1871-bõl van keltezve Vargha Gyula elsõ verse. Arany Jnos akkor az Akadmia fõtitkri szobjban dolgozgatott, szvben az apai fjdalom mg be nem hegedt sebvel, elvgyva a fõvrosbl az õsi rgre. Etvs Jzsef a magyar kultra vezrlõ helyn llt. Jkai ereje bõsgben virgzott. Gyulai Pl harcos szelleme legszebb alkot kort lte. A politikban Dek Ferenc mg llt, mint a magyar sz s a magyar jog szimbluma, grf Andrssy Gyula genilis szelleme Eurpt reprezentlta Magyarorszgban, Magyarorszgot Eurpban. Kossuth szelleme a messzesgbõl vilgtott be hatrainkon.
Aki ekkor lpett a magyar irodalomba s kzletbe, gy rezhette magt, mintha a hroszok csarnokban jrna. Mindenfelõl mr letkben trtnelmi fontossgra jutott nagy emberek fogadtk. Ha volt kor, amelyben csak oldott saruval lehetett belpni a nyilvnossgba, ez volt az. Soha olyan pldja a szellemnek, tehetsgnek s erklcsi erõnek. A belpõnek mindig flfel kellett emelni tekintett, a fny, ha kigyulladt szemben, a nagy szellemek visszfnye volt.
Az ifjt, aki ekkor tette meg plyjn az elsõ lpseket, szernysgre intette minden. Gyermekkora az abszolutizmus nyomott levegõjben kelt, mikor mg a lthatr mlyn ott cikztak az alig elmlt forradalom vonagl emlkei, egy tragikus, roppant kpben ltta maga elõtt az erõn fell val erõfeszts vgzetessgt. bredse veiben tlte a jobb fordulat sarjadoz remnysgeit s ezek kivirgzst. Ltta, hogy a nagy vlsgon azok a nagy szellemek vezettk keresztl a magyarsgot, akiknek krbe lpni hajt, akiknek nagysga mint elrhetetlen idel llt elõtte. A kor levegõjben benne volt az emberi nagysg irnti hdolat, a hero-worship szelleme. A nagyok nyomdokba lpni, pldjukra mint zsinrmrtkre nzni, a nagy rksg hû megõrzst lete feladatv tenni – csak ez lehetett az akkori fiatal generci elsznsa. Ennek a fogadalomnak a korltaiba szorult az ifji erõrzet, ez fkezte letvgyt s ez determinlta munkja mdjt. Ez a generci csak konzervatv lehetett, a mg fiatal, de mris trtnelmiv vlt hagyomny tiszteletteljes õrzõje – semmi sem lehetett tõle tvolabb, mint a forradalmi gesztus, az jts rombol vgya, az originalits mindenek felett val kultusza. Azok ellen akart volna lzadni, akiknek alkotsa mr akkor, letkben nemzeti kinccs vlt, akiknek rvnye s dicsõsge rk idõre megdnthetetlen volt? Ez a generci csak a fik genercija lehetett az apkkal, a tantvnyok a mesterekkel szemben, – utdok nemzedke, amelynek bszkesg az, hogy kzvetlen rkse lehet a nagy elõdknek. reznie kellett, hogy ilyen szellemeknek csak epigonja lehet.
