|
Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola
OM azonosító: 200977
: 8522 Nemesgörzsöny, Petőfi u. 20.
/Fax: (89) 349-434
E-mail: igazgatorefiskols@gmail.
|
A NEMESGÖRZSÖNYI
VARGHA GYULA
REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
SZERVEZETI MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
2013. ………………………………igazgató
A NEMESGÖRZSÖNYI VARGHA GYULA REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
NEVELŐTESTÜLETE
A
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATOT
2013. év .....április... hó ..03.... napján tartott ülésén
ELFOGADTA
………………………………………. ……………………………………
nevelőtestület képviselője nevelőtestület képviselője
………………………………………. ……………………………………
nevelőtestület képviselője igazgató
„Ezt mondja az ÚR, a te megváltód, Izráel Szentje: Én, az ÚR, vagyok a te Istened, arra tanítalak, ami javadra válik, azon az úton vezetlek, amelyen járnod kell.
Ézsaiás 48,17
Preambulum
A Magyarországi Református Egyház által fenntartott és működtetett református közoktatási intézményekben a nevelés és az oktatás Istennek a teljes Szentírásban adott kijelentése, valamint a Második Helvét Hitvallásban és a Heidelbergi Kátéban megfogalmazott hitelvek és a magyar kálvinizmus szellemében folyik. Így a Nemesgörzsönyi Vargha Gyula Református Általános Iskola nevelési célja és feladata is, hogy
-
tanulói művelt keresztyén emberekké, az egyetemes emberi értékek tisztelőjévé, a magyar haza és nemzet hűséges és áldozatkész alkotó polgáraivá formálja, akik mindenkor készek az örökölt és a jelenkori kultúra valódi értékeit befogadni, gyarapítani és közvetíteni, továbbadni;
-
református tanulóit egyházunk hitvalló tagjává,
-
nem református tanulóit – vallásuk szabad gyakorlásának biztosítása mellett – saját felekezetük és a református egyház értékeinek megbecsülésére nevelje.
Mindezeket egyházunk évszázadok során kialakult hitbeli örökségére és pedagógiai kultúrájára kell felépíteni és továbbfejleszteni.
1. Általános rendelkezések
-
-
A szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) célja, jogi alapja
a, A szervezeti és működési szabályzat célja, hogy meghatározza a Vargha Gyula Református Általános Iskola, szervezeti felépítését, az intézményi működés belső rendjét, a belső és külső kapcsolatokra vonatkozó megállapításokat és mindazon rendelkezéseket, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe. Az SZMSZ az intézmény pedagógiai programjában megfogalmazott cél-és feladatrendszer tevékenységeinek és folyamatainak összehangolt, racionális és hatékony megvalósulását szabályozza.
b, A szervezeti és működési szabályzat létrehozásának főbb jogszabályi alapjai az alábbi törvények és rendeletek illetve ezek módosításai:
Törvények: 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 2012. évi CLXXXVIII. törvény a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről
1992.évi XXXIII. törvény: A közalkalmazottak jogállásáról
Kormányrendeletek: 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény végrehajtásáról
Miniszteri rendeletek: 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 23/2004. (VIII.27.) OM-rendelet a tanulói tankönyvtámogatás és az iskola tankönyvellátás rendjéről
26/1997. (IX.3.) NM-rendelet iskola-egészségügyi ellátásr
1.2. A szervezeti és működési szabályzat személyi és időbeli hatálya
a, A szervezeti és működési szabályzat és a mellékletét képző egyéb belső szabályzatok, intézményvezető utasítások betartása az intézmény valamennyi dolgozójára nézve kötelező érvényű. Az SZMSZ-ben foglalt rendelkezéseket azok is kötelesek megtartani, akik az intézménnyel kapcsolatba kerülnek, valamint igénybe veszik annak szolgáltatásait.
b, A szervezeti és működési szabályzat a fenntartó jóváhagyási időpontjával lép hatályba és határozatlan időre szól. Ezzel egyidejűleg hatályon kívül helyeződik az intézmény előző szervezeti és működési szabályzata
c.Az elfogadáskor a jogszabályban meghatározottak szerint véleményezési jogot gyakorol a diákönkormányzat és az iskolai szülői szervezet.
d. Az SZMSZ-t, a nevelési-oktatási intézmény honlapján, nyilvánosságra kell hozni.
