vettk.3 Az iskolkat rektor vezette, de a plbnos felgyelete alatt llt, s a javadalmazst az egyhz ltta el, annak ellenre, hogy bizonyos vrosokban a vrosi tancs is juttatott javadalmat a tant rszre. A tananyag annyibl vltozott, hogy a mveltsg komplexebb lett, s a valls ismeretein kvl a tudomny, trvnykezs, htkznapi gyintzs s orvosls is megjelent.4
Az elreformci, reformci kort a renesznsz s humanizmus idszaknak is nevezzk. Az j gondolkodsmd, j vvmnyok (knyvnyomtats elterjedse, stb.) a nevelsben is vltozst hozott. A tanulmnyokban alapknt, s pldaknt szolgltak sokszor a hitismeretek, hiszen a gyakorls, tanulmnyozs nagyrszt teolgiai rtekezseken trtnt, br csillagszati munkkon vagy levlminta-rkezsen is trtnhetett.5
Elkezddtt a tanultsg fogalmnak a levlsa a klerikus fogalmtl, s haznkban is jellemz volt, hogy a XV. szzad kzeptl a klerikus tanrok mellett megjelentek a vilgi pedaggusok. Vrosi plbnik minden vrosunkban kialakultak, itt termszetesen szerves rsze volt a tantsnak a hitismeretek tadsa. A szzad vgre azonban a legjelentsebb vrosi-plbniai iskolk talakultak humanista gimnziumokk. Fokozatosan kapott egyre kevesebb szerepet ezekben az intzmnyekben a vallsoktats.6
Magas szint teolgiai oktats folyt azonban haznk egyetemn, mely 1467-ben nyitotta meg kapuit.7
E rvid ttekints utn rhetnk el a reformci s ellenreformci pedaggijig. A kiresedett hitlet helyett szemlyes, mlyen tlt vallsossgot hirdetett a reformci, s a pedaggijban is ez jelent meg. jra nagy szerepet kapott a Szentrssal val foglalatossg. A vilgi oktatson kvl sok helyen alapul felekezeti iskolkban fontos volt a hitoktats, s ksbb is ezeknek a fellegvra maradt. Dolgozatomban fknt ezekre trek ki.
A XVI. szzad kzepre a protestnsok fennhatsga al kerlt a legtbb vros s mezvros iskolja. Itt a legfbb cl a bellrl fakad, tlt vallsossg kialaktsa volt. Ehhez mr egszen alapszinten, sokszor gyakorlszvegknt is hitismereti knyveket hasznltak. J plda erre a Heltai Gspr nyomdjbl kikerlt bcsknyv, melynek cme: „A keresztyni tudomnynak fundamentuma. Rvid s hosszan val krdsekbe befoglaltatott, a magyar (rs) olvassnak mdjval egyetemben. A gyermekecskknek s egyb egygy keresztynek plsre”. gy hasznltk ezeket az bcsknyveket, hogy a krds-felelet formjban feldolgozott hitttelek eltt helyeztk el az bc betsorozatait. Gyakorlszvegknt a ktk anyagt hasznltk az olvasshoz is.8 A parasztgyermekek ltalban n. „kisiskolkban” tanultak. Itt vallsi, erklcsi ktelessgekrl kaptak ismeretet, valamint alapkszsgeket, s nha gyakorlati ismeretkrket oktattak nekik. Ezt a nevelst a templomi katekizmusoktats egsztette ki, melyet a plbnos, lelkipsztor tartott. Ide jrtak azok a gyerekek is, akik nem vettek rszt az iskolai oktatsban.9
Nagy magyar reformtoraink nagy rsze hozzkapcsolhat az iskolai oktatshoz. Dvai Br Mtys igazgatta pldul a szikszi iskolt,10 Sztrai Mihly reformlsnak nagy eszkze volt az iskola. nekeket is rt, valamint szndarabokat, melyben a felfedezett hitigazsgokat tanttatta meg nvendkeivel, a laski, tolnai iskolkban.11 Az nekek, szndarabok a dikok szmra nemcsak lvezetesek voltak, de a vrosi let sokfle alkalmt is gazdagtottk.12 gy mg inkbb terjedhetett a reformci.
Szintn szolglt tantknt Szegedi Kis Istvn. Csandon, Gyula s Lippa krnykn tantskodott, valamint Ceglden, ksbb Bksen. Sztrai utn tvette a tolnai iskola vezetst is. Szegedi a tantkpzst is fontosnak tartotta, rnk maradt ennek a bibliai, egyhztrtneti s gyakorlati anyaga, mely az tollbl szrmazik. Tbb mint 200 ktetes knyvtrban tbb tanknyv is felfedezhet volt.13 Jelents iskolai tevkenysg tulajdonthat Huszr Glnak is, aki maga iskolt alapt, s neveli a hallgatkat, oktja a papi ismereteket is tadva, majd kikldi ket a krnyez falvakba Isten Igjt hirdetni.14
Reformtoraink teht tetteik alapjn igaznak tartottk Trotzendorfnak, a kor nagy pedaggusnak a gondolatt: „Az iskola az egyhz vetemnyeskertje.”
