vargharefiskola
NEMZETI ZSZL
 
NEMZETI NEKEK
 
Fenntarti rtkels
 
INTZKEDSI TERV
 
HREINK
 
FOTALBUM
 
Vargharefi a mdiban
 
TMOP-3.2.11
 
Ktelez s ajnlott olvasmnyok
 
Plyzat 2015.- TMOP 3.1.4.C-14/15 0227
 
BIBLIA VE - 2008
 
KLVIN VEK 2009-2014
 
Zsoltr, Dicsret, Halleluja
 
Tanulsgos trtnetek
 
Egyhzi nek

A MRE Zsinata 2005. vi II. trvnye elrendeli az ltalnos iskolk kt, a kzpiskolk egy vfolyamn a hit- s erklcstan tantrgy mellett a hitoktats keretei kztt az egyhzi nek oktatst.

A 2008 / 2009 tanvben: rarendbe felvett raknt, iskolnkban is megvalsult az Egyhzi nek tantsa. A 4. s 5 osztlyban Balikn Maitz Adrien tantn vgzi a az oktatst, tantst, szp sikerrel.

 
 
SI R LDS!

Isten jrjon eltted,
hogy ne tvedj el utadon.

Isten menjen melletted,
hogy tkarolhasson,
ha vdelemre van szksged.

Isten menjen mgtted,
hogy megrizhessen gonosz emberek
lnok tmadstl.

Isten legyen alattad,
hogy karjba foghasson,
ha elbotlasz utadon.

Isten legyen szvedben,
hogy vigasztalhasson, ha szomor vagy.

Isten legyen krltted,
hogy megvdhessen, ha megtmadnak.


Isten legyen feletted
s ldjon meg tged letedben.

 
1. Iskolai dokumentumok
1. Iskolai dokumentumok :

J PEDAGGIAI PROGRAM

J PEDAGGIAI PROGRAM


TARTALOM

 

