AZ ALSÓS MUNKAKÖZÖSSÉG MUNKATERVE
VARGHA GYULA
REFORMÁTUS ÓVODA ÉS
ÁLTALÁNOS ISKOLA
OM 200977
ÉVES MUNKATERV
Alsós munkaközösség
MUNKATERVE
2019–2020. tanév
„Úgy ragyogjon a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák
jó cselekedeteiteket, s dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat!”
(Máté 5,16)
Nemesgörzsöny, 2019.09.02.
Készítette: Présing József Balázs
Tartalom:
A munkaközösség tagjai 3
Bevezető 4
Éves céljaink és feladataink 5
Hitéleti nevelés 9
A 2019/2020.tanév 10
Kirándulás tervezet 19
A munkaközösség tagjai
Nemesgörzsöny:
Balikóné Maitz Adrienn: 1.o.
Szakács Balázsné: 2.o.
Meggyesi Józsefné: 3.o.
Gyenge Katalin: 4.o
Németh Tamásné Bolla Ibolya (napközi)
Magyargencs
Présing Balázs: 1-3.o./ munkaköz. vez.
Nyulászné Oláh Bernadett 2-4.o.
Borsos Tiborné napközi (Magyargencs)
Betanítanak 4. osztályba:
Pulay Róbertné környezetismeret
Korpáczyné Pados Andrea technika
Firtlné Bódi Szilvia német
Nagy Tímea német (Magyargencs)
Balikóné Maitz Adrienn egyházi ének
Németh Tamásné Bolla Ibolya rajz
Hitoktatók:
Nardai Sándorné római katolikus
Földes Kinga római katolikus
Páll Balázs római katolikus
Gyenge Katalin evangélikus
Pablényi Edina evangélikus
Móriczné Bátki Anna református
Móricz Attila református
Iskolánk alsó tagozata 3 telephelyen működik.
1. 8522 Nemesgörzsöny, Petőfi u. 20. 3-4. osztály
2. 8522 Nemesgörzsöny, Petőfi u. 2. 1-2. osztály
3. 8517 Magyargencs, Petőfi u. 148. 1-4. osztály
Az intézmény alsós osztályainak év eleji létszámadatai
-
|
1.o
|
2.o
|
3.o
|
4.o
|
Nemesgörzsöny
|
13
|
9
|
7
|
10
|
Magyargencs
|
9
|
3
|
4
|
6
|
Összesen
|
22
|
12
|
11
|
16
|
Összesen
|
61 fő
|
|
A Magyarországi Református Egyház által fenntartott és működtetett református közoktatási intézményekben a nevelés és az oktatás Istennek a teljes Szentírásban adott kijelentése, valamint a Második Helvét Hitvallásban és a Heidelbergi Kátéban megfogalmazott hitelvek és a magyar kálvinizmus szellemében folyik.
Iskolánk alsós munkaterve a Nemzeti köznevelési tv., és annak végrehajtási rendeletei, a MRE Közoktatási törvénye, valamint az iskola pedagógiai programja alapján készült, figyelembe véve a Református Egyház Etikai kódexét. Tartalmazza az iskola főbb célkitűzéseit a nevelőkre bízott gyerekek vallásos szellemben történő nevelésének legfontosabb feladatait.
Bevezető
Az iskolánkban folyó munka fő feladata a korszerű alapműveltség alapozása mellett, a családokkal együttműködő, a gyermekek érdekeit előtérbe helyező nevelő-oktató munka megvalósítása.
Alapvető célunk, hogy a tantervi anyagon túl a nálunk tanuló gyermekek olyan lelki többletet szerezzenek, amely támaszul szolgálhat későbbi életük mindennapjaiban.
Iskolánk nevelési célja és feladata is, hogy
-
tanulóit művelt, keresztyén emberekké, az egyetemes emberi értékek tisztelőjévé, a magyar haza és nemzet hűséges, és áldozatkész alkotó polgáraivá formálja, akik mindenkor készek az örökölt és a jelenkori kultúra valódi értékeit befogadni, gyarapítani, közvetíteni és továbbadni;
-
református tanulóit egyházunk hitvalló tagjává, nem református tanulóit – vallásuk szabad gyakorlásának biztosítása mellett – saját felekezetük és a református egyház értékeinek megbecsülésére nevelje.
Éves céljaink, és feladataink:
- Valljuk a Magyarországi Református Egyház közoktatási intézményeinek közös nevelési célkitűzéseit.
-
A ránk bízott gyermekek nevelése, tanítása. Ezzel összefüggésben a nevelő és oktató tevékenység keretében az ismereteket tárgyilagosan és többoldalúan közvetítsük.
-
A tanítási gyakorlatunkban a tudás gyakorlati alkalmazására helyezzük a hangsúlyt.