Vargha Gyula tipikusan ennek a msodik genercinak a fia. Egynisgben, amint plyja s munkja elnk trja, van valami tantvnyi szernysg, amely rmmel, jszntbl hdol meg mindennek, amit nagysgul ismert fel. Passzv s lgy llek, eredendõ hajlama nem az energikus cselekvs, az egynisgnek szabad rvnyestse, hanem az rzelmes szemllõds, az elmlt dolgokra val visszaemlkezs, az let s a llek harcai elõl val aggd elvonuls. Nincs benne egy szikra sem a lzads luciferi szellembõl, knnyen s termszetesen bele tud illeszkedni a szmra adott keretekbe, a vilg azon rendjbe, amelybe beleszletett. Lelkben nem tmad soha heves ellentmonds azokkal az intzmnyekkel, erklcsi s szellemi berendezsekkel, azzal a trsadalmi renddel szemben, amelyet maga krl tall s erõs meggyõzõdseket alkot magnak, a vilghoz val viszonya alapjul, a fennll llami s erklcsi rendõrk rvnyessgrõl. A ktkeds, a kritika, a meghasonls knjait s bs haragjt pp olyan kevss ismeri, mint a korltokat rombol szenvedly sivr lzadsait. Egsz lelki berendezkedse arra predesztinlja, hogy beleilleszkedjk a maga genercijnak a feladatba s sorsba, a vagyonszerzõ apk finak a helyzetbe, akinek egy rendeltetse van, az rklt vagyont sszetartani s az utna kvetkezõ genercik szmra konzervlni.
Vargha Gyula mr fiatalon gy is helyezkedett el az akkori magyar vilgban. Mint kltõ azzal a krrel keresett s tallt rintkezst, amelynek feje Arany Jnos, les pengjû harcosa Gyulai Pl, legtevkenyebb s legtermkenyebb munksa Szsz Kroly volt. Politikai llsfoglalsa – br aktv politikai szerepet sohasem vllalt s nem is keresett, egsz a legjabb idõkig – a Dek Ferenc politikja fel vonzotta, korn az llam szolglatba lpett, amelyet Dek csak az imnt vezetett t a forradalom s abszolutizmus zavarain a nyugodt fejlõds partjra s amelynek hirtelen fejlõdõ intzmnyei a fejlõdõ magyar intelligencia munkaerejnek javarszt abszorbeltk. Nyugodt, harmonikus, nagy ugrsok, erõfesztõ kzdelmek, klsõ-belsõ meghasonlsok nlkli plyt vlasztott ki nmagnak irodalomban s letben egyarnt. Ez felelt meg szellemi s erklcsi alkatnak s azzal az elsznssal indult plyjra, hogy tehetsge szerint becslettel fog szolglni minden gyet, amelynek szolglatba lpett.
Milyen kltszet keletkezik ilyen egyni hajlam s ilyen korabeli benyomsok sszeszvõdsbõl? Vargha Gyula lete kltõi munkjnak gyûjtemnye megjelent, klsejvel is mintegy szimbolizl, a Kisfaludy-trsasg kiadvnyainak azt a patinss vlt ktst s cmlapjt mutatja, amelynek formjt, rajzt s betûit taln mg Arany Jnos s Gyulai Pl vlogattk ki a hetvenes vek nyomdai s knyvktõi divatnak minti kzl. S ennek a letûnt kornak az erklcse, ideljai s formi tûnnek elnk a knyv tartalmbl is, de a kltõ kornak haladtval mind szrevehetõbb vltozatokat mutatva fel a rgi alapon, amint mindjobban belejtszanak a fejlõdõ s megjul magyar let nyugtalansgai, j jelensgei s vltozsai.
Vargha Gyula kltszete nagyon lesen s megklnbztethetõen kt rszre oszlik, az ifjkor s az rett frfikor kltszetre. Az elõbbi csaknem kizrlag szerelmi lra, a msikban a szerelem alig, legfeljebb egy-egy pillanatnyilag tfut emlk formjban jut szhoz, a lra teljesen a fiatal szerelemmel leszmolt, rzkeiben megnyugodott frfiember lelki lmnyei krben mozog s a nyugodtabb, reflexiba mlylõ hangokat szlaltatja meg. Sajtsgos mdon, ahol ezt a kt rszt legtermszetesebben elvlaszthatjuk, az ppen a kzepe a knyvnek, oly pontosan, mintha ki volna szmtva. Csak az idõkzkben van klnbsg, amg az elsõ rsz tz v termst adja 1881-ig, a msodik az innen 1914-ig terjedõ harminchrom v kltõi virgait foglalja magban. Fiatalon a kltõ termkenyebb s knnyebb ihletsû volt, ksõbb hossz idõkre lefoglaltk a kzplya gondjai, a komoly s fradsgos frfimunka s az elmlyedõbb lra nehezebben, hosszabb rlelsi idõt kvnva tr elõ a llekbõl, mint a friss, knnyû, csak a hangulat szrnyn lebegõ dal.