2. AZ INTÉZMÉNY ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
-
1. Az közoktatási intézmény jellemzői:
a, Neve :Vargha Gyula Református Általános Iskola
Címe (székhely): 8522 Nemesgörzsöny, Petőfi u. 20.
Típusa: Általános iskola
OM azonosító: 200977
b) Az intézmény alapítója, fenntartója,székhelye:
Nemesgörzsönyi Református Egyházközség
8522 Nemesgörzsöny, Rózsa F. u. 18.
c.) Jogszabályban meghatározott alapfeladata:
-
Általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése, oktatása (1-4. évfolyamon)
-
Sajátos nevelési igényű általános iskolai tanulók nappali rendszerű nevelése,
oktatása (1-4. évfolyamon)
-
Iskolai diáksport-tevékenység és támogatása
-
iskolai intézményi étkeztetés
-
iskolai könyvtár működtetése-(tankönyvellátás biztosítása)
d.) Felügyeleti szerve : Nemesgörzsönyi Református Egyházközség presbitériuma
e.) Intézmény jogállása: Jogi személy
f.) Az intézményi bélyegzők felirata és lenyomata:
g.) Az intézményi bélyegzők használatára jogosultak beosztása: igazgató, igazgató- helyettes , iskolatitkár, könyvtáros tanító
h) Feladatellátáshoz szükséges pénzeszközök biztosítása:
Az intézmény alaptevékenysége ellátásához szükséges pénzeszközök biztosításáról a fenntartó gondoskodik a Nemesgörzsönyi Református Egyházközség belső szabályzata szerint.
2.2 Az intézményi működés alapdokumentumai
A törvényes működést az alábbi - a hatályos jogszabályokkal
-
Az intézmény gazdálkodásának jellemzői
3.1 Az intézmény gazdálkodással kapcsolatos jogköre összhangban álló- alapdokumentumok határozzák meg:
a, Az alapító okirat
b, A pedagógiai program tartalmazza és meghatározza:
- az intézményben folyó nevelő-oktató munka tartalmi, szakmai alapjait.
- a nevelés és oktatás célját, konkrét feladatait, az intézmény helyi óratervét és tantervét.
- az egyes évfolyamokon a képzés anyagát, időtartamát és a követelményeket, a magasabb évfolyamra lépés feltételeit.
- a számonkérések formáit, a növendékek értékelésének és minősítésének szempontjait és módját.
- a képességek kibontakoztatásának és fejlesztésének módjait.
-a szociális hátrányok, a beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézségek enyhítését segítő tevékenységeket.
-az iskola nevelési programját
A pedagógiai program nyilvános azt bárki megtekintheti:
- nyomtatott formában az iskola könyvtárában, a könyvtár nyitvatartási idejében
-az iskola honlapján
c, A tanév munkaterve
- az intézmény hivatalos feladatsora, amely az intézményi célok, feladatok megvalósításához szükséges tevékenységek, munkafolyamatok időre beosztott cselekvési terve, a felelősök megjelölésével.
- az intézményvezető készíti el, melynek a nevelőtestület által való elfogadási időpontja:
szeptember 30.
d, Jelen szervezeti és működési szabályzat
e. Házirend
-
-
-
-
-
-
-
-
AZ INTÉZMÉNY VEZETÉSE
-
-
Az igazgató és feladatköre
A vezetők felkészültek a pedagógiai munka irányításának, ellenőrzésének feladataira.
a, A közoktatási intézmény vezetője – a Köznevelési törvény előírásai szerint – felelős az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, a takarékos gazdálkodásért, gyakorolja az átruházott munkáltatói jogokat, és dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály nem utal más hatáskörébe. Az munkavállalók foglalkoztatására, élet- és munkakörülményeire vonatkozó kérdések tekintetében jogkörét jogszabályban előírt egyeztetési kötelezettség megtartásával gyakorolja. A nevelési-oktatási intézmény vezetője felel továbbá a pedagógiai munkáért, az intézmény belső ellenőrzési rendszerének működtetéséért, a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért, a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért, a tanuló- és gyermekbalesetek megelőzéséért, a tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért.
Az intézmény vezetése személyesen és aktívan részt vesz a szervezeti és tanulási kultúra fejlesztésében
A Közoktatási intézmény vezetője jogosult az intézmény hivatalos képviseletére. Jogkörét esetenként, vagy az ügyek meghatározott körében helyetteseire átruházhatja
b, Az intézményvezető kiemelt feladatai:
Az intézményvezető rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúra meglétét, jelzi a hiányokat a fenntartó felé.