E korszaknak a hitoktatsban az alapja mr egyrtelmen a Szentrs volt. A Biblia tbb emberhez juthatott el, fknt miutn 1590-ben Kroli Gspr lefordtotta magyar nyelvre. A Biblia nllan, mint katechizcis tananyag nem szerepelt a tantsban, de az ri imt, Tzparancsolatot, Apostoli Hitvallst, skramentumokat mr a Szentrs szellemben oktattk.15
Lthat teht, hogy a reformci nagy hatssal volt az oktatsra. Magyarorszgon a XVI. szzad adatai szerint 168 iskolbl 134 volt protestns kzben. Az iskolk szma is jelentsen megnvekedett, akr csak ha az elz vszzadot tekintjk. Ezekre az iskolkra az volt ltalban jellemz, hogy addig virgzottak, mg meghatroz egynisg s tuds vezetjk volt. Voltak azonban hossz let iskolk, kollgiumok is, melyek a peremterleteken jttek ltre. Ilyen volt Srospatak, Debrecen, Ppa s Felvidk.16 Az ellenreformci korra is ezek az oktatsi intzmnyek maradtak kzponti jelentsgek, br maradt fent iskola mshol is. Ezekben a hitismeret tadsa tovbbra is fontos rsze volt az oktatsnak. A XVII. szzad kzdelmei az iskolkban is megjelentek. 1648-ban pldul megtiltottk az anyanyelv neklst s a bibliaolvasst. A tantsban ekkor mg mindig fontos szerepe volt a krds-felelet formban eladott hitvallsi sszefoglalsoknak. Tantottk Batizi Andrs, Siderius Jnos ktjt, de ekkor terjedt el a Heidelbergi Kt rvidtett vltozata is. A trvnyek ellenre is kiemelked helye volt a Szentrs ismeretnek. A Zsoltrokat, s ms bibliai helyeket memoriterknt is szmon krtk.17
Az ellenreformci korban a jezsuitk alaptottak tbb iskolt, melyek magas szinten mkdtek. Megjhodott a katolikus oktats, s ennek gyben tevkenykedett Pzmny Pter is.18 Ennek ellenslyozsra lteslt a nagyobb reformtus iskolk mellk a Bethlen Kollgium Gyulafehrvron. A cl ezzel az volt, hogy legyen a reformtusoknak is egy magas sznvonal oktatsi intzmnye. Eddigre ugyanis lemaradtak a reformtus iskolk. A kisebbek elvesztek a kzdelmek sorn, a nagyobbak pedig sok szenvedsen mentek keresztl. A falusi iskolkban fleg rs-olvasst tanultak a gyermekek, s emellett bibliai trtneteket s ktkat, neklst tantottak az iskolamesterek. A puritnok mkdse az iskolk reformlsra is kiterjedt. Apczai Cseri Jnos s a puritnok munklkodsnak eredmnye lett az n. nemzeti iskola, mely a np iskolja volt. Itt anyanyelven trtnt az oktats, s az ismeretek szerzsre is lehetsg volt. St, a tanuls lehetsge megnylt a lnyok szmra is.19
Az oktats fontosabb dokumentumai voltak ez idben a ktk, valamint pl. Medgyesi Pl „Lelki ABC” cm knyvecskje, melyet 1645-tl kezdtek kiadni. A gyermekek evangelizlsnak volt ez fontos eszkze. J nhny kollgiumi professzor a nvendkek szmra szerkesztett kziknyvet, melyek szintn a gyermekek hitbeli nevelsnek voltak hasznos eszkzei.20
2. Az elnyoms idszaka (XVIII. szzad)
E korszak oktatsnak szerves rsze volt a partikulris iskolk hlzata. A nagy reformtus kollgiumok, anyaiskolk vonzsi krzetbe tartoz kisebb-nagyobb iskolk tartoztak ide. A falvak esetben elemi oktatsi intzmnyeket jelentett ez, nagyobb teleplseken pedig kzpszint latin iskolk is kipltek. A partikulkban egy kpzett tant volt, maga az igazgat. az anyaiskolbl rkezett. Vitte a tanterveit, tanknyveit, s segtsgknt nagyobb dikokat vett ignybe, akik alsbb osztlyos trsaikat tantottk.21
A XVII. szzad vgn a protestns iskolk trtnetben hanyatls mutatkozott. Mivel egyre tbben trtek vissza a katolikus egyhzba a nemesek kzl, mr nem engedtk meg – a kegyri jog alapjn – a protestns papok s tantk mkdst. Az elnyoms erssgt mutatja a pozsonyi vsztrvnyszk 1674-ben, amikor protestns lelkszeken kvl tantkat s iskolarektorokat is brsg el lltottak, s ttrsre akartak knyszerteni. Vallsos oktats folyt – de egyre tbb helyen katolikus szellemben. A fldesr vallstl fggtt, hogy birtokn milyen nevelst engedlyezett, esetleg engedte-e ms felekezet tant mkdst. j reformtus iskolk ltestst pedig korltok kz szortottk az 1681-es trvnycikkekkel, s az n. artikulris helyekre szortottk vissza.22
A protestns identits ebben a korban egyre inkbb Habsburg-ellenessggel, s hazafias gondolatokkal kapcsoldott ssze. A szabadsgharcok rvid ideig tart gyzelmei ugyanis a protestns iskolk szmra felvirgzst hoztak.23 A falusi npiskolkban megmaradt a vallsos nevels, de az uralkod osztllyal val lojalitsra nevels mellett – teht sok helyen katolikus szellemben.24 Mindezek mellett azonban elg sanyar llapotok uralkodtak a protestnsok kztt. Sok helyen nem volt semmilyen iskola, s a jobb esetek kz tartozott, ha volt olyan a faluban, aki tudott foglalkozni a gyermekekkel, s legalbb hitbeli ismereteket t tudott adni nekik. Ezt azonban a plbnosok nem nztk j szemmel.25