A dal, ahogy a nmet mintkon elindul rgi magyar politika meghatrozta, Vargha ifjabbkori lrjnak jformn egyedli formja. Elsõ versesknyve Dalok cmmel jelent meg 1881-ben, egy kis, 184 oldalas, piros ktsû, aranymetszsû ktetben. S csupa dalok is vannak benne, legtbb kztk a kt strfs aprsg s a tbbi kztt is kevs akad hrom-ngy strfnl hosszabb. Cmk sincs, a rgi knyvben szmokkal vannak jellve, az jban rendszerint a kezdõsoruk szerepel cm gyannt.
Azonnal rismernk, ez a Heine-fle dal stlusa s formja, amely a mlt szzad kzepe tjtl utols negyedig a nmet kltõ hatsa alatt ltalnos lett Eurpa-szerte s klnsen nlunk, ahol ksz talajt tallt a magyar npdal tradcijban s a kor zlsn uralkod lrikus, Petõfi kltszetben. Heint pp gy a nmet npdalkincs inspirlta, mint Petõfit s a nyomban indul magyar lrikusok csapatt, de mg Petõfi kzvetlenebbl a npdalbl mertett kifejezsi formkat s tartalmat, naivabb maradt a nphez kzelebb ll, az utna kvetkezõk s kztk Vargha Gyula is, kevsb demokratikus letforma gyermekei, az rzs s kifejezs mdjban kevsb naiv, finomultabb, urbnusabb szellemben reagltak a lelkkben tmad lrai hullmokra. Ebben a tekintetben bizonyos mrtkig visszatrnek Heinhez.
Hangulati lra, az rzkeny llek knnyed, de erõs elborulsainak s hullmzsainak megszlaltatsa rvid, shajtsszerû dalokban, erõs belsõ muzsikval, amely pp gy nyilvnul a dalok struktrjban, mint szavaik, rmeik megvlogatsban, a mondanivalnak bizonyos pointe-re val kihegyezse, gy hogy a pointe mint a bcsz vendg elms bcsszava vesse vgt a versnek, mg tovbb is egy ideig hatsa alatt tartva az olvast, – a belsõ szerkezetben hangulatkeltõ intonls, utna a kzlendõ hangulatnak nhny sznbõl ll kppel val szuggesztv jelzse, hirtelen lezrs egy kontraszttal, nyelvi fordulattal, lccel vagy szjtkszerû rmmel, – ez krlbell a heinei dalnak a lnyege. S ez a formja Vargha Gyula dalainak is. A kapcsolat illusztrlsra itt egy plda:
Mind a mi kj csak emberszvben lt,
Mind rzenm:
Szivet virt kedves, szp virg
Csak te volnl enym.
Mind a mi kn csak emberszvben lt,
Mind rzem n:
Msnak virt kedves, szp virg
Hogy nem lehetsz enym.
Vargha e verse mell lltjuk Heinnek ezt a verst:
Ich bin ein deutscher Dichter,
Bekannt im ganzen Land,
Nennt man die besten Namen,
Wird auch der meine genannt.
Ich bin ein kranker Dichter,
Bekannt im ganzen Land,
Nennt man die schlimmsten Schmerzen,
Wird auch der meine genannt.
A kt versnek tartalmban, szavaiban nincs semmi kzssg, mg kevsb lehetne reminiscentit vagy ppen tvtelt megllaptani, – mgis szembeszkõ, mennyire egyforma mind a kettõnek a struktrja s alaprajza, mennyire egyezik a kpek s szlamok sszeszvsnek a mdja. A kettõ egy-azon potikai elvbõl ered.