-
A nevelő és oktató tevékenységünk során figyelembe vegyük a tanuló egyéni képességét, tehetségét, fejlődésének ütemét, szociokulturális helyzetét és fejlettségét, fogyatékosságát. Segítsük a tanuló képességének, tehetségének kibontakozását, illetve bármilyen oknál fogva hátrányos helyzetben lévő tanuló felzárkóztatását.
-
A tanulók részére az egészségük, testi épségük megőrzéséhez szükséges ismereteket átadjuk, és ezek elsajátításáról meggyőződjünk.
-
Közreműködjünk a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátásában, a tanuló fejlődését veszélyeztető körülmények megelőzésében, feltárásában, megszüntetésében.
-
A szülőket és a tanulókat az őket érintő kérdésekről rendszeresen tájékoztassuk, a szülőt figyelmeztessük, ha gyermeke jogainak megóvása vagy fejlődésének elősegítése érdekében intézkedéseket tartunk szükségesnek.
-
A szülő és a tanuló javaslataira, kéréseire érdemi választ adjunk.
-
A munkaközösségben működő innovatív tevékenységek megismerése
-
A munkaközösségben végzett szakmai munkának, az eredményességi mutatóknak megismertetése az intézmény más dolgozóival, helyi publicitások számának növelése, hatékonyabb PR munka.
-
Minden tanulónál a minimumszint elsajátításának biztosítása, segítése, a tanulói lemorzsolódás elkerülése, lehetőség szerinti csökkentése
A differenciált óravezetés hatékonyságának növelése.
-
A pedagógus kompetenciák fejlesztése, módszertani eszközök bővítése, projektek, témahetek alkalmazása a tanítás folyamatában
-
IKT eszközök optimális kihasználtsága az oktatás hatékonyságának érdekében, a pedagógusok digitális kompetenciájának folyamatos fejlesztése az adott lehetőségek keretein belül.
-
A tanulók magatartásának, viselkedéskultúrájának folyamatos fejlesztése, az alapvető erkölcsi normák elmélyítése.
Kiemelt céljaink:
--- Hitéleti nevelés
--- Hagyományőrzés
--- Magas színvonalú nevelés és oktatás.
--- Integrációs és képesség kibontakoztató felkészítés.
--- Esztétikai nevelés, különös tekintettel az irodalomórákon és készségtárgyaknál.
--- A kompetencia alapú oktatás.
--- A tanulókat a természet szeretetére, a természet védelmére való nevelése.
--- Egészséges életmódra nevelés.
--- Az alkalmazó tudás fejlesztése.
Nagy gondot fordítunk a törzsanyag elsajátítására. Az órákon igyekszünk többféle módszerrel és formában tanítani. A feladatokat differenciált formában oldjuk meg a gyerekekkel. Törekszünk arra, hogy minden tanuló teljesítse a tantervi követelményeket. Különös hangsúlyt fektetünk a különböző kompetenciák fejlesztésére minden évfolyamon.
Eredményesebb munkavégzésünk érdekében igyekszünk megnyerni a szülőket. Rendszeresen tájékoztatjuk őket a szülői értekezleteken, a fogadóórákon, a tájékoztató füzetek, E-napló útján gyermekük munkavégzéséről, tanulmányi munkájáról, magaviseletéről. Nyílt napot szervezünk.
Folyamatos kapcsolatban állunk a nagyacsádi, magyargencsi, kemenesszentpéteri, kemeneshőgyészi óvoda és a Gyermekjóléti Szolgálat dolgozóival.
Feladataink megvalósításának módjai
1. Tapasztalatcserék
Tanmenetek egyeztetése
Versenyekre való kíséret megszervezése
Bemutató órák tartása
2. Kapcsolattartás az óvodával
Kölcsönös látogatások
Tájékoztató tartása az óvodában
Ovisuli szervezése
3. Együttműködés a szülőkkel
Szülői értekezletek tartása
Szülők meghívása ünnepségekre, bevonásuk a különböző rendezvények szervezésébe, lebonyolításába
Nyílt napok tartása
Fogadóórák
Szülők bevonása a társadalmi munkába
4. Tehetséggondozás
Differenciált óravezetés
Szakkörök szervezése
Tanulmányi versenyekre való felkészítés
Szeretnénk, ha az alsós tanulók minél több iskolán kívüli versenyen indulnának el, hogy ott is öregbíthessék iskolánk hírnevét
5. Felzárkóztatás
Korrepetálások
Egyéni foglalkoztatások
6. A tanórai és tanórán kívüli munkák, programok összehangolása
Szakkörök
Diákönkormányzati rendezvényeken való részvétel
Könyvtárhasználatra való szoktatás.
Különféle interaktív programokon való részvétel
7. Esztétikai nevelés
Tantermek, folyosók díszítésébe a tanulók bevonása
A szép környezet iránti igény kialakítása
Füzetvezetések ellenőrzése,
Az igényes, szép munkára való szoktatás
8. Természetvédelemre és a természet szeretetére nevelés
Közvetlen környezetük tisztaságának megóvása
Iskolakert kialakítása
Szemétgyűjtés
Ismerjék meg a környezetükben élő leggyakrabban előforduló növényeket, állatokat!