A felvilgosods lassan trt utat, s mind Mria Terzia, mind II. Ferenc Jzsef prbltk szablyozni az iskolk gyt. Trekedtek arra, hogy minden teleplsen legyen legalbb egy iskola, de sajnos csak kevs helyen hajtottk ezt vgre. Ugyanis ez azt jelentette, hogy ha az egyik egyhznak volt iskolja, de a msiknak nem, akkor ide be kellett a ms valls gyermekeket is fogadni. Ha nem volt iskola, kzsen kellett volna az egyhzaknak ltrehozni egyet. Azonban k fltettk a gyermekeiket ms valls tant keze al adni.26 Msrszt az 1777-es Ratio Educationist a protestnsok eleve elutastottk, azzal a hivatkozssal, hogy az iskolagy egyedl az iskolkat fenntart felekezetek, s a helyi egyhzkzsgek hatskrbe tartozik.27
3. A XIX. szzad szerepe a vallsoktatsban
A szzadban a falusi kisiskolk letben tovbbra is fontos szerepe volt az egyhzaknak. A lelksz volt ltalban a tant, sok esetben a kntor s a jegyz is. A trvnyek rtelmben igyekeztek arra, hogy a templomok mellett iskolk is legyenek. Itt a hitoktats folyt, alapvet erklcsi ismeretek tadsa. A vrosi elemi iskolkban a valls tantsa kisebb helyet kapott, mell az elemi mveltsget is tadtk.28
A magyar oktatspolitika mgis a dualizmus korban, 1867 utn vehette kzbe az oktatsgy irnytst. Ekkor mg mindig jellemz volt, hogy az iskolkban egy tant tantott tbb osztlyt, gyenge volt a felszereltsg, a gyermekek egy kis rsze alig jrt iskolba (idjrstl fggen). Sokan csak 4 osztlyt vgeztek el, s aztn gazdasgi munkt vgeztek. Az llami politikt az jellemezte ebben az idszakban, hogy igyekeztek kipteni az oktatsi rendszert. Itt klnsen az rs-olvass ltalnoss ttele volt a cl.29
Az llami tangyi igazgatst e korban a szabadelvsg jellemezte. llthattak iskolt felekezetek, szervezetek, magnszemlyek. Itt a tanrendet, nyelvet, tanknyvet is meghatrozhattk, s a tanszemlyzetet is k vlasztottk ki. Az elemi npoktatst 1968-ban egy trvnnyel szablyoztk. Az egyhzi iskolkat ez annyiban rintette, hogy az 1848-as elkpzelssel ellenttben az egyhz kezn maradtak a kzsgi iskolk. Ahol nem volt felekezeti iskola, ott llami intzmnyt kellett ltesteni. A szzad vgre az iskolk 90 %-a volt valamelyik felekezet felgyelete alatt. A korszak nagy vvmnya volt az oktatsgy tern, hogy ingyeness vlt a npoktats.30 Ez a trvny ktelezv tette olyan kzsgi iskola fellltst, melybe brmely felekezethez tartoz gyermek fenntartsok nlkl jrhat, hiszen a vallsoktats nem iskolai trgy, hanem az illetkes lelkszek gondoskodtak rla. Ez azonban gy nem valsult meg.31
A magyar reformtusok mveldsnek sorsa a debreceni s srospataki kollgiumok kezben volt. Hozzjuk igazodtak a tbbi, gyengbb erkkel rendelkez iskolk, mint a ppai, miskolci, kecskemti, nagykrsi, s ms iskolk. Hittant termszetesen tantottak, a XIX. szzad elejn Debrecenben pldul havi 22 rban. Minden nap volt teht hitoktats.32
Vltozs a racionalizmus korban trtnt. Elszr az igehirdetsekben jelentkezett, majd bevonult az egyhzi iskolkba is, s a tananyag vltozst eredmnyezte. Az 1830-as vekig az egyhzi iskolk f clja a vallsos ember nevelse volt. Ennek rdekben a hittan a Heilderbergi Kt szerint tantottk, s a Biblit alaposan ismertettk. Az iskolai munkt a vasrnap dlutni kttants s kikrdezs fejezte be. A racionalizmus hatsra a lelkszek kezdtk elhanyagolni az iskolkat, s a hitoktatst rhagytk a tantkra. k azonban nem rszesltek megfelel oktatsban, kisebb volt a felkszltsgk, gy termszetesen az ltaluk tantott anyag is kisebb s kevesebb volt. Fleg vilgi tananyagot tantottak, s a vallsos oktats httrbe szorult. A Heidelbergi Ktt nehznek, bonyolultnak talltk, s ezrt igyekeztek mssal ptolni. Sok esetben sajnos a ptlsknt hasznlt kt hinyos volt, s dogmatikailag sem llta meg a helyt. A tants rthetsgnek cmn az egyhzi iskolkbl sok mindent ki akartak dobni. Flslegesnek vltk az imk, bibliai versek memoriterknt val tanulst, mivel vakhitnek tartottk, melyet megszntetendnek vltek. A npiskolkbl pedig egyenesen szmzni akartk a hittant, a gyermekek templomba vitelt. gy gondoltk, hogy a gyermekek kptelenek a hit tteleit megrteni. Ennek eredmnyeknt a npiskolkbl szinte teljesen kiszorult a hitoktats, az egyhzi iskolkban pedig jelents mrtkben lecskkent az oktats anyaga.33