Taln mg inkbb heinei karakterû ez a vers (mint sok ms is Vargha knyvben):
Oh hadd hajtsam puha ledbe
Szegny forr fejem!
Hadd legyen ott legalbb egyszer
des nyugv helyen.
Ne flj, hogy csintalan leszek tn,
Vagy hogy gonosz vagyok:
Szeld leszek, miknt egy gyermek,
S csndes, mint egy halott.
Ami Heinnl felettbb gyakori, itt is az elsõ s utols sorban van a vers, az elsõ adja meg a hangot, az utols elzendti egy elborul hangulatba s a kzblsõ sorok csak arra valk, hogy a vers kt vgt sszekapcsoljk. Itt mr a mondanival minemûsgben is van egyezs: Heinnl is minduntalan elkomorul, mintegy akaratlanul, az epekedõ szerelmi tûz s a vgy szorosan asszocilva van a hall kpzetvel.
Heine hatsa szinte uralkod volt kt magyar generci kltszetben, – a legerõsebb klfldi hatsok egyike a magyar lrban s egyttal a legtermkenyebb is. Petõfinl is erõs nyomai rezhetõk, mg jobban az utna jtt lrikusokon, mint Gyulai, Szsz Kroly s a nluk egy nemzedkkel fiatalabb lrikusok egsz sora. Hossz ideig a magyar lra s klnsen a szerelmi lra fltt csaknem kizrlag Heine szelleme lebegett, az õ formi, versszerkezetei, hangulat-brzol mdjai, – a lrai vers fogalmnak Heine szerint val fogalmazsa volt uralkod. Ennek a hatsnak olyan kltõk sem tudtak ellenllni, akik termszetre, karakterre, hangold kpessgre Heinvel egszen ellenkezõ ember-tpushoz tartoztak.
Mindabban, ami az emberben fontos s jellemzõ, alig lehet elkpzelni ellenttesebb lelki alkatot mint Heine s Vargha Gyula. Csak a fiatal vr pezsgse s a dallamra val vgy teremt kztk nmi kapcsot. Heine mly, minduntalan elsttlõ tze, heves rzkisge, mazochista knldsa, lobog szenvedlyessge, gytrõ meghasonlsa, diabolikus fintora, szkeptikus kritizlsa pp gy nincs meg a magyar kltõben, mint haragos lzadsa, gyilkos rosszmjsga nmaga s msok rzsvel csfold cinizmusa s mly pszicholgiai perspektvi. Ahogy Arany Jnosban sem volt semmi Byronbl s csak a mûfaj klsõ s belsõ formit mintzta le a Don Juanbl Bolond Istkja szmra, – ugyangy hatrozhat meg Vargha Gyula viszonya Heinhez. S kettejk kztt van az a vilg, amely a XIX. szzad elsõ felnek nemzetvel s egsz krnyezetvel meghasonlott, zsid fajtj nmet kltõjtõl elvlasztja a forradalom utni nemzedk konzervatv hajlam, kora szellemhez hven alkalmazkod magyar lrikust.