1. Az iskola nevelsi programja

1.1 A nevel-oktat munka pedaggiai alapelvei, cljai, feladatai, eszkzei, eljrsai

1.2 A szemlyisgfejlesztssel kapcsolatos pedaggiai feladatok

1.3 Az egszsgfejlesztssel kapcsolatos pedaggiai feladatok

1.3.2 Az elssegly-nyjtsi alapismeretek elsajttsa …............

1.4 A kzssgfejlesztssel kapcsolatos pedaggiai feladatok

1.5 A pedaggusok helyi feladatai, az osztlyfnk feladatai

Az osztlyfnk feladatai s hatskre

1.6 A kiemelt figyelmet ignyl tanulkkal kapcsolatos pedaggiai tevkenysg

1.6.1 A tehetsg, kpessg kibontakoztatst segt tevkenysgek

1.6.2 A tanulsi kudarcnak kitett tanulk felzrkzst segt program

1.6.3 A beilleszkedsi, magatartsi s tanulsi nehzsgekkel kzdk segtse

1.6.4 Az ifjsgvdelemi feladatok elltsa

1.6.5 A szocilis htrnyok enyhtst segt tevkenysg

1.7 Az intzmnyi dntsi folyamatban val tanuli rszvteli rendje

1.8 Kapcsolattarts a szlkkel, tanulkkal, az iskola partnereivel

1.9. A tanulmnyok alatti vizsga vizsgaszablyzata

1.10 Az iskolavlts, valamint a tanul tvtelnek szablyai

1.11 A felvteli eljrs klns szablyai

2. Az intzmny helyi tanterve

2.1 A vlasztott kerettanterv megnevezse

2.2 A vlasztott kerettanterv feletti raszm

2.3 Az oktatsban alkalmazhat tanknyvek s taneszkzk kivlasztsnak elvei

2.4 A Nemzeti alaptantervben meghatrozott pedaggiai feladatok helyi megvalstsa

2.5 Mindennapos testnevels

2.6 A vlaszthat tantrgyak, foglalkozsok s a pedaggusvlaszts szablyai

2.7 Projektoktats

2.8 A tanulk eslyegyenlsgt szolgl intzkedsek

2.9 Az iskolai beszmoltats, az ismeretek szmonkrsnek kvetelmnyei s formi

2.10 Az otthoni felkszlshez elrt rsbeli s szbeli feladatok meghatrozsa

2.11 A csoportbontsok s az egyb foglalkozsok szervezsi elvei

2.12 A tanulk fizikai llapotnak, edzettsgnek mrshez szksges mdszerek

2.13 Az iskola egszsgnevelsi s krnyezeti nevelsi elvei

2.14 A tanulk jutalmazsnak, magatartsnak s szorgalmnak rtkelsi elvei

 

3. Mellklet:

 

  1. Egszsgnevelsi program

  2. Krnyezetnevelsi program

 

 

1. Az iskola nevelsi programja

 

1.a.) A nevel-oktat munka pedaggiai alapelvei, cljai, feladatai, eszkzei, eljrsai

 

A reformtus iskola a hagyomnyt, az rtkeket, az rtkrendet vdi, ezzel magt az embert vdi.

 

Olyan feltteleket igyeksznk teremteni, s olyan munkt vgezni, hogy tanulink testileg – lelkileg egszsges, felels kzssgi emberknt tudjanak lni a mindennapokban.

 

Kiemelt feladatnak tekintjk a tanulkra val szemlyes odafigyelst, a szemlyre szabott foglalkozst mind a tehetsggondozs, mind a felzrkztats tern.

Arra treksznk, hogy iskolnkban, j hangulatban, szp krnyezetben tanuljanak a gyerekek. Tevkenysgnket szolglatnak tekintjk, melyet a trsadalmi s a partneri ignyeknek megfelelen szeretetteljes, keresztyn lgkrben vgznk.

 

Kiemelt feladatnak tartjuk, hogy az egszsges letmd megismert elemei pljenek tanulink szemlyisgbe.

 

Az intzmny pedaggiai programjnak egyik prioritsa a tanuls-tants eredmnyessge. Cl: a szilrd alapkszsgek kialaktsa mellett megtartani, keresni a szpet, a jt, az rdekeset, a hasznosat; kedvvel, rmmel szerezni az ismereteket; s kitartssal eljutni a kitztt clig. Felkszteni a gyereket arra, hogy:

- alapmveltsggel rendelkezzen;

- kpessgeinek megfelel iskolt vlasszon a tovbbtanulshoz, s ott keresztyn emberknt

lljon helyt. A tanulkat rdekldsknek, tehetsgknek, s kpessgknek megfelelen felksztjk a tovbbtanulsra, illetve a trsadalomba val majdani beilleszkedskre.

 

Azrt dolgozunk, hogy dikjaink harmonikus, kiegyenslyozott, a felnttek vilgban boldogulni tud emberekk vljanak. Olyanokk, akik a megszerzett tudst rtknek tekintik s hasznljk. Akik egyni rtknek tekintik boldogulsukat, a csaldjukat, a nemzetket, a keresztyn egyhzat s az emberisget szolglva tudjk elrni, nmagukat s krnyezetket mindig fejlesztve, jobbtva.

 

Arra treksznk, hogy poljuk, tovbbvigyk hagyomnyainkat, a csaldi tradcikat, a felelssgtudatot, a felnttek s egyms tisztelett, a szlfld, a szabadsg, a keresztyn rtkek, a munka szeretett.

 

1.b.). Az iskolban foly nevel-oktat munka clja

 

Tvlati cl:

A trsadalom szmra hasznos, igazi rtkrend szerint l boldog, megelgedett embert nevelni.

Kzeli cl:

Felkszteni a gyereket arra, hogy:

- alapmveltsggel rendelkezzen;

- kpessgeinek megfelel iskolt vlasszon a tovbbtanulshoz, s ott keresztyn emberknt

lljon helyt;

- megtallja azt a kzssget, amely segti t.