A mr emltett 1868. vi trvnycikk fontos pont az egyhzi iskolk trtnetben. Ez a trvny nem korltozta az egyhzak iskolaalapt s fenntart jogt, de minden iskolt llami ellenrzs al vont. Ezt jogos lpsknt ismertk el az egyhzak, br reformtus rszrl merltek fel agglyok egyes rendelkezsekkel kapcsolatban. A trvny ltal elrt felszerels beszerzse ugyanis hatalmas anyagi terhet jelentett, s a szegnyebb reformtus egyhzkzsgeket az a veszly fenyegette, hogy elbb-utbb t kell adniuk iskolikat a kzsgnek vagy az llamnak. gy ez a trvny egyfajta llamostst jelentett az egyhzi iskolkban.34 A fenntart vltozsa esetn pedig sok esetben a tananyag is vltozott. gy mr nem olyan szmban, nem olyan mrtkben jelent meg a hittan oktatsa, mint az addigiakban. Sajnos a hvek nem sokra becsltk az iskolt, s nem akartak ldozatot vllalni rte, s ezrt az egyhz vezeti gy gondoltk, hogy segtsget krnek az llamtl. A vallsi liberalizmus gy gondolta, hogy a magyar llam s a szabadelv magyar protestantizmus rdekei azonosak, s szinte nmaga ajnlotta fel az iskolit az llamnak s a kzsgeknek. Ennek eredmnyeknt nhny vtized alatt tbb szz reformtus iskola kerlt llami fennhatsg al. A megmaradt intzmnyek fenntartsa is csak llami segllyel volt lehetsges. Ha azonban az llami seglyt elfogadtk, akkor az llami rendelkezst s a befolyst is elfogadtk ezzel. Ez a befolysols a tanrok kinevezsben nyilvnult meg fknt. A vallstants egyre inkbb kimerlt a vallstrtneti anyag oktatsban, s a kevs helyen fordult el, hogy bibliai szellem reformtus gondolkodsra neveltk a gyermekeket. Az egyhzi iskolk mr nem adtak klnleges rtket, s a szlk sem tartottk fontosnak az iskola rdekben val adakozst.35 Mgis, valamilyen szint hitoktats folyt az iskolkban. Az intzmnyes keretek kztt zajl vallstants mellett egyre szlesebb krben kezdett elterjedni e szzad vgn egy j mozgalom, az n. „vasrnapi iskola” mozgalma. Kiindulpontja Biberauer Irma volt, aki sszegyjttte a krnyken jtsz gyermekek egy csoportjt, s Biblit olvasni, nekelni, imdkozni tantotta ket. A gyerekek egyre nagyobb szmban gyltek erre az alkalomra, hiszen jl reztk magukat. Ezeket a bibliarkat vasrnapra tettk, s gyermekek kztt nagy volt a lelkeseds a mozgalom irnt.36
4. Vallsoktats a 20. szzad iskoliban
a) Az 1948 eltti idszak sajtossgai
A szzad eleje az iskolk helyzetben vltozsokat hozott. Cskkent a felekezeti fenntart ltal mkdtetett oktatsi intzmnyek szma. Az I. Vilghbort megelz vekben a npiskolknak mr csak 80 %-a, a kzpiskolknak mr 54 %-a, s a polgri iskolk 59%-a volt egyhzi kzben, s itt is fleg katolikus fennhatsg alatt.37 Az 1891-1893-as budapesti zsinat trvnybe iktatta a reformtus kznevelsi s kzoktatsi szervezetet. A vonatkoz trvnyek kimondtk, hogy a reformtus egyhznak joga van als-, kzp- s felsfok iskolt fellltani, fenntartani, s azok bels gyeit autonm joggal intzni. Mindezek mellett sem volt azonban egysges reformtus oktats-s iskolapolitika a XX. szzad elejn. A tancskztrsasg 1919 mrciusban minden nem llami nevelsi intzmnyt llamostott, s a vallsoktatst eltrlte, valamint a tants kezdetn s vgn az imdsgot, htatot, neklst. Eltvoltotta az iskolkbl az egyhzi jelkpeket. Mg ugyanebben az vben, augusztus 8-n eltrltk ezt a rendelkezst, de sajnos ez a rvid idszak is okozott krokat. Ezutn a minsgi oktatsra kerlt a hangsly, s fontosnak tartottk az iskoln kvli egyhzi nevelst is. Imre Sndor az egyhz oktatspolitikjt az iskolval kapcsolatban gy hatrozta meg, hogy az egyhzi nevelsben a reformtus egyhz az iskolkat csak egyik eszkznek tekinti, s a gylekezeti munkt ezen kvl rendszeresen kipti, s iskoln kvli npnevelst is folytat.38
1948 eltt az iskolkban ktelez hitoktats folyt, gondosan kidolgozott tanterv alapjn. A cl gy hangzott: „A katechzis egy meghatrozott vallsos ismereti anyagnak a mdszeres megtantsa, bizonyos vallserklcsi nevel cllal.” A hittan teht ugyangy osztlyozva volt, s a tbbi tantrgy kztt a mlt helyre akartk helyezni.39 Annl is inkbb fontosnak tartottk ezt, mivel 1934-ben Hman Blint, a valls- s oktatsgyi miniszter is gy nyilatkozott, hogy „Egyetlen magyar iskolnak sem lehet clja a puszta szakismeretkzls. Valamennyinknek elsrend feladata a magyar letre val cltudatos elkszts, az ifjsg erklcsi nevelse, jellemnek szilrdtsa, ktelessgtudsnak fejlesztse, vallserklcsi s nemzeti alapon nyugv egysges magyar vilgszemlletnek kialaktsa.” Az erklcsi nevels, vallsos ismeretek tadsa tern az egyhzban pedig partnerre talltak. A hitben val nevelsre, s a nemzeti szellem nevelsre az iskoln kvl is nagy gondot fordtottak. Ennek egyik szervezete a cserkszmozgalom volt. A cserkszet clja szerint lelkileg kiegyenslyozott, hitben l, ugyanakkor fizikailag ers, letreval, gyakorlatias fikat akart nevelni.40
b) 1948 utn
Ez az idszak a kommunista ideolgia egyeduralmnak koraknt indult. Az egyhzak, s a vallsok mr a puszta ltkkel is veszlyt jelentettek, s a kihvst el kellett puszttani. A kommunista vezets, mely tejhatalmat szerzett, a legfontosabb teendjnek azt tartotta, hogy a hv emberek szmt cskkentse, s az egyhzak tevkenysgt a maradk hvek hitletnek gondozsra korltozza.