Vargha Gyula ifjkori lrja csaknem kizrlag szerelmi lra, egy szeld, lgylelkû, finom rzsû, temperlt vrmrskletû magyar ri fiatalember lrja. Egsz megjelensben van valami vlasztkos egyszerûsg, rzsvilga ppen nem kompliklt, nincsenek benne nagy ellenttek, nem lobognak emsztõ, stt fstû lngok, a szenvedly mmoros elragadtatsai s sivr jajszavai pp gy hinyoznak belõle, mint a nagy belsõ vlsgok stt rejtelmei s azok a szakadkok, amelyeket a nagyon mly s nagyon nagy fesztõerejû vgy szaggat fl a llekben. Egy szp fiatal leny kpe felgyjtja a kltõ fiatal rzkeit, szve epedve lobban fel irnta, de a lny letideljai msok, mint az vi, szereplsre, lvezetekre, pompzsra vgyik. Eltvolodnak egymstl, a kltõ sebeslt szvvel vonul flre, a hall kpzetei fut felhõkknt vonulnak t lelkn (nem kell flteni, egszsges idegrendszerû fiatal ember akkor van legmesszebb a halltl, mikor szerelmi bnatban rla kpzelõdik) – vgre egy j szerelem meggygytja a bnatt. Egyszerû, illedelmes kis szerelmi regny, egyszerû, meleg finom, kzvetlen kis dalok fakadnak belõle, megvan a maguk bjos sznessge, illata, mint a mezõ virgainak, halk ezst-hangon csilingelnek a rmeik, epedve, szomoran, a tiszta fiatalsg de rzse tmad fel olvassukkor. A kpek, melyek emlknkben felcsillannak, kedvesen idillikusak, tarka kis virgok nyiladoznak, dalol madrkk rpkdnek, derlt, brnyfelhõs jniusi g kklik flttnk, melynek felhõi ha sszetornyosulnak is, tudjuk, nem vihar lesz belõle, csak friss nyri zporesõ. Mintha szp, zldellõ vlgyben jrnnk, ahol elfeledjk, hogy fenyegetõ sziklk, viharoktl ltogatott havasok s flelmetesen zajl tengerek is vannak a vilgon. S mindez õszintn, termszetesen ilyen, nincs benne eleve elszntsg, semmi affektltsg, semmi pz s erõlkds, – ez a kltõ igazn azt adja, ami benne l, olyannak akar ltszani, amilyen. Kzvetlen is, nem abban az rtelemben, hogy lelke s lete minden titkt kiteregetn, de azt, amit el akar mondani, teljesen, kerlgets nlkl mondja el. Rendkvli gyengdsg van benne a nõvel szemben, nincs irnta egyetlen tiszttalan gondolata s mg mikor rdemetlennek is bizonyult szerelmre, harag s kemny sz nlkl vlik el tõle. S kpe olykor meghborgatja azutn is, mikor mr j szerelem illette szvt. Egyik legbjosabb dalban elhagyott kthoz hasonltja szvt:
Kt bjos lnyka kpe,
Mint kt arany veder,
Merl csendes vizbe
Folyvst: le, fel.
De a msodik szerelem hamar elhatalmasodik rajta, j vggyal, j forrsggal tlti el, mindjobban elmlyl, erõteljesebb, nha komorabb, nha pirosabb lnggal lobban ki – ez a szerelem mr nem az a jtkszerû pezsgse az ifjsgnak, – ez mr komoly, letgy. Elõbb flnken alig merve hinni, kzeledik a lnyhoz, remnykedik, elveszti hitt, jra megtallja s a boldog szerelem hangjai fejezik be a dalok sort, ujjongsukba csak az let komolysga visz felhõzõ hangulatokat.
Csupa olyan szerelmi lmnyt mondanak el a dalok, amilyenen keresztlment fiatal korban minden jraval s egyenletes, romantikus letre indul fiatalember. Nem tudom, mekkora hatst tettek a maguk idejben Vargha Gyula dalai, de csodlnm, ha nem hatottak volna szles kreire a fiatal olvasknak, hiszen ezren s ezren fedezhettk fel bennk nmagukat, az nmaguk szvnek ifji hullmzsait. S mg ma is azon frissiben hatnak, – a knnyed, suhan szrny dalnak taln ma mr nincs akkora divatja, a mai fiatalsg belsõ lete taln korarettebb, komplikltabb s koncentrltabb, az j kltszet ms lelki hrokat pendtett meg benne, – de lehetetlen nem lvezni ezeket a jtszi, bjos, meleg dalokat, amelyek jra megkedveltetik s megkvntatjk az emberrel de, rtatlan ifjsgt.