 

Konkrt clok

Clok az alapfok nevels-oktats els szakaszra:

vjuk s fejlesszk tovbb az iskolba lp kisgyermek szocilis kpessgeit; a megismers, a megrts s a tanuls irnti rdekldst s nyitottsgt.

Tegyk fogkonny a gyermeket a sajt krnyezete, a termszet, a kzssg, majd a trsadalom rtkei irnt.

Az iskola adjon teret a gyermek, jtk- s mozgs irnti vgynak.

Az iskola segtse a gyermek termszetes fejldst, rst.

Lehetsgeinkhez kpest tegyk lehetv az integrlt nevelst.

Az iskola a tantsi tartalmak feldolgozsnak folyamatban elemi ismereteket kzvettsen, alapkszsgeket s alapvet kpessgeket fejlesszen.

A klnbz rdeklds, eltr rtelmi, rzelmi, testi fejlettsg, klnbz motivcij, eltr kultrj gyerekeket egytt neveljk.

Lehetsgeinkhez kpest tegyk lehetv az integrlt nevelst.

A tanulkat rdekldsknek, tehetsgknek, s kpessgknek megfelelen felksztjk a tovbbtanulsra, illetve a trsadalomba val majdani beilleszkedskre.

Tudjuk, hogy pedaggiai programunkban megfogalmazott cljaink megvalstshoz garancia az, hogy intzmnynk minden dolgozja letvitelben, munkjban elktelezettsgre, nyitottsgra s hitelessgre trekszik.

A pedaggusok vgzettsge, kpzettsge megfelel a nevel, oktat munka feltteleinek, az intzmny deklarlt cljainak.

 

1. c.). Az iskolban foly nevel-oktat munka feladatai

 

Feladatok az alapfok nevels-oktats els szakaszra:

A pedaggiai munka kzppontjban a szemlyre szl fejleszts trekvsnek kell llnia.

A tanuli kvncsisgra, rdekldsre ptett, s gy motivlt munkban fejlesztjk a kisgyermekben a felelssgtudatot, a kitarts kpessgt, s segtjk rzelemvilgnak gazdagodst.

A tanul a tanulsi tevkenysgek kzben - kpessgeinek megfelelen – folyamatosan bvtse alapismereteit.

Tmogatjuk az egyni kpessgek kibontakozst.

Mintkat adunk az ismeretszerzshez, a feladat- s problmamegoldshoz.

Fejlesztjk a tanul tanulsi kpessgt, megalapozzuk a tanulsi szoksokat.

Segtjk a tanulsi nehzsgekkel kzd gyereket.

Trdnk azoknak a htrnyoknak a cskkentsvel, amelyek a gyermekek szocilis-kulturlis krnyezetbl vagy eltr tem rsbl fakadnak.

Tudatostjuk a gyermekben a szkebb s tgabb krnyezetbl megismerhet rtkeket.

Megerstjk, illetve igyeksznk kialaktani a keresztyn magatartsmintkat, szoksokat.

Elkezdjk a kzssgi letre val nevelst.

A gyermek jellemt formlva a szemlyisg rst segtjk el.

A fenti feladatokat a szlkkel, szakemberekkel egytt prbljuk megoldani.

1. d.). Eljrsok, mdszerek

 

. Az iskolban tant pedaggus a clravezet nevelsi mdszereit alkalmazza s ez irny mdszertani tudst megosztja kollgival Ismertessk meg s fogadtassuk el a tanulkkal az iskolai let normit, szablyait.

A meggyzs, a felvilgosts, a tudatosts mdszerei kzl klnsen kiemelkedik a pldakp, a pldakvets, az eszmnykp.

 

Az nll tanuls tmogatsa rdekben az intzmny pedaggiai programjval sszhangban trtnik a nevelsi-oktatsi mdszerek, eljrsok kivlasztsa vagy kidolgozsa, s azok bevezetsnek megtervezse.