Els lpsknt a fakultatv hitoktatst vezettk be a korbban ktelezvel szemben. Ez egy rgen tervezett lps volt, de 1949. szept. 6-n kerlt r sor. A hittan irnti rdeklds ezutn jelentsen lecskkent, s vente kevesebb tanul jelentkezett hitoktatsra. Az ltalnos adatok szerint katolikus s protestns hitoktatsra 1951-ben az ltalnos iskolsok 43%-a, a kzpiskolsok 10,5%-a jrt, mg 1952-ben az ltalnos iskolsok arnya mr csak 26% volt, s a kzpiskolbl szinte teljesen kiszorult a hittan.41 1948 teht j helyzet el lltotta a reformtus hitoktatst. Mivel megtrtnt az iskolk llamostsa, s csak fakultatv lett a hittan tantsa az iskolkban az egyhz is vitatkozott a „hogyan”-rl. A Rkosi-korszak eltt mg szerettk volna, ha a fakultatv hittan oktatsa is az iskolk falai kztt trtnik, s kevsb szorul vissza a gylekezetekbe, de az llam reakcija megoldotta a krdst. Kizrlag az iskolkban engedte meg a hittan tantst, s gy teljesen az ellenrzse alatt tartotta azt, hogy ki ratja be r a gyermekt. St, a beiratkozsnl a pedaggusok maguk is figyelemmel ksrtk, s negatvan hatottak a jelentkezkre. Akr a durva fenyegets vagy a szlk megflemltse is megjelent ekkor.42 Az j helyzet miatt j vallstantsi tantervre volt szksg. Ezt 1951-re elksztettk, az Egyetemes Konvent elfogadta, s be is vezette. A tantervhez j hittantantsi vezrknyveket, vallsoktatsi olvasknyvet kezdtek kidolgozni. A specilis llapotok miatt a cl itt mr a psztori s a misszis jelleg volt, s a katechzis egyfajta igehirdets lett, s a cl – br az iskolban -, de a gylekezet ptse volt. Az Istennel val szemlyes kapcsolatra igyekeztek a gyermekeket elvezetni, s mindehhez a Szentrs, a hitvallsok, s a hit- s erklcstani trvnyek megismertetse csak eszkzknt volt hasznlatos.43
jabb vltozs 1970-es vekben trtnt. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta gy nevezi az 1972-1987-es idszakot, hogy a „megzetlenlt s korszaka”.44 Ekkor a kommunista rendszer szortsa enyhlt, de az egyhztl mgis „mrtrium-szer” hitvallsossgot vrtak el, amit azonban nem mindenki vllalt. Az iskolkbl ekkora mr kiszorult a hitoktats, br a helyi lehetsgeket igyekeztek kihasznlni a lelkipsztorok, s folytatni a hittan tantst, akr leglis vagy ppen illeglis formban is. A Biblia, az egyhz, a lelksz sokfel gny trgyv lett, s a templomba jr gyermekeket is megszgyentettk sok helyen. A szlk pedig sokszor elmaradtak a gylekezetbl, hiszen fltettk gyermekket s nmagukat.45
Ebben az idszakban kt lehetsge volt az egyhznak a katechetikai munkra – az emlkezs s a nyri tborok.46 Az emlkezs jelentsgt mutatta, hogy felrtkeldtt a mlt rksge, pldul a Debreceni Reformtus Kollgiumban is, ahol rendben folyt a hitoktats.47 A nyri tborok lehetsge pedig a lelksztl fggtt, s az kockzatvllalsn mlt. Mivel tilos volt a hivatalos fiatalokkal val foglalkozs, ezrt nem hivatalos alkalmakat kerestek. A nyri tborok alkalmval tanulhattak nekeket, bibliai trtneteket a gyerekek.48
A katechetikai munknak azonban bven voltak hinyossgai is. Kevs volt a munkatrs, a kpzett, gyakorlott munkaer, s kevs volt a megfelel segdanyag. Az llami nyoms a ’80-as vek elejre enyhlt, de mg mindig kevs hitoktatsban hasznlhat segdanyag volt. Ebben az idszakban terjedtek el a Beliczay Angla nevvel fmjelzett tanknyvek, valamint Bottyn Jnos: Hitnk hsei cm knyve is. Mindemellett helyi tematikval zajlottak a gyermek-istentiszteletek, bibliark, hittanrk.49
1989-1991-ben kvetkezett be jabb vltozs, amikor a gylekezeti hitoktats jra leglis lehetett. Egyre tbb gylekezet igyekezett az jraszervezsben, s a szlk is nagyobb szmban rattk be gyermekeiket, mivel szerettk volna, ha a gyermekek lelki nevelsben is rszeslnek. A hittancsoportokhoz hitoktatkra is szksg volt, gy megindult az nkntes hitoktatk kpzse s szolglatba lltsa, valamint az nkntes gylekezeti munksok kpzse is. Az ismtelt j helyzethez j hittanknyvekre volt szksg, s ekkor szletett meg Vladr Gbor kzremkdsvel egy ngy ktetes sorozat, melynek nem volt tfog tanterve.50 Ugyancsak ezen idszak alatt szlettek Csri Lajos 5-7 veseknek, Molnr Mikls 12 ven fellieknek, s Sznsi Sndor konfirmandusoknak szl knyvei, melyeket ma is hasznlunk. Ez a nhny v teht a lehetsgek idszaka volt. Megntt a hitoktatsra jelentkezk szma, valamint a hitoktatkpzs is.51
Ez idben vgeztek egy kzvlemny kutatst, melyben krdsknt szerepelt az is, hogy szksg van-e a gyermekek vallsoktatsra. Az emberek hozzllsnak a megvltozst jelzi, hogy rendkvl alacsony volt azoknak az arnya (3,6%), akik kifejezetten elleneztk a hitoktats, mg 51,2% volt kzmbs a krdssel kapcsolatban. A megkrdezettek 39,4%-a hangslyozta, hogy szksges a vallsoktats a jv nemzedke szmra. Az 1992-es kutats arra is rmutatott, hogy a hitoktatst a magyar llampolgrok 38,9%-a az nkormnyzati iskolkban, mint tanterven kvli, szabadon vlaszthat lehetsget ignyelte. Ez a szm messze fllhaladta a ms, megadott lehetsgekre adott vlaszok szzalkos arnyt.52
Ennek megfelelen vltozott a trvnyi szablyozs is. Az 1993. vi kzoktatsi trvny 4. rtelmben az llam s a helyi nkormnyzat kteles tiszteletben tartani a szlknek azt a jogt, hogy a vallsi s vilgnzeti meggyzdsknek megfelel oktatsban s nevelsben rszeslhessenek a gyermekeik. Mindemellett egyetlen llami s nkormnyzati nevelsi-oktatsi intzmny sem lehet elktelezett egyetlen valls vagy vilgnzet mellett sem. Az iskolknak biztostaniuk kell az alapvet erklcsi ismeretek elsajttst, s lehetv kell tenni, hogy a gyermek az egyhzi jogi szemly ltal szervezett fakultatv hit- s vallsoktatsban vegyen rszt. Ezt az oktatst az egyhzi jogi szemlynek kell megszerveznie, a szlk ignye szerint. Az vodban a foglalkozsoktl elklnlten, az iskolban pedig a ktelez tanrai foglalkozsok rendjhez igazodva kell megszervezni.53
5. Jelenlegi gyakorlatunk, jvnk krdsei
Mai gyakorlatunkat a MRE Kzoktatsi trvnynek az 1998. vi I. trvnnyel mdostott 1995. vi I. trvny adja. A szablyozs kre kiterjed a MRE ltal fenntartott kzoktatsi intzmnyekre, valamint a nem reformtus intzmnyek reformtus nvendkeire.54 A 20. emlti, hogy a MRE az intzmnyek szakmai munkjnak segtsre Reformtus Pedaggiai Intzetet alapt s mkdtet, mely segtsget nyjt a hitoktats mindennapi munkjhoz a tantervek, hittanknyvek ksztsvel, nevelsi-oktatsi szakvlemnyek kszttetsvel, stb.