Semmi avultsg a flszzad elõtt kelt dalokban. Nem egy kltõ dalai lettek azta olyanokk, mint a szrtott virg, melynek elfakult szne, halvny illata mr csak emlkeztet egykori friss sznre, illatra, – msok olyan lett, mint a konzervlt gymlcs, az ze, zamata tmnyebb lett, de fonnyadtabb s fõkppen ms. Vargha dalaiban csak nhny azta divatbl kiment vagy rtelmi rnyalatban mdosult sz emlkeztet egy rgibb korra, – ha mai fiatal ember mint mai mûveivel jnne velk, bzvst el lehetne hinni. Termszetes kzvetlensgknek ksznhetik ezt, annak, hogy keletkezskkor valban frissek voltak. S nem utols sorban a formjuknak ksznhetik. Vargha Gyula mr fiatalkori verseiben is ksz mestere a magyar verstechniknak pp gy, mint a forma belsõ kikpzsnek. Ritmusa mindig tiszta, arra a dallamra szl, amelyre rva van, pongyolasg nlkl, rmei tiszta csengsûek, frissek, sokszor meglepõek s ma is jnak hatnak. S a forma nagy konzervl ereje a versnek, amelyrõl legfeljebb az igazi genie mondhat le bntetlenl, de õ is gy, hogy j formt alkot. Egy nagy kltõ flrertett pldja nyomn – errõl mr rtam nemrg – a mi kltõink nagy rsze mint valami mellkeset, mesterklt cafrangknt elhanyagolhatt vetette el a technika mûvszi kszsgt, vtve az ellen az egszen elemi trvny ellen, hogy mûvsznek, amit vllal, meg kell tudni csinlni, ha rmes, bizonyos mrtkre szabott verset vllal, ht azt minl tkletesebben kell csinlni.
*
Vargha Gyula lrja, ott, ahol az 1881-ben megjelent kis ktet vgzõdik, leszmolt a szerelemmel. Mg egyszer megszlal a szerelmi hr hangszern, Eskvõm elõtt cmû versben, utoljra. Ettõl fogva leszmol az ifji buzgssal, de ezzel mintha lrai vnja is ellanyhult volna, mind ritkbban szlal meg s akkor is objektivldva. Nha megkapja az let valami kpe, megpendti lelkben a belsõ muzsikt, – legtbbnyire azonban hazafias rzse szlal meg, nnepi alkalmakra, vagy a magyar mlt kpeit rajzolgatja rvid histriai nekekben. Hazafias felfogsa, elbeszlõ hangja, a magyar trtnelem felfogsa a tradci hangulatkrben l, borongva, a hagyomnyos magyar bnat szellemben szemlli mltunkat s jelennket s jvõnk komorsga, amely ksõbb olyan stt kpeket rajzol elbe, mr ekkor elftyolozza hangjt. Mgis, minduntalan rezzk, hogy a tiszta lra az õ igazi hangja.
Ez a lra regkori kltszetben bukkan fl jra, mint a Karszt meszes szikli all az elbjt patak. A magyar kltszet rdekes jelensge az a nagy szerep, amelyet az regkor kltszete elfoglal benne. Arany Jnosbl is csak hanyatl regkorban buzgott ki az egszen szubjektv lra. Gyulai, Lvay Jzsef a ksõ regkor nem egy szp dallamval ajndkoztak meg. Vargha Gyula lrja ppen regkorban r el tetõpontjra, regkori verseiben mutatja a legigazibb s legmlyebb mûvszt. 1900 utn rt versei kztt van nhny, az utols msfl vtized magyar lrjnak legjavbl val, igazi gyngyei a modern magyar kltszetnek.