Az intézményvezető rendszeresen felméri a nevelő-oktató munka humánerőforrás szükségletét, a bekövetkező hiányt, a felmerült problémákat idejében jelzi a fenntartó számára.
-a nevelő és oktató munka irányítása és ellenőrzése
-a nevelőtestület vezetése, a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítése, végrehajtásuk szakszerű megszervezése és ellenőrzése
- a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása a rendelkezésre álló források alapján
- a munkáltatói, valamint a kötelezettségvállalási jogkör gyakorlása
-a közoktatási intézmény képviselete és az együttműködés biztosítása a szülők és a diákok képviselőjével
-a nemzeti és intézményi ünnepek munkarendhez igazodó, méltó szervezése
-Az intézményvezető elkészíti a belső infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó intézkedési tervet, amely figyelembe veszi az intézmény képzési struktúráját, a nevelőmunka feltételeit és pedagógiai céljait. (lsd. Intézkedési terv)
3.2. A vezetési feladatok megvalósítása
-
a, Az igazgató feladatait közvetlen munkatársai közreműködésével látja el.
Az igazgató-helyettes megbízását a tantestületi véleményezési jogkör megtartásával az igazgató adja.
Igazgató-helyettesi megbízást az intézmény határozatlan időre kinevezett pedagógusa kaphat, a megbízás határozott időre szól.
A vezetők feladat-és hatásköre, valamint egyéni felelőssége mindazon területre kiterjed, amelyet munkakörük tartalmaz.
b, Az igazgató közvetlen munkatársai munkájukat munkaköri leírásuk, valamint az igazgató közvetlen irányítása mellett végzik. Munkaköri leírásaik az SZMSZ 1-es számú mellékletében találhatók.
3.3. A vezető helyettesítési rendje
a, Az igazgatót akadályoztatása esetén- az azonnali döntést nem igénylő kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyek kivételével-teljes felelősséggel az igazgató-helyettes helyettesíti. Az igazgató tartós távolléte esetén gyakorolja a kizárólagos jogkörébe fenntartott hatásköröket is. Tartós távollétnek minősül a legalább kéthetes, folyamatos távollét.
Az igazgató és az igazgató-helyettes egyidejű akadályoztatása esetén az igazgató helyettesítése a Diákönkormányzat vezetőjének (felsős) feladata.
b, A vezetők helyettesítési rendje: tartós távollétük esetén külön intézkedés ad felhatalmazást
3.4. Az intézmény vezetősége:
-
a, Az intézmény vezetősége mint testület: konzultatív, véleményező és javaslattevő joggal rendelkezik.
b.A vezetőség rendszeresen - min.havonta egy alkalommal-rendes értekezleteket tart, melyről írásban emlékeztető feljegyzés készül.
Az intézményvezetőség tagjai: az igazgató, az igazgató-helyettes, DÖK-vezetők..
Az intézményvezetőség tagjai ellenőrzési feladatokat is ellátnak (lásd munkaköri leírásuk). Tapasztalataikról beszámolási kötelezettségük van közvetlen vezetőjük, kiemelkedő jelentőségű üggyel kapcsolatban az intézményvezető felé.
c, Az intézmény vezetősége: évenként egy alkalommal nyilvános beszámolási kötelezettséggel tartoznak a nevelőtestületnek az intézmény pedagógiai munkájával kapcsolatos tárgykörben.
d, Az intézmény vezetősége megbízott tagjai révén együttműködik az intézmény más közösségeinek képviselőivel, így a szülői közösségek választmányával, a diákönkormányzat diákképviselőivel.
e, Az intézmény vezetése a jogszabályban előírt módon eleget tesz tájékoztatási kötelezettségeinek.
-
AZ INTÉZMÉNYI KÖZÖSSÉGEK, VALAMINT A KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI ÉS RENDJE
4.1 Az intézményi közösségek és a belső kapcsolattartás általános módjai:
Az alkalmazottaknak, a szervezeti egységeknek úgy kell a közvetlen együttműködést megvalósítani, hogy a feladatok ellátása zavartalan és zökkenőmentes, valamint összehangolt legyen.