A tevkenysg megszervezsnek a mdszereinl (kvetels, megbzs, ellenrzs, rtkels, jtkos mdszerek, gyakorls) a gyerekek tapasztaljk meg a pedaggus igazsgos, jzan szeretett.

A magatartsra hat mdszerek kzl rszestsk elnyben az sztnz (helyesls, biztats, elismers, dicsret) s a gtlst kivlt (felgyelet, ellenrzs, figyelmeztets, ints, tilalom, elmarasztals) mdszereket a knyszert (felszlts, kvetels, parancs, bntets) mdszerekkel szemben.

 

1. e.). Eszkzk

 

A nevels egyik nagyon fontos eszkze, amelyben mindkt fl rszt vesz, a beszlgets s a tbbi verblis eszkz. Jelents szerepet jtszanak a non verblis eszkzk is a klnbz szocilis technikk mellett. (Ez utbbiak az n- s emberismeret fejlesztshez ill. a tanulk problmamegold s konfliktuskezel kszsgeinek fejlesztshez jrulnak hozz. Ilyenek: A szerepjtkok, a dramatizl tevkenysgek, a klnbz fejleszt foglalkozsok.)

Szintn a nevels eszkzeiknt jelennek meg a hagyomnyrz rendezvnyek, kirndulsok, vetlkedk, tallkozk.

A nevel-oktat munka sorn az intzmny az IKT eszkzeit rendszeresen alkalmazza, az eszkzk kihasznltsga, tanrn val alkalmazsuk nyomon kvethet.

1.2 A szemlyisgfejlesztssel kapcsolatos pedaggiai feladatok

 

A nevels-oktats folyamn alakulnia kell a gyermekek szemlyisgnek, vagyis szksges, hogy tljk emberi mltsgukat, szabadsguk kvetkezmnyeknt a felelssget.

Nem beszlhetnk addig a szemlyisgfejlesztsrl, amg nem biztostjuk az alapvet kszsgek, kpessgek fejlesztst. Tudatban kell lennnk annak, hogy a szemlyisgfejlesztst csak a szlkkel egytt tudjuk megvalstani; ill. annak, hogy a gyerekre hatnak az iskoln kvli kzssgek is.

A szemlyisgfejleszts feladatait a kvetkez terletekre bontva adjuk meg, sszhangban a pedaggiai program alapelveivel, cl- s feladatrendszervel, valamint a NAT-ban kpviselt rtkekkel s a helyi sajtossgokkal:

Az rtelem mvelse

Segt letmdra nevels

Egszsges s kultrlt letmdra nevels

 

Az egyes terletekhez a kvetkez konkrt feladatok elvgzst ltjuk fontosnak:

Az rtelem mvelsnl fontos a megismersi vgy, a felfedezsi vgy, a jtkszeretet s az alkotsvgy fejlesztse. Ezzel egyidejleg fejlesztennk kell a tanulsi kpessgeket is: a kognitv mveleteket, a megismerst, a gondolkodst, a kommunikcit, valamint a tapasztalati s rtelmez tanulst, mindezt a kvetkezetes kompetencia alap oktatson keresztl.

Az intzmny munkatrsai kpessgk, szakrtelmk, rdekldsk szerint javaslatokkal segtik a fejlesztst.

 

 

Az intzmny pozitvan viszonyul a felmerlt tletekhez, megvizsglja azok beilleszthetsgt a fejlesztsi folyamatokba

A segt letmdra nevels a keresztyn rtkrend megismerst, ennek elfogadst, e szerinti viselkeds kialaktst, valamint a viselkedshez szksges kpessgek kiplst jelenti. Az igazon, a jn, a szpen, nyugszik, pldt maga Jzus adott: "Pldt adtam nektek: amint n tettem veletek, ti is gy tegyetek."/Jn13, 15/