Sokban emlkeztet ez az idõskori lra az Aranyra. Hasonl motvumok pendlnek fel, az elhagyott szlõhely utni vgyds, a trelmes, megad belenyugvs az letbe, minden igazsgtalansgaival, a magba vonul, lelki letet lõ ember megvetõ mozdulata, amellyel elutastja magtl a krltte rajong vsri lrmt, Budapest nhny kpe, utcai jelenetek keltette hangulatok. Nha a forma is emlkeztet Aranyra, egy-egy letkpnek a sajt lete szimblumv val kiszlestse, egy zsrtlõdõ felshajts epigrammai llel. S a nyelv is, mintha az Arany Jnos hangja hallatszank belõle. Mindez azonban inkbb a kor, temperamentum, letfelfogs hasonlsga. Vargha Gyult gy szoktk emlegetni, mint az Arany-iskola egyik tantvnyt. Ez csak annyiban ll, hogy letidelja s a magyarsgrl val koncepcija nagyjban azonos az Aranyval s bizonyra az õ tudatban is, mint sokukban gy l Arany Jnos alakja, mint a magyar ember egyik idelisan jellemzõ tpuskpe. Kltszete azonban sokkal fggetlenebb Aranytl, mint ahogy az emltett meghatrozs felttelezi, mr csak annl a gykeres klnbsgnl fogva is, hogy az epikus Arannyal szemben õ lnyege szerint lrai termszet.
regkori lrjban rdekes vltozst vehetnk szre a fiatalkorihoz kpest. Bizonyos melankolikus hangulat, mint minden hullmz kedlyû fiatalemberben, mr ifjkorban is volt benne, de az ifji pezsgs mindig visszafojtotta – regkorban mr teljesen tadja magt melanklijnak. Mg szn s kp-anyaga is, amely egykor csaknem teljesen a tavasz s a nyr ds, erõteljes szneibõl egszlt ki, mindinkbb az õsz s tl motvumai fel fordul. A gyermekkor emlkei is mind gyakrabban melengetik szvt. Ebben a mlz hangulatban pratlanul gyngdd tud lenni, – egy tlen a nyaral trt ablakn berplõ cinege, az idõ elõtt kinylt ibolya, a tlben fz pacsirta remegõen gyngd, meghatott hangokat szlaltat meg szvben. Gyngdsgre nem ismerek e nhny vershez foghatt a magyar lrban.
A termszet kpei azelõtt is erõsen hatottak kpzeletre. Dalai tele vannak a termszeti sznekkel, de ezek gyakran csak dszek vagy szimblumok s inkbb a kltõi hagyomnybl, mint szemlleti tlsbõl erednek. – regkori versei valami mly, bensõ szolidaritst reztetnek, teljes kzssg-rzst fûvel, virggal, fval, madrral, a termszet szneivel s hangjaival. Minden melanklia mellett valami sajtsgos let-rm fejezõdik ki ebben a kvle lõ vilggal val szolidaritsban, ujjong elragadtatssal, hlval telt szvvel rl a lts s halls gynyrnek. gy rzem, ez az kltszetben, ami egszen az v, ez trt ki lelke legmlybõl. S egsz plyja legszebb virgait ezekben az regkori versekben kell keresni.
Msik feltûnõ vonsa regkori kltszetnek hazafias kltszete stt, ktsgbeesett hangja. Klcsey ta nem volt kltõ, aki a magyarsg sorst olyan vigasztalannak tartotta s olyan remnytelennek rezte. gyltszik, az utols hsz v magyar kzletnek erõs marakodsai, a politikai fegyelemnek az a megbomlsa, amely a millennium ta olyan sivrr s termketlenn tette a magyar politikt, benne, a belsõleg fegyelmezett, higgadt s jzan hazafiassg, a nagyszj kortes-lrmt s cda hazafiaskodst megvetõ magyarban azt az rzst riasztotta fel, hogy fajunk az ngyilkos pusztulsnak rohan elbe. S a magyar let alakulsnak azon a megfigyelõ-helyn, ahol mint a statisztikai hivatal igazgatja llt, taln szintn fokozta ktsgbeesettsgt.