9. Egészséges életmódra nevelés
Rendszeres testmozgás biztosítása
Helyes táplálkozásra nevelés
10. A szabadidő hasznos eltöltése
Rendszeres tájékoztatás a község kulturális rendezvényeiről,
Tájékoztatás a könyvtár gyermekeknek szervezett programjairól;
Könyvajánlások
TV műsorok ajánlása
Színházlátogatások
11. Hagyományőrzés
Nevelési célok:
a) Egészséges életmódra nevelés
-
helyes napirend kialakítása
-
egészséges étkezés
-
a tanterem higiéniája
-
szabad levegőn való játék és mozgás lehetősége
-
helyes testtartás minden helyzetben
-
versenyek, játékok, sportvetélkedők
– családdal együtt önállóságra nevelés
b) Környezettudatos magatartás kialakítása
-
zavartalan átmenet biztosítása az óvoda es az iskola, az alsó es felső tagozat között
-
helyes tanulási szokások kialakítása
-
önképzés, beszédstílus, könyvtárhasználat
-
pontos, alapos munkavégzésre hangolás
- nemzeti hagyományaink őrzése, ápolása, jeles napok megünneplése egymás elfogadása, segítése
Oktatási célok:
-
szövegértés fejlesztése
-
figyelem, koncentrációs képesség fokozása
-
aktív, cselekvő, tevékenykedtető munkavégzés
-
csoportmunkák, kooperatív technikák alkalmazásával
-
az egymásra figyelés, az együttműködés javítása
-
helyesírás rendszeres gyakorlása
-
IKT eszközök tudatos használata
-
logikus gondolkodás fejlesztése
-
olvasási kedv növelése, szinten tartása
-
szöveghű olvasás elsajátítása
-
helyes artikuláció, megfelelő tempó, hangerő
Sikerkritériumok
-
a tanulás megszerettetése (tanulás tanítása!)
-
minimum követelmény elérése minden tanulónál
-
sikeres felzárkóztatás
-
tehetséggondozás, tanulmányi versenyek
-
kapcsolattartás a szülőkkel
-
zökkenőmentes átmenet az óvoda-iskola, alsó-felső tagozat között
A fenti célok elérése érdekében a Magyarországi Református Egyház iskoláinak alsós munkaközösségének az a feladata, hogy imádsággal, igényes nevelő-oktató munkával, a magyar református iskolák hagyományainak, a keresztyén közösség nevelőerejének, a legfejlettebb tudományos és technikai eredményeknek-eszközöknek, valamint a családokkal és a gyülekezetekkel kiépített gyümölcsöző kapcsolatoknak a felhasználásával a lehető legtöbbet tegye meg azért, hogy minden növendéke fel tudja mutatni azokat a képességeit, amelyeket csak ő maga kapott a Teremtőjétől.
Hitéleti nevelés
A tizenharmadik tanévünk kezdetén a hit magvainak további elültetése, a keresztényi értékek iránti érdeklődés elmélyítése, a szeretet és összetartozás légkörének erősítése a feladat. A tanulók szilárd és kiegyensúlyozott hitbeli ismeretekhez juttatása a rendszeres tanórai hitoktatásban. Ezt a célt szolgálja a heti két alkalommal áhitat, az iskolai istentiszteleteken való részvétel, és a hittan oktatás, heti 2 órában. Fontosnak tartjuk az egyház ünnepeinek megismertetését és azon a részvételre ösztönzést
Meg kell tanítani a tanulókat hitük okos megvédésére, véleményük bátor, de másokat nem sértő kimondására, és arra, hogy a belső értékeik megszerzéséért is meg kell dolgozni.
-
Legyenek szeretetteljesek, törekedjenek úgy szeretni minden embert, ahogy Isten szeret bennünket.
-
Jellemezze őket szelídség, alázat, türelem, legyenek hűségesek Istenhez és embertársainkhoz
-
Ismerjék meg a Református vallás alapjait, és fogadják el azt.
A tanév jeles napjainak megünneplése szokásrendet, hagyományt alakít ki. Ezek kereszténységünk elmélyítésében és magyarságtudatunk kialakításában jelentős szerepet játszanak.
-
Követelményeinkkel, pedagógiai módszereinkkel arra törekszünk, hogy kialakuljon tanulóink reális önismerete, és ezzel párhuzamosan konfliktus és kudarcélmény nélkül képesek legyenek elfogadni önmagukat.
-
Ki kell alakítani tanulóinkban, hogy az ember közösségben él, ha a közösség és az egyén érdekei, egymással szembe kerülnek, az veszteség az egyén és a közösség számára is, ki kell alakítani a hatásos konfliktuskezelési technikákat.
|