Jzus pldjnak megismerse s elfogadsa fokozatosan trtnik. Elszr a gyerekeknek el kell sajttaniuk a keresztyn viselkeds alapvet szablyait, meg kell rtenik a szablytudat, a dntsi szabadsg s felelssg szerept. Olyan iskolai letrendet kell kialaktanunk, amely a htkznapi letben elsegti, hogy a tanul megtapasztalhassa a klcsns megrts, egyttrzs, segtkszsg elnyeit, hinyuk kvetkezmnyeit. A kzvetlen megtapasztals mellett nagy szerepk van a kzvetett hatsoknak lmnyeknek is (l s trtnelmi szemlyek; a szentrs alakjai, pldzatai, esemnyei; irodalmi hsk, csoportok)

Ahhoz, hogy a jzusi ember szoksait ki tudjuk alaktani, szksges olyan lgkrnek a megteremtse, amelyben a tanulk biztonsgban rzik magukat, mivel a magatartsi szablyok tlthatak, kiszmthatak, mindenkitl egyrtelmen s kvetkezetesen elvrtak. Fontos az lmnyszer, pozitv mintk felknlsa szemlyes pldamutatssal, irodalmi, bibliai, trtnelmi szereplk tetteinek, magatartsainak tlsi lehetsgvel; a negatv, antiszocilis mintk hatsnak a cskkentse.

Meghatroz a pozitv rzelmi lgkr kifejlesztse s fenntartsa az osztlyokban, a tantestletben, az iskolban, amelyben gy a tanulk, mint a pedaggusok biztonsgban s jl rzik magukat.

A segtkpessg fejlesztshez az iskolnak fel kell knlni a segts sokfle lehetsgt s mdjt

Az egyttmkdsi kpessg fejlesztshez a pedaggusnak rendszeresen kell lnie a segt egyttmkds formival, (egytt cselekvs, kzs kirnduls, kzs feladatmegolds). Az iskolnak gy kell szerveznie a tevkenysgeit, hogy az osztlyok legalbb havonta egyszer rszt vehessenek olyan tevkenysgben, amely a segt egyttmkds ltal valsul meg.

 

Egszsges s kulturlt letmdra nevels

 

A reformtus iskola a teljes ember nevelsre hivatott. A teljes ember kifejezs magba foglalja azt, hogy az ember testbl s llekbl ll. Feladatunk teht gy nevelni a rnk bzottakat, hogy testileg-lelkileg egszsgesek legyenek. Kzvetve vagy kzvetlenl, minden tevkenysgnkkel ezt kell elsegteni.

 

Mindezt a kzssgben, a kzssg ltal kvnjuk elrni. Ezrt clunk az iskolai formlis kzssgek fejlesztse:

Ennek rdekben feladatunk:

  • hogy minden tevkenysgnket – az oktats s a nevels terletn egyarnt – a gyerekek szeretete hassa t,

  • hogy meglssuk, meglttassuk s tovbbfejlesszk a gyermekek szemlyisgben rejl rtkeket,

  • ,hogy a trgyi tuds mell a gyermek szerezzen olyan kommunikcis kpessgeket is, amelyek segtsgvel tudst nmaga s msok szmra hasznostani tudja,

  • ,hogy tantsuk meg ket az egyni s csoportos versenyzsre,

  • hogy elssorban szemlyes pldamutatssal neveljk gyermekeinket,

  • hogy lehetsgeink szerint a gyermekek szmra biztostsunk kpessgeinek, rdekldsnek megfelel vltozatos programokat, tevkenysgi formkat,

  • hogy kiemelten hangslyt fektessnk a kulcskompetencik fejlesztsre,

  • hogy jl egyttmkdjnk a trsg iskolival,

  • hogy a szlkkel olyan szemlletben tudjunk egyttmkdni, hogy az iskola s a szl egyarnt rezze: kzsek a cljaink

 

1.3 Az egszsgfejlesztssel kapcsolatos pedaggiai feladatok

 

Alapelvek, clok:

Segtjk a tanulkat a testi s a lelki egszsg harmnijnak megteremtsben, az egszsges letmd kialaktsban s megtartsban.

Fejlesztjk az letvezetsi kpessgeket.