Sajtsgos prhuzam: ugyanazokban az vekben mg egy msik magyar kltõ ajkrl hasonlan ktsgbeesett hangjait hallottuk a magyarsg sorsnak. Ez a ktsgbeess ms lmnyekbõl, ms premisszkbl s ms let-idelokbl fakadt fel, de pp olyan stt kpeket festett megdbbensnk el. Ady Endre rgebbi hazafias kltszetre gondolok. Ady kezbe a ktsgbeess a szenvedlyes harag kariks ostort adta, amellyel nekibsultan csapkodott mindarra, ami romlasztt maga krl ltott. A szeldebb, lemondsra hajl Vargha Gyulban is felgerjed olykor az tkozd harag, de az alaphangulat mgis a zokog bnat nla. A kt ellenttes termszetû kltõ egy pillanatra, egy rzsben tallkozik, aztn a temperamentum klnbzõsgeivel ismt elvlnak.
„Azon is tprengtem, hogy megrti-e az j irodalmi zlsnek hdol kznsg azt a kltszetet, amely gykernek minden szlval a mltba fogdzik?” – mondja Vargha Gyula versesknyve elõszavban. Azt hiszem tves premisszkkal indul ki ez a krds, amint hogy hitem szerint mestersgesen, tves premisszk alapjn van konstrulva az az ellentt, amelyet ltalban fl szoktak ttelezni, klnsen ama konzervatv szfra rszrõl, az j s rgibb magyar kltszet kztt s az lltlagos kiegyenlthetetlen ellenttnek flrertseken alapul volta igen knnyen kimagyarzhat volna, legalbb azok kztt, akiknek mindkt rszen csakugyan az irodalom gye a fontos, ha ennek az tjt nem zrn el ppen ama rszrõl a gondolattalanok s terrorizlk elvakult lrmja, a srtett rdekek s megsebzett hisgok dhngse.
Vargha Gyula kltszete mg nem tartozik a mltba, ahova elõszavban nmi csndes rezigncival sorolja. Az a generci, amelyhez õ tartozik s e generci rzsvilga, let-koncepcija ppen gy hozztartozik a mai magyar lethez, mint a fiatalsg. regkori kltszete pedig ppen szervi kapcsolatban ll a ma rzsvel, nem egy szp kltemny termett benne, melyet bzvst a magnak vallhatna egy a fiatal nemzedkhez tartoz kltõ is. S ha egy gyûjtemnyben megkapnk tõle sztszrtan megjelent mûfordtsait is, klnsen a francia kltõkbõl valkat, melyek a magyar mûfordts remekmûvei kz tartoznak, akkor plyja egsz rtkben llna a mai olvas elõtt is.
Mint dokumentum is, e plya jelentkeny s jellemzõ dokumentuma a magyar trsadalom egy fontos rtege lelki s morlis alkatnak. Az a magyar hivatalnoki nobilits, amely a kiegyezs utn a rgi magyar kznemessgbõl s a hozz felszvdott egyb trsadalmi elemekbõl alakult s ma is kezben tartja a kzhatalom jelentkeny rszt, a maga szellemi s erklcsi llapotnak idelkpt tallhatja meg Vargha kltszetben, teljesebben s szemlletesebben, mint brhol msutt. Ez az ri magyarsg az utols vtizedekben arnytalanul kevesebb rszt krt magnak az irodalmi munkbl, mint kt-hrom nemzedkkel elõbb s irodalmi fogkonysga is cskkent ahhoz a fejlõdshez kpest, amelyen a kznsg ms rtegei ez irnyban keresztl mentek. Ennek tulajdonthat, ha Vargha Gyulban sem ismerte fel gy, ahogy megrdemelte volna, a maga kltõjt. Az az egy-kt kritikai visszhang, amely knyve megjelensekor ppen azokbl a krkbõl felhangzott, minden egyebet elrult, csak az igazi, bensõ megrtst nem. Ez is egyik lehangol jele a magyar konzervativizmus elmûvszietlenedsnek s gondolatbeli elseklyesedsnek.
Nyugat