jabb lpsknt a Magyarorszgi Reformtus Egyhz Zsinata 2000. mjus 5-n kiadott egy szablyrendeletet a Reformtus hittanoktatsi kerettanterv trgyban. Ebben ktelezv tettk az 1998-ban kiadott Reformtus hittanoktatsi tanterv hasznlatt, valamint a mr megjelent, ezen alapul hittanknyvek hasznlatt. Nyilvnval lett, hogy eltr a hittanrk szma iskolnknt. A reformtus kzoktatsi intzetekben 2/ht, ms fenntarts intzmnyeknl, valamint a gylekezeti hitoktatsban 1 ra a hitoktats heti raszma. Az is leszgeztk, hogy a tanrk a ktelez, illetve a ktelezen vlaszthat raszmon felli, szabadon vlaszthat rakeret terhre szervezhetek.55
j tanterv kerlt teht a hitoktatsba, melynek clja az volt, hogy egszen a „tejnek italtl” a „kemny eledelig” juttassa el a tantvnyokat Isten ismeretben. gy a felptsben is az vodtl, egszen az rettsgiig visz. A segdanyagok szma is jelentsen megnvekedett, s mondhatjuk azt, hogy ma bsgesen tallunk akr tanknyveket, akr ms segdanyagokat. A tanknyvpiac jelentsen teltett, br a bsges knlatbl fontos a vallst tantknak jl vlogatni, a minsgi munka rdekben. A hitoktats clja ismt megvltozott. Az evanglium terjesztse, megismertetse kerlt a kzppontba, az 1Tim2,4 alapjn: „Isten azt akarja, hogy minden ember dvzljn s eljusson az igazsg megismersre.”56
Napjainkban a hitoktats tern is tbb krds jelenik meg. Sok iskolt s kevs vodt alaptott a reformtus egyhz, melyek mkdtetse nhny gylekezetben problms a megfelel, hitben l reformtus munkaer hinya, s az llami tmogatottsg veszlyeztetettsge miatt. A nem reformtus iskolkban trtn hittan tants terhe a ks dlutni idpontban val kezds, sokszor lanyha rdeklds, s sajnos sok esetben a hitoktatst vgz lelkipsztorok rdektelensge, vagy ppen az iskola, voda rszrl tapasztalt negatv hozzlls. Mint gyakorl hitoktat, ldott helyzetben rzem magam, hiszen tantok llami igazgats alatt lv vodban, iskolban, s reformtus ltalnos iskolban is, gy ssze tudom hasonltani a hitoktats klnfle helyzeteit. Tapasztalatom alapjn a reformtus kzigazgats alatt lv iskolkban a valls tantsa azrt tkzik nehzsgekbe, mert nem „komoly” tantrgyknt kezelik sokszor a szlk, a tantestlet, s gy a dikok sem. Az egyhzi iskolk helyzett nehezti a mostani vita a gyermekek utn jr tmogats mrtkrl, melynek kimenetele mg bizonytalan.
A felekezeti iskolk szmra nagy lehetsg, hogy flmutassk a hit tbblett, hiszen ezzel vonzhatnak tbb gyermeket az oktatsi intzmnyekbe. A kzpiskolk, gimnziumok esetben ma j tendencia fedezhet fel. A szlk tbb tpusba sorolhatak az alapjn, hogy mi motivlja ket a gyermekk plyavlasztsnak befolysolsakor, azaz mit vrnak s mit keresnek, amikor egy felekezeti kzpiskolba, gimnziumba ratjk be csemetjket. Pusztai Gabriella az elvrsokat a kvetkezk szerint csoportostja:
– mveldscentrikus,
– a hasonlak bartsgra vgy,
– a „bke szigett” keres,
– a vallsos elitiskolt keres,
– bartokra s karrierre vgy,
– erklcsi tartsra vgy,
– a menedket reml,
– a mvelt csaldra vgy,
– a meghitt emberi kapcsolatokat reml,
– a rossz trsasgbl kitrni prbl tpusok.
Lthat teht, hogy a motivcik kztt jelents helyet foglalnak el a vallsi fejlds, erklcsi nevels, tovbbtanulsra val felkszts, gazdag kulturlis let, mveltsg, j kzssg, a trds, odafigyels, s a biztonsgos krlmnyek.57 Az elvrsok teht jabb kihvsokat trnak a felekezeti iskolk el.
Nagy krds az Eurpai Unis tagsg s a hitoktats gondolatkre, melyre csak nhny rvid mondatban szeretnk utalni. E tmakrben nincsenek kiforrott megnyilatkozsok, csak nhny tuds lelkipsztor, teolgus gondolata, melyre tmaszkodni lehet. Ahogyan Friedrich Schweitzer mondta: „Teljesen termszetes, hogy a vallspedaggit is bellthatjuk eurpai sszefggsekbe.”58 Igaz, hogy az Eurpai Kzssg eredetileg nem illetkes oktatsi krdsekben, hiszen a kpzs az egyes llamok gye marad, de termszetesen az Eurpai Uni mgis hatst gyakorol a kpzsre, az rtelmezse miatt. A szakkpzsrl szl, n. „Fehr knyvben”, mely a kpzsek alapjul szolgl nincs sz a vallsoktatsrl, s ezzel mondhat, hogy a ltjogosultsgt krdjelezi meg. Emellett nyilvnval, hogy a minden tagllamban biztostott valls- s lelkiismereti szabadsg klnfle mdokon rthet, akr pozitv rtelemben, akr negatv mdon is. A kett kztt hatalmas a klnbsg. Pozitv mdon, mindaddig gyakorolhatja valaki a vallst, amg azzal msok jogait nem srti. Ha azonban negatv mdon rtjk, akkor gy is lehet rtelmezni, hogy az llam semlegessgt srti, ha valaki tekintettel van a vallsi vagy felekezeti klnbsgekre. Ettl pedig egyenes az t a felekezeti hitoktats megszntetsig. Nagy krds, hogy mit is jelent Eurpa az iskolai hitoktats szempontjbl. Ha az Eurpai Tancs javaslatra tekintnk, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy a vallsrl szl tants kapjon tmogatst, azaz a vallstrtnet, vallsfilozfia, emberi jogok lesznek a tanthatak.59 Ez pedig sajnos egyrtelmen abba az irnyba mutat, hogy a felekezeti hitoktats helyett egy egysges vallsismeret legyen. E nhny felvets utn termszetesen azzal a mai helyzettel zrom, hogy napjainkban mg nem nyilvnval, hogy milyen md, s lesz-e valamilyen hatsa az iskolai hitoktatsra az Eurpai Uninak.