Fejlesztjk a tanulk felelssgrzett

Felksztjk a tanulkat a stressz-hatsok feldolgozsra.

Elsegtjk a krnyezeti- s egszsg-tudatossg ersdst.

Megvalstjuk a mindennapi testedzst a tanulk szmra.

Az egszsges letmdra val nevels keretben kitrnk a mentlhigins terletre is.

Feladatok:

 

 

1.3.1 Az egszsgfejleszts iskola feladatai

 

a.). Egszsgmegrzs a helyes letmd kialaktsval:

 

Mozgs, rendszeres testedzs, jtklehetsg.

Tpllkozsi szoksok kialaktsa egszsgnk rdekben, egyttmkdve a kztkeztets dolgozival

ltzkds,

Higinia, tisztlkods,

Egszsgkrost szenvedlyek (drog, alkohol, cigaretta) megelzse a tanrai s a tanrn kvli nevelsben,

sszer napirend kialaktsa.

 

b.). Szrvizsglatok: pl: gerinc, szemszet, fogszat, stb.

c.) Egszsgnevelsi nap, verseny szervezse

Az egszsgnevels sznterei:

  • Minden tanult egyformn rint elemek:

Pldamutat iskolai hats

Termek, folyosk, udvar, lsarok kialaktsa,

A pedaggusok, a dolgozk pldamutatsa,

sztnzs az egszsges letmd napi gyakorlatt ttelben: pl.: otthoni torna, reggeli elfogyasztsa, az vszaknak megfelel ltzkds, stb.,

Az iskola ltal biztostott tkeztets trendjre val odafigyels,

Ktelez tanrai keretben vgzett egszsgnevels:

Kzismereti tantrgyakba beptett egszsgnevels

Projekt programok

Erdei iskola.

A tma megjelenik atervezsben s a tanrkon, nyomon kvethet a tanul dokumentumokban.

A tanulkat klnbz mrtkben rint, tanrn kvli eladsok

Egszsgnevelsi akcik

Eladsok, killtsok

. Rendszeres, egszsges krnyezetben vgzett trk, kirndulsok

 

 

1.3.2 Az elssegly-nyjtsi alapismeretek elsajttsa

Az elssegly-nyjtsi alapismeretek elsajttsa tanrsi rkon bell (osztlyfnki, biolgia s testnevels ra) s dlutni csoportfoglalkozsokon valsul meg…

 

Az iskolai elsseglynyjts oktatsnak legfbb clja:

megmenteni a beteg lett

megakadlyozni a tovbbi krosodst

elsegteni a gygyulst

Az elssegly-nyjtsi alapismeretek elsajttsnak formi:

 

  1. elmlet

  2. gyakorlat

 

1.4 A kzssgfejlesztssel kapcsolatos pedaggiai feladatok

 

1.4.1 A tantsi rn megvalsthat kzssgfejleszt feladatok:

Az ember, trsas lny, kzssgre van szksge, az Istenhez is csak a kzssgen keresztl jut el. Az iskolra - hiszen a gyerek ideje nagy rszt ott tlti - risi szerep hrul, amelyet nem lehetne elhibzni: kzssgi embert formlni az egynbl s egyben olyan kzssget formlni a csoportbl, amely a kzssg erejt a keresztyn rtkrend szerint, pozitv clok elrsrt, hasznlja fel.

Ahogy a szemlyisg fejlesztsnl a jzusi ember az eszmnyi, gy a kzssgformlsnl a jzusi kzssg a cl. Alaptrvny: a szeretet - igazi rtelmben vve. "Arrl ismerje meg mindenki, hogy tantvnyaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egyms irnt." /Jn13, 35/

 

A stratgiai programokban s az operatv tervekben szerepl kzssgfejlesztsi feladatokat megvalstja az intzmny.