Éves munkaterve tartalmazza, melyeket jól láthatóan a faliújságon ki kell függeszteni, és az iskola honlapján közzé kell tenni
-
a, Alkalmazotti közösség:
- nem pedagógus munkakörben dolgozók közössége
Szülői közösségek: - szülői közösségek,
- szülői választmány
A tanulók (gyermekek) közösségei:
- osztályközösségek, csoportok
-diákönkormányzat
b, Az intézmény különböző közösségeinek tevékenységét - a megbízott vezetők és a választott közösségi képviselők segítségével - az igazgató fogja össze. A kapcsolattartás rendszeres formái: különböző értekezletek, fórumok, intézményi gyűlések, nyílt napok, fogadóórák.
A belső továbbképzések, hospitálások, jó gyakorlatok átadása támogatott.
A továbbképzésen hallottakat a bemutató órákon tapasztaltakat email-rendszeren keresztül meg kell osztani egymással, hogy a jó és használható módszereket, újításokat kellő megfontolás után minél többen használhassák.
Helyi szokás:
A szakmai munkához szükséges információkat a nevelőtestületi szobában úgy tároljuk, ahhoz minden pedagógus hozzáférhessen.
A belső kapcsolattartás rendszeres és konkrét időpontjait az intézmény éves munkaterve tartalmazza, melyeket jól láthatóan a faliújságon ki kell függeszteni, és elektronikus úton is el kell juttatni a kollégáknak.
A belső kapcsolattartás általános szabálya, hogy különböző döntési fórumokra, nevelőtestületi-, alkalmazotti értekezletekre a vonatkozó napirendi pontokhoz a döntési, egyetértési, és véleményezési jogot gyakorló közösségek által delegált képviselőt meg kell hívni, nyilatkozatukat jegyzőkönyvben kell rögzíteni
A partnerek tájékoztatását és véleményezési lehetőségeinek biztosítását folyamatosan felülvizsgáljuk, visszacsatoljuk és fejlesztjük.
4.2. Az intézményi közösségek jogai
Az egyének és csoportok döntés előkészítésbe történő bevonása folyamatosan meg történik– képességük, szakértelmük és a jogszabályi előírások alapján.
a, Az egyes közösségeket, illetve azok képviselőit jogszabályokban meghatározott esetekben: részvételi, javaslattételi, véleményezési, egyetértési, döntési jogok illetik meg.
b, Részvételi jog illeti meg az intézmény minden dolgozóját az iskolai programokon.
Javaslattételi jog illeti meg az intézmény életével kapcsolatban a dolgozókat, azok közösségét, tanulói közösségeket, az iskolával kapcsoltban álló szülőt, munkáltatót.
Véleményezési jog illeti meg az egyes személyt és közösséget: Az elhangzott véleményt a döntés előkészítése során a döntési jogkör gyakorlójának mérlegelnie kell. A döntési jogkör gyakorlójának az elhangzó véleménnyel kapcsolatos álláspontját a véleményezővel közölni kell.
Az egyetértési jog az intézkedés meghozatalának feltétele. A jogkör gyakorlója az adott kérdésben csak akkor rendelkezhet, ha az egyetértésre jogosult személy, közösség azzal ténylegesen egyetért.
A döntési joggal rendelkező személy vagy testület számára kizárólagos intézkedési jog, amelyet jogszabályok rögzítenek. Személyes jogkör esetén a jogkör gyakorlója teljes felelősséggel egy személyben, testületi jogkör esetén a testület abszolút (50% + 1) többség alapján dönt. A testület határozatképes, ha 2/3 része jelen van.
4.3.Az alkalmazotti közösség
-
a, Az alkalmazotti közösség az intézmény nevelőtestületéből és az intézménnyel munkaviszonyban álló dolgozókból áll. A teljes alkalmazotti közösséget az igazgató hívja össze mindazon esetekben, amikor ezt jogszabály előírja, vagy az intézmény egész működését érintő kérdések tárgyalására kerül sor. Az alkalmazotti közösség értekezleteiről jegyzőkönyvet kell vezetni.
b, A nevelőtestület és az intézmény szakmai munkaközösségei a pedagógus munkakört betöltő alkalmazottak alkotják. Tevékenységükkel és kapcsolattartásuk módjával az SZMSZ önálló fejezete foglalkozik.
c, Az intézmény nem pedagógus képesítésű alkalmazottainak közösségét, kapcsolattartásukat az igazgató-helyettes fogja össze. Az alkalmazottak munkaköri leírásuk szerint közvetlen kapcsolatot tartanak az intézmény dolgozóival.