sszegzs
A reformci elterjedsvel mindenfel iskolk alapultak. Tbben a reformtorok kzl bcs knyveket rtak. Ezek az oktatsi intzmnyek tbbfle fokozat tantst biztostottak, s az oktats minsge fggtt az iskolamestertl. Ahol tanult s tuds volt az iskolarektor, ott a tants is magas sznvonalon zajlott. Mr a reformci szzadban megalapultak a reformtus kollgiumok, melyek ksbb a magasabb szint tants fellegvrai voltak. Az iskolk tanti lttk a magyar krdseket, egytt reztek a haza szenvedseivel, de sok esetben alig tehettek valamit.
Ha a hitoktatsra tekintnk, akkor lthat, hogy a reformciig is szorosan kapcsoldott az egyhzhoz az oktats, s gy „vallsi alapismereteket” is adtak t a plbnos-tantk a tantvnyoknak. A reformci idejn termszetesen a reformlt tanokat adtk t az iskolba jrknak a nevelk. Ktkkal, krds-felelet formjban fogalmaztk meg a hittteleket, tantottak bibliai trtneteket, nekeket. Az ellenreformci slyos csaps volt ezen a tren is, hiszen ahol kiszorult a reformtus egyhz a kzsgbl (a fldesr ms vallsa, vagy egyb okok miatt), ott kiszorult az oktatsbl is. Sokszor mg egyms kztt sem terjeszthettk a hit ismereteit.
A XIX. szzad hozott nagyobb vltozst az iskolai vallsoktats tern, hiszen az 1848-as elkpzelsek szerint az iskolkban a lelksz feladata lett volna a hitoktats megszervezse, br ez nem gy valsult meg. E korra mg jellemz volt, hogy naponta volt a ktelez trgyak kztt hittan. A racionalizmus sorn a lelkszek gy gondoltk, hogy a hit tartalmban kevs dolog van, ami a gyermek szmra rthet. Fokozatosan elmaradtak az iskolkbl, s kevsb kpzett tantkra bztk a gyermek vallsos nevelst. Megvltozott a tantrgyi szerkezet. Mr nem gyakorl hvt akartak nevelni az iskolban, sokkal fontosabb lett a tnyanyag tadsa. gy tnik, hogy innentl gyorsultak fel a vltozsok az iskola s vallstants kapcsolatban, melyek a XX. szzadban teljesedtek ki. 1919-ben nhny hnapra teljesen kiszorult az oktatsi intzmnyekbl a hittan, de ennek ellenre – e nhny hnapot leszmtva – elmondhat, hogy 1948-ig fontosnak tartottk, s ktelez jelleggel tantottak vallst. 1948 utn, az iskolk llamostsa kvetkeztben vlasztsra knyszerlt az egyhz: vagy teljesen felhagy az iskolai hittan tantsval, s csak a gylekezetekre szortkozik, vagy megprblja az llammal szemben llva tartani az iskolai szerept. Ez utbbit prbltk meg, de sajnos ennek az lett az eredmnye, hogy csak az iskolai fakultatv hittan lett engedlyezve, s itt is igyekeztek negatvan befolysolni a jelentkezk ltszmt. Ennek az idszaknak lett az eredmnye a hitoktats mai llsa. jabb vltozsok az 1970-es vekben kvetkeztek be. A szorts lazult, de igazn nagy vltozs az egyhz rszrl mgsem kvetkezett be. Mra mr nem tiltott a hittan tantsa, br ktelezv csak a felekezeti iskolkban tettk. A segdanyagok nagy piaca, felksztett hitoktatk kpzse remnysg szerint j irnyba vezeti a hittan tantst, s elri cljt: Istennek, mint szemlyes rnak a megismersre val eljuttatst.
JEGYZETEK
1. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: Nevelstrtnet, Nemzeti Tanknyvkiad, 1995. 74-85. o. – 2. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 86-89. o. – 3. Mszros Istvn: Oskolk s iskolk: epizdok tizenhat rgi iskolnk trtnetbl, Tanknyvkiad, Budapest, 1988. 10. o. – 4. Puknszky Bla – Nmeth Andrs: i.m. 89-91. o. – 5. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 99-109. o. – 6. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 126-128. o. – 7. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 132. o. – 8. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 144-145. o. – 9. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 145-146. o. – 10. Br Sndor - Bucsay Mihly - Varga Zoltn - Tth Endre: A magyar reformtus egyhz trtnete, Srospataki Reformtus Kollgium Theolgiai Akadmija, Srospatak, 1995. 35. o. – 11. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 37-38. o. – 12. Mszros Istvn: i.m. 15. o. – 13. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 38-42. o. – 14. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 42. o. – 15. Dr. Rzsai Tivadar: Katechetika, Debreceni Reformtus Teolgiai Akadmia, Debrecen, 1980. 13. o. – 16. Devich Mrton: Eltnt iskolk nyomban, Keresztyn Nevels 1993/2-3. 16 o. – 17. Dienes Dnes: Minthogy immr schola mestert tartanak - Reformtus iskolk Fels-Magyarorszgon 1696-1672. Srospataki Reformtus Kollgium Tudomnyos Gyjtemnyei, Srospatak, 2000. 9-30. o. – 18. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i. m. 238. o. – 19. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 153-160. o. – 20. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 164-166. o. – 21. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 154. o. – 22. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 224-226. o. – 23. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 241-244. o. – 24. Mszros Istvn: Npoktatsunk 1553-1777 kztt, Tanknyvkiad, Budapest 1972. 17. o – 25. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 232. o. – 26. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 233. o. – 27. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 257-258. o. – 28. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: i.m. 309-310. o. – 29. Gergely Andrs: Magyarorszg trtnete a 19. szzadban, Osiris Kiad, Budapest, 2003. 460-461. o. –