 

A kzssgfejlesztst nem lehet beszkteni egy tanrra. Fontos a tanrn kvli foglalkozsokon (napkzi, kirnduls, tbor, szakkrk…) trekedni a kzssg formlsra. Aki ezt a folyamatot irnytja az a pedaggus. Nem szabad elfelejtenie, hogy megjelensvel, viselkedsvel, beszdstlusval, pldaknt ll a dikok eltt; s csak akkor tud sikeresen kzssget formlni, ha is kzssgi ember. Ezrt fontos, hogy a tantestlet is kzssgg vljon.

Feladataink:

A tanulk kztti, valamint a tanulk s pedaggusok kztti j kapcsolatok kialaktsa rdekben tanul ismerje meg, a trsas egyttls alapvet szablyait, amelyek a kzssgben val harmonikus kapcsolatok kialaktshoz elengedhetetlenek.

A kzssgben tallja meg az igazi helyt. Tanuljon meg engedelmeskedni, alkalmazkodni, ha vezetsre termett ezt szolglatnak tekintse.

Az intzmny gondoskodik a pedaggusok, valamint a tanulk kztti folyamatos informcicserrl s egyttmkdsrl.

Tudjon s merjen a konfliktusokrl beszlni - a felnttekkel is -, tapasztalja meg, hogy ezek termszetesek, s hogy van rjuk megolds. Tantsuk meg a konfliktusok kezelsre, megoldsra.

Tantsuk meg, hogy trst tisztelje, szeresse. Tantsuk meg arra, hogy felismerje: szeretve van Isten ltal s az emberek ltal; segtsk, hogy a rirnyul szeretetet el is tudja fogadni. Segtsk, hogy tudjon bzni a trsaiban, az emberekben; hogy megtapasztalja, hogy igazi biztonsgot az Istenbe vetett bizalom ad.

Tapasztalja meg, s tudatostsa, hogy a kzssgnek milyen nlklzhetetlen szerepe van a szemlyisge formldsban.

Igazodjk el az emberi kapcsolatok, kzssgek vilgban. Minl szkebb egy kzssg, annl nagyobb a felelssg, ugyanakkor maradjon nyitott a nagyobb kzssgek irnyban is (iskola, egyhz).

Fejlesszk a beteg, srlt, s fogyatkos embertrsak irnti elfogad s segtksz magatartst.

Alapozzuk meg a nemzettudatot, mlytsk el a lakhely, a kzvetlen s tgabb krnyezet megismerst; a nemzeti nismeretet, a hazaszeretetet.

sztnzzk a hagyomnyok (csaldi, iskolai, npi) feltrsra, polsra, ksztessk az ezekrt vgzett egyni s kzssgi tevkenysgre.

Alaktsuk ki a tanulban, hogy a krnyezet ismeretn s szemlyes felelssgen alapul krnyezetkml magatarts legyen letvitelket meghatroz erklcsi alapelv.

j tanul rkezse az osztlyba

Egyes iskolk trgyi s szemlyi elltottsga eltr. Ha j tanul rkezik az osztlyba, kln figyelmet kell fordtani a kvetkezkre:

A beszmolkbl kvethetk az alapelvek s a feladatok megvalstsnak eredmnyei, klns tekintettel az osztlyfnkknek.kln figyelmet kell fordtani a kvetkezkre:

 

A tanul megfigyelse, megismerse

A tanul szemlyisgnek megismerse

Egyni beszlgetsek

A tanul magatartsnak megfigyelse osztlykzssgben

A tanul tudsszintjnek megllaptsa

Tantsi rkon a nevel fokozottabban figyeljen az j tanulra.

Az j tanul ismereteinek felmrse egynileg trtnhet szban s rsban.

A szbeli ellenrzs trtnhet krds- felelet, vagy sszefgg szbeli beszmol formjban. A beszlgets folyamn felmrjk, hogy mit s mennyit tud a dik, ismeretei mennyire tudatosak, hogyan kpes nllan felhasznlni az eddig tanultakat.

rsbeli felmrs sorn tudsszint felmr dolgozatokat lltunk ssze, melyek igazodnak a tantervi kvetelmnyekhez. A dolgozatot nem osztlyozzuk, hanem annak eredmnyre, tanulsgra tervezzk a szksges felzrkztatst.