4.4.A szülői közösségek
-
a, A szülői közösség és a szülői választmány a Köznevelési törvény 73.§-a alapján: a szülők meghatározott jogaik érvényesítésére, a kötelességük teljesítése érdekében közösségeket hozhatnak létre. A szülői közösség dönt saját szervezeti és működési rendjéről, képviseletéről (Szülői választmány stb.).
Az intézmény szervezeti és működési szabályzata a szülői közösségek számára, a törvényben biztosított jogkörön túlmenően nem állapít meg jogköröket.
A szülői közösség bérleti díj nélkül zenés rendezvényt tarthat a tornaszobában, ha a rendezvény nyereségét a tanulók támogatására fordítja.
A pénzbevételek felhasználásáról a szülői közösség dönt, figyelembe véve az iskola kérését.
b, A szülői közösséget az igazgató az éves munkatervben rögzített időpontokban tanévenként legalább egyszer hívja össze, ahol tájékoztatást ad az intézmény munkájáról és feladatairól. Konkrét együttműködésben a szülői választmány elnöke közvetlenül az intézményvezetővel tart kapcsolatot.
A gyermekközösségek (osztályok) szülői közösségével a kapcsolatot közvetlenül tartja a gyermekközösségért felelős pedagógus (osztályfőnök,), aki az intézmény pedagógiai programjába illeszkedő szülői kezdeményezéseket segíti. A szülői közösségek véleményét, javaslatait a szülői közösség vezetői, vagy a választott SZK elnök juttatja el az intézmény vezetőségéhez.
4.5.A szülőkkel való kapcsolattartás és a tájékoztatás formái és rendje
a, Az intézmény a tanév során rendszeres szóbeli tájékoztatást tart az éves munkatervben rögzített, a honlapon közzétett, az általános munkaidőn túli időpontokban (szülői értekezletek, fogadóórák), valamint rendszeres írásbeli tájékoztatást ad (a gyermekek tájékoztató füzetében). Az intézmény - munkatervében rögzítetten - tanévenként három rendes szülői értekezletet és kettő fogadóórát tart.
Az intézmény a helyben szokásos módon tájékoztatja külső partereit (az információátadás szóbeli, digitális vagy papíralapú)
b, Szülői értekezletek, családlátogatások
Az osztályok, csoportok szülői közössége számára a szülői értekezletet az osztályfőnökök tartják. Családlátogatásokat szükség szerint pedagógusok és az ifjúságvédelmi felelős tartanak. A szülők a tanév rendjéről, feladatairól a szeptemberi szülői értekezleten kapnak tájékoztatást. A leendő gyermekközösségek szüleit a felvételi értesítőn tájékoztatja az intézmény a tanév kezdetét megelőző első szülői értekezletről - a tanév kezdésének zavartalansága érdekében. Az új közösségek szeptemberi szülői értekezletén bemutatják az osztályban (csoportban) oktató-nevelő pedagógusokat.
Rendkívüli szülői értekezletet hívhat össze az igazgató, az osztályfőnök, a szülői közösség elnöke, a gyermekközösségben felmerülő problémák megoldására.
Szülői értekezlet összehívásában a szülőt kezdeményezési jog illeti meg. Össze kell hívni a szülői értekezletet, ha ezt a szülők 50 %-a kéri.
c, A szülői fogadóórák
Az intézmény valamennyi pedagógusa fogadja a szülőket, és szóbeli tájékoztatást ad a gyermekekről. A tanulmányaiban jelentősen visszaeső tanuló szülőjét az osztályfőnök írásban is behívja az intézményi fogadóórára.
Amennyiben a gondviselő a munkatervben rögzített időpontú fogadóórán kívül is találkozni szeretne gyermeke pedagógusával, telefonon vagy írásban időpontot kell egyeztetni az érintett pedagógussal.
d, A rendszeres írásbeli tájékoztatás formái és rendje
Valamennyi pedagógus köteles a tanulóra vonatkozó minden érdemjegyet és írásos bejegyzést az osztálynaplón kívül a tanuló tájékoztató füzetébe(ellenőrző),feltüntetni. A tájékoztató füzetben a pedagógusnak minden bejegyzést dátummal és kézjeggyel kell ellátni, (a szóbeli feleleteket aznap, az írásbeli teljesítményeket a kiosztás napján).
A rendszeres visszajelzés szükségessége miatt a heti 1 vagy 2 órás tantárgyaknál félévenként minimum 3, a heti 3 vagy ennél nagyobb óraszámú tantárgyaknál félévente legalább 4 érdemjegy alapján osztályozható a tanuló.