30. Gergely Andrs: i.m. 465. o. – 31. Nagy Pter Tibor: llam, egyhz, oktats 1848-1942, Educatio 1992/sz, 34. o. – 32. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 312-314. o. – 33. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 367-368. o. – 34. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 347-348. o. – 35.Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 374-376. o. – 36. Br - Bucsay - Varga - Tth: i.m. 390-392.o. – 37. Romsics Ignc: Magyarorszg trtnete a XX. szzadban, Osiris Kiad, Budapest, 2004. 46. o. – 38. Ladnyi Sndor: Reformtus oktats- s iskolapolitika a XX. szzadban, Reformtus Egyhz 2000/7-8. szm 172. o. – 39. Molnr Mikls: Adalkok hittanknyv – kiadsaink helyzetkphez, Magyar Reformtus Nevels… 6.o. – 40. Romsics Ignc: i.m. 180-181. o. – 41. Romsics Ignc: i.m. 359.o. – 42. Molnr Mikls: i.m. 6. o. – 43. Molnr Mikls: Adalkok... 6.o. – 44. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta: Katechzisnk s katechetiknk harminc ve, Theologiai Szemle 2003/1. 12. o. – 45. Molnr Mikls: A gyermekmisszi szempontjai s problmi – ma, Theologiai Szemle 1991/2. 77. o. – 46. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta: i.m. 13. o. – 47. Rzsai Tivadar: Keresztyn hittan ma, Confessio, 1981/1. 3. o. – 48. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta: i.m. 13. o. – 49. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta: i.m. 13-14. o. – 50. Molnr Mikls: Adalkok… 7-8. o. – 51. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta: i.m. 14. o. – 52. Halsz Gbor: Trsadalmi ignyek s vallsoktats, Educatio, 1992/sz 65-68. o. – 53. Kzoktatsi Trvny 1993. 4./1-4. – 54. A Magyarorszgi Reformtus Egyhz Kzoktatsi Trvnye az 1998. vi I. trvnnyel mdostott 1995. vi I. trvny egybeszerkesztve a vgrehajtsi utastsval vonatkoz paragrafusai. – 55. Magyarorszgi Reformtus Egyhz Zsinatnak Szablyrendelete a Reformtus hittanoktatsi kerettanterv trgyban, 2000. mjus 5. – 56. Reformtus hitoktatsi tanterv 1-6 vfolyam, Reformtus Pedaggiai Intzet, Budapest, 1998. 6. o. – 57. Pusztai Gabriella: Iskola s kzssg, Felekezeti kzpiskolsok az ezredforduln, Gondolat, Budapest, 2004. 204-225. o. – 58. Friedrich Schweitzer: Eurpa- kihvs a vallspedaggia szmra, Lelkipsztor 2000/12. 442. o. – 59. Friedrich Schweitzer: i.m. 442-447. o.
Felhasznlt irodalom
1. Br Sndor - Bucsay Mihly - Varga Zoltn – Tth Endre: A magyar reformtus egyhz trtnete, Srospataki Reformtus Kollgium Theolgiai Akadmija, Srospatak, 1995.
2. Dienes Dnes: Minthogy immr schola mestert tartanak – Reformtus iskolk Fels-Magyarorszgon 1696-1672. Srospataki Reformtus Kollgium Tudomnyos Gyjtemnyei, Srospatak, 2000.
3. Gergely Andrs: Magyarorszg trtnete a 19. szzadban, Osiris Kiad, Budapest, 2003.
4. Mszros Istvn: Npoktatsunk 1553-1777 kztt, Tanknyvkiad, Budapest 1972.
5. Mszros Istvn: Oskolk s iskolk: epizdok tizenhat rgi iskolnk trtnetbl, Tanknyvkiad, Budapest, 1988.
6. Puknszky Bla - Nmeth Andrs: Nevelstrtnet, Nemzeti Tanknyvkiad, 1995.
7. Reformtus hitoktatsi tanterv 1-6 vfolyam, Reformtus Pedaggiai Intzet, Budapest, 1998. 6. o.
8. Romsics Ignc: Magyarorszg trtnete a XX. szzadban, Osiris Kiad, Budapest, 2004.
9. Rzsai Tivadar: Katechetika, Debreceni Reformtus Teolgiai Akadmia, Debrecen, 1980.
Cikkek, tanulmnyok:
1. Devich Mrton: Eltnt iskolk nyomban, Keresztyn Nevels 1993/2-3. 16. o.
2. Dr. Fodorn dr. Nagy Sarolta: Katechzisnk s katechetiknk harminc ve, Theologiai Szemle 2003/1. 12-16. o.
3. Halsz Gbor: Trsadalmi ignyek s vallsoktats, Educatio, 1992/sz, 65-77. o.
4. Dr. Ladnyi Sndor: Reformtus oktats- s iskolapolitika a XX. szzadban, Reformtus Egyhz 2000/7-8. 172-174. o.
5. Molnr Mikls: A gyermekmisszi szempontjai s problmi – ma, Theologiai Szemle 1991/2. 77-80. o.
6. Molnr Mikls: Adalkok hittanknyv-kiadsaink helyzetkphez, Magyar Reformtus Nevels 6-9. o.
7. Nagy Pter Tibor: llam, egyhz, oktats 1848-1942, Educatio 1992/sz, 34-46. o.
8. Pusztai Gabriella: Iskola s kzssg, Felekezeti kzpiskolsok az ezredforduln, Gondolat, Budapest, 2004.
9. Dr. Rzsai Tivadar: Keresztyn hittan ma, Confessio, 1981/1. 3-7. o.
10. Schweitzer, Friedrich: Eurpa- kihvs a vallspedaggia szmra, Lelkipsztor 2000/12. 442-447. o.
Trvnyek:
A Magyarorszgi Reformtus Egyhz Kzoktatsi Trvnye az 1998. vi I. trvnnyel mdostott 1995. vi I. trvny egybeszerkesztve a vgrehajtsi utastsval
Magyarorszgi Reformtus Egyhz Zsinatnak Szablyrendelete a Reformtus hittanoktatsi kerettanterv trgyban, 2000. mjus 5.
|