A szbeli s rsbeli beszmolk adnak kpet a tanul ismeretrl, esetleges hinyossgairl. Megllaptjuk, melyek azok az alapok, amelyekre pthetnk. A kapott eredmny utn tudjuk meghatrozni, hogy milyen felzrkztatst nyjtunk a tanulnak sikeres tovbbtanulsa rdekben.

 

 

Magyarorszgi Reformtus Egyhz
Cmere

//gportal.hu/
vargharefiskola

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kapcsolat felvtel
 

Vargha Gyuln
SZSZ PLA

1863.10.15.-1947. 09. 18.
klt, mfordt

Tants Uram, meghajlani,
Mint szlben az aranykalsz!
Hajoljak, meg ha Szentlelked
Rem fuvall s porig alz!

S dacos szvem, ha ellenll,
Midn a Llek rlehel,
Jjj tz gyannt, s a dac, a gg
Lelked tzben gjen el!

Mint bsz hullm,mely megtrik,
Ha parthoz zi zg szl;
gy trjn ssze szvem is,
Amint tebenned partot r!

NEKEK
Fordtotta!

 
DOKUMENTUMOK
 

VARGHA GYULA
klt,statisztikus, jogi dokto

1853.11.04. - 1929.05.02.

Kltk s a mhecskk
Lelke rokon,
H trsak rges rg,
rad az dessg
Ajkaikon.

VERSEK

Schpflin Aladr:
Vargha Gyula

 
Iskolrl
 
Magyargencsi telephely
 
Iskola dolgozi
 
Dikok
 
Ajnlott Lapok
 
A klt, mfordt
Vargha Gyula
 
Vargha Gyula verse
RGI MANDULAVIRGZS

Napos szlhegy oldalban,
- Dlesti nap p oda vg –
Tettl talpig rzsaszn ruhban
Pompztak a mandulafk.

Varzslat a szemnek az ily kp,
Mikor virgban mg a fld szegny;
Gardparton a galagonya se nylt mg,
Sem a kkny.

A mandulag lehajolt hozzm,
lmot sugallva,
S megsimogatta lgyan gyermekorcm
A Dl fuvalma.

Nem suttogtak regt felettem
Nagy dli plmk...
A mandulavirgbl sztte lelkem
Legels lmt.

 
Wass Albert Bcszs

Wass Albert kldetst egy letrajzi rsban gy foglalja ssze:

"rnak rendelt az r, mgpedig abbl a fajtbl, akinek nem szrakoztats a feladata, nem is a vilg szpsgeinek dicsrete, hanem mindssze nemzetnek szolglata. Ezt tettem, ezt vgeztem, jl rosszul, legjobb tudsom szerint. Hdpt igyekeztem lenni. Hidat prbltam verni mlt s jvend kztt a rendelkezsemre ll jelen felhasznlsval. letem egyetlen feladatnak nemzetem megmentst ismertem fl. Ezt pedig gy lttam megvalsthatnak, ha egybefogom a sztszrtsgban mg megmaradt erket egyetlen cl szolglatra: megismertetni a vilggal a magyar nemzetben rejl rtkeket, lehmozni nemzetemrl azt, amit az ellensges propaganda az utols vszzad sorn rkent. Ennek az egyetlen clnak a szolglatra lltottam be egsz letemet.

Megtettem a magamt s a tbbi mr nem az n gondom. Nemzetemen mg az risten sem segthet, ha hamarosan nem bred magra. De akr magra bred, akr nem, n mr nem leszek itt, hogy elsirassam, vagy egytt rvendezzek az rvendezkkel egy megrendten szp s csodlatos fltmadson, amit csak az risten adhat meg, mert ms remnysgre lehetsgem sincsen. s ez jl is van gy. Legyen velnk az risten kegyelme!"

(Bcssz)

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!