A témazáró dolgozatokat piros színű tollal,
Az írásbeli és szóbeli feleleteket kék színű tollal,
Az egyéb jegyeket zöld színű tollal kell bejegyezni az osztálynaplóba.
4.6 A tanulók közösségei és a kapcsolattartás formái és rendje
a, Az osztályközösségek, tanulócsoportok
Az azonos évfolyamra járó és közös tanulócsoportot alkotó tanulók egy osztályközösséget alkotnak. Az osztály közösségek diákjai a tanórák (foglalkozások) túlnyomó többségét az órarend szerint közösen, egyes órákat csoportban látogatják.
Az osztályközösség, mint az intézmény diákönkormányzatának legkisebb egysége 5. évfolyamtól megválasztja az osztály diákbizottságát (ODB), valamint küldöttet delegál az intézmény diákönkormányzatának vezetőségébe. Az osztályközösség ily módon önmaga diákképviseletéről dönt. Az osztályközösség élén, mint pedagógusvezető, az osztályfőnök áll. Az osztályfőnököt - az igazgató bízza meg. Az osztályfőnök jogosult az egy osztályban tanító pedagógusok mikro értekezletének összehívására.
b, A diákönkormányzat
A diákönkormányzat az iskola diákjainak érdekvédelmi és jogérvényesítő szervezete. A diákönkormányzat véleményt nyilváníthat, javaslattal élhet a nevelési-oktatási intézmény működésével és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdésben. A diákönkormányzat saját szervezeti és működési szabályzata szerint működik. Jogait a hatályos jogszabályok, joggyakorlásának módját saját szervezeti szabályzata tartalmazza. A működéséhez szükséges feltételeket az intézmény vezetője biztosítja a szervezet számára.
A diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzatát a diákönkormányzat készíti el és a nevelőtestület hagyja jóvá. Az iskolai diákönkormányzat élén,annak szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint választott diák-önkormányzati vezető illetve az iskolai diákbizottság áll.
d, Iskolagyűlés(diákközgyűlés)
Elsősorban a diákok mindennapjait érintő problémafelvető, megoldáskereső „konzultáció”.
A diákközgyűlés nyilvános, azon bármelyik tanuló megteheti közérdekű észrevételeit, javaslatait.
A diákközgyűlés az igazgató által, illetve a diákönkormányzat működési rendjében meghatározottak szerint hívható össze. Évente legalább két alkalommal diákközgyűlést kell tartani, amelyen az iskola tanulói vagy a diákönkormányzat döntése alapján a diákok küldöttei vesznek részt.
E közgyűlésen a diákönkormányzat és a diákönkormányzat mozgalmát segítő tanár beszámol az előző diákközgyűlés óta eltelt időszak munkájáról, a tanulói jogok helyzetéről, érvényesüléséről.
A közgyűlésen a tanulók kérdéseket intézhetnek a diákönkormányzat és az iskola vezetéséhez, kérhetik gondjaik, problémáik megoldását. A diákok kérdéseire, kéréseire az igazgatónak 30 napon belül választ kell adnia. A diákközgyűlés napirendjét a közgyűlés rendezése előtt 7 nappal nyilvánosságra kell hozni.
Rendkívüli diákközgyűlés is összehívható, ha ezt a diákönkormányzat vezetője vagy az iskola igazgatója kezdeményezi.
A diákönkormányzat a tanulókat a faliújságon keresztül tájékoztatja.
c, Diákkörök
Az intézmény tanulói közös tevékenységük megszervezésére a házirendben meghatározottak szerint - diákköröket hozhatnak létre. Az intézményben működő diákköröket az igazgató-helyettes tartja nyilván.
4.7 A diák-önkormányzati szerv, diákképviselők, valamint az iskolai vezetők közötti kapcsolattartásformái és rendje:
a, A diákönkormányzattal folyamatos kapcsolatot tart az igazgató-helyettes,valamint a diákönkormányzat mozgalmát segítő tanár.
b, A diákönkormányzat véleményének kikérése kötelező az alábbi esetekben:
-
a tanórán kívüli tevékenységek formáinak meghatározásakor,
-
a könyvtár és az iskolai sportkör működési rendjének megállapításakor,
-
az SZMSZ elfogadásakor
-
a Házirend elfogadásakor
c, A tanulók szervezett vélemény-nyilvánításának formái
|